Pony inrijden, maar geen zadel, hoe te passen?????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikowtje

Pony inrijden, maar geen zadel, hoe te passen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 21:28

hallo,
Ik heb sinds kort een eigen pony,
maar deze is nog niet ingereden,
hoe kom je aan een goed zadel,
als je deze niet kunt passen?
groetjes,
Iko

luffwinny

Re: Pony inrijden, maar geen zadel, hoe te passen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:38

als je zelf der geen ervaring mee hebt zou ik iemand laten komen die daar deskundig in is omdat een goed passend zadel wel belangrijk is,divoza heeft ook pascervise maar weet of die goed is.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 21:39

maar de pony heeft ook nog nooit een zadle opgehad,
dus hoe kan ik dan het zadel zomaar passen,/
want ik heb geen idee hoe hij reageerd

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:05

Eerst een zadel van een ander lenen,die een paar keer op zijn rug leggen om hem er aan te laten wennen,dan pas zadelmaker laten komen.

Zolang je er nog niet op zit maakt het voor een paar ker niet zo veel uit als het zadel niet helemaal goed ligt.Als het maar niet te krap is.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:43

jongens jullie snappen haar niet! je kan niet zomaar een zadel er op gooien als hij niet zadel mak is! ik zou als ik jou was gewoon beginen met een wat ouder zadel. hij hoeft niet zo goed te passen als hij maar op de rug licht. meer heb je in het begin niet nodig. later als hij het zadel gewend is zal ik er eentje kopen!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:49

Eerst laten wennen aan een dekje, dan een dekje met singel op, als dit goed gaat dan pas een (oud) zadeltje erop. Als dit allemaal super gaat zou ik na een tijdje kijken voor een zadel en laten passen door een zadelmaker (kun je vragen bij de winkel als je kijkt voor een zadel).
Een zadel heb je niet direct nodig, eerst moet de pony toch andere dingen leren zoals longeren.
1 tip: doe het langzaam, niet in 1keer van een dekje naar een zadel.
Hopelijk heb je hier iets aan Pling

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:55

Zo moeilijk is het niet om een jonge pony aan het zadel te laten wennen. Gewoon een keer opleggen en vastknopen. Denk dat je binnen 3x al merkt dat de pony denkt "oja, dit hoort er gewoon bij'. Er is geen reden om dit 'langzaam aan' te doen - het echte enge moet immers nog beginnen. Door met zoiets weinig ingrijpends al langdraderig te werk te gaan, maak je alleen maar zeurpietenpaarden.

Er op gaan zitten zelf is veel lastiger. Maar puur enkel een zadeltje zal geen probleem zijn.
Dus de optie van hier en daar eens een zadeltje lenen om de pasvorm te achterhalen, is echt wel te doen.
En misschien kan je dan wel op een berijdbare pony zo'n zadel zelf even proberen om te zien of het jouwzelf ook lekker zit (en of je er genoeg steun aan hebt, zeker niet onbelangrijk bij het zadelmak maken of beter doorrijden van jonge diertjes).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:59

Als je voorlopig helemaal uit de brand wil zijn: Schaf een (2ehands) barefootje aan. Past vrijwel altijd en bij een pony die nog zal veranderen qua bespiering enz. is dit heel gemakkelijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:10

met het wennen aan het zadel, dus puur dat ie het zadel gewoon gaat vinden is idd een oud goedkoop prutzadel genoeg
na een drie keer zullen de meeste dieren al snappen dat het normala is en er niet meer van op kijken
dus een zadeltje wat ergens ligt te verstoffen , boeit niet als het er niet uit ziet
ik heb altijd een oud merkloos dingetje met een gemiddelde boom gebruikt voor de eerste paar keer wat ik ooit eens voor 50 Gulden! heb gekocht
en tegen de tijd dat ik er op ging kwam er een passend zadel

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 17:18

heej,
allemaal heel erg bedankt!
ik had nog een klein vraagje,
hoe weet je welke maat bit je pony heeft?
groetjes,
Iko

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:28

Door uit te proberen. Ga naar de ruitersportzaak en vraag of je 1 of meerdere bitten mee mag nemen om ze te passen. De bitten die dan niet passen breng je terug.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:30

heel makkelijk, je neemt een touwtje *niet te scherp* dat doe je in als een bitje, met een viltstift ofzo zet je streepjes, dat meet je op. Dan moet er geloof ik een CM bij, maar weet dit niet meer zeker...

Veel succes !

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 19:21

thnx, das een hele goede Knipoog!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:26

Dees schreef:
Zo moeilijk is het niet om een jonge pony aan het zadel te laten wennen. Gewoon een keer opleggen en vastknopen. Denk dat je binnen 3x al merkt dat de pony denkt "oja, dit hoort er gewoon bij'. Er is geen reden om dit 'langzaam aan' te doen - het echte enge moet immers nog beginnen. Door met zoiets weinig ingrijpends al langdraderig te werk te gaan, maak je alleen maar zeurpietenpaarden.

hier ben ik het helemaal mee eens! als bij een paard heel voorzichtig gaat zijn, denkt een paard hoogt waarschijnlijk iets als
"oehhh... wat gaat gebeuren." wanneer je gewoon het zadeltje er oplegt zonder te aarzelen hoeft een paard ook niet te denken. want als jij het goed vind, zal het ook wel goed zijn!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:45

loveamira schreef:
jongens jullie snappen haar niet! je kan niet zomaar een zadel er op gooien als hij niet zadel mak is! ik zou als ik jou was gewoon beginen met een wat ouder zadel. hij hoeft niet zo goed te passen als hij maar op de rug licht. meer heb je in het begin niet nodig. later als hij het zadel gewend is zal ik er eentje kopen!

Om te beginnen kun je alvast oefenen met de druk van de singel zonder een zadel, door gewoon een schabrak en een longeersingel op te leggen. Als dat geaccepteerd wordt is er geen enkel probleem om er een zadel op te leggen, ook al is het maar om te passen.
Ik zou zelf geen zadel gebruiken om hem zadelmak te maken als hij niet helemaal lekker zit. Ook al stap je er zelf niet op....