Moet ik nu corrigeren of niet?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 03:44

Ik heb al heel veel verschillende verhalen gehoord, van heel veel verschillende mensen, maar ik wil toch eens vragen wat jullie vinden.

Mijn shet is 2,5, en (natuurlijk) eigenwijs. Ik heb in het begin wat problemen gehad, ik ben namelijk aangevallen door een ander paard (maar dat had zoveel steken los dat het hele breiwerk naar de knoppen was), en was dus wel behoorlijk bang (toen had ik haar nog niet gekocht, dat was pas een paar maanden later). Ik weet zeker dat ik in het begin niet cordaat genoeg op heb getreden, en daardoor wilde ze graag het leiderschap overnemen. Dit heeft ze dus geprobeerd, maar ik heb 'gewonnen' intussen had ik meer vertrouwen in mezelf en in mijn kunnen. Ik merkte duidelijk dat ze toch wilde proberen of ze niet de leider kon worden, en toen ik weer zo'n bui aan zag komen, heb ik haar van me weg gejaagd (niet geslagen, alleen met lichaams taal gedreigd). Ze kwam terug, niet aanvallend, maar ook niet louter vriendelijk, en heb haar weer weg gejaagd, en daarna nog eens. Toen bleef ze op een afstand staan, keek ze even en is ze voorzichtig, en heel lief naar me toe gekomen, en ik heb haar dan ook goed beloond. Ze is nu niet meer duidelijk aan het proberen leider te worden.

We hebben een vast riedeltje: ik kom, geef haar wat lekkers, haal een minimaal handje brokjes met lijnolie in de stal. Nu weet ze dat, en staat ze voor de stal te wachten tot ik kom, een enkele keer blijft ze bij het hek staan wachten. In dat geval loopt ze op een drafje vooruit en gaat dan staan wachten voor de stal. Ik heb het haar niet aangeleerd, maar ook als ik er ben, wacht ze even, maar omdat als ik de stal in loop met brokken, de geiten massaal binnenstromen, zeg ik 'ja, ga maar' en geef haar een duwtje. Ze kijkt dan en loopt de stal in, draait zich dan om. Ze wacht netjes op haar brokken, en ook als ze eten krijgt samen met de geiten, laat ze mij voor, en is ze de enige die niet duwt. Ze blijft zelfs buiten de stal staan tot ik haar roep. Ik kan eten van haar wegnemen, en terug zetten, en ze duwt niet, en doet niet vervelend.

Als ze haar olie op heeft, gaan we altijd hoeven uitkrabben, en als het nodig is toiletteren/borstelen. Dit weet ze, en ze gaat altijd vooruit naar 'de poetsplaats' (vaste plaats in de wei). Ze tilt netjes haar voeten op, ik hoef er maar om te vragen (ik leun naar de voet toe, raak hem nog niet eens aan) en ze tilt hem al op. Tijdens het borstelen blijft ze meestal niet stilstaan, ze wil een eindje weglopen, ik volg niet en roep haar terug, ze komt weer terug, waarop ik weer begin met borstelen. Eerst liep ik een stuk mee, maar nu ik het zo doe, blijft ze nu wel vaak stilstaan. Als ik haar staart borstel, blijft ze wel altijd perfect stilstaan.

Wanneer ik met haar buiten loop, loopt ze over het algemeen of naast me, of schuin achter me, of helemaal achter me. Soms gaat ze echter voorbij, dan neem ik haar terug, dit doe ik maar één keer, uit de ervaring dat als ze het nog eens doet, ze het nog een paar keer doet (ze reageert goed op druk op het halster/spanning op het touw). Gaat ze weer vooruit, breng ik cordaat spanning op het touw (niet trekken, enkel spanning erop houden) en laat ik haar een voltetje maken (ik moet daarbij wel mee draaien. Zodra ze dan weer achter me staat, begin ik weer te lopen.

Verder komt zij weleens naar mij toe om te knuffelen, maar kan ik ook naar haar toe komen. Als ze er geen zin in heeft, ga ik echter ook niet nodeloos door, alleen soms blijf ik even bezig, om te peilen hoe ze reageert, en om aan te geven dat als ik het echt wíl, ik het van haar gedaan wil hebben. Hou er dan ook snel mee op hoor.

Wanneer ik met haar wil spelen, heeft ze soms geen zin, en blijft gewoon staan. Ik probeer haar dan aan te zetten, ('Kom Maus, we gaan rrrrennneeeeeen', waarop ik er vrolijk vandoor ga), ze blijft dan staan, kijkt me met de oortjes naar voren aan, en komt dan simpelweg naar me toe gesjokt.

Laatste: als ik haar knuffel, geeft ze tussendoor weleens een 'nipje', ze heeft haar oren naar voren, begint met likken (dit sta ik wel toe), en geeft dan een klein, kort (geen pijn doend) 'beetje'. Ze weet dat ik dat niet wil, en doet meteen haar hoofd weg (anders tik ik haar op haar neus).
Als ik trouwens soms weleens haar neus vastpak (beide handen om de neus heen) en ik beweeg haar hoofd zo, vind ze dat niet fijn (begrijpelijk, maar ik moet haar overal rustig kunnen betasten en vasthouden). Ze doet dan haar oren naar achteren, maar zeker niet plat in haar nek. Dan zou ik ze namelijk helemaal niet kunnen zien.

Ze heeft nu ook een speklaagje, maar ze krijgt al mindering in voer (had niet verwacht dat het zo goed weer zou blijven, en weet niet precies wat ik nu moet, echt veel minder gaan geven kan niet omdat het nog kan gaan vriezen), het gras is wel gemaaid, en ze krijgen allemaal (9 geiten en paard ongeveer een halve (kleine) baal hooi per 4 dagen.

Vinden jullie dat dit tekenen zijn van een 2,5 jarig paard, en is het gewoon de leeftijd, of denken jullie dat het dominantie is? Wat kan ik beter doen, en wat doe ik al goed?

Alvast bedankt Lachen

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:03

ik denk dat je goed bezig bent Ja

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:13

Ik denk ook wel dat je goed bezig bent.
Hoewel ik zelf een paar dingen anders doe, maar ik wil absoluut niet zeggen dat jou manier minder goed is.

Ik zou bijvoorbeeld niet elke keer als je haar ophaalt in de wei wat lekkers geven, maar juist af en toe. De ene keer wel, de andere keer niet. (Het licht er wel aan hoevaak je haar haalt)
Stel dat je het over een jaar een keer vergeet wat lekkers te geven, kan ze ineens heel boos reageren, omdat ze gewend is altijd iets lekkers te krijgen.

Ik geef mijn paarden de ene keer wil en de andere niet iets lekker. En toch staan ze altijd op me te wachten s avonds als ik ze ophaal.


Owjah en het is idd goed dat je het maar 1x toestaat dat ze niet langs je mag, omdat ze zo jong is.
Ik laat het geen een keer toe bij mijn paarden omdat ze al wat ouder zijn en nu onderhand wel moeten weten dat ik de baas ben. Lopen ze toch bij me voorbij, dan laat ik ze enkele passen achteruit doen (schijnen ze een hekel aan te hebben). Dit gewoon net zo vaak tot ze netjes achter je blijven lopen.

Hoop dat je wat aan m'n tips heb Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:37

Als ik het verhaal lees, past het niet bij de titel van je topic. "Moet ik corrigerren of niet?" , en dan is mijn vraag: wat wil je corrigeren? Zoals ik dat zo lees heb je haar goed onder de duim voor een 2,5 jarige. Sommige dingen die ze nu uit zichzelf doet zou ik bijvoorbeeld niet pikken, maar als jij daar geen problemen mee hebt, is het toch goed?

Ezter
Berichten: 793
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:13

khirshanta schreef:
Ik heb al heel veel verschillende verhalen gehoord, van heel veel verschillende mensen, maar ik wil toch eens vragen wat jullie vinden.

Mijn shet is 2,5, en (natuurlijk) eigenwijs. Ik heb in het begin wat problemen gehad, ik ben namelijk aangevallen door een ander paard (maar dat had zoveel steken los dat het hele breiwerk naar de knoppen was), en was dus wel behoorlijk bang (toen had ik haar nog niet gekocht, dat was pas een paar maanden later). Ik weet zeker dat ik in het begin niet cordaat genoeg op heb getreden, en daardoor wilde ze graag het leiderschap overnemen. Dit heeft ze dus geprobeerd, maar ik heb 'gewonnen' intussen had ik meer vertrouwen in mezelf en in mijn kunnen. Ik merkte duidelijk dat ze toch wilde proberen of ze niet de leider kon worden, en toen ik weer zo'n bui aan zag komen, heb ik haar van me weg gejaagd (niet geslagen, alleen met lichaams taal gedreigd). Ze kwam terug, niet aanvallend, maar ook niet louter vriendelijk, en heb haar weer weg gejaagd, en daarna nog eens. Toen bleef ze op een afstand staan, keek ze even en is ze voorzichtig, en heel lief naar me toe gekomen, en ik heb haar dan ook goed beloond. Ze is nu niet meer duidelijk aan het proberen leider te worden.

We hebben een vast riedeltje: ik kom, geef haar wat lekkers, haal een minimaal handje brokjes met lijnolie in de stal. Nu weet ze dat, en staat ze voor de stal te wachten tot ik kom, een enkele keer blijft ze bij het hek staan wachten. In dat geval loopt ze op een drafje vooruit en gaat dan staan wachten voor de stal. Ik heb het haar niet aangeleerd, maar ook als ik er ben, wacht ze even, maar omdat als ik de stal in loop met brokken, de geiten massaal binnenstromen, zeg ik 'ja, ga maar' en geef haar een duwtje. Ze kijkt dan en loopt de stal in, draait zich dan om. Ze wacht netjes op haar brokken, en ook als ze eten krijgt samen met de geiten, laat ze mij voor, en is ze de enige die niet duwt. Ze blijft zelfs buiten de stal staan tot ik haar roep. Ik kan eten van haar wegnemen, en terug zetten, en ze duwt niet, en doet niet vervelend.

Misschien verstandig niet iedere keer wat lekkers te geven. Of in ieder geval alleen als je ook wat van haar gevraagd hebt. Het is nu geen beloning. Is opzich niet erg, maar om het ze vanaf zo jong aan te wennen dat ze altijd wat krijgen kan welleens tot een heel verwend eigenwijs paard leiden.

Als ze haar olie op heeft, gaan we altijd hoeven uitkrabben, en als het nodig is toiletteren/borstelen. Dit weet ze, en ze gaat altijd vooruit naar 'de poetsplaats' (vaste plaats in de wei). Ze tilt netjes haar voeten op, ik hoef er maar om te vragen (ik leun naar de voet toe, raak hem nog niet eens aan) en ze tilt hem al op. Tijdens het borstelen blijft ze meestal niet stilstaan, ze wil een eindje weglopen, ik volg niet en roep haar terug, ze komt weer terug, waarop ik weer begin met borstelen. Eerst liep ik een stuk mee, maar nu ik het zo doe, blijft ze nu wel vaak stilstaan. Als ik haar staart borstel, blijft ze wel altijd perfect stilstaan.

Een paard is geen hond? Het komen als je roept vind ik persoonlijk heel vreemd, volgens mij kan je dat niet eisen. Ik zou haar dan gewoon vastzetten. Mocht ze gaan draaien, compleet negeren, als er geen aandacht aan wordt geschonken gaan ze vrijwel allemaal keurig stilstaan na een paar keer.

Wanneer ik met haar buiten loop, loopt ze over het algemeen of naast me, of schuin achter me, of helemaal achter me. Soms gaat ze echter voorbij, dan neem ik haar terug, dit doe ik maar één keer, uit de ervaring dat als ze het nog eens doet, ze het nog een paar keer doet (ze reageert goed op druk op het halster/spanning op het touw). Gaat ze weer vooruit, breng ik cordaat spanning op het touw (niet trekken, enkel spanning erop houden) en laat ik haar een voltetje maken (ik moet daarbij wel mee draaien. Zodra ze dan weer achter me staat, begin ik weer te lopen.

Heel goed, rondje om je heen laten lopen! Werkt echt super Lachen

Verder komt zij weleens naar mij toe om te knuffelen, maar kan ik ook naar haar toe komen. Als ze er geen zin in heeft, ga ik echter ook niet nodeloos door, alleen soms blijf ik even bezig, om te peilen hoe ze reageert, en om aan te geven dat als ik het echt wíl, ik het van haar gedaan wil hebben. Hou er dan ook snel mee op hoor.

Wanneer ik met haar wil spelen, heeft ze soms geen zin, en blijft gewoon staan. Ik probeer haar dan aan te zetten, ('Kom Maus, we gaan rrrrennneeeeeen', waarop ik er vrolijk vandoor ga), ze blijft dan staan, kijkt me met de oortjes naar voren aan, en komt dan simpelweg naar me toe gesjokt.

Never Nooit Niet spelen met een paard! Zelfs al is het maar een kleintje, hartstikke gevaarlijk. Spelen houdt voor een paard in, rennen, happen, keertje uithalen, opjagen..niet goed voor je gezondheid dus.

Laatste: als ik haar knuffel, geeft ze tussendoor weleens een 'nipje', ze heeft haar oren naar voren, begint met likken (dit sta ik wel toe), en geeft dan een klein, kort (geen pijn doend) 'beetje'. Ze weet dat ik dat niet wil, en doet meteen haar hoofd weg (anders tik ik haar op haar neus).
Ook niet laten likken dan. Dit is natuurlijk gedrag, paarden doen bij elkaar ook zo knabbelen. Maar naar mijn mening is het voor je paard heel moeilijk te begrijpen dat ze wel mag likken, maar niet knabbelen. Dus gewoon helemaal niet, dan ben je tenminste duidelijk.

Als ik trouwens soms weleens haar neus vastpak (beide handen om de neus heen) en ik beweeg haar hoofd zo, vind ze dat niet fijn (begrijpelijk, maar ik moet haar overal rustig kunnen betasten en vasthouden). Ze doet dan haar oren naar achteren, maar zeker niet plat in haar nek. Dan zou ik ze namelijk helemaal niet kunnen zien.

Ze heeft nu ook een speklaagje, maar ze krijgt al mindering in voer (had niet verwacht dat het zo goed weer zou blijven, en weet niet precies wat ik nu moet, echt veel minder gaan geven kan niet omdat het nog kan gaan vriezen), het gras is wel gemaaid, en ze krijgen allemaal (9 geiten en paard ongeveer een halve (kleine) baal hooi per 4 dagen.

Een shetlander heeft geen brokken nodig, dus in principe kan je die helemaal weglaten. Geef liever een paardensnoepje als je haar toch wat wilt geven. hoeveel hooi geiten eten weet ik niet Knipoog maar een halve baal per 4 dagen vind ik niet veel. Onze C ponys eten denk ik in 4 dagen ongeveer een hele baal dus..

Vinden jullie dat dit tekenen zijn van een 2,5 jarig paard, en is het gewoon de leeftijd, of denken jullie dat het dominantie is? Wat kan ik beter doen, en wat doe ik al goed?

Alvast bedankt Lachen


Volgens mij is er niks geks met je paardje, denk zelfs dat je er meer mee kan dan met de meeste 2,5 jarigen. Zolang jij er geen problemen mee hebt en je paardje happy is zou ik zeggen ga zo door!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:30

Shetlander heeft wel extra's nodig, die kan hij halen uit brokken, of als je geen brok wilt voeren, uit Aura koeken. Vooral in winter zit er te weinig in het gras of hooi om het er helemaal mee te doen. Kijk even op de site van Pavo voor de koeken...

rode_tomaat

Berichten: 332
Geregistreerd: 21-11-06
Woonplaats: In de stal

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:59

Ik zie niets echt verkeerds ofzow, dat kan ik er tenmisnste niet 1,2,3 uithalen Tong uitsteken
Veel plezier nog met je shetje Tong uitsteken

groetjes

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 23:27

@ ThaGirl:
Okee, doe ik!

@ ezter: zie boven, en spelen: je hebt er idd gelijk in, het is eigenlijk ook gegroeid uit de tijd dat ik niet met haar buiten kon, om haar zo beweging te geven. Het heeft namelijk een hele tijd geduurd voor ze de wei uit durfde. Toch, nu is het nog wel leuk, maar het zal maar een keer verkeerd begrepen worden, of ze draait toevallig net de verkeerde kant op. We bouwen het af Lachen

over het paard/hond: daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik vind dat ze alleen, los, op commando moet kunnen blijven staan, en ik vind dat ze ook moet komen als ik haar roep. Het is in ieder geval een stuk gemakkelijker om je paard vrijwillig naar je toe te laten komen, dan eens voor een beloning, dan weer voor werk. Zo hoef ik in ieder geval niet eindeloos achter een paard te rennen, en het maakt gewoon deel uit van haar gehoorzaamheid.


@ cassidy: ze krijgt ook 'gewoon eten', dit krijgt ze van de boer, samen met de geiten. Het is wat kleiner, zodat de geiten het ook kunnen eten. Het is vergelijkbaar met Pavo basic+. Sommige mensen zullen misschien zeggen dat het niet goed is, maar we hebben de samenstelling vergeleken, en nagevraagd bij de dierenarts, en het is alleen maar goed voor ze. Ik geef haar 's middags alleen een paar brokjes, zodat ze de lijnolie binnenkrijgt. Op het moment krijgt ze ook vitamine en mineralen extra, omdat ze laatst regenrot had, en ik met dit weer wat extra weerstand wil kweken, vooral omdat ze het ook heel leuk vindt om in de modder te spatten, dus het is een extra, tijdelijke maatregel. Ze krijgen nu allemaal wat minder, omdat we eigenlijk hadden verwacht dat het nu zou vriezen (en we zijn niet de enigen kennelijk Clown) Nu krijgen ze natuurlijk ook wat meer hooi, met de wind en regen.

Okee, ik geloof dat ik op alle tips heb gereageerd Lachen

Heel hartelijk bedankt voor alle tips, en meer tips zijn altijd welkom!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:25

ik vind dat je prima bezig bent. het rondje draaien zou ik wel proberen af te bouwen, tenslotte kan dat straks niet meer als ze langs de weg gaat, en je wilt niet dat dat een gewoonte wordt natuurlijk. het komen als je roept vind ik normaal, mijn twee kleinsten doen dat ook keurig netjes, en ik heb er nooit moeite voor gedaan ze dat te leren. het heeft niks met honden te maken, gewoon een stukje geavanceerdere opvoeding en vertrouwen.

het spelen, tja ik zou zeggen: lekker doen. als een paard kan leren om voorzichtig te zijn met een ruiter op de rug, kunnen ze ook leren voorzichtig spelen. als ik met mijn ruin speel gaat het er vaak hard aan toe, hij steigert en bokt en rent, maar hij weet dat ik breekbaar ben, en doet het nooit te dichtbij. de twee kleintjes blijven zowiezo op afstand, ze slaan nogal eens benen uit en daar kan een mens nou eenmaal niet tegen. het is leuk voor je pony als je met haar speelt, ze leert er jouw lichaamstaal in te herkennen, het is lichaamsbeweging en plezier maken. het hoort er allemaal bij, en ik lees ook dat er geen andere ponies bij zijn, dus dan ben jij nog een redelijk alternatief.

Misty12

Berichten: 7058
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:53

Volgens mij ben je best goed bezig. Je bent nu al bezig om haar netjes op te voeden. Alleen maar goed toch. Heb je later alleen maar profijt van. En dat ze komt als je roept is leuk . Mijn grote paard doet dat ook. Alleen inderdaad dat lekkers geven iets afbouwen. Het moet geen gewoonte worden, maar een extraatje/beloning.

jeff_adje

Berichten: 25
Geregistreerd: 14-01-07

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:08

Ik denk ok dat je goed bezig bent Knipoog heel goed dat jijzelf hebt gewonnen idd het lekkers geven afbouwen anders doet ie dalijk niks meer zonder brokjes Knipoog

_Caitje__
Berichten: 1869
Geregistreerd: 06-10-06

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:15

Ik denk dat je goed bezig bent. en idd iets minder snoepjes geven.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:09

Ik kan het niet helpen, het spelen blijft leuk Haha! Als ik zo de andere reacties lezen, en zie dat Bobbie wel altijd uitbarst, maar nooit naar mij toe, dus als ze zin heeft, ga ik er lekker voor. Tot nu toe begrijpen we van elkaar heel goed hoe en wat, maar ik hou een voorzichtig oog op mijn rug Knipoog

Snoepjes zijn al een heel stuk minder, ze reageert nu ook een stuk beter op stembeloningen.

Gelukkig zijn er bokkers om het allemaal in goede banen te leiden Lachen

@ alleen staan, ik weet het, ze staat er alleen met een paar geiten, dat is niet het beste, maar een paard erbij kán ik niet, en de boeren willen nog weleens rondneuzen, maar goed, dat duurt nog eeuwen. Ik heb in ieder geval een paar mensen gevonden waarmee ik een stuk op kan lopen, we kijken in hoeverre de paarden nu met elkaar overweg kunnen, en dan spreken we (misschien) af dat Bubs er in ieder geval een paar keer een paar uurtjes in de wei kan om met hun paarden om te gaan. Beter dan niets, maar we werken eraan Lachen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:24

dat klinkt in ieder geval al goed, ook een paard uurtjes contact met andere paarden is meer dan niets. succes ermee!
oh ja, aan de hand laten kennismaken heeft weinig zin, je zult ze in de weg staan. de beste opie is ze samen te laten en er even in de buurt te blijven.

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Moet ik nu corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:47

dat spelen zou ik persoonlijk ook nooit doen.
Tenminste, niet in de vorm van rennen achter elkaar aan.
Ik speel met Vivaldi weleens met het zeiltje, pionnen of met een skippybal, maar rennen komt er absoluut niet aan te pas.
Dit heb ik heel snel afgeleerd toen we ook aan het spelen waren, oftewel, hij was me aan het uitdagen, ik roep 'boe' en stampte een keer flink op de grond en voor ik het wist, had ik een klap tegen mijn been te pakken. Hij rende speels weg en knalde nog even achteruit. Nu zorg ik altijd dat ik op veilige afstand ben van achterbenen, als hij losloopt en ik sta in de buurt.
Had ik ook niet verwacht, dacht ook dat het wel veilig was.
Aangezien een paard dmv spelen de rangorde bepaald, doe ik het niet meer. Spelen mag ie met andere paarden die wél tegen een tikkie kunnen.