Soms snap ik het even niet meer.
Waarom hebben mensen blijkbaar meer respect en begrip voor een hond dan voor een paard?
Ik kom ook op een hondenforum. Daar woedt regelmatig de discussie of je een pupje in een kamerkennel of bench mag stoppen als je er even niet op kan letten, voor de zindelijkheidstraining, 's nachts,.... terwijl de "wilde" hond ook vaak zijn toevlucht zoekt tot een kuil/holte/grot of andere beschutte plek om te rusten dus helemaal zo gek of onlogisch nog niet
Veel Nederlanders zijn blijkbaar echte hondenmensen. Ook komt er nu en dan een vraag van wel of niet een hond nemen, zo en zo veel tijd hebben,...
Met een hele uitleg er na dat een hond een hondwaardig leven moet hebben wat aan zijn natuurlijke behoeften beantwoord, dus niet lang alleen, niet opgesloten, minimum 3 keer per dag uit waaronder zeker een keerjte een uur of langer en dan los van de lijn, tuin alleen is niet genoeg,... Je wil niet weten wat mensen die niet aan deze eisen kunnen/willen voldoen allemaal naar hun hoofd geslingerd krijgen.
Maar waarom, waarom dan niet het zelfde respect voor een paard? Een dier waar de behoeften ook van bestudeerd en bekend zijn?
Kuddedier, 40 km per dag bewegen is normaal, weining echte slaap, altijd ruwvoer ter beschikking, geen neiging tot grotten ed opzoekn om te slapen maar veel liever de open vlakte en zo kan ik wel nog even door gaan.
Omdat een hond "vals" en gevaarlijk wordt en bijt en je dus niet veel keus hebt?
Omdat een paard een "gebruiksartikel" is?
Omdat een paard nu eenmaal zo'n braaf dier is en dat allemaal pikt?
Kom nu aub niet met allemaal voorbeelden van een hond aan de ketting ed, ik wil gewoon even weten wat jullie er van denken.
Hoe het mogelijk is dat in in mijn ogen "hondvriendelijk" land als Nederland (Belgie ook natuurlijk, daar woon ik, maar op de Nederlandse hondefora komt het naar voor alsof Belgen midner goed voor hun honden zorgen dan Nederlanders, of er toch op zijn minst andere en minder goede meningen over hebben), waar heftig gereageerd wordt op broodfok ed bij honden, er zo weinig respect is voor of kennis over de noden van een ander favoriet en prachtig dier, het paard...
En als je er goed en eerlijk over nadenkt, of dat wel gerechtvaardigd is en er niet heel erg dringen iets moet gebeuren.
Ik denk dat als je honden verhoudingsgewijs zo zou houden als helaas veel paarden je al heel gauw en de dierenbescherming en de publieke opinie tegen je zou hebben...