Luchtzuigband of muilkorf

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee91

Berichten: 1014
Geregistreerd: 15-04-05

Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 17:24

Hallo,
Mijn ruin is een lichte luchtzuiger, ik heb hem met band gekocht. Nou heb ik de bak en het weiland zo aangepast dat hij het daar niet kan doen, hij krijgt veel kleine schepjes brok (zo min mogelijk), muesli ipv brok, onbeperkt hooi en staat aan een maag supplement. Op de momenten dat ik geen zicht op hem heb, 's nachts en als ik niet thuis ben en ze staan op stal dan gaat zijn band om. Nou vraag ik me af of het op die momenten niet vriendelijker is om een muilkorf om te doen. Dit gaat voornamelijk om 's nachts wanneer hij echt de nacht in gaat, dus na het knabbelen van zijn hooi?

Wat vinden jullie?

Anoniem

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:26

Werkt de band? Opzich is de band niet zo onvriendelijk hoor. Als hij goed zit werkt hij alleen in als het nodig is en heeft hij er verder weinig last van.

Muilkorf lijkt me daar in tegen juist niet vriendelijker. Hij kan ook niet meer eten en drinken. Lijkt me de hele nacht nog al lang.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:29

Mijn paard zuigt ook lucht, maar ik laat hem gewoon doen. Het is irritant maar meer ook niet. In het centrale luchtzuigerstopic staan teveel enge verhalen over luchtzuigbanden om er aan te beginnen vind ik. Liever luchtzuigen dan littekenweefsel. Mijn paard eet 's nachts ook nog wel hooi en ook strosprieten. Jij geeft ook aan dat je paard onbeperkt hooi krijgt dus wat is 'na het knabbelen van zijn hooi'? Hij eet dan toch de hele dag? En idd het water?

Espoir_
Berichten: 1650
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:32

Mijn vorige pony zuigt ook lucht, we hadden altijd een band om, totdat ze ineens allemaal achterover viel en geen lucht meer kreeg. Wat dat ineens was weten we niet, maar sindsdien hebben we nooit meer een band omgedaan! Maar ik denk dat een band vriendelijker dan een muilkorf is! Naar mijn idee kan je het niet maken om een muilkorf om te doen, dan kunnen ze wat Judith_ zegt niet meer eten of drinken een nacht lang.

Anoniem

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:34

Urielle
Heb in de tijd dat mijn ruin een luchtzuigband om had geen problemen gehad. Laat hem nu gewoon af, hij vermaakt zich kostelijk met kalfjes klieren en eten. Als hij veel buiten komt zuigt mijn paard ook geen lucht. Kun je de link van zo'n topic geven? Ben wel nieuwsgierig naar die verhalen dan.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:34

ik ga eerst ff zeuren....

bij luchtzuigers vind ik dat je altijd eerst moet gaan kijken waarom je dier dit doet,heeft het een maagzweer of iets dergelijks..
is het met medicijnen niet te verhelpen of met ander soort afleiding( meer buiten ofzo) dan pas een band omdoen.

moest ff hoor Haha!

Renee91

Berichten: 1014
Geregistreerd: 15-04-05

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 17:35

Dat is inderdaad waar. De band zit prima en daarmee doet hij het ook niet. Ik vind het alleen zo'n vreselijk akelig ding, ik heb hem al helemaal met bont ingepakt. Bedankt voor jullie reacties.

Ellepel: Ik ben echt eerst wel naar de oorzaak gaan zoeken voordat ik het paard uberhaupt kocht..

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:36

muilkorfje om doen. dan kan hij niet zuigen en wel gewoon 's nachts nog hooi eten. mijn ervaring is toch dat bandjes niet werken.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:38

ja nou ik denk zet het toch even neer,zijn namelijk toch nogal wat mensen die niet precies weten waarom hun dier het doet. Knipoog

muilkorven zou ik zowiezo nooit gaan doen, t is wel dier eigen om de hele dag te kunnen knabbelen of eten. muilkorf vind ik persoonlijk dus echt niet zo fijn,staat het op stal dan kan het niks
zo'n band om heb ik gezien en er zijn idd paarden die daardoor slokdarm problemen kunnen krijgen

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:43

viewtopic.php?f=3&t=513308
Dit is het centrale luchtzuigtopic.

Mijn paard zuigt lucht uit stress. Hij is superbraaf maar wel een stresskikker en reageert dat af door te zuigen. Komt ook endorfine vrij he, zal hij lekker vinden Knipoog Mijn paard mag niet meer in de weiden met houten omheiningen want die gaan kapot omdat hij ze steeds vastpakt om te zuigen. Nu reageert hij zich af op de paaltjes en op stal op zijn voerbak. Ik zie het probleem er niet van in verder.

gamblerlover
Berichten: 443
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:44

Je moet idd eerst nagaan waarom een paard luchtzuigt. In veel gevallen is dit niet eens na te gaan.. Maar vaak zuigen paarden lucht door meer of mindere mate van stress en is luchtzuigen hun manier om hier mee om te gaan. Ga je een band omdoen bij een paard dat luchtzuigt dan haal je zijn manier hier mee om te gaan weg en veroorzaak je vaak alleen nog maar meer stress. Dit hoef je in het gedrag niet eens te merken maar kan geestelijk wel moeilijk zijn voor een paard. Luchtzuigen is naast dat het erg irritant is en dat het paard zijn onderhals spieren meer ontwikkelt (wat door middel van training wel weer op te vangen is) niet heel erg..
Maar nogmaal de oorzaak is niet altijd stress, maar in veel gevallen wel. Vaak kan veel weidegang en veel afwisseling ook al een oplossing zijn.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:45

Zeker geen muilkorf! Dan kan hij ook niet meer knabbelen van het stro. Daarbij heb je hele grote kans dat hij het met zijn muilkorf ook nog kan doen. De vele portie's eten werken het zuigen meestal in de hand. Er is ook een goed smeermiddeltje in de handel die je op de deur kan smeren.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:49

Eerste is inderdaad de achterliggende oorzaak proberen op te lossen. Vaak ligt die in maagpijn door overtollig maagzuur, omdat de maag te lang leeg blijft. Onbeperkt ruwvoer of veel kleine voerbeurten ruwvoer, ondersteund met medicijnen lossen dit grotendeels op.
Met een muilkorf om kunnen ze best eten. Hangt van de manier van voeren en van de muilkorf af. Er zijn er verschillende speciaal om weliswaar minder snel te kunnen eten, maar eten en drinken kunnen ze er wel mee. Drinken uit een automatische bak zal vaak niet lukken, maar een specikuip met water kan bv wel. Idem voor hooi uit een hooinet.

Banden werken vaak niet, of geven schade.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:30

Sorrie maar ik zit al 40 jaar in de paarden en heb in die jaren al heel wat luchtzuigers op stal gehad. Een maal een zuiger altijd een zuiger! En een zuigband, mits goed omgedaan, heeft hier nog nooit voor problemen gezorgd. Dan heb ik het niet over de zuigband die ook voor de oren langs gaat!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:48

Ik zou ook voor de luchtzuigband kiezen...

Anoniem

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:57

Urielle, bedankt voor de link.

Mijn paard begint met luchtzuigen als hij een hele dag door omstandigheden op stal staat. Gaat zich snel vervelen. Nu staat hij overdag alleen maar buiten en binnen kliert hij met de kalfjes tegen over hem en knabbelt stro en hooi. Nu zuigt hij bijna geen lucht meer, hij heeft het nooit echt door gezet zeg maar. Dat hij er verslaafd aan werd. Die keren dat hij luchtzuigband om heeft hij nooit lucht gezogen, nu ook niet meer.

Maar even over die muilkorf, had er ooit een voor mijn fjord. Ze beet de zweetdeken stuk.( Okee inderdaad, dan maar geen zweetdeken, was ook eigenlijk niet nodig aangezien ze gewoon op stal kon droog rollen maarja, beetje penny tijd nog hé.)
Doe de muilkorf om, nog geen halve minuut later ligt hij eraf. Echt goed blijven zitten doen ze dus niet. Lijkt me niet erg fijn als je er niet bij bent.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:07

aerdenhout1 schreef:
Sorrie maar ik zit al 40 jaar in de paarden en heb in die jaren al heel wat luchtzuigers op stal gehad. Een maal een zuiger altijd een zuiger! En een zuigband, mits goed omgedaan, heeft hier nog nooit voor problemen gezorgd. Dan heb ik het niet over de zuigband die ook voor de oren langs gaat!

zuigen kan bij een heleboel paarden zwaar vermindert worden
misschien dat het maar zelden weggaat, maar flink verminderen kan ...
een band kan een leuk hulpmiddel zijn, maar het is niet de oplossing


ik zou denk ik ook voor de band gaan , maar buiten de band als hulpmiddel ook zorgen dat het dier door de nacht heen iets te knabbelen blijft hebben , maar als het dier minimaal zuigt, zou ik het laten begaan ...

Renee91

Berichten: 1014
Geregistreerd: 15-04-05

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:54

aerdenhout1 schreef:
Sorrie maar ik zit al 40 jaar in de paarden en heb in die jaren al heel wat luchtzuigers op stal gehad. Een maal een zuiger altijd een zuiger! En een zuigband, mits goed omgedaan, heeft hier nog nooit voor problemen gezorgd. Dan heb ik het niet over de zuigband die ook voor de oren langs gaat!

Bedankt. Ik heb trouwens wel een miracle band die ook voor de oren langs gaat. Daar enige ervaringen mee vergeleken de banden alleen achter de oren met een ijzeren/leren stukje onder de slokdarm?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:53

De paarden ervaren het als heel vervelend en de merrie die er hier een heeft gehad heeft hem hooguit een week omgehad, toen kreeg ze er al drukplekken van, aangezien je ze toch wel aardig strak moet doen wil het reseltaat hebben. En natuurlijk ben ik het met iedereen eens dat je zo veel mogenlijk verveling moet zien te voorkomen. Dus inderdaad veel naar buiten, het zien van andere paarden om zich heen,ook op stal, enz. enz.
Mijn ervaring met vele keren voeren is dat ze het meestal juist meer gaan doen. Hier doen de luchtzuigers het n.l meer als ze voer hebben. Een hap eten gelijk met een hapje lucht.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:12

Los het op door je paard veel beweging te geven, zet hem op de wei. En luchtzuigbanden en muilkorfen zou ik niet aan beginnen

Renee91

Berichten: 1014
Geregistreerd: 15-04-05

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 12:51

Linnie13 schreef:
Los het op door je paard veel beweging te geven, zet hem op de wei. En luchtzuigbanden en muilkorfen zou ik niet aan beginnen

Ik denk dat niemand hier aan wil beginnen. Vaak is de overstap namelijk door gevolgen, stalgenoten of door het paard zo gekocht te hebben...

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:58

Maar als je het paard zo gekocht hebt, dan is het toch ook aan jou om eventueel met zo'n band te stoppen? Waarom dan toch blijven gebruiken? Houd ze er iets aan over wanneer je met zo'n band stopt?

Ik heb ook een luchtzuiger gehad. Die heeft nooit zo'n band omgehad.
Ja, ook ik had zo'n band gekocht. Maar nadat hij door de schoenmaker te kort was ingenomen en hij dus niet meer paste, zag ik dat als een teken ( Bloos ) en heb hem in de kliko gemikt.
Mijn paard hield niets aan het zuigen over. Ze werd niet mager, kreeg geen koliek niets.
Dit was voor mij de reden om geen band te gebruiken en haar gewoon te laten gaan...

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:02

Hahaha ik heb die faze met mijn pony ook gehad, ik heb die korf eens geprobeerd. Ging ze gewoon daarop luchtzuigen! Haar luchtzuigband heeft haar ook bijna het leven gekost. Het was puur geluk dat ik toen op stal was en dat mijn instructrice in de buurt was. We hebben NET op tijd de band los kunnen snijden.

Tieme
Berichten: 4992
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:05

aerdenhout1 schreef:
De vele portie's eten werken het zuigen meestal in de hand.


Een luchtzuiger moet de hele dag door kunnen eten. juist in kleine porties. dan heeft de maag de hele dag wat te doen en wordt er veel speeksel vrij gemaakt wat het maagzuur minder zuur maakt/ terug dringt.
En belangrijk is dus geen of zo min mogelijk krachtvoer. geen kuil en het liefst ook geen brok. maakt maakt extra zuur en er zit een spul toegevoegd om het zooitje tot brok bij elkaar te houden. dit is vooral voor paarden met maagproblemen moeilijker te verteren. is dus extra maagzuur voor nodig om het af te breken wat vervolgens weer voor maagproblemen kan zorgen.

aerdenhout1 schreef:
Sorrie maar ik zit al 40 jaar in de paarden en heb in die jaren al heel wat luchtzuigers op stal gehad. Een maal een zuiger altijd een zuiger! En een zuigband, mits goed omgedaan, heeft hier nog nooit voor problemen gezorgd. Dan heb ik het niet over de zuigband die ook voor de oren langs gaat!

onzin. een luchtzuiger kan stoppen met zuigen. zolang jij de oorzaak van het zuigen oplost en de verslaving doorbreekt.
met een luchtzuigband verhelp je het probleem niet. de paarden worden er alleen maar meer gestrest van. het enige die je er mee denkt te helpen is jezelf.

aerdenhout1 schreef:
Mijn ervaring met vele keren voeren is dat ze het meestal juist meer gaan doen. Hier doen de luchtzuigers het n.l meer als ze voer hebben. Een hap eten gelijk met een hapje lucht.

Dit geeft dus al grotendeels aan dat die paarden last van hun maag hebben en misschien daarnaast ook nog een verkeerde stalomstandigheden. de meeste luchtzuigers hebben last van hun maag en dit voorbeeld maakt het ook nog eens duidelijk.

Tieme
Berichten: 4992
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Luchtzuigband of muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:17

Voor renee91:
Heeft hij 's nachts ook gewoon hooi liggen?? Ik zou de band gewoon af doen. het voorkomt dan wel dat hij kan zuigen maar je lost er de oorzaak van het probleem niet mee op. stel je paard heeft echt buikpijn en hij lost dit op door te zuigen (is pijnstilend) en jij pakt hem die pijnstilling af, daar wordt hij dus alleen maar gestrester van wat vervolgens weer voor meer problemen zorgt. van het zuigen krijgen ze niets. ze kunnen de lucht die ze binnen krijgen niet inslikken en ze hebben door het zuigen ook niet meer kans op koliek. vaak zie je dat mensen op stal een band om moeten van de staleigenaar of voor stalgenoten omdat die zich eraan storen of omdat ze bang zijn dat het overgenomen wordt. lekker laten zeiken en een andere stal zoeken. ik zou evt. laten onderzoeken waarom hij zuigt. als hij bijv. erg last heeft van z'n maag dan zijn er misschien sterkere medicijnen nodig. echt onbeperkt hooi geven, geen kuil en brok en zo min mogelijk krachtvoer. liefst helemaal niet. randen waar hij op zuigt kan je insmeren met cribbox.
de mijne zoog continu. de hele dag door. was helemaal stoned. maagonderzoek laten doen en hieruit kwam dat hij maagzweren had. waarschijnlijk door verkeerd voeren en stress. hij krijgt nu zoveel mogelijk hooi, zoveel mogelijk naar buiten, weinig krachtvoer (hij haalde net niet genoeg energie uit alleen hooi) hij krijgt max. een halve kg. per dag. hij zuigt nu nog een heel enkele keer als er wat aan de hand is met voer of zo. hij is voor 98% gestopt met zuigen.
de oorzaak was z'n maagproblemen en het zuigen deed hij op een gegeven moment alleen nog uit verslaving. dit hebben we doorbroken en nu is het probleem opgelost.