een tik geven!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

een tik geven

ja tuurlijk
45 (22%)
nee absolut niet
4 (1%)
alleen als het echt nodig is
154 (75%)

Totaal aantal stemmen: 203


paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:37

wat vinden jullie van tiken geven? ik ben er voor.. ik bedoel paarden slaan en happen ook naar als wat onder hun in de rang staan. toch?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:44

Eerste optie en derde optie zijn hetzelfde. Niemand zal zijn paard zonder dat het nodig is een tik verkopen, toch?

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:45

jha maar er is een verschil met ja tuurlijk waneer ik vind dat het moet geef ik een tik, en alleen als ik het echt nodig vind en er goed over na heb gedacht.. toch?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:46

Nee. Als ik moet nadenken ben ik te laat.

xx_Irisje

Berichten: 12351
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:48

als mn paard wat doet, denk aan bijten etc.
is mn eerste reflex m een tik geven.

was cassidy zeg: als je over na moet nadenken ben je te laat en snapt hij het niet meer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:50

Een paard kan de link alleen leggen tussen verkeerd gedrag en de correctie als de correctie direct na het verkeerde gedrag komt, binnen 2 minuten. Ben je later, ben je je paard aan het mishandelen.

NeverForgetS
Berichten: 117
Geregistreerd: 21-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:53

Alleen als het nodig is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:55

En hoe beslis jij dat het nodig is?

NeverForgetS
Berichten: 117
Geregistreerd: 21-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:59

Het is natuurlijk in elke situatie wel verschillend
Bijv. Warneer hij niet reageerd op mijn been krijgt ze een tikje, dan is het gewoon nodig.

xx_Irisje

Berichten: 12351
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:02

ik geloof dat dit meer over je paard in omgang ging, bijten, schuren, slaan..

NeverForgetS
Berichten: 117
Geregistreerd: 21-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:05

aah okeej sorry dan voor mijn verkeerde reactie. Ik denk dat bij bijten of slaan een tik altijd nodig is. Hoeft niet superhard te zijn, maar wel zodat je pony/paard weet dat het fout is.

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:06

Ik geef mijn eigen jonge paard eigenlijk nooit een tik. Het is niet nodig en ik corrigeer hem op een andere manier, als hij dominant gedrag vertoont. Ik vind de vergelijking met paarden met elkaar ook onzin. Paarden die onderling vechten of ruzie zoeken zijn in mijn ogen veel gelijkwaardiger, dan een mens tegen een paard. Daarbij zie je in een hechte kudde vrijwel geen geweld, hoogstens wat dreiging. Zoveel agressie is er dus niet en ik vind dat sommige mensen wel heel snel klaar staan met hun wapperende handje of zweep. Aan mij en mijn paard is het niet besteed en mijn paard doet het prima in zijn training, dus.......

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:09

Bij mijn paard zijn de verhoudingen ook zodanig dat het niet nodig is. Maar dat betekend nog niet dat ik het niet zou doen als het echt nodig zou zijn....

xxLientjexx

Berichten: 257
Geregistreerd: 21-11-06
Woonplaats: Spijkenisse

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:09

Kan er ook nog gewoon met leestekens en hoofdletters gepraat worden?

Bedankt,
Lientje

Veronieky
Berichten: 418
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: westland

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:10

Ik denk dat het ieder voor zich is. Iedereen 'voedt' zijn paard anders op wat de 1 wel goed vindt kan de ander niet goed vinden. Ik denk dat dat echt puur op je zelf aan komt en hoe goed jij je paard kent... Het paard kan bijten uit misschien 'boosheid' of uit pijn... Dat is een wereld van verschil!
Ook ben ik wel van mening dat je je paard een tik mag geven zoals al eerder is gezegd doen ze dat ook onderling.
Als mijn paard echt iets heel fouts doet en dat doet ze nogal is (puber van bijna 5 Schijnheilig ) geef ik haar bijvoorkeur liever een schop onder de dikke kont omdat dat voor haar makkelijker te begrijpen is.
Als je goed oplet als ze op het land staat trappen ze ook altijd in die richting als ze het er niet mee eens zijn dat is natuurlijk. Ik ben ook van mening als er iets is of niet lukt met je paard moet je terug denken aan de 'natuur' en het vanuit hun standpunt bekijken en er op in gaan dat is voor hun veel makkelijker om te begrijpen. Wij mensen beschikken over het talent dat te kunnen een dier niet...

Veronieky
Berichten: 418
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: westland

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:14

Ik wil wel ff duidelijk zeggen dat die schop onder de dikke kont geen dagelijks ritueel is hoor!!! Absoluut niet!!
Laat we daar geen verkeerde woorden over zeggen.
Ik heb er al 3 jaar en denk dat ze er 5 heb gehad in al die tijd ( mij een keer dusdanig klem zetten tussen haar en muur ik niks meer kunnen doen dat soort geintjes..)

Do_30

Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-07

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:15

ik vindt dat je wel een tik mag geven maar alleen als je paard echt iets fout doet, anders vindt ik van niet ! Bloos

_Claire_
Berichten: 374
Geregistreerd: 09-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:18

Ik probeer het eerst altijd vriendelijk op te lossen. Ligt er natuurlijk ook aan waarom het paard niet wil luisteren. Als hij bang is sla ik natuurlijk sowieso niet, als dit niet het geval is en het lukt niet op de vriendelijke manier krijgt hij wel een tik, al is het alleen maar om hem te laten merken dat het menens is.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:20

Wisselt voor mij per paard. De ene is onder de indruk als je een keer 'Eej!' zegt of een keer 'Pas op he!' doet met je vinger erbij.
De ander moet echt een flinke schop onder zijn hol hebben voor hij zich realiseert dat jij het niet zo leuk vindt dat hij je bovenarm vast heeft Clown
Dus alleen als het echt nodig is. Maar per paard ben ik wel weer consequent en is het niet de ene keer een knal, de andere keer een aai over zijn bol. Fout = fout. Op Bokt lees je wel eens: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. En dat onderstreep ik.

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:23

Uiteraard alleen als het nodig is. Je moet gewoon duidelijk en correct zijn. Dat geldt voor de omgang en ook met het rijden. Tuurlijk sla je niet als het niet nodig is, en slaan uit frustratie is al hé-le-máál geen optie.

Urielle verwoordt het precies goed.

Do_30

Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-07

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:26

Ja ja dat vindt ik ook! Ja

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:36

als een paard probeert te happen of slaan krijgt hij direct een tik, echt op het moment dat hij dat doet, ben je 5 seconde later, dan begrijpt hij het al niet meer.
dus, ik ben niet tegen een tik geven, maar hij moet wel op het juiste moment komen en dan ook gelijk aankomen... dus niet heel zacht slaan, want dan leert het paard niet, je wil het gedrag in die mate corrigeren dat het blijft hangen...
vandaag probeerde een pony mij te bijten toen ik in haar stal kwam, die heeft direct een harde klap bovenin haar hals gehad. toen ze nogmaals probeerde te happen nog een hardere klap. kinderen op stal waren in shock, maar ik heb uitgelegd dat dat af en toe nodig is, dat paarden dat onderling ook doen en dat het dan het beste is om gelijk één keer hard te slaan en bij herhaling nogmaals, dan om steeds een zacht tikje te geven, want een alpha-paard gaat ook niet steeds zachtjes happen of zachtjes schoppen, die slaat ook vol met zijn hoeven op een ander's kont of borst...

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:57

Cassidy schreef:
Eerste optie en derde optie zijn hetzelfde. Niemand zal zijn paard zonder dat het nodig is een tik verkopen, toch?

Dat denk ik ook. Heb toch voor optie 3 gekozen.

Audi_16
Berichten: 1089
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:02

Alleen als het nodig is.
Ga hem niet slaan als het niet nodig is.

delete

Berichten: 607
Geregistreerd: 31-07-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:06

Alleen als ik rij geef ik haar wel eens een tik, maar in de omgang eigenlijk nooit.