ineens ergens persé heen willen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

ineens ergens persé heen willen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 16:30

hoi,

ik ga het hier maar even vragen dan, want loop er steeds weer tegenaan..
mijn fjord is echt heel braaf, ze is 14, en ik wandel regelmatig met haar, aan de hand.
soms zit ik erop maar heb niet het idee dat ik de controle dan over haar heb, dus doe dat nog niet zoveel, en wil daar onder begeleiding mee beginnen.
ik ben soms wel te snel bang, dat weet ik wel en baal daar ook van.
maar oke.
fjord is dus braaf, rustig, lief,
maar ook sterk, loopt aan touwhalster omdat ze door stalhalster heen kan lopen, en luisterd steeds beter.
ik heb haar nu 8 maand.
ze kent en luisterd naar comando's halt stap en draf.
behalve: zie volgende gedeelte....!

maar soms, en ik snap er echt niks van, ziet ze mensen, en wil daar dan PERSE naar toe!
ze begint dan te dribbelen en druk te doen, kop erop, en probeert gewoon los te komen om er heen te gaan!
1x gebeurde het toen ik op haar rug zat, toen was ze ook echt niet te houden!
vandaag zag ze een paar kids met een bolderkar lopen, en ineens deed ze het weer..
ik hield haar echt bijna niet.
vorige keer waren het twee volwassenen die wandelden.
en verder komen we zo vaak mensen tegen, en daar reageert ze helemaal niet op!

wat is dat toch, ik vind het hierdoor moeilijk om mn paard echt te vertrouwen, want ze kan dus ineens zo gaan doen, en is dan even totaal niet voor rede vatbaar..

iemand die het herkend of er een reden voor kan bedenken??

xxx Marigold.

Judith_W

Re: ineens ergens persé heen willen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:18

ik denk dat je dan iets strenger voor haar moet wezen, ze moet naar jou luisteren! Waarschuw haar van tevoren, als jij die mensen al ziet en zij mss nog niet, geef een ophouding (als je erop zit) of een rukje (als je ernaast loopt) en daarbij een stemcommando (uhhh, opletten) met een zware stem. Zorg dat je haar bezig houdt als er zulke dingen gebeuren zonder dat je paniekerig gaat doen en haar teveel bij je houdt. Heel duidelijk zijn, dat is belangrijk, nu is zij de baas, terwijl jij de baas moet zijn en jij moet bepalen waar jullie heen gaan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 17:47

hoi Mackie, bedankt voor je reactie.

zoals jij het omschrijft, zo doe ik inderdaad,
het is ook niet dat ze me de baas is, maar op zo'n moment helpt alles misschien een halve tel, en gebruikt ze haar kracht echt op zo'n manier dat ik er zoals vandaag bijna achteraan skiede!
(en dat was niet in sneeuw, maar we liepen toevallig over een stuk gras)

zoals jij omschrijft, dat is dus precies hoe ik met een paard omga, proberen dingen vooraf te zien aankomen, en daar optijd op inspelen, maar ook weer niet té, want dan maak je een paard bang voor iets zegmaar (als ik bij elke hond de pony aan de kant zet dan geef ik bijvoorbeeld een verkeerd signaal af).
en ophoudingen aan halster, plus stem en lichaamshouding gebruiken, ect. doe ik allemaal.
als ze iets eng vind of weet ik veel, dan loop ik er heel zelfverzekerd langs, en doe net of ik het niet zie wat ze eng vind, en ze vertrouwd me steeds meer, en loopt dan achter me aan.
liep eerder met haf-hengsten, hengstige merries, rijpaarden, ben het al zo lang gewend om met paarden te lopen..

en zoals ik dus zei, dan, tijdens het wandelen, als alles relaxed is, dan zomaar uit het niets, wil ze ineens naar bepaalde mensen toe, en als je dan aandacht vraagt dan krijg je misschien 1 oor die heul even naar je toe beweegt, maar is ze helemaal gefocust op die mensen, (oortjes stijl naar voren!) het is niet zo dat ze zich totáál niks van me aantrekt, maar je hebt je handen er dan wel aan vol!

en ik vraag me echt af wat dat nou is, waarom ze soms ineens zo doet?
want ik vind het gewoon raar!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:07

als je aast haar loopt trouwens iig het touw aan de zijkant van het halster vastmaken, of eventueel over haar neus of mss zelfs een kettingtouwtje, zo heb je veel meer te vertellen en kan je haar omtrekken, want ze moet doorkrijgen dat ze altijd naar jou moet luisteren niet alleen wanneer het haar uitkomt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 18:16

heeft daarom al een touwhalster, daarmee gaat het in elk geval beter dan met een stalhalster, want dan sleept ze me zo mee Bloos
maar misschien idd verstandig om eens verder te kijken voor een strenger halster of hengstenketting.
maar toch, met rijden draagt ze hackamore, en ook daar loopt ze doorheen, als ze dus mensen ziet..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 20:08

niemand verder?
ik vind het echt vreemd gedrag.. en kan gewoon echt niet bedenken waarom ze zo doet..
misschien dat iemand een idee heeft waar ik nog niet aan gedacht had ofzo?
enige wat ik kan bedenken is dat ze misschien een link legt tussen een bepaalde kleur en voer, weet ik veel, misschien had haar vorige eigenaar een rode jas ofzo?
ik weet niet hoor..
kan het anders eçht niet bedenken.. en snap het gewoon niet dat ze soms ineens zo doet.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:36

ppffff moeilijk hoor!!
ik zou het zo ook echt niet weten, je zal toch echt nog veel strenger moeten optreden tijdens die momenten want ze hoort gewoon te luisteren, misschien een zweepje meenemen?of hengstenketting??
zie je het aankomen als ze begint te loeren?zo ja probeer haar dan voor te zijn, zodat de aandacht bij jou is en niet bij iets anders, tja makkelijk gezegd.....
ik denk er nog even over na oke?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 22:45

bedankt, ja ik zie het steeds beter aankomen, als ik erop zit voel ik gewoon een tel van te voren dat ze weer zo gaat doen of een plannetje heeft ofzo..
eerst niet, en dan liep ze met me weg, maar nu wel, en dan kan ik er snel op in spelen, haar dus voorzijn.
dat is als ze de bocht om wil vliegen, dat kan ik nu tegenhouden! Haha!
als het om halthouden gaat heb ik in zo'n geval echt geen controle, erg iri maar ja.
tegen een muur aan parkeren is letterlijk het enige dat helpt!

ik leer haar gaandeweg steeds beter kennen, maar dit gedrag SNAP ik gewoon niet, hoezo moet ze naar die mensen toe weet je wel..
tot nu toe werkt streng zijn averechts, en belonen en vertrouwen geven werkt soms verbazingwekkend goed..
en kan haar moeilijk voor de ogen van die mensen op haar dak geven he.. Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 10:40

ik hoop nog steeds op reacties want ik kan voor dit gedrag echt geen reden vinden..
en daarbij, ik doe ook altijd mn best om goed te reageren in andere topics Bloos
en ik wil echt heel graag weten wat jullie idee bij bovenstaand verhaal is...
ik zou bijna denken van ik moet het een keer uitlokken, in overleg met iemand dus, als Marigold daar dan perse heen wil, laten gaan, en kijken wat ze eigenlijk wil dan..
maar ja dan wint ze wel geloof ik, ja toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:11

Nou, ze is je dus wel de baas. Als zij besluit ergens heen te gaan, en ze doet dat ook, maakt zij dus uit wat er gebeurt. Het maakt niet uit wat ze daar wil zien, als jij het niet wil, gebeurt het gewoon niet.

Ik zou eens op zoek gaan naar iemand met veel ervaring die je kan helpen. En verder altijd ontzettend consequent en duidelijk zijn, dus ook met poetsen bv niet accepteren dat ze een pas opzij doet als jij daar niet om gevraagd hebt. Je zult de verhoudingen duidelijk moeten maken en zorgen dat je paard jou respecteert, want dat is aardig zoek.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 11:21

bedankt voor je reactie.
ik werk er veel aan om hoger in rang te staan dan zij.
dat gaat nu al veel beter dan toen ik haar net had.
maar ik vraag me gewoon af wat het kan zijn, dat ze soms ineens omslaat van rustig naast je wandelen, langs mensen auto's huizen honden, van alles..
en dan ineens dat ze iets ziet wat helemaal niet anders is dan wat we de hele tijd al tegen kwamen, en dat ze dan niet meer op mij let, maar echt heel erg daar heen wil..
ik HOU haar wel, maar ze is dan gewoon zo gefocust ineens, en daar snap ik dus niks van!
zou dat dan uittesten zijn?
zijn paarden daar slim genoeg voor?
of zou het echt iets zijn (onverklaarbaar) dat ze ineens een sterke drang heeft om naar iets bepaalds heen te willen?
als ik erop zit houd ik er idd niks meer aan op zo'n moment, ze lijkt wel imuun dan voor teugeldruk of wat dan ook..
aan de hand houd ik haar wel, maar met moeite (gebruikt dus de kracht)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:24

Ik denk dat ze gewoon iets interessants ziet, en dat dus wik gaan onderzoeken. Niet te moeilijk denken Haha!

En als ze onder de man echt met je vertrekt, zou ik persoonlijk eens een keer echt heel duidelijk zijn in mijn hand. dan maar lomp Ho, maar er wordt niet met mij aan de wandel gegaan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 11:31

ja nou, met rijden, echt waar, ik rijd op hackamore, en ze negeert het dan (zie boven) gewoon compleet.
daarvoor reed ik op bit, en daar reageerde ze gewoon al helemaal niet op.
ze is dan ook niet links of rechtsom te krijgen.
als ze ergens heen loopt (zoals wat ik omschreef) dan wacht ik (actief) af tot er iets beweging in de hals zit, geef dan teugeldruk, en veel druk met binnenbeen (dat gaat dan niet zachtjes allemaal Bloos ), en dan krijg ik haar inmiddels om, maar dan loopt ze de hele tijd om te kijken naar datgene..

ik heb dit zelf ook nog nooit meegemaakt, ben ook gestopt met rijden, ga binnenkort om te beginnen eens wat privelessen met haar nemen op de manege.

heel erg bedankt voor het reageren!!
ik zit er echt mee.
het is verder zo'n brave pony, en omdat we ook kids hebben waarvan 1 kwetsbaar, moet 'de pony' een betrouwbare gezinspony zijn..
en dat is ze verder dus wel, behalve soms dus!
het is dus gewoon een drang om op onderzoek te gaan, iets dat ik niet moet accepteren tijdens het wandelen, dus gewoon streng en duidelijk zijn?

nogmaals bedankt! Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:35

Marigold schreef:
het is dus gewoon een drang om op onderzoek te gaan, iets dat ik niet moet accepteren tijdens het wandelen, dus gewoon streng en duidelijk zijn?

nogmaals bedankt! Lachen

zoals ik het lees wel. Lessen lijkt me een heel goed idee, dan heb je wat meer begeleiding.