Paard fixeren???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamara_85

Paard fixeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 21:44

Hallo bokkers,

Mijn buurjongen kwam gister met een vraag aan de deur over paarden (was ie iig aan het goede adres). Hij moet voor school een dictaat maken over hoe je paarden en pony's moet hanteren en fixeren. Nu heb ik hem wat van mijn boeken mee gegeven, want kon er echt niet opkomen wat ze nou bedoelen met fixeren, dus daarom dacht ik, dat weten een aantal bokkers vast wel.

Als jullie het weten, zouden jullie het dan een beetje kunnen uitleggen, zodat ik het mijn buurjongen kan vertellen.

Alvast bedankt.

Urielle

Re: Paard fixeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:13

fixeren is vasthouden/vastzetten maar ik heb het in relatie met paarden nog nooit gehoord?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:57

De term fixeren wordt voornamelijk in de gehandicaptenzorg en gevangenisbeveiliging gebruikt. Ik denk niet dat je een paard op de grond krijgt, er met z'n alle bovenop springt en hem probeert stil te houden.

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:14

Ik heb ooit in Oenkerk een trucje geleerd om een paard stil te laten staan (let wel: alleen in noodsituaties!)

Je pakt een voorbeen, tilt deze op tot de hoef tegen de elleboog komt, je knoopt een touw (geen schuiflus, gewoon knoop in leggen) om het been, zodat het paard met gebogen been blijft staan.

Laat een paard in deze toestand nooit zonder toezicht staan, en gebruik het niet als het niet echt nodig is!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:56

Lizzle schreef:
De term fixeren wordt voornamelijk in de gehandicaptenzorg en gevangenisbeveiliging gebruikt. Ik denk niet dat je een paard op de grond krijgt, er met z'n alle bovenop springt en hem probeert stil te houden.

de term fixeren wordt ook gebruikt in de diergeneeskundige wereld, omdat je nou eenmaal niet tegen ze kan zeggen dat ze niet mogen bewegen

tamara_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 15:52

Dus dat er eigenlijk mee bedoeld wordt is, dat fixeren gedwongen een paard in bedwang houden, of vat ik hem nu helemaal verkeerd op.

Iig allemaal bedankt voor het reageren.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:01

Fixeren is een dier zo beethouden dat hij/zij niet kan bewegen bij een hond doe je dat bijv. door m op zn zij te leggen en een poot op te trekken....

hanteren is meer omgang dus bijv. hoe hou ik een parkiet beet ?
fixeren is dus : hoe hou ik een parkiet beet zodat hij niet wegkan

maar of je dit ook bij een paard kunt ??

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:04

bij ons op school met dierverzorging gebruiken ze het ook. niet zozeer dat ie niet kan bewegen, dat ie niet wegkan.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:23

fixeren is idd een dier op een minder vriendelijke manier hanteren, wat af en toe wel nodig is..
kan idd zijn door een dier om te leggen en er "bovenop" te gaan zitten, maar een muilkorf bij een hond is ook een manier van fixeren.. een praam bij een paard, ook een vorm van fixeren!

ik ga even mijn EHBO voor dieren boek pakken van mn opleiding pakken om precieze uitleg te geven..
er staat:
een dier dat bij een ongeluk gewond is geraakt, zal proberen van de plaats des onheils weg te vluchten. dit is een natuurlijke en zeer sterke drang. vluchten betekent vaak in de natuur immers vaak overleven.
bij mensen kan door middel van praten en uitleggen paniek vaak worden voorkomen. bij dieren is dar anders. daar komt nog bij dat wat wij onder "geruststellen" verstaan, bij een dier vaak anders overkomt. daardoor word er soms het tegenovergestelde bereikt van wat wij willen. vertrouw daarom niet al te veel op het "geruststellend toespreken" van een dier, maar voorkom liever dat het weg kan lopen. dit doen we met zogenaamde "dwangmiddelen". dat deze middelen per diersoort verschillen, en wel moeten verschillen, zal u duidelijk zijn.

voorbeelden van dwangmiddelen (fixatiemiddelen)
hond: bekbandje of muilkorf
kat: met stevig de ene hand in het nekvel te pakken en met de andere hand het rugvel en dan tegen de grond drukken. of de kat in een (hand)doek wikkelen.
kip: beide vleugels boven de rug van het dier in een hand vast pakken
paard: (hiervan staat een hele uitleg in mn boek):
* sta zoveel mogelijk aan de linkerkant van een paard
* gebruik een halster waaraan het dier vastgehouden kan worden
* til een van de beide voorbenen op
* blinddoek het dier
* draai het hoofd naar u toe (dus naar links) zodat voorwaarste beweging overgaat in een ronddraaiende beweging met de begeleider als middelpunt. u kunt ook het linkeroor pakken en het hoofd naar u toedraaien.
* zet eventueel een praam op de bovenlip
koe: (ook hiervan een hele uitleg)
* gebruik een halster waaraan het dier vastgehouden kan worden
* pak haar stevig in de neus beet: duim en wijsvinger/middelvinger/ringvinger elk in een neusgat
* poot optillen of peesklem; een melkbeugel oid is ook bruikbaar

het klinkt niet allemaal even vriendelijk, maar zoals boven te lezen: het kan wel hard nodig zijn, om jezelf én het dier buiten gevaar te houden
(zo.. hele tekst, heb ik voor mezelf ook weer even kunnen leren Tong uitsteken )

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:23

Zo das een duidelijke lijst haha !

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:27

hahahaha, over een paar weken heb ik examen (over mn hele boek.. dus nog wel ietsjes meer Tong uitsteken ) maar nu heb ik dit iig weer een keer gezien Knipoog !

Rosie

Had er nog nooit van gehoord, maar je hebt wel een hele goede uitleg gegeven ImkeTarek!! OK dan!

Rosmoov

Ik ken het....heb een opleiding dierverzorging gedaan en moest het ook allemaal weten !! succes met je examen !

Kyana18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:06

Ik leer voor dierenartsassistent, ik ik moet dit nu ook doen van een koe
Wat de fixeermethoden zijn.
En ik moet een protocol maken voor het benaderen, vangen en fixeren

Iemand die mij er een heel klein beetje mee kan helpen?

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:10

uhm heeeeel oud topic ;)

Kyana18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:39

Ja ik merkte t al :P