Happen naar je voeten en benen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 18:57

Ik heb hier sinds een aantal dagen weer een shetje lopen. In zijn veulentijd was het al een echte duvel met veel pit en een echte eigen wil. Nu is hij echter terug en wil constant in je benen en voeten bijten. Volgens mij was dit een teken van dominantie, maar dat weet ik niet meer zeker.
Hij is op het moment toch wel erg happerig, maar ik zie een heel kleine verbetering, dus uiteindelijk moet dat wel goed te krijgen zijn.

Wie kan mij wat meer duidelijkheid geven omtrent het been/voethappen?

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:00

is idd dominantie, mijn oudste haf deed het ook en mijn hengstveulen begint het nu ook te proberen, meteen een tik op de neus of stem verheffen want dit mag gewoon niet en dat moeten ze snel leren te begrijpen

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 19:06

Dan ben ik toch op de goede weg begonnen. Het is fijn om het even zeker te weten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:26

Als je jonge hengsten met elkaar ziet spelen happen ze elkaar ook altijd in de benen. Is idd vechtgedrag, meteen de kop indrukken. Is hij nog hengst? Meteen castreren kan al heel veel verhelpen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:39

Misschien hebben ze nog plannen voor de hengstenkeuring? Hij is in ieder geval erg stoer

tammmie
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-01-07

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:40

Ik zou hem echt een flink oplawaai geven! Dan schrikt het zo erg dat hij het wel zal laten!
Probeer hem flink op z'n nummer te zetten!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 19:53

Cassidy schreef:
Als je jonge hengsten met elkaar ziet spelen happen ze elkaar ook altijd in de benen. Is idd vechtgedrag, meteen de kop indrukken. Is hij nog hengst? Meteen castreren kan al heel veel verhelpen.


hij is als jaarling al gecastreerd en is nu 3. Het heeft inderdaad wel geholpen, als hengst zou hij denk ik totaal onhandelbaar zijn geworden.

@ Tammie: Een flinke oplawaai is niet de oplossing, Hij heet niet voor niets Thunder. Schrik aanjagen is bijna onmogelijk bij hem.

Ik blijf gewoon heel consequent een tik geven. Aan mijn jas deed hij het ook wel, maar nu likt hij een beetje en rommelt wat met de lippen. Hij heeft al aardig in de smiezen dat hij daar aan de grens van het toelaatbare zit, dus dat bedoelde ik met een kleine verbetering.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:55

Komt vast goed je bent er zo mee bezig, als je nu al verbetering ziet in een paar dagen tijd al

jeff_adje

Berichten: 25
Geregistreerd: 14-01-07

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:17

Idd gewoon dominantie Knipoog Niet toelaten als ie dat doet maar je bent goed bezig dus het komt wel goed Haha!

amosje

Berichten: 658
Geregistreerd: 26-11-06

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:09

men hengstje doet dat ook happen
gewoon laten horen dat je dat niet wil
want ze worden alleen maar erger als je ze niet stopt
men haf heeft het ook erg op voeten hij bijt constant in men schoenen Clown maar dan beweeg ik gewoon men voet en dan stopt ie

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:09

in de benen bijten is behoorlijk dominant, in het gevecht gebruiken hengsten het om de ander uit te schakelen, dus als je niet accuraat handelt bij de eerste (kleine) beet kan het uitlopen op gevaarlijk gedrag. het lijkt er wel op dat je op de goede weg bent, als hij het doet, hard op de grond stampen en 'nee' zeggen. reageert hij niet, drijf hem dan even uit je ruimte (een meter of twee is al genoeg), en laat hem terugkomen, en probeer opnieuw. wees consequent, wat niet mag, mag NOOIT!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 13:03

Het uit mijn ruimte verdrijven doe ik al volop. Als hij happerig wordt laat ik hem achteruit stappen. Daarna mag hij inderdaad weer terug komen.

We zijn nu weer een aantal dagen en wandelingetjes verder en hij heeft nog maar een keer of 2 tijdens zo'n wandeling de neiging om even hap te zeggen. Het wordt dus echt steeds beter.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:56

en als hij hapt, wat doe je dan? eerst waarschuwen door uit je ruimte te drijven, en daarna? je mag na de eerste waarschuwing ook best een keer strenger worden. en niet gelijk weer bij je laten komen, maar pas als hij aangeeft niet meer te 'dreigen', voor zover hij dat doet.

Lessie

Berichten: 1396
Geregistreerd: 02-12-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:57

Mij verzorg shetje doet het ook!!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:11

merrieveulen schreef:
en als hij hapt, wat doe je dan? eerst waarschuwen door uit je ruimte te drijven, en daarna? je mag na de eerste waarschuwing ook best een keer strenger worden. en niet gelijk weer bij je laten komen, maar pas als hij aangeeft niet meer te 'dreigen', voor zover hij dat doet.


Hij krijgt eerst een tik op zijn neus, daarna terugdrijven en daarna is het ook over voor een poosje. Hij probeert na een tijdje kroelen gewoon weer opnieuw.

Ik heb inmiddels wel ontdekt dat het nog erger is als je op je hurken gaat zitten. Het is denk ik gewoon oefenen en streng blijven.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Happen naar je voeten en benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:46

als je op je hurken zit maak je je klein, en voor een paard is dat een teken van onderdanigheid. daarom zijn jonge veulens ook minder bang voor je als je zit dan als je staat. niet doen dus, bij een dominante pony. de tik op de neus heeft kennelijk geen effect, als het happen steeds terug blijft komen. wees duidelijk! wat niet mag, mag niet, en daarmee uit.