wat is hengstengedrag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Een hengst is geen echte hengst als hij niet steigert/ bijt.

Waar
3 (3%)
Niet waar
76 (96%)

Totaal aantal stemmen: 79

PingWing

wat is hengstengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:41

Oke, na aanleiding van een discussie die ik afgelopen zaterdag op de NRPS hengstenkeuring had met een meneer langs me, deze discussie:

Wat is hengstengedrag?

Deze man beweerde dat een hengst die netjes op jou let, stil blijft staan als jij dat vraagt, en dus niet om de haverklap op zn achterbenen staat of je jas aan stukken trekt, GEEN echte hengst zou zijn.

In mijn opinie is dit meer een teken van goede opvoeding en manieren, dan van typisch hengstengedrag. Als ik met mijn hengst werk, dan wil ik dit kunnen doen zonder gevaar voor eigen leven. Ik eis dat hij zn benen aan de grond houd, en op mij let. Als dit al niet aan de hand lukt, hoe wil je hem dan ooit veilig rondrijden tussen andere paarden door??

Nu ben ik wel eens benieuwd wat jullie mening hierover is Bloos

tamara_85

Re: wat is hengstengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:43

Ik heb als eerste gestemt Haha!
Ik vind dat een hengst zich ook gewoon netjes hoort te gedragen, zou een lekker zooitje worden op hengstenhouderijen als al die hengsten stonden te steigeren en te bijten.
Gewoon opvoeden die paarden.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:52

Nagelbijten / Gniffelen dan zou de hengst die ik momenteel rijd dus geen echte hengst zijn. Zou ik van meneer dit nog wel een keer willen horen, als meneer voor de daad mag...dan brult hij de hele stal bij elkaar...(maar bijten, trappen of wat dan ook? nee hoor)

Een hengst naar mijn heer zijn wensen, is naar mijn mening een hengst zonder opvoeding...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:05

Ik heb niet waar gestemd maar wil er wel een kanttekening bij plaatsen dat bij een hengst zeker niet alles opvoeding is. Onder invloed van testosteron kan ook een goed opgevoede hengst ineens raar uit de hoek komen.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:56

PingWing schreef:
Oke, na aanleiding van een discussie die ik afgelopen zaterdag op de NRPS hengstenkeuring had met een meneer langs me, deze discussie:

Wat is hengstengedrag?

Deze man beweerde dat een hengst die netjes op jou let, stil blijft staan als jij dat vraagt, en dus niet om de haverklap op zn achterbenen staat of je jas aan stukken trekt, GEEN echte hengst zou zijn.

Nou nou, zeg,'t is da'k zit want anders zou mijn broek af zakken van zo'n bewering
Hij zal toch een grapje gemaakt hebben neem ik aan??? Of kijken of je 'op de kast te krijgen was' of zo???. Ik kan me nauwelijk denken dat dit een serieuze opmerking is. Zo'n berg onzin hoor je dan toch maar zelden. Meneer's definitie van een hengst is dus 'slecht gemanierde viervoeter' ???Een merrie, ruin of hengst die dit gedrag vertoont is mijns inziens niet meer 'mans' maar gewoon knalvervelend. En dat hengsten mogelijk meer neiging te hebben om e.e.a. uit te proberen mag zijn, maar als dit gedrag bepalend moet zijn voor de mate van mannelijkheid, nou dan wens ik die meneer veel hengsten toe. Misschien dat het kwartje dan gaat vallen en dat hij het mogelijk en ook prettig ervaart dat het wezen 'hengst' zich in andere uitingsvormen kan manifesteren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:49

een echte hengst is niet gecastreerd mannelijk paard
waarbij beide ballen normaal gaan indalen of zijn ingedaald

hengst zijn heeft niets te maken met bijten en/of trappen

een hengst behoort net als ieder ander paard opgevoed te zijn
en niet te trappen en te bijten en dergelijke onzin

een dier wat dat wel doet is gewoon een onopgevoed paard .. of dat nu hengst , merrie of ruin is

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:03

Hengsten zijn veel liever dan merries, dat heeft te maken met hun 'bezitterigheid' waarmee ze eerder geneigd zijn anderen het hof te maken. Hengsten zijn, mits ze in de juiste omstandigheden mogen leven, uitermate lief voor merries maar ook voor de veulens. Hengsten tonen een enorm incasseringsvermogen en tolerantie naar veulens.
Een hengst in het bijzijn van zgende merries is een interessante speelmakker voor de opgroeiende veulens. Merries zijn niet altijd even vriendelijk en kunnen wat zurig reageren, terwijl een hengst over het algemeen uiterst consequent is stemmingen is en minder last heeft van hormomen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:53

Ik heb ook een hengst, maar hij is liever dan 2 andere merrie's van zijn leeftijd.
Hij bijt en/of steigert niet naar mij of een ander. Als hij te ver gaat hoef ik 9 van de 10 keer alleen mijn stem te verheffen en dan is het oke.

Het gaat denk vooral om respect die hij voor je moet hebben, en de opvoeding die je geeft

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:57

Ik noem het ongewenst hengstengedrag!

Een hengst hoort dit allemaal niet te doen, en ook een netjes opgevoede hengst blijft een echte hengst, maar ik merk wel dat dit gedrag bij hengsten eerdervoorkomt dan bij merrie`s en ruinen. Dus aan ons de taak om er voor te zorgen dat ze het niet blijven doen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 01:17

Zou even lekker worden als dergelijk levensgevaarlijk gedrag getolereerd zou worden omdat het anders geen "echte hengst" zou zijn.
Hengsten die steigeren behoren heel streng te worden gecorrigeerd, en als het niet in te binden valt, zo snel mogelijk te worden gecastreerd. Het moet wel veilig blijven....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:59

ik stem liever voor "als ene hengst dergelijk gedrag vertoont moet de opvoeder een cursusje paarden opvoeden gaan volgen of stoppen met paarden"(als de opvoeder dit als wenselijk gedrag ziet)

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:54

Haha.. Als je naar de poll kijkt lijkt het me vrij duidelijk hoe iedereen er over denkt. 100% is het er niet mee eens Tong uitsteken.
Maar ik denk dat trappen e.d. heeft met opvoeding te maken, en niet of het paard nou echt hengst is.
Ik werk op een hengstenhouderij, hier hebben we de makste braafste, maar ook zeker zeer bekende dekhengsten.
Ja, het is iets anders als merrie's, maar die kunnen er soms ook wat van. Ik denk dat je gewoon heel consequent moet zijn e.d.
Hengsten proberen gewoon meer uit, maar als jij niet toegeeft houd het vanzelf op.

Yritja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:58

Ik heb zoals (bijna) iedereen op Niet waar gestemt, Maar er is 1 iemand die Waar heeft gezegd! Wie? Zou dat serieus zijn of..... Koe

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:02

die man die kletst uit zijn nek!
een hengst hoeft niet te stijgeren etc. om een hengst te zijn, de meeste doen dat wel
maar dat zijn gewoon hengstenstreken;) je hebt ook een heleboel lieve hengsten, die dat niet doen
dat van dat hengsten meer bezitterigheid hebben is waar:P
mijne is net een poosj hengst af, maar toch merk je dat nog heel goed.. hij kan het gewoon NIET hebben als ik zijn buurvrouw aai etc. dan gaat hij met zen oren in de nek naar haar toe, mij doet hij niks.. alleen maar knuffel en nieuwsgierig zijn.. in de wei zijn ze ook de beste vriendjes
en kkunnen ze niet zonder elkaar:P

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:12

Elk dier hoort zich netjes te gedragen, dus "echte" hengsten ook. Dat zal wat worden zeg, als iedere hengst je jas stuk bijt of naar je stijgert.

In de wei is dat natuurlijk ok. Maar tegen zijn ruiter is echt verkeerd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:42

Helemaal een goedgekeurde hengst hoort zich netjes te gedragen. Ook op karakter worden deze paarden getest en gekeurd. (de 70 dagen test bijv. van het KWPN)

Het lijkt mij dat de man die jij sprak totaal niet weet waar hij het over heeft.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:34

inderdaad. grote onzin. wat ik versta onder 'hengstengedrag' komt over het algemeen voort uit frustratie (geen duidelijkheid en onvoldoende sociaal contact zijn belangrijke factoren daarin) en gebrek aan opvoeding. wat het inhoudt? respectloos gedrag tegen mensen, andere paarden, dominant gedrag, etc. (denk aan bijten, trappen, trekken aan het halstertouw, 'niet in toom te houden zijn') in mijn ogen is het zelden of bijna nooit nódig dat een paard 'hengstengedrag' vertoont. sommige paarden hebben het nou eenmaal erg moeilijk met hun hormoontjes, maar over het algemeen speelt opvoeding een grote rol. een paard dat goed in zijn vel zit zal ook niet snel agressief gedrag vertonen.