Paard wil de stal niet meer uit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eva1975

Paard wil de stal niet meer uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 16:49

Sinds 2 maanden heeft mijn paard een andere stal, wel op dezelfde boerderij. De stal heeft een (man)deur, hier kan ze makkelijk door, de eerst maand ging het ook super paard erin paard eruit totaal geen probleem. Opeens wil ze niet meer naar buiten en dat terwijl ze wel naar binnen loopt zo mak als een lammetje.
Vanmorgen ben ik zelfs een uur in de weer geweest en heb van frustratie mijn vader maar gebeld met de vraag of hij kon helpen... Natuurlijk komt madam als je met 2 bent wel naar buiten... nog een keer geprobeerd... ging iets sneller gelukkig. Het is ook niet zo dat ze alleen naar buiten komt om te werken... ze gaat juist meer de wei in als dat ze moet werken (ik heb gewoonweg te weinig tijd)
Heeft er nog iemand tips om te zorgen dat ze teminste weer gewoon de stal uit wilt? Ik kan toch moeilijk iedere keer om hulp moeten vragen? Dit ook al omdat ik vaak alleen op de boerderij ben.

Cassidy

Re: Paard wil de stal niet meer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:15

Is er wat gebeurd dat ze de stal niet meer uitwil? Heeft ze haar hoofd gestoten?
Op het moment dat ze er niet voorwaarts uitwil, kun je het ook achterwaarts proberen, maar pas op dat je daar geen gewoonte van maakt. Ze moet gewoon vooruit die box uit komen.
Verder proberen of je je paard aan kunt leren dat hij op je afkomt als je druk zet, dus niet blijven trekken. Stapje op je af en los touwtje. Leer hem ook zijn hoofd laag te houden als je je handen achter zijn oor legt. En misschien kun je werken met voer: geen biks in stal geven, alleen daarbuiten.

Ik denk zomaar dat je paard zijn hoofd heeft gestoten. Als de bovenstaande dingen de oplossing niet bieden, zou ik toch kijken of ik op dezelfde boerderij weer een ander box zou kunnen krijgen.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:20

Ze vind haar stal veel te mooi om naar buiten te gaan Haha!

Lukt het anders niet met een beetje brok in een emmer als je daar mee heen
en weer schud dat ze dan achter je aan loopt? (Werkt bij die van mij namelijk wel,
maarja sommige paarden zijn slim natuurlijk Clown)

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 09:41

Cassidy schreef:
Is er wat gebeurd dat ze de stal niet meer uitwil? Heeft ze haar hoofd gestoten?
Op het moment dat ze er niet voorwaarts uitwil, kun je het ook achterwaarts proberen, maar pas op dat je daar geen gewoonte van maakt. Ze moet gewoon vooruit die box uit komen.
Verder proberen of je je paard aan kunt leren dat hij op je afkomt als je druk zet, dus niet blijven trekken. Stapje op je af en los touwtje. Leer hem ook zijn hoofd laag te houden als je je handen achter zijn oor legt. En misschien kun je werken met voer: geen biks in stal geven, alleen daarbuiten.

Ik denk zomaar dat je paard zijn hoofd heeft gestoten. Als de bovenstaande dingen de oplossing niet bieden, zou ik toch kijken of ik op dezelfde boerderij weer een ander box zou kunnen krijgen.

Heb een tijdje iemand gehad die haar ging "verzorgen" en met zadel op de stal is uitgelopen en waarschijnlijk ook goed aan het trekken is geweest... dus hoofd gestoten kan zeker zo zijn. (ben er zelf niet bij geweest jammer genoeg)
Achteruit de stal uit heb ik ook al geprobeerd maar madam is zo slim om toch weer scheef te gaan zodat ze niet voor de deur uitkomt. Normaal loopt ze als een hondje achter me aan en hab vaak niet eens een touwtje nodig om haar te laten volgen en stoppen wanneer ik dat wil.

Achter een emmer biks loopt ze ook niet aan... was dat maar waar...

Voorlopig ga ik maar even hulp vragen om haar de stal uit te krijgen, hopelijk gaat het dan over een tijdje weer wat beter.

Andere box is geen optie, misschien van de zomer pas, er staan nu koeien in die moeten kalveren.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:37

Wat bedoel je met een mandeur? Een deur die eigenlijk voor mensen is? Die is te smal voor een paard... Je kunt erop wachten dat ze dan een keer hun heupen stoten of met bijvoorbeeld het zadel blijven hangen en het lijkt erop dat zoiets gebeurd is of inderdaad hoofd stoten.
Ik zou de oplossing toch echt zoeken in aanpassing van de deur, temeer omdat het ook echt niet veilig voor jezelf is als je er een keer onverhoopt tussen zit...

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 12:41

Het is eigenlijk een stal voor koeien, de deur is wel breed en hoog genoeg, het is te vergelijken met een anderhalfpaards trailer.
Zelf doe ik niet op stal opzadelen. Maar ja ik ben er niet altijd dus ik weet ook niet wat er gebeurd is. en de deur aanpassen zal niet gaan (ik sta op een boerderij die niet van mij is)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:09

Wat ik het verhaal een beetje mis: is het echt jou paard? Dan kun je toch eisen van eventuele verzorgers dat er niet in stal opgezadeld wordt?

Paardluister

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:06

Ik heb sterk het gevoel dat je paardje zich pijn heeft gedaan met het naar buiten lopen van de stal.
Stel haar op haar gemak, ze moet het vertrouwen weer terug krijgen.
Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:31

Ik denk dat ze bijv. met haar zadel een keer is blijven hangen, daar pakken ze soms een flinke schrik van.

Rettur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:01

Als ik je verhaal zo lees heeft ze zich inderdaad pijn gedaan en zal je nu met veel geduld haar weer moeten leren om normaal de stal uit te gaan. De manier waarop ze nu uiteindelijk de stal uit gaat als je hulp hebt kan je ook veel vertellen. Doet ze dit uiteindelijk heel rustig?of gaat het met een noodgang?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:05

mocht je paard toch de stal uitmoeten, dan kun jet evt ook proberen met een longeerlijn. Deze aan haar halster maken, en buiten de stal om bv een boom draaien (of een tegenoverliggende stal) en dan in je hand pakken. dan zachtjes druk geven op het touw, en tegelijker tijd haar een beetje duwen (dat je zelf bij haar kont staat!) let wel op dat je paardje goed schrik heeft, dus doe dit alleen met beleid. Snapt ze het niet. dan ook meteen stoppen. Dit is echter maar een tijdelijke oplossing! Ik zou zelf de staldeur laten verbreden, en evt tot die tijd je paardje buiten laten staan ( ik weet niet of dat mogelijk is)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:58

de breedte is te vergelijken met een 1,5 paards trailer, dus de breedte lijkt me het probleem niet. aan een touw trekken helpt meestal ook niet, gewoon rustig en zonder dwang blijven oefenen, en uitbundig belonen als ze komt.