Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

anneliesdj schreef:Gewoon rustig aansingelen en tussendoor andere dingen doen. Bv zadel erop, hoofdstel om, singel vast, neusriem vast, gaatje aansingelen, hoofdstel verder vastmaken en dan nog een gaatje aansingelen. Ik zou niet straffen voor het bijten ed maar belonen als het paard het niet doet, doen ze het wel dan gewoon negeren of het moet echt te gek worden.
Visconti schreef:Waarschijnlijk lopen de pony's gewoon met slechtpassende zadel (zoals het over grote deel van manegepony's) En doen zit dit omdat het zadel gewoon pijn opwekt. Daar kun je ze moeilijk voor straffen vind ik.
anneliesdj schreef:Dat vind ik niet sneu voor het paard maar sneu van de eigenaar. Die hoort ervoor te zorgen dat ieder paard zijn eigen goed passende zadel en hoofdstel heeft en hoort ervoor te zorgen dat alle klanten weten hoe je een paard correct opzadeld.
Als de eigenaar daarvoor zorgt heeft het paard ook geen reden om te bijten...
Urielle schreef:Ik vind het juist bij een manegepaard heel belangrijk dat die weten dat er nooit of te nimmer gebeten mag worden. Als er een kind of een beginnende volwassen ruiter mee bezig is en dat paard bijt, komt het totaal onverwacht voor hen, ze hebben gelijk een negatieve ervaring met paarden en zij kunnen er nog niet adequaat op inspringen.
Sneu voor het paard als het zadel niet past of er wordt ruw gezadeld, maar bijten mag echt niet.
AaronYve schreef:en waarom zouden alleen manege paarden nooit of te nimmer mogen bijten? Dat zouden ze allemaal niet mogen doen, maar hun kunnen je niet anders vertellen dat het niet goed zit, een manegepaard hoeft ook niet alles te pikken, ze moeten al veel pikken van beginnende ruiters.
Urielle schreef:AaronYve schreef:en waarom zouden alleen manege paarden nooit of te nimmer mogen bijten? Dat zouden ze allemaal niet mogen doen, maar hun kunnen je niet anders vertellen dat het niet goed zit, een manegepaard hoeft ook niet alles te pikken, ze moeten al veel pikken van beginnende ruiters.
Op het eind van de zin geef je het antwoord al op het begin.
Als jij de eerste les door een paard in je arm gegrepen was had je nu niet op Bokt gezeten, dan had je het allemaal snertbeesten gevonden.
Nadya schreef:Weer een reden waarom ik zo'n pesthekel aan maneges heb. Ik kan me goed voorstellen dat die paarden gaan bijten, chagerijnig doen...... Ik vind niet dat je paarden onterecht mag straffen. Ook niet op maneges, waar ze zich moeten gedragen voor de klanten. Dat is onredelijk als zo'n dier er nare ervaringen mee heeft, pijn heeft e.d. Ik vind dat een vorm van dierenmishandeling. Ik weet dat het een utopie is, maar wat zou ik graag willen dat maneges anders met hun dieren om zouden gaan of zouden verdwijnen. Zo denk ik er over.....
TS: ik zou heel rustig blijven bij zo'n paard. Niet gaan straffen. Paarden geven meestal nog een hoop signalen, voordat ze echt gaan bijten en trappen. Het is aan de mens om een paard voor te zijn bij vervelend gedrag. En dat gevoel voor paarden missen een hoop mensen, helaas....
AaronYve schreef:Nadya schreef:Weer een reden waarom ik zo'n pesthekel aan maneges heb. Ik kan me goed voorstellen dat die paarden gaan bijten, chagerijnig doen...... Ik vind niet dat je paarden onterecht mag straffen. Ook niet op maneges, waar ze zich moeten gedragen voor de klanten. Dat is onredelijk als zo'n dier er nare ervaringen mee heeft, pijn heeft e.d. Ik vind dat een vorm van dierenmishandeling. Ik weet dat het een utopie is, maar wat zou ik graag willen dat maneges anders met hun dieren om zouden gaan of zouden verdwijnen. Zo denk ik er over.....
TS: ik zou heel rustig blijven bij zo'n paard. Niet gaan straffen. Paarden geven meestal nog een hoop signalen, voordat ze echt gaan bijten en trappen. Het is aan de mens om een paard voor te zijn bij vervelend gedrag. En dat gevoel voor paarden missen een hoop mensen, helaas....
Precies!!