mishandeling?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

silviaftmax

mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 22:40

Hallo,
ik ken iemand die 2 shetlanders heeft en een oud paard ter stalling. Dat oude paard is niet van haar dus maar de 2 shetten wel. Ze staan met stalletje en een grote bak, dus ze kunnen lekker buiten lopen. Ze krijgen voer en drinken. Verder is het een beetje een trieste boel, in de stal ligt amper wat stro of vlas en als het er ligt is het verschrikkelijk vies. Dit maakt nog niet veel uit want de paarden kunnen lekker buiten liggen en ze hebben nog een 2e stal die eraan vast zit die zonder bedekking is. Maar ze lopen eigenlijk helemaal niet. Af en toe komen er kinderen en ik die ze lopen, maar verder lopen ze niet en krijgen ook niet veel aandacht. Ze hebben wel elkaar en lopen buiten. Er zijn er al 2 doodgegaan die naar mijn mening, als ze vaker hadden gelopen, nog geleefd hadden .(er waren dus eerst 4 paarden) nu zijn er nog 2 over. Toch waren die 2 die dood zijn ook te dik. Ik vind het persoonlijk niet kunnen wat er gebeurd. Maar is de dierenbescherming niet wat overdreven??

Frederika

Re: mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:42

kan je de eigenaren niet aanspreken of een briefje neerhangen? de dierenbescherming doet waarschijnlijk niets omdat de paarden voer water en onderdak hebben.

silviaftmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 22:54

Voor alles wat we tegen haar zeggen heeft ze een excuus. Er zijn ook wel meer mensen die er vanaf weten

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:55

opzich kan een pony best zonder regelmatige beweginng imo, MITS ze lekker buiten kunnen lopen en dus hun eigen beweging verzorgen! en doodgaan van lekker op de wei kunnen lopen en vakantie vieren? dat denk ik niet.

hoog uit door te veel voer, of geen in entingen oid...

WiesS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 05:12

Zolang ze lekker met hun drieen rond kunnen lopen en hun voer en water krijgen is er niks mis volgens mij.
Weet je een officiele doodsoorzaak van die andere twee? Van 'in een wei met inloopstal lopen' is bij mijn weten nog nooit een paard doodgegaan. Zeker niet als ze bijgevoerd worden en continue water hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 09:13

Is het niet zo dat er op die plek hele oude, of zieke paarden worden opgevangen? Dat kan natuurlijk.. en dan gaat er wel eens een paard dood...

Praat er eens over met de eigenaar van de paarden, misschien kan die een hoop helderheid geven.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:13

het zal zeker niet goed zijn daar, als er 2 paarden overleden zijn. ik zou toch proberen de eigenaar aan te spreken

LoveSpartan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:42

OMG!
WAT bezielt dat mens zicht toch?!
Je kan het evengoed vergelijken met haar
op een flinterdun dekentje leggen
in een kamertje van 1 op 1 meter
en vetmesten tot ze dood gaat!
Als ze telkens een excuus weet te verzinnen,
ga dan toch maar naar de dieren bescherming
hoewel die daar waarschijnlijk niet op zullen
reageren...

-X-
Lotte

Give me your picture, so I can show *Santa* what I want for Christmas ?!

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:19

Tja of het echt dierenmishandeling is zou ik niet zo zeggen van je beschrijving.
Paarden zijn niet gebouwd om te rijden dus zonder rijden gaan ze niet dood lijkt me, toch?
Als de wei mooi schoon is en ze kunnen lekker buiten lopen en ze krijgen op tijd hun entingen etc. dan is het goed.
Ik zou inderdaad wel opletten of ze hun entingen krijgen. Als dat niet zo is zou ik zeker de dierenbescherming bellen.
Je kunt natuurlijk wel blijven proberen haar aan te spreken op haar gedrag, want als jullie tips en commentaar bij haar het ene oor in en het andere weer uit gaan, vind ik dat ook heel dom van haar.
Je kunt natuurlijk ook dreigen dat je de dierenbescherming belt als ze niet voor meer stro zorgt Tong uitsteken

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:26

mss is het toch goed om de dierenbescherming in te schakelen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:32

De dierenbescherming bellen als een pony geen enting krijgt Haha! waar maak je je druk over...

M.i. hebben die paardjes weinig tekort en een heerlijk lui leventje. Als jij je zorgen maakt kun je misschien zelf wat vaker met ze gaan lopen? Een pony in het wild heeft ook geen warm stalletje met dikke laag stro om te slapen hoor, meesten zijn tevreden met een simpel droog plekje en veel uitloop in de buitenlucht!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:06

Omdat er pony's zijn doodgegaan bij deze eigenaar is ze meteen niet goed voor haar dieren? Dan is half Bokt meteen schuldig aan dierenmishandeling. En jij ben er natuurlijk de hele dag om in de gaten te houden dat die paardjes vooral geen stap zetten....
De dieren komen zo te horen niets te kort. Bemoei je er verder dan ook niet mee.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:20

Klinkt als mijn paarden alleen gaat er bij mij nog niets dood Haha!.
Mijn paarden staan in de winter ook in een grote bak met open stal. Met dit weer is de bak een behoorlijke modderpoel, maar ze kunnen droog staan en liggen wanneer ze dat willen (en dat doen ze dus meestal niet). De stal wordt iedere avond opgestrooid met een lading stro, maar laten ze daar nou lekker alle schone strootjes van opknabbelen gedurende de nacht. Daardoor kan het er overdag uitzien of ze alleen maar een kale vieze stal hebben. Mijn paarden staan het overgrote deel van de dag ook op rust, dan moet je er net toevallig langs komen als ze zich aan het uitleven zijn. Mijn paarden zien er meestal zwaar verwaarloosd uit in penny-ogen, omdat ze onder een dikke modderlaag staan (goh, kan een paard soms rollen in de modder?). Ze zijn alles behalve mishandeld of zielig!
Zolang paarden goed gevoerd worden en drinkwater hebben, zal een dierenbescherming er helemaal niets aan doen. Ook het niet-inenten valt niet onder dierenmishandeling. Een paard in een grote bak kan zelf bepalen wanneer en hoeveel het wil bewegen en aangezien paarden met 23 staluren per dag ook gewoon blijven leven zal het 'gebrek aan beweging' niet de doodsoorzaak zijn. Zo te horen moet jij nog veel leren over paarden...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:11

Nou.. als ze genoeg ruimte hebben vind ik het goed.
bewging en eens een keer iets anders zien zou leuk zijn natuurlijk, maar dood? nee, daarvan gaan ze niet dood.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:16

LoveSpartan schreef:
OMG!
WAT bezielt dat mens zicht toch?!
Je kan het evengoed vergelijken met haar
op een flinterdun dekentje leggen
in een kamertje van 1 op 1 meter
en vetmesten tot ze dood gaat!
Als ze telkens een excuus weet te verzinnen,
ga dan toch maar naar de dieren bescherming
hoewel die daar waarschijnlijk niet op zullen
reageren...

-X-
Lotte

Give me your picture, so I can show *Santa* what I want for Christmas ?!

penny Clown

In mijn ogen staat die pony's er goed bij hoor.
Die van mij stonden ook zo en ze zijn niet dood gegaan,dus waarschijnlijk was de oorzaak wat anders
Ga gewoon met de eigenaar praten inplaats van meteen te praten over mishandeling