pony bang van zweep

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Shadow

pony bang van zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 19:20

Heej,

Ik heb sinds kort een nieuwe pony... Heb hem overgenomen van mijn nichtje omdat die er heel bang van was!

Maar ik heb een probleem als hij niet luistert kan ik niet met een zweepje slaan hij is harstikke bang voor de zweep Gaaaap

Ik denk eerlijk gezegt dat hij vroeger mishandelt is Boos!

Maar wat kan ik doen dat hij niet meer bang hoeft te zijn voor de zweep??

Alvast hartelijk bedankt..

kus

Ogrop

Re: pony bang van zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:21

eerst en vooral vertrouwen opbouwen. Je pony moet weten dat jij niets doet, dan gelijk een longeren; de zweep laten zien maar niets doen; en zo altijd maar opbouwen.

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 19:23

Ja, Ik schrok er eigenlijk best wel van toen ik zag dat hij voor een zweepje weg sprong, Ik dacht als mijn nichtje dit maar neit heeft gedaan Boos!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:23

Misschien even uitleg vragen?

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 19:24

Ja, Ze is altijd al bang van die pony geweest (Ze kreeg na haar eerste les al die pony Gaaaap) En ze heeft wel ooit verteld dat ze het leuk vind om pony's op te jagen

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:27

hej ,waar staat je pony , dit verhaal komt me erg bekent voor,bij een pony bij ons op de manege. het beste is denk ik het vertrouwen opbouwen , hem/haar rustig laten wennen dat de zweep niet eng is

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 19:30

Bij mij thuis achter in de wei bij de andere 3 paardjes Lachen

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:32

ow haha dan ken ik jou niet, bij ons op de manege had een meisje een nieuwe pony ( een haflinger ) en ze wou de zweep gebruiken omdat hij zo sloom was en ging hij dus als een gek door de bak heen rennen, lijkt dus erg op het verhaal van jouw Tong uitsteken

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 19:36

ja alleen ik kan niet eens een zweep vastpakken of hij racet al als een gek door de bak heen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:41

Mss zou je een beetje met grondwerk kunnen werken. Bijv met de Friendly game. Laat die zweep even lekker weg en begin van voor af aan. Je zorgt ervoor dat je je paard overal kan aaien met je handen, vervolgens (als je paard het helemaal toelaat) doe je dat bijv met je longeertouw. Dan doe je het steeds met andere voorwerpen zodat je paard er geen angst voor kent. Daarna probeer je het ook met de zweep zodat je paard weet dat er niets hoeft te gebeuren, want het is weer een van die voorwerpen waarmee je alleen maar aait. Blijf altijd geduldig en zorg ervoor dat er geen frustraties ontstaan want anders hebben je paard en jij er geen plezier van. Het zal je vast wel lukken.

Ik hoop dat dit helpt.

Succes!

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 19:48

Ok bedankt miss_Montana Lachen

Komt goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:57

Eerst vertrouwen op bouwen en daarna kan je het rustig verder uitbouwen bijv. rustig met de zweep over haar lichaam wrijfen zo weet ze dat een zweep niet eng is en niet pijn doet.

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:59

Olifant schreef:
Eerst vertrouwen op bouwen en daarna kan je het rustig verder uitbouwen bijv. rustig met de zweep over haar lichaam wrijfen zo weet ze dat een zweep niet eng is en niet pijn doet.

ben ik het mee eens

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:00

Ok, Ik zal morgen een beginnen en dan elke dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:01

Het kan elke dag bijv. wel 5 tot 10 min. maar niet dat je echt uren bezig bent, Neem lekker rustig de tijd Knipoog
Voor de pony zal het ook best inspannend zijn.

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:04

Ja, Ik heb ook een eigen ponyclub en dat is op een woensdag dan komen er 2 meiden op hem rijden Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:05

Mijn pony is ook als de dood voor de zweep, zodra ik een poging doe om zoiets vast te houden, gaat ze crossen en is ze niet meer terug te krijgen. Ik heb dus na 2 keer besloten om maar niet met zweep te rijden, omdat ze toch al erg fel is.

Als een pony bang is, lijkt het me in ieder geval het beste dat je haar niet gaat slaan. "als hij niet luistert kan ik niet met een zweepje slaan" vind ik nogal onvriendelijk klinken. Een bange pony slaan is nooit de oplossing. Bedenk eerst eens of een zweep echt noodzakelijk is, en als dat zo is, dan zou ik eerst eens beginnen met rijden met zweep zonder dat je haar aanraakt. Dan leert ze in ieder geval dat een zweep niet altijd straf hoeft te betekenen.

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:07

Nee, Ik doe gewoon lekker rustig met hem niet opjagen ofzo zo word hij alleen maar banger

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:12

Ik heb gehoort dat mijn verzorgpony ook bang is voor een zeep maar die hoef je nie te gebruiken want hij wil heeeel graag voor je werken.

Dan zou ik eerst heel goed vertrouwen opbouwen en dan pas met de zweep beginnen.

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:14

Ja, Ik heb vertrouwen genoeg maar die pony niet...

Maar die pony kan nogal een bokje wagen en dat is dan lastig hoor:P

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:19

ow ja, dat maakt het inderdaad wat lastiger. Maar die pony moet ook vertrouwen in jou krijgen he, maar denk dat je dat wel snapt. Ik denk niet dat je nu met een zweep rijd, maar als je dat wel doet zou ik het zweepje gewoon neer leggen en heel veel met mijn zit, benen en stem gaan doen.
ik weet niet of hij goed luistert naar je stem, maar daar kan je ook heel veel mee doen. Of gewoon met het einde van je teugel of met je hand een tikje geven ofzo.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:22

Je kan de zweep misschien ook wel in de stal leggen ofzo, wel dat je er bij blijft. Dan kan die dr even aan ruiken enzo.

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:23

Nee ga niet met een zweepje rijden eerst nog een beetje vertrouwen van de pony krijgen Lachen

Heb hem nu een paar weekjes maar de eerste paar dagen kon ik hem nog niet eens opzadelen omdat hij zo bang was Gaaaap

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:24

Dan moet je niet gapen, maar eraan werken :S

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:26

ja doe ik ook ik dacht of dat een ander tekentje was Tong uitsteken

Maarja morgen ga ik er weer volop mee aan de slag