pony wil niet alleen staan!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

M_nimco_

pony wil niet alleen staan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 18:57

hey allemaal
mijn pony staat met de pony van me zusje samen op stal. maar ze zijn zo gehecht aan elkaar dat mijn pony helemaal gek word als de pony van me zusje weg gaat.
als ik alleen met mijn pony weg ga dan is het geen probleem maar andersom wel!
elke keer als de pony van me zusje weg gaat ga ik bij mijn pony staan om hem proberen rustig te houden. maar dat ben ik nu ondertussen ook wel een beetje zat eigenlijk, want het helpt niks.
weten jullie mischien iets?
groetjes morindy

ik weet trouwens niet of dit hier helemaal goed staat

BarBosa

Re: pony wil niet alleen staan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:04

Ik heb precies het zelfde probleem als jou. Als ik ga rijden en die van mijn zusje staat op stal, is er niks aan de hand maar is het andersom gaat die van mij alleen maar rondjes lopen in haar box. Ze trapt dan ook en heel erg hinniken. Het is dan eigenlijk te gevaarlijk om bij haar te gaan staan omdat ze trapt. Wel heb ik het geprobeerd haar wat lekkers te geven en te praten, maar dat helpt niet.

Ik heb weleens gelezen dat mensen een spiegel in de stal hingen, dat het paard dan denkt dat ie niet alleen is, maar ik denk niet dat dat werkt.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:06

ik heb ook al dat probleem! normaal is ze heel rustig, maar zodra de andere pony weg is lijkt ze wel een hyperactieveling Tong uitsteken mjaa wel erg vervelend dus, vooral als ik aan het poetsen ben, gaat ze alleen maar draaien enzo,
"gelukkig" zijn er meer met dat probleem. khoop dat iemand er wat voor weet...

M_nimco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 19:45

haha gelukkig ben ik niet de enige Tong uitsteken
ik vind het ook zo vervelend worden dan wil je poetsen of opzadelen en dan plet hij je bijna Clown
nou ja hopen dat iemand een oplossing heeft

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:34

Anouar wordt ook gek als Macy weggaat. Ik laat hem maar gewoon. Hij zou vanzelf wel doorkrijgen dat Macy ook weer terug komt. Er staat een goed hek om te wei en hij kan zich nergens aan vewonden.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:57

probeer eens eerst een minuut met de pony van je zus weg te gaan en dan weer terug, zo merkt ie dat ze wel terug komt en dat het nieterg is, als ze het goed doet moet je haar belonen en dan steeds langer de pony van je zusje weghouden, als het bij de eerste keer niet lukt, niet erg, probeer het gewoon steeds opnieuw! op een dag zal het je wel lukken!

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:54

Hallo,

Ik heb ook zo'n soort probleem,
Bij ons op een kleine prive stal stonden eerst wel 10 paarden in de wei waaronder mij merrie.
Ik kon haar gewoon uit de wei halen en ze was heel rustig.
Naar mate de paarden weg gingen naar andere stallen of maneges werdt ze onrustig nu staat ze alleen met 1 ruin zodra die gescheiden zijn worden ze helemaal gek.

Normaal poetsen of opzadelen gaat niet meer ik neem die andere dan ook mee en zet hem later weer terug.

Ik denk dat het een soort verlatings angst is ze is gewoon bang om alleen te zijn.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:19

Paarden zijn kuddedieren. Ze hebben behoefte aan gezelschap van een ander paard of eventueel van een ander diersoort. Als je twee paarden bij elkaar hebt staan is het logisch dat het paard dat achterblijft dat niet leuk vind en zal proberen de ander te volgen. Als dat niet kan, dan verzint het paard andere manieren om zijn frustratie te uiten.

Het enige wat ik 'raar' vind in jullie verhalen is dat het ene paard wel moeilijk doet als de ander weggaat en andersom niet. Kan het zijn dat het paard wat rustig blijft als de ander weg is, al meer ervaring met alleen-zijn heeft? Misschien is die ook ouder dan de ander? Of zit het in het geslacht (hengsten en sommige ruinen willen hun kudde bij elkaar houden en zullen dus heftiger reageren als een paard weggaat dan merries, over het algemeen)? Ik kan er zo geen zinnig antwoord op verzinnen...

Ik hoop dat jullie er een oplossing voor kunnen vinden.

Marjomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:26

Djaikha schreef:
Paarden zijn kuddedieren. Ze hebben behoefte aan gezelschap van een ander paard of eventueel van een ander diersoort. Als je twee paarden bij elkaar hebt staan is het logisch dat het paard dat achterblijft dat niet leuk vind en zal proberen de ander te volgen. Als dat niet kan, dan verzint het paard andere manieren om zijn frustratie te uiten.

Het enige wat ik 'raar' vind in jullie verhalen is dat het ene paard wel moeilijk doet als de ander weggaat en andersom niet. Kan het zijn dat het paard wat rustig blijft als de ander weg is, al meer ervaring met alleen-zijn heeft? Misschien is die ook ouder dan de ander? Of zit het in het geslacht (hengsten en sommige ruinen willen hun kudde bij elkaar houden en zullen dus heftiger reageren als een paard weggaat dan merries, over het algemeen)? Ik kan er zo geen zinnig antwoord op verzinnen...

Dat komt omdat het ene paard de leider is en de ander is zal hem altijd volgen.Als de leider uit de stal wordt gehaald is de ander z'n beschermer kwijt en wil naar hem/haar toe! Als juist de volger uit de stal wordt gehaald heeft de leider daar geen probleem mee,want hij moet toch al voor zijn eigen bescherming zorgen! Clown

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:57

Marjomar schreef:
Djaikha schreef:

Dat komt omdat het ene paard de leider is en de ander is zal hem altijd volgen.Als de leider uit de stal wordt gehaald is de ander z'n beschermer kwijt en wil naar hem/haar toe! Als juist de volger uit de stal wordt gehaald heeft de leider daar geen probleem mee,want hij moet toch al voor zijn eigen bescherming zorgen! Clown

Jij bedoelt nu zeker de leidende merrie (in kuddeverband)? Ja, dat kan. Daar had ik nog niet aan gedacht. Bloos

Als dat het hele probleem is, dan denk ik dat er maar een oplossing is: meerdere paarden bij elkaar zetten. Dan kan de 'tweede' in rang de leider opvolgen als die weg is. Als dat geen mogelijkheid is, dan denk ik dat je de achterblijver eraan zal moeten laten wennen. Ach gut
Dat is niet echt ideaal, maar als het moet...

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:03

onze ruin deed dat ook heel erg. die bleef zolang stressen tot koliek aan toe ( ja dat kan van stress) als ik alleen met hem weg ga, begint hij te dribbelen, maar als ik hem dan een keer aanspoor dan is het meestal ook wel goed. Ga ik echter met de merrie weg, da breekt hij zowat de stal af. We zijn erachter dat als we hem in de wei zetten, dat hij dan alleen een keer hinnikt, en dan weer gaat eten. Misschien is dat voor jullie ook een optie!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:14

Arletjuhh schreef:
probeer eens eerst een minuut met de pony van je zus weg te gaan en dan weer terug, zo merkt ie dat ze wel terug komt en dat het nieterg is, als ze het goed doet moet je haar belonen en dan steeds langer de pony van je zusje weghouden, als het bij de eerste keer niet lukt, niet erg, probeer het gewoon steeds opnieuw! op een dag zal het je wel lukken!

Op zich leuk bedacht, maar ik denk niet dat het werkt, want een pony denkt niet op die manier. Wat er dan namelijk gebeurt is het volgende: je haalt 1 pony weg, de andere flipt en een minuutje later kom je weer terug. Wat de pony leert is dat de andere pony terug komt als hij zich druk loopt te maken. Je bevestigt daarmee dus het verkeerde gedrag.

Wat je daarom beter kunt doen is juist lang genoeg weg blijven, totdat de pony uit zichzelf rustig wordt. Zorg wel voor een plek waar hij zich niet zo snel zal verwonden en wat afleiding (voldoende hooi). Wat je in elk geval niet moet doen is de hele tijd bij de box blijven staan, van 'oh, wat is het toch ook een zielige pony' want daarmee bevestig je ook het verkeerde gedrag.

Een nóg veel betere oplossing is afleiding in de vorm van soortgenootjes, maar dat zal er niet in zitten denk ik?

Succes!

flames2dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:38

ik zou t elke keer blijven proberen, en nooit meteen uren natuurlijk. Het went echt vanzelf wel. Mijn pony was er opeens aan gewend toen ik de andere pony een hele dag had weggehaald, allicht een optie, maar ik zou er dan wel bijblijven!

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 06:39

Bij mijn merrie maakt het niet uit wie er weg gaat.
Al neem ik de ruin mee gaat ze als gekk in het land staan weven!
En als haar uit de wei haal en de ruin niet, dan wordt de ruin gek en mijn merrie staat niet stil.
Maar als ik dan ga rijden dan is er niks aan de hand.

Groetjes

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:10

De ruin van mijn zusje die blijft altijd heel rustig staan als mijn merrie weg is. Maar dat is gewoon wat een rustiger, minder temperament vol paard.
En een pony erbij zit er ook niet in en hebben we ook geen tijd voor, wel hebben we er een keer een geit bij gehad maar dat hielp ook niks.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:13

hey mo werkt mijn oplossing niet meer? Clown zijn haren plukken dan reageert hij niet meer ROFL

Marjomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:27

Jij bedoelt nu zeker de leidende merrie

De leider kan ook een ruin zijn.Bij gebrek aan een merrie in het koppel wordt de dominante ruin de leider van de het stel.
Mijn shet ruin is ook leider(lees;beschermer) van z'n stal genoot,een welsh ruin.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:06

Mijn merrie doet het ook heel erg. En zij is de leider. Als ik met haar ga rijden maakt het niks uit. Maar als ik met de andere wegga en zij moet op stal blijven dan flipt ze helemaal. En er staat dan nog een shet, maar die interesseert haar helemaal niets. En ik vind het knap lastig, want ik wil ook graag een beetje met de andere merrie aan het werk, maar ik durf Sifra niet alleen te laten.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:56

ik heb nou is een paar reacties zitten doorlezen, en het valt me op dat er maar een paar mensen zijn die echt tips geven. De rest zegt alleen maar: ja dat doet de mijne ook, erg vervelend, of iets in die richting...
Maar daar heeft de TS ook niet veel aan......

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:20

Marjomar schreef:
Jij bedoelt nu zeker de leidende merrie

De leider kan ook een ruin zijn.Bij gebrek aan een merrie in het koppel wordt de dominante ruin de leider van de het stel.
Mijn shet ruin is ook leider(lees;beschermer) van z'n stal genoot,een welsh ruin.

Ja, klopt. Ik had het eigenlijk even over het wild en daar lopen niet zoveel ruinen rond... Haha!

AndalusierX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:23

Heej,, missgien ( als je 2 stallen naast elkaar hebt ) moet jese appart in een stal doen.. kweet niet of iemand dit al heeft gezegt maargoed...
Veel succes Bloos

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:37

mijn oudste merrie flipt ook als ze alleen achter blijft.
ze eet zelf geen bix of slobber staat alleen maar te stijgeren en trappen.
Zij is de baas over mijn 3 jaarige maar die heeft er niks van als ze alleen staat.
Somige Paarden voelen zichg gewoon niet prettig alleen en ik denk niet dat je dit gedrag af kan leeren.
Mischien wat verminderen maar dnek niet dat het er ooit helemaal uit gaat.
De enige oplosing meerdere paarden bij mekaar.
Of er voor zorgen dat het paard zich niet kan verwonden als hij gek word.( dus op een GOED land zetten)
Maar dan zouden ze nog kunnen springen het blijft gewoon moeilijk.
Ik heb het geacsepteerd van mijn paard dat ze zo doet en probeer het zo prettig mogelijk voor haar te maaken door haar op het land met hooi en wortels te zetten.
Gelukkig komt er binnen kort een nieuw paardje bij