geruststellen of straffen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

geruststellen of straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 16:43

Ik rij oa op een manege. Het valt me erg op dat de paarden daar, als je het zadel op de rug legt en aansingelt, heel snel met hun oren in de nek gaan staan of willen bijten. En volgens mij komt dat doordat ze een beetje bang er voor zijn. Omdat er veel mensen dan heel hard aansingelen of het zadel er onvoorzichtig op "gooien". Ook worden de paarden daar heel vaak per dag opgezadeld. (Zou ik ook wel een beetje gek van worden) En als die paarden dan gaan knarsen tanden of wegdraaien of willen bijten, gaan de meeste mensen ze gewoon een flinke tik geven. Mijn mening is dat dat per paard veschillend is. Sommige paarden hebben toch een andere aanpak nodig? Ik snap ook wel dat de een meer kliert dan dat hij er werkelijk bang voor is, maar dan vind ik niet dat je elk paard een tik moet geven. Als ik aansingel een ik aai ze onder wel, dan worden ze vaak veel rustiger. Wat is jullie mening hierover??

Cassidy

Re: geruststellen of straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:50

Is het eerlijk dat de een het gedrag negeert en de ander het wel bestraft, helemaal als het om manegepaarden gaat, die iedere keer door een ander worden gezadeld? Hoe maak je een paard duidelijk dat dreigen de ene keer wel mag en de andere keer niet getolereerd wordt? Wat paarden willen is duidelijkheid en konsekwente omgang. Helaas is dat bij de manegepaarden niet altijd gegeven.

Wil je voorkomen dat er zadels opgekwakt worden, moet er iedere keer door dezelfde opgezadeld worden. Dat houdt in dat de paarden dan gezadeld staan voor de ruiter, die daardoor ook het poetsen en zadelen niet leren.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:51

Waarschijnlijk lopen de pony's gewoon met slechtpassende zadel (zoals het over grote deel van manegepony's) En doen zit dit omdat het zadel gewoon pijn opwekt. Daar kun je ze moeilijk voor straffen vind ik.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:53

Zo'n manegepaard heeft natuurlijk een reden om te willen bijten maar mijn reactie op bijten is niet geruststellen. Ik wil namelijk graag dat een paard weet dat ie dat niet hoeft te proberen en na een tik is dat duidelijk. Of de zadels goed passen en er niet opgekwakt worden enzo is weer een ander verhaal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:58

Gewoon rustig aansingelen en tussendoor andere dingen doen. Bv zadel erop, hoofdstel om, singel vast, neusriem vast, gaatje aansingelen, hoofdstel verder vastmaken en dan nog een gaatje aansingelen. Ik zou niet straffen voor het bijten ed maar belonen als het paard het niet doet, doen ze het wel dan gewoon negeren of het moet echt te gek worden.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:04

anneliesdj schreef:
Gewoon rustig aansingelen en tussendoor andere dingen doen. Bv zadel erop, hoofdstel om, singel vast, neusriem vast, gaatje aansingelen, hoofdstel verder vastmaken en dan nog een gaatje aansingelen. Ik zou niet straffen voor het bijten ed maar belonen als het paard het niet doet, doen ze het wel dan gewoon negeren of het moet echt te gek worden.

Ben het helemaal met jou eens!

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:06

Ik sluit me bij Cassidy aan. Ik denk dat de paarden op die manege aardig wat negatieve ervaringen hebben gehad met het zadel. Of het nou het opzadelen is of gewoon een slecht passend zadel, dat kan allebei.

Ik denk dat het voor jou een goede oplossing is om vooral rustig te blijven en het paard gerust te stellen. Het paard ziet jou zoals alle anderen als een persoon die hem pijn gaat doen, ookal wil en doe je dat niet. Daarom moet je hem door rust, geduld en respect te tonen duidelijk maken dat jij niet bij die groep mensen hoort.
Ik heb in een boek gelezen dat je dit kan doen door leidoefeningen. Zorg ervoor dat je een halster met halstertouw hebt en dan kan je het paard zo gaan leiden dat hij op jou moet letten om erachter te komen waar hij nu weer heen moet. Zodoende 'vertel' je hem dat jij niet een van de zovele perzonen bent, maar een individu die waarschijnlijk andere intensies heeft dat hem pijn doen. (Ik heb dit zelf nooit gedaan, maar wie weet helpt het)
Als dat duidelijk is kan je het paard opzadelen. Nog steeds met rust, geduld en respect.

Onthoudt wel dat het manegepaarden zijn en blijven. Ze worden dus heel vaak door verschillende mensen opgezadeld en waarschijnlijk niet altijd even zachtzinnig. Deze leidoefeningen moet je dus waarschijnlijk elke keer doen als je een paard wil opzadelen, omdat ze je niet (meteen) onthouden!

Succes!
Laatst bijgewerkt door Djaikha op 23-01-07 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:08

Visconti schreef:
Waarschijnlijk lopen de pony's gewoon met slechtpassende zadel (zoals het over grote deel van manegepony's) En doen zit dit omdat het zadel gewoon pijn opwekt. Daar kun je ze moeilijk voor straffen vind ik.

precies!

kalinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:11

ja dat is waar maar dit geld ook voor de paarden die maar 1 eigenaar hebben, ik ken ook veel booskijkende privépaarden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:16

Ik vind het juist bij een manegepaard heel belangrijk dat die weten dat er nooit of te nimmer gebeten mag worden. Als er een kind of een beginnende volwassen ruiter mee bezig is en dat paard bijt, komt het totaal onverwacht voor hen, ze hebben gelijk een negatieve ervaring met paarden en zij kunnen er nog niet adequaat op inspringen.

Sneu voor het paard als het zadel niet past of er wordt ruw gezadeld, maar bijten mag echt niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:00

Dat vind ik niet sneu voor het paard maar sneu van de eigenaar. Die hoort ervoor te zorgen dat ieder paard zijn eigen goed passende zadel en hoofdstel heeft en hoort ervoor te zorgen dat alle klanten weten hoe je een paard correct opzadeld.
Als de eigenaar daarvoor zorgt heeft het paard ook geen reden om te bijten...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:06

Wij hebben op de manege ook een paard wat al chagrijnig reageert als je zijn box binnenkomt. Beginners mogen dat paard dan ook niet zelf opzadelen.

Meestal negeer ik het gewoon. Als zijn hoofd erg dicht bij mijn armen komt duw ik zijn hoofd terug. Als hij een keer waarschuwend stampt geef ik een brul.

Slaan doe ik alleen als hij daadwerkelijk gericht probeert te bijten.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:08

Ik negeer het altijd als ze zo raar gaat, doen maar idd op een manege worden ze door veel verschillede mensen opgezadelt als de ene kalm blijft en de ander stoom blaast is het voor een paard ook verwarrend.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:57

Van sommige paarden weet je dat ze een hekel hebben aan aansingelen. Ik negeer het wel, want er voor straffen kan ook niet. Bij een paard/pony die er een hekel aan hebben, singel ik voorzichtig gaatje voor gaatje aan. Maar als ze bijten geef ik een brul of een klap. Ze mogen best tonen dat ze het niet leuk vinden, maar bijten mag niet.
Mijn eigen paard is daar heel braaf mee , maar ook bij haar doe ik het heel rustig. Eerst de singel vast, daarna gaatje voor gaatje. Bij ons op stal was het mode om aan te singelen met zo'n aansingelhoutje. Die kun je onder de singel zetten en singelstoot vastpakken en daarmee kon je meer krachtzetten. Resultaat was dat je veel strakker aansingelt dan wat je zo met de hand doet. Heel begrijpelijk werd die reaktie van de paarden: boos, stampen, oren in de nek, bijten. Gek he?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:22

Hallo, ik zou ze ook niet straffen, het is natuurlijk heel vervelend voor die paarden als ze een paar x per dag aangesingeld worden en vooral als het niet goed gedaan wordt! Hebben alle paarden dit? want het kan ook zijn dat ze ergens last van hebben, let eens op of dat ze bij het aansingelen met het hoofd omhoog komen. groetjes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:24

anneliesdj schreef:
Dat vind ik niet sneu voor het paard maar sneu van de eigenaar. Die hoort ervoor te zorgen dat ieder paard zijn eigen goed passende zadel en hoofdstel heeft en hoort ervoor te zorgen dat alle klanten weten hoe je een paard correct opzadeld.
Als de eigenaar daarvoor zorgt heeft het paard ook geen reden om te bijten...

Ik vrees dat het op een manege bij een utopie gaat blijven Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:41

maar het is wel zo...

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:43

hoi
ik zou ze niet straffen..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:58

Urielle schreef:
Ik vind het juist bij een manegepaard heel belangrijk dat die weten dat er nooit of te nimmer gebeten mag worden. Als er een kind of een beginnende volwassen ruiter mee bezig is en dat paard bijt, komt het totaal onverwacht voor hen, ze hebben gelijk een negatieve ervaring met paarden en zij kunnen er nog niet adequaat op inspringen.

Sneu voor het paard als het zadel niet past of er wordt ruw gezadeld, maar bijten mag echt niet.

Het blijven toch altijd paarden hé, ze kunnen altijd iets onverwachts doen, en waarom zouden alleen manege paarden nooit of te nimmer mogen bijten? Dat zouden ze allemaal niet mogen doen, maar hun kunnen je niet anders vertellen dat het niet goed zit, een manegepaard hoeft ook niet alles te pikken, ze moeten al veel pikken van beginnende ruiters.
Ze mogen je niet bijten maar ze mogen je best waarschuwen dat ze het niet goed doen, en dat je zegt dat het sneu is voor het paard dat het zadel niet past, ja sorry hoor, maar wat zou jij doen als je een paard was en ze behandelen jou zo, mmm sneu voor je, maar je mag er niks van zeggen hoor.
Hoe denk je dat paarden onder elkaar iets duidelijk maken, dat kan ook gaan met bijten en trappen, en dat hoeven nog niet eens hard te doen, ze snappen het! Dus misschien is het beter voor de paarden dat ze door mensen worden gezadeldt die het ook kunnen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:06

AaronYve schreef:
en waarom zouden alleen manege paarden nooit of te nimmer mogen bijten? Dat zouden ze allemaal niet mogen doen, maar hun kunnen je niet anders vertellen dat het niet goed zit, een manegepaard hoeft ook niet alles te pikken, ze moeten al veel pikken van beginnende ruiters.

Op het eind van de zin geef je het antwoord al op het begin.
Als jij de eerste les door een paard in je arm gegrepen was had je nu niet op Bokt gezeten, dan had je het allemaal snertbeesten gevonden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:16

Weer een reden waarom ik zo'n pesthekel aan maneges heb. Ik kan me goed voorstellen dat die paarden gaan bijten, chagerijnig doen...... Ik vind niet dat je paarden onterecht mag straffen. Ook niet op maneges, waar ze zich moeten gedragen voor de klanten. Dat is onredelijk als zo'n dier er nare ervaringen mee heeft, pijn heeft e.d. Ik vind dat een vorm van dierenmishandeling. Ik weet dat het een utopie is, maar wat zou ik graag willen dat maneges anders met hun dieren om zouden gaan of zouden verdwijnen. Zo denk ik er over.....

TS: ik zou heel rustig blijven bij zo'n paard. Niet gaan straffen. Paarden geven meestal nog een hoop signalen, voordat ze echt gaan bijten en trappen. Het is aan de mens om een paard voor te zijn bij vervelend gedrag. En dat gevoel voor paarden missen een hoop mensen, helaas....

xNoName

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:21

Ik bleef altijd aardig rustig, beetje geruststellen. Echter bij de gemene paarden die gelijk hun tanden gebruiken al kom je met een zadel aanlopen; ja die pak ik wel eens strenger aan Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:28

Urielle schreef:
AaronYve schreef:
en waarom zouden alleen manege paarden nooit of te nimmer mogen bijten? Dat zouden ze allemaal niet mogen doen, maar hun kunnen je niet anders vertellen dat het niet goed zit, een manegepaard hoeft ook niet alles te pikken, ze moeten al veel pikken van beginnende ruiters.

Op het eind van de zin geef je het antwoord al op het begin.
Als jij de eerste les door een paard in je arm gegrepen was had je nu niet op Bokt gezeten, dan had je het allemaal snertbeesten gevonden.

Ik vind het dus niet goed dat paarden bijten, maar ze mogen je echt wel waarschuwen, en trouwens ik ben in me 3e les ofzo in me hoofd gebeten geworden omdat ik bukte. En ik vind het nog steeds geen snertbeesten! Maar ik vind wel.. het blijven altijd paarden en als onervaren mensen ermee beginnen moeten ze echt weten wat paarden ook kunnen doen! en niet denken dat het machines zijn die alles doen wat ze zeggen. En als ze willen zadelen moeten eerst weten hoe het moet en ze moeten daarbij begeleid worden!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:30

Nadya schreef:
Weer een reden waarom ik zo'n pesthekel aan maneges heb. Ik kan me goed voorstellen dat die paarden gaan bijten, chagerijnig doen...... Ik vind niet dat je paarden onterecht mag straffen. Ook niet op maneges, waar ze zich moeten gedragen voor de klanten. Dat is onredelijk als zo'n dier er nare ervaringen mee heeft, pijn heeft e.d. Ik vind dat een vorm van dierenmishandeling. Ik weet dat het een utopie is, maar wat zou ik graag willen dat maneges anders met hun dieren om zouden gaan of zouden verdwijnen. Zo denk ik er over.....

TS: ik zou heel rustig blijven bij zo'n paard. Niet gaan straffen. Paarden geven meestal nog een hoop signalen, voordat ze echt gaan bijten en trappen. Het is aan de mens om een paard voor te zijn bij vervelend gedrag. En dat gevoel voor paarden missen een hoop mensen, helaas....

Precies!!

xNoName

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:01

AaronYve schreef:
Nadya schreef:

Precies!!

Idd, maarja iedereen moet opzadelen leren. En dan heb je altijd wel mensen die als anderen niet kijken dat *stomme beest* (wat sommige vinden) eens even in hun style opzadelen..