Hulp nodig hengstengedrag etc!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseyD

Hulp nodig hengstengedrag etc!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 19:50

Hoi allemaal!

Ik ben Denise en had een vraagje ;

Ik ben zelf van plan om een arabier hengst te kopen van 4 jaar,
waar het daar 2 jaar heeft geduurd om hem handtam te
maken,en die een speciale behandeling nodig heeft zogezegd.
Hij heeft wel een zadel opgehad,maar nog niemand erop omdat
gewoon niet lukt. Zolang hij geen zadel opheeft is het een paard
dat voor je door het vuur gaat. Misschien is dit gewoon logisch
hengstengedrag. Dat weet ik dus niet zeker,ik ben zelf op zoek naar
een leuk paard waar ik later dus western mee kan rijden. Ik weet niet
of de oplossing castreren of training is? Ik zou ook graag willen weten
hoe duur het is om in de buurt een hengst laten te castreren.
Ik woon zelf in Amsterdam.

Ik hoop heel graag op een reactie terug,
Want ik wil wel weten wat ik koop en of
daar nog iets aan te doen valt. Het lijkt
me verder een super leuk paard!

Liefs,Denise

Chica

Re: Hulp nodig hengstengedrag etc!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:31

RPA->OMG

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:30

De kosten van de castratie kunnen varieren tussen de 100 en 200 euro..
Maar als ze het op de kliniek doen moet je al gauw aan 500 euro denken.

En wat betreft het gedrag, als hij in de omgang wel gewoon super relax is dan zou het niet aan zijn hengsten gedrag liggen denk ik persoonlijn.. Kan wel natuurlijk, maar ik denk dat het eerder ligt aan dat hij het allemaal nog ontzettend eng vindt en heel raar omdat hij het natuurlijk nog nooit heeft gedaan! Je weet ook niet wat hij allemaal heeft meegemaakt en daardoor misschien zo reageert en hij niks op zijn rug kan hebben! Het is nogal een brede vraag die je stelt!!

Ik zou hem nog niet kopen eerlijk gezegt, maar vragen of je een paar keer mag proberen om een zadel op zijn rug te leggen enzoo.. als je dit allemaal in stijgende lijnen ziet goed gaan dan is het gewoon een kwestie van veel tijd en veel gedult..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:04

Als je nu al geen idee hebt hoe je er mee om moet gaan, is het dan verstandig om hem te kopen?

FotoYvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:16

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar ik zou persoonlijk eerst even aankijken hoe het verder ontwikkeld. Ik zou als ik jouw was er pas aan beginnen als je zeker weet dat je genoeg ervaring en kennis ervoor hebt.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:09

Bij ons (friesland) was het castreren van een shetlander rond de 80 euro hebben we gehoord, we zijn er zelf niet achteraan gegaan want we hebben zelf het geld er niet voor en hij is ook heel lief in de omgang en een super pony met het rijden. Maar een arabier lijkt mij idd ook moeilijker dan een shetlander, hij heeft namelijk nog wel erg veel last van stijgeren en het is vervelender om naast een stijgerende arabier te staan dan een shetlander. de shetlander is nu 9 jaar en het heeft geen zin om hem nog te castreren, het zou zijn gedrag in ieder geval niet beinvloeden. Denk dat het misschien wel een oplossing zou zijn om je arabier te laten castreren Knipoog

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:50

Citaat:
de shetlander is nu 9 jaar en het heeft geen zin om hem nog te castreren, het zou zijn gedrag in ieder geval niet beinvloeden.

sorry, maar dat slaat nergens op. de mijne is op 13jarige leeftijd gecastreerd en ik weet heel goed wat ik er nu aan heb.

ik heb iets van 230euro betaald om de mijne te laten castreren: liggend in de kliniek, en hij is 7dagen daargebleven en heeft alle naverzorging gehad.
dus ik schrok wel even van die 500 euro, dit lijkt mij wel wat overdreven. of is het in die regio allemaal zo duur?

als je er nu zo aan twijfelt dan zou ik het echt niet doen, geen hand vol maar een land vol leuke(re) paarden!

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:56

tussen 100 en 200 euro???

jeetje das wel erg veel zeg.
een van mijn vorige pony's werd voor 50 euro gecastreerd door de dierenarts.
en alles is goed verlopen hij was toen al ongeveer 6 jaar en zijn gedrag is er wel door veranderd!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:00

Zet deze vraag met zijn naam en afstamming even op het AV subforum en grote kans dat er iemand is die hem kent en antwoord kan geven op je vraag

Succes,

Groet Karen

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:07

@cooky: Mijn god! Zoveel???! Tsjee... Da's nou echt oplichterij.. Je kan zelf het paard alle nazorg geven die hij nodig heeft..

Wij hebben 75 euro voor het castreren betaalt, maar dat verschilt heel erg van de ene op de andere dierenarts..

Dat je hem niet goed beleren nog kan, kan liggen omdat hij het nog niet accepteert en nog niet mak genoeg is, of omdat jij niet consequent genoeg bent om hem af te straffen wanneer dat nodig is.

Ben wel benieuwd naar het paardje Haha!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:11

cooky schreef:
Citaat:
de shetlander is nu 9 jaar en het heeft geen zin om hem nog te castreren, het zou zijn gedrag in ieder geval niet beinvloeden.

sorry, maar dat slaat nergens op. de mijne is op 13jarige leeftijd gecastreerd en ik weet heel goed wat ik er nu aan heb.

ik heb iets van 230euro betaald om de mijne te laten castreren: liggend in de kliniek, en hij is 7dagen daargebleven en heeft alle naverzorging gehad.
dus ik schrok wel even van die 500 euro, dit lijkt mij wel wat overdreven. of is het in die regio allemaal zo duur?

als je er nu zo aan twijfelt dan zou ik het echt niet doen, geen hand vol maar een land vol leuke(re) paarden!

Helaas is het in deze grote steden indd echt zo duur!
Omdat ik net een hengst heb gekocht moest ik ook effe kijken hoe en wat.. Hier in de omgeving was castreren aan huis 200 euro met algehele verdoving.. als hij naar de kliniek had gemoeten dan was hier nog een tarief van ongeveer 200 bovenop gekomen!

Opzich vind ik het nog wel redelijk 200..
Als je goed zoekt hier in de buurt zie je ze ook wel van 130 exc. voorrijkosten! Heb het voor me paard wel over!
maar goed het moet natuurlijk niet veel gekker worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:15

gewoon niet kopen als je geen ervaring met hengsten heb en al helemaal niet als die een nogal moeilijke hengst is gewoon niet doen je doet je zelf er denk ik alleenmaar een plezier mee

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:43

Niet doen! Zo te lezen weet je niet waar je aan begint, misschien is het wel iets medisch?

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:25

Wij hebben ook rondgevraagd.. iedereen zei dat het zijn gedrach niet zou beinvloeden.. zijn enige probleem is stijgeren en bijten, dat krijg je er echt niet meer uit door te castreren.. en hij wil ook nog wel eens onrustig doen waar merries bij zijn.. krijg je er echt niet meer uit nu.. Knipoog

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:46

....als ik jou was, zou ik m'n vingers ervan laten. Zulke paarden zijn voor mensen met meer ervaring. Als je al zo vraagt, denk ik niet dat je zelf in staat bent met zo'n paard om te gaan.
Castreren KAN op elke leeftijd nog nut hebben: het echt hengstgedrag verdwijnt (omdat de hormonen verdwijnen) maar het aangeleerde gedrag en het echte character worden niet beiinvloed. Dat betekent: als je een goed opgevoede hengst hebt, die heeft geleerd naar de mens te luisteren en dus geen hengstgedrag vertoont, heeft het geen nut om hem te castreren. Als het gedrag wat hij vertoont wel afhankelijk is van zijn hormonene, heeft het wel nut.
Als jij western wil gaan rijden: koop een paardje wat het al een beetje kan. Je klingt niet zo alsof je er al veel verstand van hebt, dan kun je van zo'n beestje nog een hele hoop leren. Misschien heb je later wel de mogelijkheid om van iemand anders eerst te leren met een hengst om te gaan. Daarna kun je er altijd nog over nadenken zelf een hengst aan te cshaffen. Van een hengst heb je echt meer werk dan een ruin of een merrie, ze moeten veel beter worden opgevoed en proberen je steeds weer uit.
Ik wens je heel veel succes, en vind het goed dat je eerst vraagt voordat je iets "doms" doet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:54

Ik ben het helemaal eens met iedereen die zegt dat, als je nu al niet weet wat je er mee aan moet, het niet moet doen!!!!
Ook al laat je hem castreren , het hengstengedrag blijft voorlopig nog wel even. Daarbij begrijp ik dat het ook nog een "probleem" paard is! Dan moet je wel erg veel ervaring hebben om dat op te lossen! Niet doen dus, zowel voor het paard als voor jou een juiste keus denk ik!