Hoe band opbouwen met mijn nieuwe paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessir

Hoe band opbouwen met mijn nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 16:14

Ik heb een paard gekocht en nu wil ik graag weten wat jullie doen om een band/vertrouwen op te bouwen met je paard?

En wat kan de eerste dag het beste doen om een beetje kennis te maken?
Misschien een stuk lopen?..

Alle reacties welkom !!!

Farouche

Re: Hoe band opbouwen met mijn nieuwe paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:17

lekker poetsen, bij de stal zitten, wandelen en lekker kroelen en knuffelen Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:27

Net als wat je anders zou doen, maar vooral lekker contact maken. Ik zou nog niet teveel gaan ondernemen op de 1e dag. Laat hem lekker staan en poets hem eens en laat hem bijv. het erf zien. Dat is eerst voldoende.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:28

Lekker poetsen, beetje over het terrein wandelen etc. Lachen
Laat hem ook gewoon eerst wennen aan de nieuwe stal.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:30

Leuke dingen met elkaar doen!! Knuffelen, poetsen, stukjes wandelen, spelletjes doen. Gewoon lekker met elkaar omgaan. En wat ook enorm helpt is lekker tegen elkaar aankletsen. Hele verhalen. Dan gaat je paard op den duur herkennen en reageren. Heel erg leuk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:41

Geef hem de tijd om te wennen, breng veel tijd bij hem door. Ga aan grondwerk doen, neem daar ook de tijd voor, voordat je in dat zadel kruipt.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:21

Lekker veel poetsen en knuffelen, grondwerk is ook leuk! Ja

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:15

Ik denk dat je gewoon het beste veel kunt knuffelen, wandelen poetsen enz.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:43

als hij/zij zachtjes naar je blaast moet je terug blasen dat is een teken dat je vrienden met hem/haar wilt worden.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:44

marlinH schreef:
Lekker veel poetsen en knuffelen, grondwerk is ook leuk! Ja

Sluit ik me bij aan en gefeliciteerd!

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:09

Hoi, ik heb ook net een eigen paard! Ik kan er nu niet zoveel mee omdat ik geopereerd ben, maar als ik straks weer goed ter been ben ga ik ook eerst gewoon lekker poetsen, grondwerk doen, spelen en wandelen. Als dat goed gaat ga ik met haar fietsen om conditie op te bouwen (ze heeft tijd stilgestaan). En dan pas ga ik een zadel kopen en erop klimmen. Veel plezier met je paard!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:04

poetsen
wandelen.
lekker in de bak spelen.
gewoon lekker troetelen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:00

Nettieejj schreef:

Wat bedoelt iedereen toch met 'knuffelen'? Aaien, kriebelen? Anders? Ik ben heel benieuwd hoe jullie dat met je paard/pony doen.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:53

VeerenAshley schreef:
Nettieejj schreef:

Wat bedoelt iedereen toch met 'knuffelen'? Aaien, kriebelen? Anders? Ik ben heel benieuwd hoe jullie dat met je paard/pony doen.

Hoe hun het doen weet ik niet Haha!
Onder een voorbeeld van een paard wat gedwongen wordt tot een ritueel van tuttelen/knuffelen/poetsen en waar deze dus helemaal niet van houdt.
Kijk daarom altijd naar je paard, sommige vinden het leuk of laten het over zich heen komen en andere stompen af worden steeds nukkiger in gedrag.

Wel een voorbeeld over iemand die een paard heeft en dat graag als knuffelpaard wil behandelen.
Ze heeft veel problemen om het paard uit het weiland te halen ( die weet het dagelijkse ritueel ) en als het eindelijk aan de paal staat dan komt de poetskist, we beginnen met hoef 1 die wordt eindeloos gekrabt en nadat het paard dit al enige malen onder protest heeft onderbroken gaan we naar hoef 2.
Ook zeer lange tijd bezig, wederom intrekken van been en gaan we naar hoef 3, ja hoef 4 komt ook.
Misschien toch nog eens een rondje maken, je weet maar nooit of misschien kan dochterlief ook even meedoen en tillen ze beide een hoef op althans we doen een poging het paard op 2 benen te laten balanceren.
Dan borstelen....eindeloos borstelen.....ik vergeet nog het wassen van een schone staart die bij het ritueel van de dag ofwel tijdverdrijf hoort......dan kom je een plekje tegen waar paard wegstapt ( heeft er schoon genoeg van ) maar het kan zijn dat een massage haar wel goed doet......dus masseren.
Niet kort, eindeloos traag en voor je het weet is er alweer een halfuur voorbij.....
De tijd van voorbereiding is dan 2 uur ( poetsen en eindeloos tuttelen ) waarna het eindelijk kan worden klaargemaakt voor een slowmotion stappen in bak....stappp stapppp stapppp ( kom je er vandaag niet dan misschien morgen )
Het stort van verveling zowat in elkaar, wordt nukkig omdat het niet krijgt waar 'dat dier' recht op heeft.

En dan komt er iemand Knipoog helpen omdat het paard niet vooruit is te branden, weigert uit het weiland te komen en zelfs het erf niet af wil.
Geen respect heeft, je met die 170 door de stal heen ploegt alsof je niet bestaat enz.
Die persoon werkt ermee, poetsen is beperkt tot snelle controle hoeven.
Werken aan de lijnen, rijden naar de kwaliteit die het paard in zich heeft en je ziet de verandering komen.
Die 'iemand' wordt al bij het weiland begroet, paard zijn oren staan er op en de ogen glimmen, net zo waardig als de afstamming al doet beloven en werkt met groot plezier, gedrag in stal is correct enz.
Tot de eigenaar komt en is hij omgeslagen als een blad aan de boom, stappp stappp stappp en nukkig.
Paard is blij als die andere iemand komt.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:49

Tja, dat is gewoon verschrikkelijk tutten....Nou moet ik ook zeggen dat ik mijn pony ook wel tamelijk uitgebreid poets (minder in de winter vanwege het vetlaagje), maar ten eerste omdat zij het wel fijn vindt (ze heeft zomereczeem, en dan is dat gekriebel lekker) en ten tweede omdat zij vaak een echt moddermonster is Knipoog . Maar er zijn natuurlijk grenzen.

Ikzelf denk bij knuffelen meer aan een urenlang penny-achtig aaien en om de hals van het paard hangen, wat mij vreselijk lijkt voor het dier.

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:15

Lekker poetsen, beetje over het terrein wandelen etc.
Laat hem ook gewoon eerst wennen aan de nieuwe stal. sluit ik me bij aan.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:57

hoi
lekker poetsen of en toe een snoepje wandelen
gewoon vaak bij je paard zijn

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:15

Veel aanraken poetsen, tegen hem praten, het terrein verkennen, en lief beginnen.. maar wel consequent blijven

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:21

VeerenAshley schreef:
Ikzelf denk bij knuffelen meer aan een urenlang penny-achtig aaien en om de hals van het paard hangen, wat mij vreselijk lijkt voor het dier.

Moet ik niet proberen bij mijn paard, die laat wel duidelijk merken dat ze daar niet van gediend is door heftig met haar hoofd te gaan schudden Haha!

Elmooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:41

Ik zal de omgeving met haar/hem verkennen. En hem aaien, en praat wat tegen hem/haar met een lieve stem.

Naomi96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:37

Ga leuke dingetjes doen. Ga bijvoorbeeld lekker poetsen en knuffelen, misschien beetje rondjes lopen zodat ze het een beetje kan bekijken allemaal. Beetje het erf heen en weer bijvoorbeeld. Lekker veel aandacht geven zodat ze zich goed voelt bij jou Lachen

Claudia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 18:58

veel praten.. beetje lopen Bloos

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:56

ik zou het paardJe eerst met rust laten en aan de stal laten wennen, Als hij/zij daar een beetje aan gewend is dan lekker poetsen en stukje lopen ,maar niet gelijk rijden, gewoon rustig aan de band opbouwen. succes!;)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:05

Juno1 kan mij helemaal vinden in je verhaal. Dat eindeloze pennygetut ook altijd.

Een paard krijgt er niets van als je vanaf dag 1 gewoon fanatiek gaat rijden. Mits die in goede conditie is natuurlijk. Waarschijnlijk vind het paard dit nog leuker dan al dat getut ook.

Een band tussen jou en je paard moet gewoon groeien en dat kan ook door te rijden daar hoef je echt niet eindeloos voor te tutten en te wandelen. Hoewel er ook niets mis is met ter afwisseling een keertje te wandelen.

En ja ik heb het eens uitgetest maar mijn bijrijdpaard volgt mij keurig als ik achtjes door de bak loop en staat ook gelijk stil als ik stil sta en dat zonder ook maar 1 dag grondwerk te hebben gedaan.
Paard komt meestal naar mij toe in de wei of blijft gewoon stil staan tot ik hem kom halen.

Jamila_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:30

Mijn grootste tip is: Zet je in de weide bij je paard, en lees een boek ofzo. Meestal komt het paard vanzelf bij jou en dan aai je haar en knuffel je haar wat. Ook poetsen is goed om de band te versterken.