koud buiten -----> pony/paard druk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

koud buiten -----> pony/paard druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 10:51

Hebben jullie pony/paard dat ook.
zodra het echt heel koud is (zoals nu) word mijn pony echt
een draak. Echt alles is weer eng, schrikken van de mesthoop
waarhij normaal altijd voorbij loopt, niet de bak in willen gaan,
onder jevandaan rennen etc. Soms word ik daar best moe van.
Het gaat hier om een a-welsh waar mijn dochter op rijd.
Hoe gaan jullie hier mee om?

Tmroes

Re: koud buiten -----> pony/paard druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:57

Hier hetzelfde..
Ik heb een arabisch veulen (8 maandjes) en loop af en toe een stukje met hem, maar als het kouder is hoef ik daar echt niet aan te beginnen Tong uitsteken

Hij is ondertussen best mak hoor, auto's negeerd hij 9 van de 10 keer, maar toen ik gister een stukje ging wandelen... meneer vond alles, maar dan ook alles eng.

Het is idd best irritant, meestal negeer ik het zoveel mogelijk en praat een beetje en als hij het wel goed doet complimenteren. Meer kun je er niet aan doen...
Of je moet al een kachel aan het paard bevestigen Knipoog

Met rijden helpt het in het begin een dekentje op te leggen..
Ze doen namelijk zo irri omdat ze het koud hebben..
Een dekentje helpt vaak best..

Groetjes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:50

mijne doen het ook, ze zijn gewoon veel levendiger. dat komt o.a doordat een paard instinctief meer wil bewegen als het kouder wordt, ze moeten immers warm blijven. ik zou voor het rijden even lekker longeren, die energie eruit zonder beperking, en lekker opwarmen. als je dochter er dan opstapt zal hij een stuk kalmer zijn. elk paard vindt het lekker om af en toe eens lekker uit te razen, en zo kan hij lekker even zijn gang gaan, en kunnen ongelukken worden voorkomen.
mijn kleine merrie wordt ook vaak druk als het kouder wordt, mijn veulen heeft nergens last van, die doet meer met mijn merrietje mee. mijn ruin wordt wel iets onrustig, maar houdt het hoofd redelijk koel (letterlijk, hihi).

LotjeSjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:50

Bij de manege waar ik rijd, is dat ook, best wel irritant. Zo viel ik er in de laatste tien sec. van de les af Clown

Jooorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:14

Daar is niet zo veel aan te doen. Voor het rijden even goed loslaten enzo. Die paarden hebben het gewoon koud en dan zijn ze gewoon frisser en actiever en alerter.

manon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:55

Ik rijd een koudbloedpaard en zelfs zij heeft de kou in haar benen.
Ze is zowieso al wel lekker voorwaarts, maar met kou vliegen de kluiten je om de oren.

Wat helpt bij mij is lang losstappen aan de lange teugel.
En ophoudingen maken voordat ik aan het werk ga.'

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:56

Ik ga met merrieveulen mee Lachen

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:02

Nouja mijn merrietje is druk en vind ook alles eng waar ze normaal nog niet op of om voor kijkt en de laatste 3 dagen is ze ook nog super chagerijnig staat ze met een zuur gezicht te kijken wanneer ik op stal kom. Het beste is maar gewoon negeren en zelf doen of der niets aan de hand is, maar soms lukt dat inderdaad niet zo gemakkelijk als gezegd (of getypt)

_Marije_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 08:46

Ik vind het niet zo gek dat ze dan wat drukker zijn als het kouder is. Want ze hebben het dan wat kouder end. En de paardjes waar ik les geef die zijn ook een stuk vervelender. En je kunt het beste het dan maar even negeren. Je kunt er toch niet veel aan doen!. Misschien is het wel ff lastig maar ik vind dat dat erbij h0ort.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:54

mijn twee jongsten (merrie van 3,5 en hengstje van tien maand) hebben enorm de kolder in de kop. ik kan merken dat ze zich echt moeten inhouden als we naar de grote wei lopen, vooral de merrie dribbelt en is onrustig, maar ze gedraagt zich wel. als ze los zijn barst de bom. rennen, bokken, stoeien, op elkaar klimmen, ze gaan dan helemaal uit hun dak. echt heerlijk! mijn ruin van bijna 9 jaar is ook wat drukker, maar niet zo speels als de twee anderen.

Elchjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:03

die van mij word fris met rijden.
Hij wil dan graag galoperen.
en is heel erg voorwaarts. (Normaal is hij niet zo'n sneltrein)

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:33

Mijn arabier is de laatste tijd ook erg druk. Ik zat er nog maar 5 seconden op of lag er binnen de 10seconden bijna af Nagelbijten / Gniffelen
Heb hem dan maar eerst gelongeerd, maarja hij bleef best druk (sja dat grote uithoudingsvermogen ook...) , maar het was toch al een stukje minder dan in het begin.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:20

Die van mij hebben er ook last van hoor. Haha!
Gewoon lekker aan het werk zetten.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:23

Van mij mag hij altijd wel zo 'druk' zijn, hij is nog nooit zo voorwaarts geweest.
Natuurlijk kan het ook anders lopen en zit ik op een kanon, maar zoals vanavond; fris zijn en keihard werken, van mij mag hij! *LOL*

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:06

Ik rijd een fjord, merrie, 10 jaar.. In de winter gaat ze er altijd vandoor door de wielrenners(ook wel door andere dingen) Ik negeer het meestal, en gaat ze echt, lang leven het hek!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:09

ja idd.. gewoon een dekentje overheen leggen dat helpt het beste
en dan naa tien minuten kwartiertje als ie lekker beetje los is in de stap er af halen om te gaan draven.
mijne doet dat ook en ik doe het nu zo en nu doe thij dat niet meer

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:45

Het is iid best wel vervelend, maar opzich vind ik het niet echt een probleem. Het is bij mij dan ook niet meer zo erg als voorheen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:39

Die van mij wordt ook een hittepetit met dit koude weer. Vorig jaar was het erger, toen was ze geschoren. Dit jaar heb ik het expres niet gedaan omdat het voorgaande jaar echt problematisch was. Dit jaar, nu ze haar vachtje wel heeft is het wel iets minder maar zoals laatst, vrieskou en wind dan is er geen houden meer aan. Dan moet ze plotseling iedere trein in de omgeving halen...

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:51

op de manege worden ze ook flink drukken, de paarden die normaal rustig zijn gaan nu bokkend de bak door..

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:04

Ja ik heb er absoluut ook heel erg last van.
Mijn Paard vind ook ineens álles eng! (Mijn Paard is het type; Zet-hem-naast-een-kanon-en-hij-kijkt-er-niet-eens-van-op, althans.. Het ligt aan de ruiter Knipoog )
Maar toen in die tijd dat het écht koud was, was hij níet te houden!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 16:06

Doordat het ook zo vroeg donker is kan ik alleen in het weekend rijden. Ze staan wel 24/7 buiten, maar als ik dan zaterdags ga rijden is Anouar echt niet te houden.
Hij is opzich wel braaf, maar om de zoveel tijd ontploft hij en schiet hij er al bokkend en springend vandoor. Ik kan hem dan wel weer terug nemen, maar even later gebeurd het weer.
Ik kan er wel om lachen Haha!

In de wei zijn ze ook regelmatig aan het rennen.