voetjes geven problematisch

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 00:43

Hoi allemaal,

ik heb een jaarling hengst van bijna 9 maanden. Hij is super, alleen het probleem is voetjes geven:

In het begin ging het super, alle vier de voetjes. Kon ze zelf uitkrabben.
Sinds we met dat uitkrabben zijn begonnen, is hij vervelend gaan doen. (net alsof het hoevenkrabben kriebelt ofzo)

Wat hij dus doet is dit: Als ik de voet, soms na beetje kracht, al omhoog kan krijgen dan probeert hij met alle macht zijn been weg te trekken. Hij trapt niet, probeert wel weg te lopen.

Wat is jullie advies? Ik dacht zoiets als dit: helemaal weer bij begin beginnen, dus zodra hij voet geeft zelf meteen neerzetten en belonen. Elke dag alle 4 de voeten 1x optillen.

Want heb geprobeerd om vast te houden, maar op een gegeven moment red ik het niet meer en gaat hij nog moeilijker doen met voetjes geven.

Dus kom maar op met de goede adviesen Clown

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 05:27

Ik denk idd van voor af aan beginnen, om het vertrouwen weer een beetje terug te krijgen. De eerste stappen zullen een stuk gemakkelijker gaan, en daarna kun je weer beginnen met een heel klein beetje krabben. Bij Bobbie was ook een hele tijd niets aan zijn hoeven gedaan, en zij vertrouwde het ook niet helemaal, maar deed ook net alsof het kietelde (denk dat dat dus ook kan). Gewoon blijven oefenen Lachen

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:00

Hij loopt weg?
Als hij al halstermak is kun je hem vastzetten.
Werkt dit niet. Kan ook aan 2 touwen dan kan die niet draaien
PG

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:39

Vastzetten of vast laten houden.
Heel veel geduld en heel rustig je hand langs het been laten glijden en om een voetje vragen.
Tilt ie 'm even op, meteen belonen.

Kwestie van herhalen en niet teveel in één keer willen. Het dier is nog jong zat.

jeff_adje

Berichten: 25
Geregistreerd: 14-01-07

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:13

Idd heel veel geduld hebben Knipoog Zorg dat je eerst weer gewon de 4 voetjes kan oppakken als dat al een tijdje goed gaat kan je weer met het uitkrabben beginnen

Rettur

Berichten: 43
Geregistreerd: 08-01-07
Woonplaats: Apeldoorn

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:48

Je kunt hem ook belonen voor het voetjes geven. Geef hem een klein stukje wortel o.i.d. Als hij het op die manier leuk gaat vinden zal het probleem minder worden. Later kan je het dan weer afbouwen

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 00:05

allemaal erg bedankt! Ga het binnenkort uitproberen, maar moet nu eerst even uitzieken Clown

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:25

ik heb het mijn veulen geleerd (is nu net zo oud als de jouwe) door gewoon erbij in de stal/ wei te zitten, en als hij lekker op z'n gemakkie staat te eten, gewoon overal aanraken. poetsen met de handen zeg maar, vooral de plekjes die ze fijn vinden. en de benen ook natuurlijk. zo rustig naar beneden werken, steeds iets verder. mijn veulen heeft het in één keer geleerd, maar sommigen doen er iets langer over. op een gegeven moment kan je het voetje even vasthouden, en weer neerzetten. doe alles zo ontspannen en rustig mogelijk, dan wordt het ook niet als eng ervaren. als hij trekt, niet terugtrekken, maar meegaan in de beweging, en rustig tegen hem praten. als het goed is houdt hij dan het been stil. op dat moment zet je het been neer en beloon je duidelijk en uitbundig (al dan niet met snoepje/ wortel, ik hou er zelf niet van om eten als beloning te gebruiken). het makkelijkst is als een helper bij het hoofd staat om meteen te belonen als hij het been stilhoudt, en evt gerust te stellen. zo kan je steeds wat verder werken, en op een gegeven moment kan je het been zo lang vasthouden dat je de krabber erbij kunt gaan pakken.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:29

veel doen en vasthouden. Zorgen dat iemand hem vast heeft die hem vasthoud en hem stil kan laten staan.
Vooral veel doen, uiteindelijk leert ie t wel!

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:23

cardy schreef:
allemaal erg bedankt! Ga het binnenkort uitproberen, maar moet nu eerst even uitzieken Clown


Beterschap!
PG

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:47

CarpeDiem schreef:
veel doen en vasthouden. Zorgen dat iemand hem vast heeft die hem vasthoud en hem stil kan laten staan.
Vooral veel doen, uiteindelijk leert ie t wel!


vasthouden leg je af, een krachtmeting met een paard heeft echt geen zin. wel regelmatig oefenen, maar niet te lang. ook een klein stapje in de goede richting is een stapje in de goede richting.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:02

Als ze kunnen voetjes geven maar nog niet uitkrabben: gewoon eerst n keer met het borsteltje eroverheen. En weer neerzetten, maar wel pas op het moment dat jij dat wilt...

Ik lees nu hij wel voetjes kan geven, maar het gewoon niet meer wil... Ik hield dan altijd gewoon vast, je mag je voet neerzetten als IK dat wil... En ja, dan donderd er weleens een veulen om, pech gehad, je moet het toch leren.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 01:16

hmmm... uit angst kan een paard inderdaad wel leren, maar ik prefereer toch een methode waarbij je daarvan geen gebruik hoeft te maken. als mijn veulen zou dreigen om te vallen oid zou ik toch echt loslaten, de rust herstellen en opnieuw proberen. geduld is een schone zaak.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 02:22

Vjestagirl schreef:
Als ze kunnen voetjes geven maar nog niet uitkrabben: gewoon eerst n keer met het borsteltje eroverheen. En weer neerzetten, maar wel pas op het moment dat jij dat wilt...

Ik lees nu hij wel voetjes kan geven, maar het gewoon niet meer wil... Ik hield dan altijd gewoon vast, je mag je voet neerzetten als IK dat wil... En ja, dan donderd er weleens een veulen om, pech gehad, je moet het toch leren.


Dat heb ik ook al geprobeerd, voor lukt nog wel een beetje maar achter... Ga dat niet doen. Want wil niet dat ie erachter komt dat als ie gaat trappen dat ik loslaat. Clown

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:42

Even een quote van mezelf:

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.
Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, heb je ook een paard dat niet in paniek raakt mocht hij met zijn been wel ergens in vast komen zitten.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:15

merrieveulen schreef:
hmmm... uit angst kan een paard inderdaad wel leren, maar ik prefereer toch een methode waarbij je daarvan geen gebruik hoeft te maken. als mijn veulen zou dreigen om te vallen oid zou ik toch echt loslaten, de rust herstellen en opnieuw proberen. geduld is een schone zaak.


Dit is geen angst. Dit is duidelijk maken dat ik de baas ben. Situatie:
-Ik pak de voet op
-Veulen begint een beetje te trekken en te draaien, en is nog niet zo stabiel, dus drijgt te vallen.
-Ik laat snel los
-Veulen zet z'n voet neer, en noteerd een 1 achter zijn naam en een 0 achter de mijne...

Situatie:
-Ik pak voet op
-Veulen begint een beetje te trekken en te draaien, en is nog niet zo stabiel, dus drijgt te vallen.
-Ik hou vast
-Het veulen valt misschien een keer
-Veulen staat weer op
-Ik pak de voet opnieuw op
-Veulen draait een beetje, bedenkt dattie de vorige keer gevallen is en houd op
-Ik laat hem z'n voet neerzetten en geef hem een koekje/klopje/kriebeltje.

In de 1ste situatie wint hij. Hij zal blijven trekken totdat hij de volgende keer weer z'n zin krijgt.
In de 2de situatie win ik. Hij heeft misschien even een beetje pijn, maar weet daardoor wel dattie het niet meer moet doen...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:25

Vjestagirl schreef:
merrieveulen schreef:
hmmm... uit angst kan een paard inderdaad wel leren, maar ik prefereer toch een methode waarbij je daarvan geen gebruik hoeft te maken. als mijn veulen zou dreigen om te vallen oid zou ik toch echt loslaten, de rust herstellen en opnieuw proberen. geduld is een schone zaak.


Dit is geen angst. Dit is duidelijk maken dat ik de baas ben. Situatie:
-Ik pak de voet op
-Veulen begint een beetje te trekken en te draaien, en is nog niet zo stabiel, dus drijgt te vallen.
-Ik laat snel los
-Veulen zet z'n voet neer, en noteerd een 1 achter zijn naam en een 0 achter de mijne...

Situatie:
-Ik pak voet op
-Veulen begint een beetje te trekken en te draaien, en is nog niet zo stabiel, dus drijgt te vallen.
-Ik hou vast
-Het veulen valt misschien een keer
-Veulen staat weer op
-Ik pak de voet opnieuw op
-Veulen draait een beetje, bedenkt dattie de vorige keer gevallen is en houd op
-Ik laat hem z'n voet neerzetten en geef hem een koekje/klopje/kriebeltje.

In de 1ste situatie wint hij. Hij zal blijven trekken totdat hij de volgende keer weer z'n zin krijgt.
In de 2de situatie win ik. Hij heeft misschien even een beetje pijn, maar weet daardoor wel dattie het niet meer moet doen...


hmmm dar heb ik nou nog nooit last mee gehad. ik laat bij dergelijke dingen het paard het tempo aangeven, aangezien voetje geven van nature iets bedreigends is, en bijna elk paard het bij de eerste keer eng vindt. zelfs met mijn ruin heb ik daarmee geen problemen gehad, terwijl die toch echt wel de nodige problemen veroorzaakt heeft. een paard domineren door een been vast te grijpen is geen domineren, dat is wat twee hengsten doen in een hengst tot hengst gevecht, en daarom imo zeker niet toe te passen op jonge paardjes en veulens. het is TE bedreigend, instinctief weet elk paard dat. uiteraard kan je het ze op jouw manier leren, maar ik vind de mijne paardvriendelijker, en zeker niet minder effectief.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:06

In mijn ogen is de bovenstaande manier toch niet anders dan het tegen je aanlopen van je elleboog als ze lopen te happen.
Een veulen op leeftijd waar bijvoorbeeld Miller zijn imprinting doet (vlak na de geboorte, en dan zit hij ook aan de benen) heeft nog helemaal geen weet van dominantie, dat is puur overlevensdrang.

En reken maar dat een veulen heel snel leert hoor, ongeacht of zijn moeder hem wat bijbrengt, een kuddegenoot of de mens.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:12

Je geeft hem natuurlijk ook de kans dit te doen wanneer je hem niet vastmaakt.. En helemaal zulke jonge beestjes willen graag uitproberen!
Ik hoop niet dat ie t al heeft gewonnen, dan kan het tamelijk lastig worden.
Maar zoals je zelf zegt: Hele rustig het weer opbouwen, elke dag de voetjes optillen, belonen wanneer ie t doet, en afstrafen wanneer hij zijn been uit je hand trekt. Niet afstraffen wanneer hij zijn been niet op wilt tillen, dan wordt ie alleen maar nog beroerder..
Moet vast wel lukken. Wanneer hij zijn been niet op wilt tillen helpt t vaak het paard wat uit balans te halen of gewoon een stapje vooruit te doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:20

sammie_44 schreef:
Je geeft hem natuurlijk ook de kans dit te doen wanneer je hem niet vastmaakt..


Jonge veulens bij deze oefening NIET vastzetten! Ze kunnen als ze gaan hangen serieus hun nek blesseren. Laat een ander het paard vasthouden....NIET vastzetten.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:35

Ze moeten ooit leren vast te staan, wanneer ze ouder worden kunnen ze ook gaan hangen, maar dan is t niet erg? Of komt 't omdat het halsje nog erg teer is of zo dat je dit zegt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:48

Vastzetten moeten ze leren, maar dat als oefening apart. In een rustige omgeving, op het moment dat het paard rustig is, of niet onnodig in paniek raakt omdat je naast het vastzetten ook met de benen bezig bent. Een 9 maanden oud veulen moet eigenlijk vast kunnen staan, maar ga hem geen nieuwe dingen aanleren als hij vaststaat.

Hangen op oudere leeftijd kan natuurlijk altijd, en ook dat kan voor blessures zorgen. Maar als het vastzetten in jonge jaren goed is aangepakt, heb je van het losrukken op latere leeftijd vaak weinig last.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:39

sammie_44 schreef:
Ze moeten ooit leren vast te staan, wanneer ze ouder worden kunnen ze ook gaan hangen, maar dan is t niet erg? Of komt 't omdat het halsje nog erg teer is of zo dat je dit zegt?


De hals is nog heel erg teer. Dat is ook de reden dat je aan een veulen nooit mag trekken maar altijd moet duwen. Van een volwassenpaard zijn de spieren in de nek ontwikkeld, en sterk. Een veulen heeft nog geen tijd gehad om die spieren te ontwikkelen.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:40

merrieveulen schreef:
Vjestagirl schreef:

Dit is geen angst. Dit is duidelijk maken dat ik de baas ben. Situatie:
-Ik pak de voet op
-Veulen begint een beetje te trekken en te draaien, en is nog niet zo stabiel, dus drijgt te vallen.
-Ik laat snel los
-Veulen zet z'n voet neer, en noteerd een 1 achter zijn naam en een 0 achter de mijne...

Situatie:
-Ik pak voet op
-Veulen begint een beetje te trekken en te draaien, en is nog niet zo stabiel, dus drijgt te vallen.
-Ik hou vast
-Het veulen valt misschien een keer
-Veulen staat weer op
-Ik pak de voet opnieuw op
-Veulen draait een beetje, bedenkt dattie de vorige keer gevallen is en houd op
-Ik laat hem z'n voet neerzetten en geef hem een koekje/klopje/kriebeltje.

In de 1ste situatie wint hij. Hij zal blijven trekken totdat hij de volgende keer weer z'n zin krijgt.
In de 2de situatie win ik. Hij heeft misschien even een beetje pijn, maar weet daardoor wel dattie het niet meer moet doen...


hmmm dar heb ik nou nog nooit last mee gehad. ik laat bij dergelijke dingen het paard het tempo aangeven, aangezien voetje geven van nature iets bedreigends is, en bijna elk paard het bij de eerste keer eng vindt. zelfs met mijn ruin heb ik daarmee geen problemen gehad, terwijl die toch echt wel de nodige problemen veroorzaakt heeft. een paard domineren door een been vast te grijpen is geen domineren, dat is wat twee hengsten doen in een hengst tot hengst gevecht, en daarom imo zeker niet toe te passen op jonge paardjes en veulens. het is TE bedreigend, instinctief weet elk paard dat. uiteraard kan je het ze op jouw manier leren, maar ik vind de mijne paardvriendelijker, en zeker niet minder effectief.


Hmmm ben ik het niet mee eens. Die van mij snapt het na 2 of 3 dagen, die van jou heeft 3 weken lang de stress van iemand di aan z'n benen zit... Na 4 dagen is het bij mij niet bedreigend meer...

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: voetjes geven problematisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 17:37

Cassidy schreef:
sammie_44 schreef:
Je geeft hem natuurlijk ook de kans dit te doen wanneer je hem niet vastmaakt..


Jonge veulens bij deze oefening NIET vastzetten! Ze kunnen als ze gaan hangen serieus hun nek blesseren. Laat een ander het paard vasthouden....NIET vastzetten.


Sammie ik zet idd hem niet vast, vooral om de reden die Cassidy geeft en omdat het absoluut niet nodig is.

Verder heb ik altijd iemand erbij die hem vasthoud