paard langs de weg erg druk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

paard langs de weg erg druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 15:24

Wie heeft er tips voor mij.
Mijn paard is dus zo druk langs de weg dat het een gevaar wordt voor mede weg gebruikers. En dan ben ik alleen nog maar aan het wandelen.
De eerste km hang ik alleen maar aan hem en draait hij rondjes om mij heen. Geef ik hem ruimte dan wil die er als een haas vandoor. Uiteindelijk als de weg weer richting huis gaat wordt hij rustig en loopt dan als een braaf paard met een boog in het touwtje achter mij aan. Draai ik dan om dan blijft het goed gaan. Maar die eerste 5 km is echt een gevaar voor mij, paard en andere weggebruikers.
Paard eerst los gooien of laten werken heeft geen zin, dat heb ik al gedaan.
Advies en tips zeer welkom.

sammyvriend

Re: paard langs de weg erg druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:51

Oei dan zou ik het ook niet weten, ik ben ook niet zo handig in drukke paardjes Knipoog . Misschien kun je iemand regelen die daar ervaring mee heeft die je kan helpen.. naja veel suc6 ermee!

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:58

Misschien wat grondwerk gaan doen en wederzijds vertrouwen opbouwen... Ik denk dat ie toch wat bang is voor de grote boze wereld Knipoog en daar onrustig van wordt elke keer weer als jullie naar buiten gaan. Probeer hulp te zoeken, want als jij ook bang bent en blijft voor die eerste 5 km zal ie dat voelen en jouw angst versterkt en bevestigt dan zijn angst. Succes!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:36

Weet je zeker dat ie het eng vind ?? na een paar keer zou hij het niet meer zo eng moeten vinden toch? klinkt eerder alsof hij doorheeft dat hij zo maf bij jou kan doen. Ik weet niet of je ervaring hebt met een hengstenketting?? Deze geeft mij altijd wat extra zekerheid op de weg Ja Als hij gaat drammen zet je eerst druk op de ketting en zeg je hooo, reageert hij niet haal je de ketting een keer aan Knipoog Laat hier iemand met ervaring je bij helpen. Als het beestje bang is is het natuurlijk een andere zaak Knipoog

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:39

Klinkt mij toch in de oren dat ie een loopje met je neemt. Ik doe veel gehoorzaamheidsoefeningen met mijn merrie: gewoon al doende, bij meelopen aan de hand altijd ff paar keer stoppen en dan moet zij ook direct stoppen, anders voelt ze dat wel in haar mond (immers de teugels komen dan vanzelf strak te staan...). Gewoon al in de bak, of van de bak naar stal, of van de poetsplaats naar de box, ook niet de box in rennen, maar alleen op mijn commando, als ze mag.

Ik heb op een clinic gezien hoe gehoorzaamheid meer basis is van een hoop problemen dan je denkt, dat heeft mij veel geleerd.

Heen eng, en terug is het niet eng? Als het echt eng is is terug ook (weliswaar iets minder maar toch nog) eng. Dansen over de weg staat niet in ons boekje, kijken mag wel.

Wat doet ie als je hem op de weg resoluut stilzet?

Ik zie in je profiel je met een haflinger aan de gang, met gehoorzaamheidstraining. Is dat het paard waar het om gaat?

Ik gebruik veel mijn stem, en dan heel laag (vrouwenstem is veel hoger en minder doordringend dan een lage/'mannen' stem)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 18:25

Ja het gaat om de haflinger. Daar gaat af en toe een knop bij om en dan heb je een volbloed paard i.p.v. een koudbloed.
Normaal naar de wei toe en dicht bij huis is er niets aan de hand. Maar ja je wil toch verder. Denk ook dat hij een gehoorzaamheids probleem heeft en dat het niet gaat om het eng zijn. Maar ja hoe ga ik dat trainen als hij dat dus alleen op de weg doet. Vindt dat geen geschikte plek om het elke keer uit te proberen.

Amy_Tiamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:35

veel oefenen.. en ook zorgen dat het paard vertrouwen in jou krijgt dan komt het echt wel goed ! Haha!