Mijn paard is sterk, wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Mijn paard is sterk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 09:26

Hallo ik heb een verzorgpony van 3, als veulen en jaarling en 2jarige is er niets mee gedaan en nu wil ik er graag iets mee gaan doen alleen als ik met haar wil wandelen dan rent ze weg en kunnen we haar niet houden heeft iemand tips??

Even voor de duidelijkheid: ik verzorg er pas net dus liever geen gezeur van ja had je maar moeten beginnen toen het een veulen was, want toen was ik er nog niet (ik verzorg er nu net een maand)

MamaMiesje

Re: Mijn paard is sterk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:28

Ik denk dat je dan eerst in een afgesloten ruimte (bak dus) maar eens moet gaan laten zien dat JIJ de baas bent en niet zij Haha!
Grondoefeningen dus.

welshrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:30

Ik denk eigenlijk dat je dan moet stoppen want het blijft een te sterk paard .. Als in de bak gaat helpt niet want een paard blijft nou eenmaal sterk of je moet het samen met iemand gaan doen die hem wel houdt...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:33

welshrocky schreef:
Ik denk eigenlijk dat je dan moet stoppen want het blijft een te sterk paard .. Als in de bak gaat helpt niet want een paard blijft nou eenmaal sterk of je moet het samen met iemand gaan doen die hem wel houdt...

Stoppen is wel erg rigoureus vind je niet?

Je moet inderdaad eerst in de bak gaan oefenen, eventueel kun je er een clicker bij pakken en op die manier gaan trainen. Zo beloon je het positieve en gaat het negatieve er wel uit. Sterk zijn valt dus echt eruit te trainen. Kijk hier maar even op het clicker forum en zoek wat sites over clickeren op, daar kom je denk ik al ver mee.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:34

Ja, grondoefeningen zijn goed. Je kan bijvoorbeeld met hem oefenen dat hij achter jou aan moet lopen en als jij een stopteken geeft, hij meteen moet stoppen, als dit goed gaat kun je het steeds iets moeilijker maken, bijv. van halthouden naar draf en andersom. Ook kan het helpen om hem van te voren, voor dat je weg gaat te longeren, dan heeft hij een beetje zijn energie kwijt. Freestylen is ook een optie.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 09:35

bedankt ga ik zeker doen

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:51

Als je idd zou moeten stoppen omdat hij/zij zo sterk is, dan kun je op een gegeven moment ook niet met een shetje gaan wandelen Rolleyes Want al zijn die maar nauwelijks een meter hoog, die winnen het ook wel van jou in een touwtrekwedstrijdje hoor Haha!
Ik hoop dat je veel info zult vinden over grondwerk en clickertraining en ik wens je veel plezier met het oefenen! OK dan!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:59

Ga ik zeker doen ( het is niet echt dat de pony supersterk is ofzo maar ze is gewoon heel bang dus ik poets haar elke dag en zulk soort dingen maar zodra ik wil wandelen wil ze naar dr maatjes en is ze heel bang terwijl ze in de stal volkomen op me vertrouwd en dan gaat ze trekken om naar dr vriendjes te kunnen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:39

Een paard kan alleen sterk worden als jij trekt. Dus niet trekken, leer je paard wijken voor druk, ook en vooral aan dat halster. Koop een touwhalster, een leadrope en een stick en ga grondwerk doen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 11:42

even een vraagje:

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een touwhalster en een gewoon halster?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:51

Een touwhalster is gemaakt van dun touw, en werkt wat scherper in als een gewoon halster. Je mag een paard daarom nooit met een touwhalster vastzetten of losgooien.

Een touwhalster is een werkhalster. De bedoeling is dat je de druk acuut laat varen als het paard een stap op je afmaakt. Het wegvallen van de druk is de beloning voor de stap die hij op je af heeft gemaakt, dus op dat moment moet jij de druk op het touw laten vieren, desnoods uit je handen laten vallen alsof je je verbrand hebt....

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 11:58

oke bedankt dat is wel een goed ideee

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:00

Zoals Cassidy zegt, een paard kan niet sterk worden als er niet aan getrokken wordt, je moet er dus voor zorgen dat je niet hoeft te trekken en het dier gehoorzaam is.

Grondwerk dus !!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 12:26

Klopt maar hoe moet ik het doen dan als ik met haar ga wandelen ze wil naar dr vrienden moet ik dan het touw loslaten?? de stal is namelijk nogal klein voor grondwerk dus ik zou er dan toch mee in de bak moeten lopen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:46

Je zorgt eerst dat de basis goed is, zonder dat er teveel om haar heen gebeurt. Dus zoek de momenten op dat het rustig is en de andere paarden op stal staan om te oefenen. Om te beginnen laat je het paard gewoon stilstaan, en ga je niet met haar wandelen. Ga voor je paard staan, houd hem vast aan het touwhalster met de leadrope, en leg daar druk op. Als het paard een stap op je afzet laat je los. Laat de druk niet vallen totdat je die stap krijgt.
Het zelfde doe je met het stapje achterwaarts. Ga schuin voor je paard staan en leg druk op het touwhalster naar achteren, richting borst. Op het moment dat hij een stapje naar achteren doet, laat je de druk varen.

Ik vraag me serieus af hoe jij paarden wilt inrijden als jij deze basis niet beheerst en je dit je paard niet aan kunt leren.
Ik zou al helemaal niet aan wandelen denken als je de eerste stap niet beheersd.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 12:51

Ik ga vanmiddag gelijk oefenen!!!

Superbedankt:D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:53

Heb je dan al een touwhalster? Dat heb je snel geregeld!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:26

Hord dat touwhalster bij iets specials of zo ?? en dat leadrope en de stick??? Want ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gezien!?!
En heb bij fokkers gewerkt maar die gebruikte ook gewoon normalen halsters enzo...

svenja19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:31

hengsten ketting onder zijn kin doen...
de meeste stoppen dan wel!!
of het hoofstel en daar een touw of een longeerlijn aan doen, met een bit in heb je toch meer te zeggen als alleen een halster!!

mijn paard was als 4-jarige niet te houden naar de wei:(
hengsten ketting onder zijn kin gedaan, intresseerde m helemaal nix, toen hebben we m door zijn mond gedaan en hij was ineens poeslief:) en nu heb ik alleen nog maar een touwtje en luistert perfect!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:32

Dat hoort bij Natural Horsemanship. Onmisbaar attribuut bij het beleren en opleiden en corrigeren van paarden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:00

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 19:37

Ik heb eerst met een touwhalster en zon stick gewerkt (voor de duidelijkheid die had een vriendin) en de paarden stonden op stal maar ik schoot er niets mee op: ik heb haar een ketting aan gedaan en ze was poeslief en liep aan het einde met een slap touw mee

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 19:39

svenja19 schreef:
hengsten ketting onder zijn kin doen...
de meeste stoppen dan wel!!
of het hoofstel en daar een touw of een longeerlijn aan doen, met een bit in heb je toch meer te zeggen als alleen een halster!!

mijn paard was als 4-jarige niet te houden naar de wei:(
hengsten ketting onder zijn kin gedaan, intresseerde m helemaal nix, toen hebben we m door zijn mond gedaan en hij was ineens poeslief:) en nu heb ik alleen nog maar een touwtje en luistert perfect!!

Superbedankt het helpt heel goed Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:25

Dus je hebt het met kracht opgelost, en met pijn om je paard onder controle te houden, ipv met techniek.
Dat dingen werken betekend nog niet dat je ze moet toepassen...

Hoe heette dat gezegde ook alweer? Waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint zijn grofheid?

Ik heb medelijden met de paarden die je zadelmak gaat maken. Het gaat niet om sneller resultaten....maar dat zie je duidelijk niet.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 16:14

even voor de duidelijkheid:: Het ene paard is het ander niet..