Watervrees..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhagenbeek

Watervrees..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 10:23

ik heb gister gereden met een vriendin van me, we gingen naar een crossparcour. Daar hadden ze een waterbak. Dus ik dacht even kijken of ze er in wil. nee hoor in plaats daarvan ging ze bokken Boos! . Dat vond ik echt nergens op slaan maar ik ben er af gestapt en heb het geprobeert daar er naast te lopen. en weer raakte ze helemaal in de stress. Nouja dus ik begon te denken dat ze echt bang was. probeerde het dan nog 1 keer met een snoepje. En jawel hoor, mevrouw stond met 4 beentjes in het water Haha!
Dus wat denken jullie? watervrees of gewoon een beetje eigenwijs Clown

mpm

Re: Watervrees..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:52

geen van bijde, gebrek aan zelf vertrouwen. Ze gaat er niet alleen in maar wel als jij ook gaat omdat ze jou vertrouwd Vork

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:55

Wat mpm zegt idd Ja

Gewoon oefenen, eerst met jou ernaast en dan met jou erop, als jij erop zit in het begin met iemand ernaast die haar nog leidt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:21

mijn haflinger is ook zo.

moet soms er wel om lachen haha. behalve als ze echt niet willen Tong uitsteken

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:22

mijn pony heeft ook "watervrees" Tong uitsteken dus ik ga dit topic ff volgen Haha!

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:03

Eerst naast je haf proberen.
Dat doe ik altijd het liefst.
Ik voel me zelf altijd zekerder en veiliger als ik d'r naast staat en dat merkt die van mij.

Eerst had die van mij ook een soort watervrees. Hij ging nog niet door een plas heen.
Maar nu zwem ik in de Lek met de voetjes van de vloer, dus gewoon blijven proberen en vooral geduld hebben. Lachen

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:47

Tosca vond het water eerst ook heel eng, maar toen ben ik er steeds langs gelopen en steeds iets dichterbij. dan een paard voor laten gaan. Toen liep ze nog steeds niet, dus ging ik er naast lopen door het water, toen lukte het wel. je hebt vooral veel geduld nodig Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:03

Mijn Haf heeft ook watervrees, maar zogauw ik afstijg probeert ze weg te lopen omdat ze weet dat ze het dan toch wel wint.
Maar het gaat steeds beter. Ik ga met andere paarden die het water wel in durven en ons record was (was nog in de herfst) tot aan de kooten... Haha! Bloos Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:53

mpm schreef:
geen van bijde, gebrek aan zelf vertrouwen. Ze gaat er niet alleen in maar wel als jij ook gaat omdat ze jou vertrouwd Vork

idd Ja

Probeer haar vertrouwen te geven en spuit eens de benen af of zo met water, en doe dingen die met water te maken hebben. Bijvoorbeeld door een klein plasje heen gaan.
Als jij haar het vertrouwen geeft dan weet ik zeker, dan gaat ze er echt wel door Knipoog

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:01

mijn oude verzorg haffie vertikte om in regen te werken gewoon echt niet he..
laat staan met je voeten in een plas/ waterbak!!!
denk dat het een haf eigeschap is haha
want mijn verzorg haf die ik nu heb wil ook geen natte voeten..
maar in de zomer wel weer zemmen..

dus klinkt me bekend in de oren..
en hoe is je haf dan met manen wassen??

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:02

--> OMG

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:17

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:46

Een paard kan niet zien wat er op de bodem van een plas/meer etc. ligt, dus ik denk dat het een heel natuurlije reactie is om niet zomaar het water in te gaan, tenzij het dier de ruiter helemaal vertrouwt. En trouwens, zou jij graag zomaar door het water lopen, en dan ook nog midden in de winter?

Mijn pony (wel geen Haf, maar toch met streken) houdt helemaal niet van plassen, en gaat er bij voorkeur omheen, maar als ze echt moet, doet ze het wel. Hetzelfde geldt voor zwemwater: ze heeft het echt moeten leren, achter een ander paard aan, en ook nu moet ze er van overtuigd worden dat het wel leuk is. En als ze er eenmaal 'door' is, wil ze niets liever dan rollen (met de baas erop natuurlijk Knipoog ). Hier heb ik het natuurlijk wel over de zomer.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 10:01

Heel erg bedankt voor jullie reacties, met wassen is ze echt heel erg makkelijk.. vind ze eigenlijk nog wel een soort van lekker, vooral die slang in haar mond. dus nouja, ik ga het dan nog maar een keer proberen in de zomer. misschien wil ze dan wel meewerken..

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:34

nou heel veel succes in de zomer;)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:47

Anouar was ook altijd vrezelijk bang voor water. Hij raakte echt in paniek als je hem vroeg om erin te gaan.
Ik ben toen gaan oefenen op dezelfde manier als we trailer laden. Ik ga naast hem staan, vraag hem een stapje naar voren, halthouden, pasje achteruit, twee pasjes vooruit, halsthouden, pasje achteruit. Toen stond hij er met een keer oefenen met z'n voorbenen in. Weer een paar keer geoefend en nu gaat hij er tot z'n buik in terwijl ik erop zit.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:54

als je paard pony echt watervrees heeft kun je blauw stukjes zeil op de grond leggen, dat lijtk dan op water, en er dan met het paard tussendoor gaan lopen, zo ziet ze dat het niet eng hoeft te zijn

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:17

Paarden en pony's zijn meestal bang voor water als ze niet weten wat de ondergrond is, Vooral onzekere paarden/pony's hebben dat. Er zijn paarden die er gek op zijn , maar die zijn er dan ook meestal op "getraint" mijn verzorgpony heeft ook "watervrees" Tong uitsteken
Bye: nanette Vingers aflikken

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:23

Mijn kleine ponietje was eerst ook heel erg bang voor water.
Laat je pony er gewoon een halve meter vanaf staan, en laat dr maar kijken ( op een windstille dag, want anders beweegt het nog, en dan is het nog 'eng' )
Daarna telkens iets dichterbij, en beloon hem/haar als ze blijft staan. Gewoon telkens een stapje dichterbij, en dan kom je er wel.

Succes! Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:14

Watervrees is niet iets wat je zomaar op concours in een waterbak kunt oplossen. Daar moet je naartoe werken, en hoe je dat kunt doen staat in dit topic:

viewtopic.php?f=119&t=652054

Het feit dat je paard met een paar snoepjes beloning in die bak stond, is een teken dat het geen echt angst is geweest.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:50

Katinka heeft watervrees voor een spons met water of een slang.
Best wel irritant want haar staart is altijd supervies in de winter en nu wil ik 'm wassen, maar moet ik eerst iemand charteren om Katinka in 'bedwang' te houden zodat ik haar staart kan wassen.
Beetje vaag, want door plassen of de zee loopt ze wel gewoon (met wat aansporing).

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:52

mijn paard raakte zaterdag helemaal in paniek toen ik de slang op zijn been zette en zondag stond hij er gewoon heel rustig bij.. nou als hij geen aanstelleritus heeft Tong uitsteken