hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 17:54

hoi,

ik heb een fjorden merrie.
braaf paard, 14 jaar oud, niks mis mee verder.
maar ons doel is onder andere om een gehandicapt kindje op haar te laten rijden, maar..
ze is er gewoon te onrustig voor of zoiets!

aan de hand stapt ze heel snel, echt tempo,
ze wil niet stilstaan ook,
en schrikt van kleine dingetjes, waardoor ze zomaar een kant op kan springen.

op zich is dat allemaal niet zo erg, na een eind lopen wordt ze wel rustiger.
maar als er een heel kwetsbaar kind opzit, dan is dat dus echt helemaal niks zo..

wie kan me tips geven hoe ik haar kan trainen op rustiger en geduldiger zijn?

ze staat altijd buiten, eet hooi en wortels, en pavo koek.

groetjes Marigold.

Doppers
Berichten: 474
Geregistreerd: 15-01-07

Re: hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:17

Ik werk zelf (vrijwillig) op een manege met gehandicapten. Het is vaak erg moeilijk een geschikte pony te vinden. Vaak worden pony's uitgezocht op hun rustige karakter. De meeste gehandicapten worden, vooral de eerste lessen, begeleid door een begeleider (dat doe ik dus). Wij hebben het paard vast aan een begeleiderstouw en hebben dus de controle over het paard. Misschien kun jij in jouw geval eerst even je paard longeren, zodat alle 'drukte' eruit is en dan het meisje erop zetten terwijl jij het paard vasthoudt. Zo stap je wat rond en kijkt of je paard rustiger is. Dan, als het meisje daar toe in staat is, laat je hem aan de longe stappen. Als ze echt niet stil kan staan lijkt het me toch wel erg lastig, niet alle paarden zijn geschikt voor dit soort werk. Je kunt wel natuurlijk eerst zelf oefenen aan de longe of als je er zelf op zit. Door veel halt te houden en langzaam te stappen en eventueel te draven.

Doppers
Berichten: 474
Geregistreerd: 15-01-07

Re: hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:18

Oja het is altijd fijn als er extra mensen zijn om te helpen. Bij sommige gehandicapten hebben wij ook een begeleider voor bij het paard en een bij de gehandicapte (om bijv. het been vast te houden ofzo).

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:24

Ik zou haar eerst leren stilstaan. Vaak oefenen. Eerst een halve minuut, en altijd terugzetten op de plaats als ze een pas verzet. Als ze dan even echt heeft stilgestaan uitbundig belonen en afsluiten. Een paar keer erna moet ze een hele minuut stilstaan. En dan leer je haar stilstaan als jij zelf wel heen en weer loopt.
Ik vind dat eigenlijk de basis, dat moet bij mij elk paard kennen voordat er überhaupt iemand op gaat zitten.

Daarna kun je eens wat schriktraining proberen. Over een zeil heen lopen. Tegen een grote paardenvoetbal aan lopen. Onder een paraplu staan. Stilstaan bij harde knallen of bij het openen van een paraplu.

Als ze dat allemaal goed kan dan vind ik een paard pas geschikt om met gehandicapten te werken Lachen

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 18:40

bedankt voor de reacties Lachen

ik heb zelf ook meegelopen als vrijwilliger bij het paardrijden voor gehandicapten.
het is idd zo dat een paard het moet aanvoelen.
Marigold voelt het denk ik wel aan, als mijn zoon op haar zit loopt ze wel voorzichtiger, als ik er dan weer opga schrikt ze ineens weer van dingen.

het stilstaan ect is gewoon echt lastig, ze is erg sterk, en loopt gemakkelijk over me heen.
ik weet dat dat niet goed is, en ben echt aan het werk om de band en onderlinge positie te verbeteren.
heb haar ruim een half jaar.
rijd niet veel, wil daar straks op de manege onder begeleiding mee beginnen om geen fouten te maken.
mijn zoon heeft er nog maar een paar keer op gezeten, met nog iemand erbij, er zijn altijd twee nodig, hij kan niet zelf blijven zitten.
pony is echt erg braaf in de omgang, niet bang voor verkeer of paraplu's, wel voor wind en honden ect.
maar zogauw je met haar wil werken is ze veel druker, en soms ook dwars.
zet je haar bijvoorbeeld vast om te borstelen, dan kan je er niet een kind bij zetten, want ze zal er volgens mij zo op gaan staan.
ze gaat dan steeds om zegmaar. (draaien)

de tips van MysticTinker zijn zeker heel goed, ik moet ook zeker met haar bezig voordat ik verder kan met mijn zoon erop zetten.
ik was dus benieuwd hóe, dus hier kan ik wel iets mee Lachen

onze band wordt wel steeds beter, ze loopt achter me aan, wil ineens veel kroelen samen, kroelt dan ook terug.
als we wandelen let ik erop dat ik rechtop, en zelfverzekerd voor haar loop.
ze volgt me dan, en schrikt of dribbelt lang niet zo veel Lachen

misschien moet ik gewoon eens serieus een doel voor ogen stellen, en de pony dan gaan trainen?
(nog nooit gedaan, had altijd pony's voor gewoon leuk, zonder doel) Bloos

jeff_adje

Berichten: 25
Geregistreerd: 14-01-07

Re: hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:10

Heel veel trainen met aan de hand lopen. Zorg dat ie vertrouwen krijgt Knipoog succes ermee

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 20:20

jeff_adje schreef:
Heel veel trainen met aan de hand lopen. Zorg dat ie vertrouwen krijgt Knipoog succes ermee


oke, dat is wel leuk, ik wandel graag met haar Lachen

Amani
Berichten: 586
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:47

Je paard leren stoppen, draven en stappen op commando. Je zal er misschien even moeite voor moeten doen maar als je doorzet lukt het wel gewoon veel oefenen in de bak of omheinden ruimte.

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 21:53

ja, dat heeft ze inmiddels wel onder de knie.
maar buiten het land luisterd ze niet naar halt, is dan te onrustig.
het is gewoon een super braaf paard, maar altijd het gevoel dat ze, als ze schrikt, dwars door je heen kan rennen, snap je?
of op je tenen gaat staan, dat soort dingen, gewoon lomp zegmaar.

_Caitje__
Berichten: 1869
Geregistreerd: 06-10-06

Re: hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:59

Heel veel trainen met aan de hand lopen. Veel stilzetten en proberen hem rustig te laten lopen als dat niet lukt hem een rondje om je heen laten draaien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:51

Niet ieder paard is geschikt om met gehandicapten te werken, hoewel heel veel paarden heel snel doorhebben waar ze mee te maken hebben. Het ligt ook aan de aard van de handicap van het kind of dit lukt.

Belangrijk is iig de basisopvoeding van het paard, ho is ho, staan is staan, lopen is naast je blijven of achter je blijven. Verder mogen ze niet te sensibel zijn, moeten tegen krijsen kunnen (sommige gehandicapten kunnen hun vreugde namelijk niet anders uitdrukken) en bij een spastisch kind moeten ze tegen het gewriemel op hun rug kunnen en niet meteen de benen nemen als ze een niet bedoelde aanwijzing krijgen.

Paarden zijn te desensibiliseren voor dit soort dingen, maar dat gaat een beetje moeilijk als jij probeert om hem attent voor het been te krijgen en dressuurmatig met hem wilt werken, en eens in de week er een spastisch kind op rijdt.

Het schrikgedrag is er wel uit te krijgen met grondwerk, dat lompe gedrag ook. Maar kijk eens kritisch naar je paard. Is het realistisch wat je voor ogen hebt?

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 13:25

ik denk wel dat het realistisch is, om te verwachten van de pony dat ze betrouwbaar kan zijn voor mijn zoon.
hij krijst inderdaad, en trekt aan de manen, al die dingen laat Marigold gelaten over zich heen gaan.
mijn zoon ligt graag op Marigold's brede rug.
iemand houd hem dan vast, en iemand de pony.
maar Marigold lijkt er een beetje kriegel van te worden, al die mensen om haar heen.
in de zomer ging dat wel beter, ik denk dat ze nu ook wel onrustiger is door de wind ect.

ik heb net weer met haar gelopen, ondanks de wind ging het goed, ze blijft rustig als ik haar vertrouwen geef.
halt, stap en draf deed ze meteen op comando.
ik moet haar vaak erg bevestigen, of ze iets goed doet.
doe ik dat niet, dan lijkt ze onzeker te worden.
als ik enthousiast reageer krijgt ze er echt veel plezier in, en reageert heel snel op alles.

eigenlijk hoop ik gewoon dat ik haar zo ver krijg, dat het een pony is die gewoon blijft staan, en geduldiger is.

qua rijden/ aan het been ect, ik zit er wel eens op, en doe het meeste op stemhulpen.
ik weet ook totaal niet wat de pony al kende toen ik haar kocht, moet nodig eens met de vorige eigenaars bellen, voor zover ik weet was ze fokmerrie.
ik wil binnenkort wel wat rijles met haar nemen, om onder begeleiding te beginnen met rijden.

maar oke, het lompe gedrag, hoe kan je daar aan werken als ik vragen mag?
zijn daar specifieke oefeningen voor?
ik heb het boek grondwerk met paarden wel in huis, maar ben nog niet begonnen met iets daaruit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe paard rustiger/ betrouwbaarder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:49

Je hebt het boek wat ik je wilde adviseren al in huis, maar dat gaat niet helpen als je het op de plank staat en je het verder niet inkijkt. Alle adviezen die ik je kan geven gaan gepaard met werken en tijd investeren. Je ziet zelf dat je paard zijn zekerheid bij jou vandaan haalt. Ze moet je als leider gaan zien, dan gaat dat schrikgedrag vanzelf minder worden, omdat ze vertrouwen heeft bij jou.