Rij jij met stemhulpen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Rij jij met stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 17:05

Ik vroeg mij af wat jullie van rijden met stemhulpen vinden??

Ik zelf ben instructrice, fanatiek ruiter en rijd zelf erg graag met stemhulpen.
Ook naar mijn klanten toe probeer ik het over te geven.
Ik zelf heb in de loop der jaren gemerkt dat het een zeer positief effect heeft op het paard.

Het paard krijgt meer vertrouwen in zichzelf bijv. met belonen.
Voorbeeld: Paard loopt niet goed voorwaarts
Actie: Aandrijven
Reactie paard: Gaat fanatieker lopen
Reactie ruiter: Beloning stem (braaf!!Goedzo!! Super paard!!)
Ik bedoel natuurlijk niet dat je bij elke hulp die je geeft je dat toe moet voegen Haha!
Maar wel bijv. als het paard normaal niet zo makkelijk reageert en dat dan wel doet.

Ik merk dat paarden daar zelfverzekerder van worden en vrolijker gaan lopen!
Meer lol krijgen in opdrachten. Paard en ruiter krijgen beide meer vertrouwen.

Vertrouw het paard, dan vertrouwt het paard jouw
Vertrouwt het paard de ruiter, dan vertrouw jij het paard

Wat vinden jullie??

Vjestagirl

Re: Rij jij met stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:55

Ik rij met stemhulpen. Omdat ik en m'n paard veel problemen hebben gehad heb ik de afgelopen maand alleen gelongeerd... Hier hebben we alles op stem gedaan: aandraven maar ook rustiger gaan lopen ed... Gisteren voor het eerst weer gereden en toen was het wel prettig dat ik haar daarmee die steun kon bieden...

Ik wil terug naar zonder stemhulpen, omdat ik train voor de zadelproef en ik dat 'stil' wil kunnen doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:57

Ik rijd inderdaad altijd met stemhulpen. Vaak omdat ik daarmee iets rustiger mijn commando's kan doorgeven. Mijn ene pony (de tinker) is vrij onrustig en onzeker. Als ik daar aandrijf dan schrikt ze gewoon, omdat ze zo in gedachten was ofzo. Dus als ik dan praat, van let op.. drraf, en dan mijn benen aanleg, dan komt het rustiger over.

De gangen doe ik vaak op stemmen, zowel opschakelen als remmen. Belonen als afstraffen gaat ook met de stem. Dit ook vaak omdat ik met handpaard rijd, en dan is het makkelijker als beide paarden tegelijk op het stemcommando reageren, dan als er eentje achterblijft... Clown Maar ik ben natuurlijk wel een recreatieruiter, ik kan me voorstellen dat het voor wedstrijdruiters iets minder handig is.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:00

Ik rij altijd met stemhulpen! Zowel in de bak als met het buitenrijden. Natuurlijk ook met mijn zit.
Ik zit zelfs in de duinen wel eens te zingen, nou ja zingen ik ga echt geen auditie doen Bloos

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:01

mijn zus zei een keer in de dresuurproef goedzo onderaan de coupon stond: let op stemgebruik
duz ik rij normaal wel met stemhulpen maar in de proef zeker niet Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:03

Ik rijd altijd met stemhulpen. Zowel met overgangen; stap, drrraf, galop, en op de zandvlakte mag ie helemaal gaan zeg is, ja ga maar! of jaaa! of Jehoee!
Doet hij iets goed: goed zo braaf, dat is netjes, ga door,
Is hij bang: ho maar, hoho.
Durft hij iets niet: Ga door, je kunt het, kom maar, hup hup.
Doet hij iets wat niet mag: nee, uh uh.

Ga zo maar door, ik vind het erg fijn en mijn paardje ook Lachen
Laatst bijgewerkt door 901823 op 28-01-07 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:04

Sunny_love, hiermee ben ik ook druk bezig, dat hij met een proef wel gewoon rijdt zonder stemhulpen, maar buiten gewoon wel. En met proef kan ik ook heeel zachtjes praten Knipoog

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:07

LilianR schreef:
Sunny_love, hiermee ben ik ook druk bezig, dat hij met een proef wel gewoon rijdt zonder stemhulpen, maar buiten gewoon wel. En met proef kan ik ook heeel zachtjes praten Knipoog

vind ik ook aleen dan ben ik bang dat ik weer te hard praat Knipoog

sanneshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:10

Ik kan niet echt meer 'rijden' op m'n pony, daarom nu aan het mennen. Maar als ik er nog wel eens op zit, gebruik ik wel altijd de overgangshulpen. Zo leert ze het wel steeds beter. Maar natuurlyk ook beloningshulpen. Pling

mollema

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:15

Ik gebruik ook vaak mijn stem met dressuur rijden. Overgangen gaan prima als ik haar van te voren met mijn stem waarschuw. Ze kan het ook zonder maar met een zacht gesproken "let op" weet ze dat er iets gaat komen en reageert ze dan ook direct op mijn been/hand/zithulp. Zelfs mijn instructrice kan het niet horen dus een jury in een hokje ook niet. Een hulp is een hulp of niet ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:17

Ik rij vooral op stemhulpen. Hij heeft heel erg veel steun aan mijn stem en kan hem op die manier voorbereiden op de andere hulpen als die nog nodig zijn.

Ik denk niet dat ze het persé hoeven te verstaan. Kan me voorstellen dat het heel raar lijkt, bewegende lippen tijdens de dresuurwedstrijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:16

Ja, ik rij met stemhulpen. Klikje met mijn tong als ze sneller moet, zoentje voor het aanspringen in galop, woordje Whoa als ze stoppen moet. Ik rij dan ook western.
Voor de rest hoop ik het gebrek van mijn stem te beperken, een enkele keer een beloning via de stem. Als je voortduren tegen je paard loopt te kwekken, zal hij de gewone aanwijzingen die je wel met de stem doet ook niet meer horen.

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:08

Cassidy schreef:
Ja, ik rij met stemhulpen. Klikje met mijn tong als ze sneller moet, zoentje voor het aanspringen in galop, woordje Whoa als ze stoppen moet. Ik rij dan ook western.
Voor de rest hoop ik het gebrek van mijn stem te beperken, een enkele keer een beloning via de stem. Als je voortduren tegen je paard loopt te kwekken, zal hij de gewone aanwijzingen die je wel met de stem doet ook niet meer horen.

ik rijd geen western maar wel altijd met stemhulpen. ik hoef bijna niet meer aan mijn pony te zitten en als ik dan bijv. een keer mn been eraan moet leggen is ze ook meteen weg. ik heb precies dezelfde stemhulpen als cassidy. alleen gebruik ik gewoon hoo als ze moet stoppen.
natuurlijk beloon ik ook altijd met mn stem. ik ben het nogal gewend om onder het rijden tegen mijn paard te praten Tong uitsteken

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:10

Cassidy schreef:

Dat ligt aan je paard. Ik hou altijd hele verhalen tegen mijn pony en zij luistert nog steeds perfect naar mijn stem. Ik krijg alleen wat vreemde blikken van mede-recreanten als ik in het bos weer eens tegen Ashley aan het kletsen ben Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:12

Ik ben nu net bezig met het beleren van mijn 3,5 jarige (of naja door - rijden Tong uitsteken )
Heb er nu 9x opgezeten en zodra ik hem neit beloon met mijn stem (goedzo, super!! braaf enz)
dan wordt hij simpelweg gewoon boos/ pissig.

Mede boos op zichzelf omdat hij het zo graag goed wil doen! Tong uitsteken
Dus ik beloon hem zodra hij iets goed doet en je ziet hem
stralen van 'geluk' "Kijk, ik doe het goed" Haha!

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:16

Ik rijd ook altijd met stem, vooral belonen, maar ook als ze beetje dribbelig is om haar gerust te stellen dat er niets aan de hand is. Ik doe het ook niet alleen voor haar, ook voor mezelf. Ik word er zelf rustig van als ik tegen haar praat en zie dat ze dan goed op mij let in plaats van al die 'enge' dingen om haar heen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:18

Ikke irjdt altijd met stem..!!
Super reageerd ze daarop..
Niet alleen o braaf en goedoz.
Maar ook als ik boosben dan helpt me stem meer dan een tik met de zweep..!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:19

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:30

Ik rijd ook met stemhulpen. Een klikje bij een versnelling en een 'hóóóó' mij een gang terug. Verder gebruik ik bij het longeren alleen maar de woorden 'dráf of gálop' (hoog) of 'hóóóh dráaaaaaaven of stáaaaappen' (laag).
Ik vind zelf stemhulpen tijdens het rijden erg handig. Alleen zie je sommige mensen iets te fanatiek stemhulpen gebruiken, dan is het bijvoorbeeld nooit stil tijdens het rijden. Dat vind ik dan net iets te ver gaan.
Mijn Instructrice rijd 1 van haar Paarden ook bijna volledig op haar stem, en dat werkt onzettend goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:32