Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 19:55

Door de vele regen is er bijna niet meer te rijden in onze buitenbak.
Dus ik ben eens gaan kijken bij een manege in de buurt, die hebben een mooie binnenbak.
Nu wil ik daar dus eens af en toe gaan rijden, met de trailer erheen, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Mijn paard kan zich nogal opfokken, met het verhuizen naar de nieuwe stal was hij na 10 minuten in de trailer al bezweet, en in een nieuwe omgeving gaat hij altijd snuiven en n hoge nek opzetten. Vreemde paarden zijn al helemaal spannend..
Dus ik had gedacht, flinke hooizak meenemen in de trailer. Daar aangekomen eerst een rondje lopen, opzadelen, in de bak een rondje lopen, even longeren en dan eens erop kruipen.
Waar kan ik nog meer rekening mee houden?
Iemand nog tips om em rustig te houden?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:36

Gewoon een kwestie van doen denk ik. Dan leert hij vanzelf om in andere omgeving te lopen.
Ga vooral zelf niet lopen stressen. Doe wat je altijd doet en wordt niet boos. Is hij ergens bang voor, rij er dan gewoon nog een paar keer langs en beloon als hij het wel goed doet.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:56

Ik denk ook dat je het gewoon moet doen.
Ik ging van de zomer ook met m,n vz pony naar de manege. Ook het bos in enz. Ze was wat druk en kijkerig enzo. Maar verder bleef ze gewoon normaal luisteren enz.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:02

Anouar vond het vroeger ook nooit leuk. Buiten was hij snel overal bang voor en op ander terrein heel kijkerig. Nu doet het hem allemaal niks meer. Hij vind nog wel eens dingen eng, maar zolang ik er geen aandacht aan schenk is er voor hem geen redenen om het echt eng te vinden

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:18

gewoon doen idd,
en zelf doen alsof er niets aan de hand is, dta het allemaal de normaalste gang van zaken is ...

ankyy

Berichten: 479
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Thuis

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:39

even er naast lopen en kijken wat ie erop doet.. Knipoog
dan weet je wat je kunt verwachten;)

xx

Anoniem

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:56

Gewoon doen. Als je het nooit probeert zal die het ook nooit kunnen. Knipoog
Vind het plan dat je voor jezelf al opgesteld heb, erg goed! Lachen

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:58

Maar is het een probleem dat hij zich loopt op te fokken in de trailer of op een ander terrein?

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:06

Tja ben het met de meesten hier eens gewoon doen en er geen punt van maken .
Mijn merrie kan zich op vreemd terein ook super heet maken breekt dan als we aankomen de trailer bijna af en komt super heet de trailer af.
De eerste keer dat ik op uitwedstrijd ging dacht ik dit gaat me niet lukken kreeg er amper een zadel op .
Maar het viel 100% mee ,ben erop gestapt iemand hield haar vast gelijk los toen ik zat en net zo gereden als thuis . Ze is dan zeker heter en machtiger dan thuis maar vaak zijn ze ook wel overbluft .Ze heeft dan ook geen pas fout gezet en de keren erna ook niet. Eigenlijk ervaar ik het nu als fijner op ander terein omdat ze doordat ze heter is net wat fijner en allerter loopt .
denk dat het je heel erg mee gaat vallen succes alvast!!

NewGirl_BQ

Berichten: 1756
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Belgiƫ , Brugge

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:07

Ik moest het ook doen toen ik lessen ging volgen , maar m'n paard kende de omgeving daar nog niet.Ik had haar eerst es een kwartiertje gewoon los in de binnenpiste gelaten en haar een beetje laten kijken en doen wat ze wou. En dan opgezadeld en gereden en ze keek naar nix meer in de piste.

En dat van de trailer...
Als ij niet gewoon is om in de trailer te staan kan je hem ook eens gewoon 5min in de trailer zetten.
Dan volgende dag 10min.
Dan volgende dag , gewoon een toertje maken met de trailer (geen groot toertje bv 15min.)
Volgende dag weer toertje ...
zodat je paard niet denkt : trailer = naar ergens anders en hyperhyper Clown

De vorige eigenaar van m'n paardje had het zo als veulen aangeleerd. En nu gaat ze in en uit de trailer zonder problemen en is ze superbraaf!

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 13:12

Bedankt allemaal, ik ga t gewoon proberen, zal vast wel goed gaan Lachen
Ik ga op een tijdstip dat er weinig andere paarden zijn, dan hoeft ie zich daar al niet over op te fokken.
Chonelly, het probleem is als hij zich zo opfokt, dat hij dan niet meer goed op mij let, maar meer op de omgeving. Maar hopelijk is dat na een aantal keer over Lachen

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 13:17

Alison, hij loopt heel makkelijk de trailer in, geen probleem, maar hij is niet gewend om vast te staan in zo'n kleine ruimte, hij staat ook nooit vast in zn stal. En onder het rijden begint hij dan te stampen. Gelukkig hoeven we niet ver, hooguit 10 minuten.

riete

Berichten: 235
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: belgiƫ!

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:23

de eerste keer zal hij waarschijnlijk druk doen, maar als je het regelmatig doet, zal hij er gewent aan raken.
Misschien moet je nog eens kijken hoe alles daar loopt op die manege, dan moet je dat niet meer uitzoeken op het moment dat je daar toestekt met je paard.

IkbenMarije

Berichten: 2105
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:21

MysticTinker schreef:
Door de vele regen is er bijna niet meer te rijden in onze buitenbak.
Dus ik ben eens gaan kijken bij een manege in de buurt, die hebben een mooie binnenbak.
Nu wil ik daar dus eens af en toe gaan rijden, met de trailer erheen, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Mijn paard kan zich nogal opfokken, met het verhuizen naar de nieuwe stal was hij na 10 minuten in de trailer al bezweet, en in een nieuwe omgeving gaat hij altijd snuiven en n hoge nek opzetten. Vreemde paarden zijn al helemaal spannend..
Dus ik had gedacht, flinke hooizak meenemen in de trailer. Daar aangekomen eerst een rondje lopen, opzadelen, in de bak een rondje lopen, even longeren en dan eens erop kruipen.
Waar kan ik nog meer rekening mee houden?
Iemand nog tips om em rustig te houden?


Oohh dit herken ik ook zo erg!! Ik ben ook erg aan het twijfelen hoe ik het moet aanpakken. Door het slechte weer wil ik ook graag een paar keer in de binnenbak rijden van de manege in de buurt. Maar ben er een beetje angstig voor hoe hij gaat reageren. Hij is wel eens eerder in een binnenbak bereden, maar daar hoefde je alleen een deur binnen en je was er al. Nu moet ik eerst tussen een hele rij boxen door lopen, en de binnenbak is enorm. Die bestaat uit 3 bakken laat maar zeggen, waar in elke bak weer paarden rijden.

Als ik een blokje om wandel met hem en er staan paarden in de wei gaat hij helemaal door het lint. ( moet ik er wel bijzeggen dat dat bij het ene paard zo is en bij een ander paard weer niet ) Ook schrikt hij van van die onozele Bakletters en wat gaat hij wel niet van de Kantine denken? Nagelbijten / Gniffelen
Dus dit topic is ook handig voor mij! Ga het even doorlezen *LOL*

Edit; Zou het gewoon aan het ras liggen? Clown
Laatst bijgewerkt door IkbenMarije op 06-01-07 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 18:23

Haha onze coole tinkers Clown

Precies dat heeft die van mij ook, voor het ene paard moet meneer een hele show neerzetten, het andere paard ziet hij niet staan..

IkbenMarije

Berichten: 2105
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:25

Ja echt vreemd is dat. Dat is in de wei wel gaaf om te zien, maar als ik erop zit of er naast loop (waar ik ervaring mee heb Rolleyes ) Is dat toch niet erg fijn Clown

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:08

gewoon doen, maar wees bedacht dat hij wel is kan schrikken Ja

mara_lover

Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Roden

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:17

Inderdaad gewoon doen, en dan doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Paardluister

Berichten: 16
Geregistreerd: 08-01-07

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:22

De eerste keer zal hij het natuurlijk eng vinden.
Veel tegen hem praten, vertel hem wat je gaat doen.
De keren daarna zal hij steeds rustiger worden.

Ezter
Berichten: 793
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:41

Niet zo moeilijk doen! Als jij ineens alles anders doet dan anders, en dr mee gaat lopen en praten en aaien en weet ik wat dan snapt ie dr juist niks meer van.
Gewoon net als anders doen, inpakken, opladen, afladen, opzadelen, rijden en weer naar huis. Simpel als wat.

Als jij doet alsof er niks aan de hand is denkt je paard dat ook. En hoe eerder je hem gewoon aan het werk zet hoe minder die zich opfokt. Als je hem eerst die hele bak eens gaat laten zien en wijst op alles wat eng zou kunnen zijn dan wordt ie vanzelf wel een keer vlug.

Niet druk maken, geniet van de goede bodem en lekker rijden.

Paardluister

Berichten: 16
Geregistreerd: 08-01-07

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:45

Ezter schreef:
Niet zo moeilijk doen! Als jij ineens alles anders doet dan anders, en dr mee gaat lopen en praten en aaien en weet ik wat dan snapt ie dr juist niks meer van.
Gewoon net als anders doen, inpakken, opladen, afladen, opzadelen, rijden en weer naar huis. Simpel als wat.

Als jij doet alsof er niks aan de hand is denkt je paard dat ook. En hoe eerder je hem gewoon aan het werk zet hoe minder die zich opfokt. Als je hem eerst die hele bak eens gaat laten zien en wijst op alles wat eng zou kunnen zijn dan wordt ie vanzelf wel een keer vlug.

Niet druk maken, geniet van de goede bodem en lekker rijden.

Dat is absoluut waar, niet anders dan anders doen, dat voelt je paardje meteen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:36

Ga met Ezter mee, maar zou voor de eerste keer toch even rekening mee houden dat ik eventueel moet longeren voordat ik erop stap. Gewoon goed naar je paard kijken en blijven kijken, hou het veilig!

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 18:19

Ik ben vandaag nog even op die manege geweest, even de regels doorgelezen enzo, de ingang gezocht haha Tong uitsteken
Jammer genoeg mag er niet worden gelongeerd in de bak, dus ik denk dat ik eerst even wat grondwerk ga doen, doe ik thuis ook vaak, zodat hij zich even weer bedenkt dat hij met zijn gedachten bij mij moet zijn Lachen
Vanmorgen was het heel rustig daar, geen een paard te bekennen, hopelijk is het volgende week woensdag ook zo rustig, dan gaan we voor t eerst erheen.
Ach zal wel goed gaan Haha!

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:46

Ik ben het met Ezter eens. Het is mss wel lastig om zelf rustig te blijven, heb ik iig wel altijd in een vreemde bak met wedstrijd, maar dan zorg ik mooi dat mijn pa langs de rand staat. Als ik zelf dan zenuwachtig word, rijd ik langs hem op, word Amber rustig van en ik ook, want mijn pa is ook meer van ach loopt allemaal wel los.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Voor het eerst ergens anders rijden.. Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 18:13

Ik ben vandaag daar geweest met mn paard.
Het ging redelijk, ik had geen idee wat ik moest verwachten, en het is me wel meegevallen.
Trailer rijden en laden ging goed, terugweg nog beter dan de heenweg.
Opzadelen enzo ging ook goed, hij bleef netjes staan, wel alert maar niet bang ofzo.
In het begin was de bak nog leeg, hebben we even een rondje gelopen, toen ben ik erop gaan zitten, aantal rondjes gestapt. Hij vond het heel spannend, stapte flink door, en na wat rondjes begon hij wat te ontspannen, fijn!
En toen kwam er een ander paard binnen.. Weer heel spannend voor mn paard Rolleyes Dus weer flink de pas erin. Even later aangedraaft, half rondje rustig, toen wilde meneer harder, naar het andere paard toe.. Op een kleine volte gezet, dus daar moest hij toch even voor bokken Nagelbijten / Gniffelen Toen weer een tijdje gestapt. Inmiddels was hij al flink bezweet van het opfokken Nagelbijten / Gniffelen Later nog even op de volte gedraaft, hij was bijna ontspannen genoeg voor een galopje, en toen besloot hij toch weer even de hengst te moeten uithangen omdat het andere paard iets te dicht in de buurt kwam, dus weer steeds kleinere figuren gereden, totdat hij zowat stond te spinnen Vork Daar kwam een flinke bok achteraan.. Kwaad worden heeft dan geen zin, dus even aan de longe gezet, daar kwam heel wat energie uit! Toen nog even erop geklommen, heel even gedraaft en goed afgesloten.. Hij was van voor tot achteren bezweet, het schuim stond op zn borst..
Ikzelf was heel rustig trouwens, had ik niet gedacht!
Ik had eigenlijk op een galopje gehoopt, we hebben vanaf de zomer al geen normaal rondje meer kunnen galopperen, maar misschien gaat het volgende keer weer wat beter Lachen Dan gaan we wat eerder, dus hopelijk dan de bak voor ons alleen.