Vraagje

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 21:07

Heej Bokkers.
Ik had een vraagje.
Ik rijd sinds kort op een pony.

Naam: Roosie
Ras: Kruising
Hoogte: tussen 1.25 en 1.30 m.
Het is een merrie

Nu rij ik bij nog 3 pony's in de best wel grote binnenbak.
Roosie doet als maar de oren plat als ik langs een pony ga dus ik moet echt niet dicht achter pony's gaan rijden. Ze houd niet van andere pony's. Er is maar 1 pony waar ze mee in de wei kan.

Over het rijden
Ze doet de oren plat zogauw ze een pony ziet en dan rij ik bijv. op de hoefslag en er is een pony in het midden aan het draven/stappen. Dus ruim om mij heen. Wat doet roosie? Oren plat, Hoofd omhoog. Het is niet zo dat ik er niet meer opdurf ofzo want het is een super fijne pony. Maar ik zou graag weten hoe ik dat af kan leren. Ik ben bijan de enigste die erop gaat omdat ze zogenaamd 'stilstaat in de hoeken en dan gaat bokken'. Ik probeer haar steeds aan de teugel te rijden en goed met haar bezig te zijn omdat het nog maar een 3 - jarige pony is. Maar als dat hoofd hele tijd zo gaat dan wil ze een loopje met mij nemen. Ik hou haar wel tegen maar het is ontzettend irri als ze het steeds doet.

Mijn aanpak
Heb ik een zweep bij de hand? een goede tik.
Anders geef ik haar flink op de sodemieter met men been.
Ik trek haar nooit in de mond!


Nu was mijn vraag
Hoe kun je het afleren dat ze de oren steeds plat doet en dan hoofd omhoog gooien?
Gewoon streng straffen???

xx Pintogirl xx

breniii
Berichten: 48
Geregistreerd: 23-02-06

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:15

dat kan je een paard niet afleren, wel verminderen, maar het ligt groot en deels ook aan jou, dat voelen paarden en dan hebben ze zoiets van: "hey! Jij denkt dat? nou oke dan doe ik dat lekker ook!"

dus ik zou zeggen gewoon doen of er niets aan de hand is en het negeren,
het hoofd om hoog dat moet je wel afleren, aan de teugels dat hoeft niet, maar als ze dat doet gewoon een klein kort trekje in de mond en dan moet het klaar zijn, soms moet je gewoon even door komen ookal is het niet leuk...

en zeker omdat ze nog maar 3 jaar is, nog niet in de krul trekken! alles moet zich nog ontwikkelen, en beter bespierd worden... ik zou gewoon rustig beginnen met los maken in de hals en rug en benen, en dan steeds verder maar in het 3e levens jaar vind ik aan de teugel wel veel van het goeie gevraagd

verder wel goed dat je haar bezig houd... ik zou dat doen door veel wendingen rijden, en haar telkens verassen, we gaan naar links, en dan ga je een stukje, ONEE, toch maar weer naar rechts of een volte... nouja, dat is wel zo beetje wat ik er van vind, en wat ik er over denk...

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 22:49

Ik weet niet echt hoe je een paard aan de teugel rijd
ophouding en been geven ofzo dacht ik!

Maar ze gaat uit zich zelf al heel mooi lopen. Ik heb de teugels niet te kort en niet te lang.
Neusje naar beneden. hoofd zit ongeveer ten hoogte van de buik zoiets.
Ik moet ook uitkijken voor de kinderen bij mij in de les
Die zijn 6 jaar namelijk.
PG

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:29

dat kun je een pony niet afleren, je moet het gewoon negeren en verder rijden, op den duur zal ze wel snappen dat die paarden niet weggaan en haar niets doen (je moet er natuurlijk niet te dicht bij gaan rijden, dat is bedreigend voor haar)

het aan de teugel rijden is op zich geen probleem, maar een 3-jarige mag niet in oprichting lopen. lekker ontspannen over de rug mag wel. aan de teugel is niet een bepaalde houding, maar een gevoel. een paard is aan de teugel wanneer het jouw teugeldruk accepteert en zelf gelijke druk op beide teugels geeft. een beetje hetzelfde als dat een paard dat aan het been is reageert op druk van jouw kuit zeg maar...
verder als het paardje 3 is lekker naar voren rijden en het neusje eruit rijden, dus niet neus achter de loodlijn (de denkbeeldige lijn vanaf het voorste punt van de hals, dus bij de oren, recht naar beneden).

een paard 'aan teugel rijden' zoals jij het zegt, oftewel "nageeflijk maken" doe je met name met je been, als het paard goed aan het been is, kun je het halve ophoudingen maken met je buitenteugel. zakt het paard daarop, dan is de buitenteugel nog slechts onderhoudend en de binnenteugel is voor de stelling. dus niet eerst ophouding en dan been, altijd eerst been!!!

en het paard nooit de kans geven zelf de gaan nadenken, hij moet met je meedenken. dus idd goed bezig houden, wendingen, tempowisselingen (let op: nog geen verzameling! alleen arbeidstempo/middentempo)

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:17

er zijn nou eenmaal paarden die er niet van houden als er andere paarden te dichtbij komen. straffen wordt het niet beter van, het is de aard van je paardje en met straffen verander je daar niets aan, hooguit dat ze nog zuurder wordt. gewoon negeren, lekker doorrijden. voor een deel zal het een kwestie van wennen zijn, maar het zal er nooit helemaal uitgaan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 02:08

zelf proberen er niet te veel op te letten en gewoon rijden met die hap
aan de teugel niet eens mee bezig zijn nu ,
gewoon lekker voorwaarts houden en op haar eigen benen leren lopen
veel figuren voor de lenigheid etc
houd haar bezig en hou jke niet bezig met "ojee daar komt ene paard en dalijk gaat ze weer pinnig doen"
gewoon op je pony letten en niemand omver rijden

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:52

Ga met Draumpje mee, gewoon rijden, aan het werk zetten, niet straffen met stem of zweep.