een paard noit in het weiland: zielig??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

een paard noit in het weiland: zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 10:28

hoi
ik zorg sinds 1jaar voor een super lieve pony
bij de buren is een bak waar ik weleens longeer of rijd.
maar in die bak staan paarden die snachts binnen staan
en overdag altijd in de bak9 geen gras)
ze gaaan alleen naar buiten met lopen/rijden.
mischien dat ze dan wel even mogen grazen, dat weet ik niet.
maar is dat nou zielig of niet?
er zijn mensen die zeggen dat dat dieren mishandeling is.
maar ze worden echt goed verzorgd.
is dat nu zielig.

bedankt alvast.
hou het wel vriendelijk a.u.b.

liefiej

Re: een paard noit in het weiland: zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:33

het is in ieder geval GEEN mishandeling, haha!
kunnen ze ook niet in de zomer een maandje naar de wei ofzo?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 10:34

nee er ligt een weiland achter
maar daar staan zomers andere paarden en daar kunnen ze niet bij.

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:42

oww...tja, het is jammer, maar echt zielig nou ook weer niet, en absoluut geen mishandeling Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:44

ja is zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:46

Echt super zielig vind ik het niet, als ze maar naar buiten kunnen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:48

euh jowel dat is wel zielig. Een paard hoord in een weide, lekker kunnen rondlopen, kunnen grazen. En een bak is goed voor een weekje vervanging, maar voor altijd?? Néé, dan moet je maar geen paarden kopen..

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:50

Soet schreef:
euh jowel dat is wel zielig. Een paard hoord in een weide, lekker kunnen rondlopen, kunnen grazen. En een bak is goed voor een weekje vervanging, maar voor altijd?? Néé, dan moet je maar geen paarden kopen..

dat vind ik onzin,
manegepaarden zien als ze geluk hebben!ook alleen maar in de zomer weiland, of helemaal niet!

lovemidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:51

Op de manege waar ik eerst stond hadden ze ook geen weiland. En moet zeggen sinds ik met mijn paardje vertrokken ben naar een weiland ben ik er heel blij mee.
Maar dat is dan ook achteraf gezien want op de manege kwamen ze niks te kort
Dus het is niet zielig maar zou wel leuk zijn voor je paardje

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:52

idd....alleen in de zomer vind ik ook wel oke, 1 of 2 maandjes, lekker toch?

YuriiikO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:59

nee als ze vOldoende hooi krygen is het togh goed.

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:05

YuriiikO schreef:
nee als ze vOldoende hooi krygen is het togh goed.

dat slaat nou weer helemaal nergens op...en je moet hier ABN praten...

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:12

Mijn keuze zal het niet zijn, ik vind dat paarden iig een aantal uur per dag hun benen moeten kunnen strekken.... Maar dierenmishandeling, nee.... Dan zou de dierenbescherming erg veel werk hebben Knipoog

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:15

Ieder heeft er wellicht een andere kijk op, maar ik vind, dat een paard VERPLICHT iedere dag toch zeker een uurtje de benen moet kunnen strekken op een weide en grazen.

Net hetzelfde als een hond die een hele dag naast z'n hok enkel in een ren kan lopen. Die MOET dagelijks ook eens buiten deze ren komen.

Maar ja, dat is mijn mening.

Kijk maar eens naar de paarden die op pensionstallen / maneges staan en die zelden of nooit een weide zien.. Die hebben volgens mij vaker last van blessures en stalondeugden.

Dit is mijn ervaring op wat ik reeds al gezien heb en vastgesteld heb.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:17

Mijn paard komt elke dag van half 11 tm 7 uur in de bak. In de zomer kan hij maar een uurtje op het land, omdat hij als hij langer erop staat koliek(verschijnselen) krijgt. Dus dan staat hij voor de rest in de bak met hooi. En ik vind dit niet zielig..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:28

Paarden die veel op stal staan vinden zichzelf niet zielig denk ik, ze kunnen daar niet zo over na denken. Dus of het echt zielig is weet ik niet, wel ongezond. Het hoeft niet persé een weiland te zijn, kan ook een bak zijn, dat is prima.
Ik heb wel medelijden met paarden die 23 uur per dag op stal staan, vind het net een gevangenis...met die tralies enzo. Niks voor mij...ha ha!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:00

Ja, ik vind dat echt zielig! Moet je niet meteen denken dat ik een penny ben, maar een paard hoord gewoon buiten, het liefst altijd buiten dan binnen, die beestjes zijn daarvoor gemaakt, niet om in een box te staan van 3 x 3 meter of wat dan ook.. Knipoog

Elchjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:02

is niet zielig
weest blij dat ze buiten komen manege paarden staan bijna altijd op stal Knipoog

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:03

vind er niks zieligs aan.. ze komen togh buiten. en hooi krijgen ze of ben ik nou dom?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:03

liefiej schreef:
Soet schreef:

dat vind ik onzin,
manegepaarden zien als ze geluk hebben!ook alleen maar in de zomer weiland, of helemaal niet!

dan vind ik die manegepaarden ook zielig sorry Vork

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:19

Soet schreef:

pardon? ik ben afgelopen zomer verhuisd, en nu blijkt bij mijn nieuwe stalling (de beste in de buurt vind ik) het land erg nat te zijn. ik heb de keuze, de paarden tot over de kogels in het water te laten lopen, zodat ze wat gras kunnen opvissen, of ze in de bak en paddock te houden, met lekker hooi en droge voeten, zodat ze in de zomer nog gras hebben om te grazen. zodra het land droog genoeg is, gaan ze er weer lekker op. grasland is altijd fijner dan zandgrond natuurlijk.
onze paarden hebben een grote bak, een wat kleinere paddock, en aan de bak nog een stukje zandgrond. ik kan ze ook de hele dag op stal houden, niet erg paardwaardig lijkt mij, ook al zijn de stallen nog zo luxe. verplaatsen doe ik ze zeker niet, wij proberen er zsm een stuk droger land bij te krijgen, maar om te roepen dat mensen die de paarden niet dagelijks op weiland met gras hebben geen paarden moeten kopen, gaat mij te ver. ik zou zeggen, kom eens kijken, en oordeel dan.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:25

merrieveulen schreef:
ik heb de keuze, de paarden tot over de kogels in het water te laten lopen, zodat ze wat gras kunnen opvissen, of ze in de bak en paddock te houden, met lekker hooi en droge voeten, zodat ze in de zomer nog gras hebben om te grazen. zodra het land droog genoeg is, gaan ze er weer lekker op. grasland is altijd fijner dan zandgrond natuurlijk.
onze paarden hebben een grote bak

hier ook zo. al is onze grond niet heel erg nat, in de natte periode blijven de paarden uit de wei. graag of niet. Ik moet erg lang doen met het gras wat nu in de wei groeit, en als ze er nu in mogen lopen, hebben ze van de lente/zomer/hersft een slechte wei. De beestjes kunnen zich best wel een maandje of twee vermaken in de bak met net zo vers water en gewoon meer dan voldoende te eten. Ze komen uiteraard wel gewoon altijd buiten.

En ik vind ook dat je daar het verschil moet maken. Paarden die geen uitloopmogelijkheid hebben, vind ik inderdaad ook gewoon echt zielig. Maar zo gauw als ze (net als die van ons) met daglicht hele dagen buiten komen (en in de zomer 24u) hebben deze dieren in mijn ogen geen klagen.

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:13

Het is al fijn dat ze in de bak staan. Ze staan daar dan wel met het hoofd lekker buiten, in een bak kunnen paarden ook heus een sprintje trekken en lekker dollen. Dat ze dan geen gras kunnen eten en zoeken is jammer, maar als er hooi op de grond ligt, is dit naar mijn mening ook heus geen groot probleem hoor.

Paarden die helemaal nooit uit hun box komen, dat is pas zielig!

Sylvester06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:15

Ik zou persoonlijk geen pensionstalling kiezen waar ze nooit op de wei kunnen. Maar als het niet anders is, is het niet anders;) Echt zielig vind ik het ook niet, inderdaad kunnen ze in de bak ook lekker rondlopen.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:19

ElkeXjeroen schreef:
is niet zielig
weest blij dat ze buiten komen manege paarden staan bijna altijd op stal Knipoog

Er zijn genoeg manege's waar ze wél een weiland hebben Knipoog . Bijv. de manege waar ik kom hebben ze een weiland en in de zomer of als het weer goed is dan mogen ze na de les de wei op...