Vraag Over Longeren Haflinger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lorr_

Vraag Over Longeren Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 15:17

hallo,

Ik verzorg hier 3 Tirolse haflingers, en nou kreeg ik eergister te horen dat de 2 jaarlingen in maart naar de keuring gaan.
Ik ben de andere haflinger van 3 jaar aan het beleren, Maar nu moet ik haar even op de 2de plaats zetten, want hier schijnen jaarlingen op dekeuring ook aan de longe gewend te moeten zijn..

Nou heb ik op mn opleiding geleerd dat 1 jaar beetje jong is..

kan dit nou echt kwaaad?
(weet niet hoe de keuringen zijn hier in Oostenrijk..)

laliz

Re: Vraag Over Longeren Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:15

Ik zou er zelf niet mee akkoord gaan, omdat een jaarling in mijn ogen nog lang niet toe is om te werken! Ik zou mijn jaarling preferen boven een keuring. Ligt er maar net aan wat jij belangrijker vindt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:48

Als je perse moet longeren, wat ik niet snap, bij een keuring loopt het paard toch naast je of los, maar goed, werk dan op zijn minst met een dubbele longe. Aan de enkele longe gaan paarden scheef lopen, met vergroeiingen als gevolg als het op jonge leeftijd gebeurt. Daarnaast kun je er met de dubbele longe voor kiezen om te gaan wandelen, zodat ze niet op de volte hoeven te werken, dat is ook minder belastend. Ik vind 1 jaar ook erg jong om te longeren, wat aan de hand stappen en dergelijke kan volgens mij veel minder kwaad, maar niet te veel uiteraard.

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 20:53

Ik vind het niet perse zo belangrijk, maar die eigenaar van wie ze zijn wil het graag..
maar mijn mening was ook dat ik het te jong vond..

zal het er woensdag nog maar eens met hem over hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 09:44

Wat houdt dat longeren eigenlink in? Echt fanatiek of een paar rondjes lopen?
Ik kan me voorstellen dat de eigenaar er een paar spieren op wil hebben, en lange stukken rechtuit gaan rennen met het paard aan de hand is voor de mens erg vermoeiend....

lauras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:49

1 jaar is idd jong. een jong paard kan nog moeilijk buigen in zijn lichaam, wat natuurlijk vooral bij longeren gebeurd. als het echt noodzakelijk is dat ze naar de keuring gaan, laat de volte dan groot mogelijk.