bang geworden van eigen pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jasmiene

bang geworden van eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 22:47

hallo ,ik heb al een tijdje angst voor mijn eigen pony ,ik heb haar al drie jaar maar toen ik haar kocht werdt ik kort erna zwanger ,dus heb ik eigenlijk nooit echt een band met har kunnen opbouwen ,en nu is mijn jongste 1,5 jaar en wil ik gewoon erg graag een goed contact met mij eigen pony ,vaak als ik haar wil borstelen ,staat ze heel zenuwachtig alsof ze weg wil rennen ,met paal en al ,of als ik haar wil pakken gaat ze als een stier door het land en ben ik al weer zo angstig geworden dat ik har eigenlijk niet goed meer durf te borstelen ,ik heb ook nog een shet daar heb ik een geweldige band mee,ik heb mijn pony's vlakbij huis dag en nacht buiten met schuilstal ,ik verzorg ze dus zelf en ben altijd alleen met ze ,in de winter rijd ik nooit ,soms ben ik zo bang dat ik haar eigenlijk weg wil doen ,ik weet ook zeker dat het aan mij ligt ! ik neem al vaak wast rescue spray om rustiger te worden dat ze het niet zo in de gaten heeft dat ik bang ben , de laatste dagen borstel ik haar achter het hek wanneer ze eet ,ze heeft me nog nooit gebeten of geslagen !!!!ze doed wel regelmatig de oren naar achter maar ik weet nu dat ik daar niet meer op moet letten ,met rijden is wel wat schrikkerig maar ,maar eigenlijk heeft ze in al die jaren 1 keer gesteiger en ze bokt af entoe , verder vind ik haar mooi ,en een leuke pony ,alleen weet ik niet of het andersom ook zo is ,ze wil eigenlijk nooit geaaid worden ,ja ze hinnikt wel als ik kom maar dat is meer omdat het voedertijd is ,wie weet raad ????????

Cassidy

Re: bang geworden van eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:56

Ik weet wel raad. Ga grondwerk met haar doen, ga met haar aan het werk, dan zal ze je sneller als leider accepteren. Als je advies wilt hoe je dat het beste kunt aanpakken heb ik wel een aantal adresjes voor je, en de titel van een boek...

Kijk even hier: viewtopic.php?f=125&t=625206

En mocht je hulp willen bij de omgang met je pony: www.parelli.ch
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-01-07 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:58

grondwerk is een goede tip, staar je niet blind op het aaien, sommige paarden houden er gewoon niet van om geknuffeld te worden.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:04

misschien heb jij wel een typisch rij-paard, dus niet knuffelen enz, maar puur rijden, en voor het rijden even snel een borstel eroverheen.
misschien is ze juist bang voor je? of accepteerd ze niet dat je aan haar zit...

longeer je wel eens? luistert ze met rijden goed?

grondwerk zou een hele goede oplossing kunnen zijn!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:28

Laat merken dat jij de baas bent. Zodra jij bang wordt stijgt je adrenaline en breng je dit over op de pony. Ik ben ook absoluut voor grondwerk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:53

Het probleem is dat je te afwachtend bent. Je stelt jezelf de vraag of ze je wel leuk vindt....die vraag moet je je helemaal niet stellen. Jij bent gewoon leuk, als jij een leider voor haar kunt zijn, waar zij veiligheid bij kan vinden. Een paard vind vertrouwen bij een leider, en ben jij die leider niet, dan gaat ze daar zelf naar op zoek en wordt zelf die leider. Het onzekere gedrag dat jij bij haar ziet komt omdat jij geen leider voor haar kunt zijn, maar daar kun je aan werken.

Er is altijd een mogelijkheid dat jullie characters botsen, maar als het onder het zadel goed gaat, zul je goede kans maken om het ook vanaf de grond op te kunnen lossen.

jasmiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 20:49

bedankt allmaal voor het reageren en voor het advies ik ben allereerst maar eens begonnen ,om mijn pony beter te begrijpen waarom ze zich zo gedraagt door middel van veel lezen ,dit is voor mij al heel fijn om te wten dat er een oplossing zal zijn voor ons ,het zal lang duren en zal ook niet in een keer gaan ,maar ik wil haar niet verkopen ,toen ik haar net had ging het heel goed ,maar doordat ik zwanger werdt van mijn 2e kindje heeft het stil gelegen en verslechterd .teweinig contact en tijd voor haar ,ik begin gewoon heel rustig over nieuw met haar !ik denk ook inderdaad doordat ik geen leiding geef aan haar dat ze het zelf gaat overnemen en daardoor zo tegen mij doet ze voelt dat ik bang ben dus ze neemt er gebruik van ,aan de andere kant als zij bang is durft ze gen steun bij mij te zoeken omdat ik bang ben .maar ik moet me er toch overheen zetten anders wordt het nooit wat

in iedergeval hartstkke bedankt allemaal

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:34

Ik denk dat het wel lukt met die instelling!