Paard ''vuurwerkmak'' maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Paard ''vuurwerkmak'' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 10:28

Heerlijk, de knaltijd is weer even aangebroken Verdrietig
Paard schrikt iedere keer idoot hard en zet het op een draven...

Ter info:
Wij hebben 2 paarden. Staan afzonderlijk van elkaar omdat er 1tje aanvalt ( ook na 3 weken samen proberen nog ). Nu is die van mij heel rustig onder het geknal. Maar die van mijn zusje gaat als een gek rennen. 1 knal 20 rondjes. Nu heb ik liever niet dat ze bij mijn paard in komt te staan aangezien ze aanvalt en als een dolle rent en ik gewoon voorzichtig met mijn paardje wil zijn.

Het idee Pling

We maken haar ''Vuurwerkmak'' .
Ze gaat aan een halster met halstertouw. 1 persoon houd haar vast en de ander gooit een knalert op de grond ( ver van haar weg, het gaat puur om die knal ) We stellen haar gerust en zorgen dat ze niet zo gaat rennen, laat zien dat dat niet nodig is. Is ze dan rustig dan zetten we haar weer terug in de bak en laten dan nog eens zo'n knalletje horen. Vervolgens oefenen we verder met een trektouwtje. Ze moet gewoon leren dat zo'n knal niet eng is. Overigens is deze pony al een jaar of 9/10 dus heeft al t aantal jaar vuurwerk ervaring. Het is haar 2e keer oud en nieuw bij ons. Waar we haar vandaan haalde daar stond ze naast een snelweg, echt naast! Nergens schrok ze van ( ook geen geknal ). Nu ze bij ons in het bos staat schrikt ze geregeld Ach gut

Weet het niet meer soms.
Wat vinden jullie van het vuurwerk mak maak idee ?
Aan de ene kant vind ik dat je het zoiezo kan proberen maar aan de andere kant denk ik dat ik er niks mee op ga schieten Bloos Wat jullie ?

SplashIsLief

Re: Paard ''vuurwerkmak'' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:33

Ik zou het niet doen denk ik, gewoon omdat je dan onnodige stress op gaat wekken. Want de kans dat ze nogg meer schrikt is ook aanwezig, omdat het nog dichterbij is Ja Dan heb je je paard over de zeik (alsie zich al niet los gerukt heeft) en wordt de stress om andere knalletjes alleen maar erger

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:38

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:45

Vuurwerkmak maken van een paard is erg moeilijk, helemaal omdat je het niet regelmatig kunt oefenen. Een paard dat vuurwerkmak is hoeft dat niet zijn hele leven te blijven. Er is een reden voor dat ook paarden van de bereden politie daags voor Prinsjesdag weer even het strand op moeten om te oefenen met vuurwerk. Je paard laten wennen aan deze harde knallen werkt alleen als je het het hele jaar door regelmatig kunt oefenen, en dat kan niet.

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:35

Ik denk dat als je zelf gewoon doet alsof er niks aan de hand is.
En gewoon zodra ie interesse toont het tempo verhoogt dat er dan niks aan de hand is.
Ik weet dat het nu moeilijk is om te doen alsof je neus bloed omdat je nu al weet wat er gaat gebeuren. Maar probeer het toch.
En misschien scheelt het een hoop!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:38

Ik zou zelf niet zo snel een buitenrit gaan maken in deze periode als er te pas en te onpas kan worden geknald.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 15:51

Ik heb het ook niet over het rijden Knipoog
Gewoon als ie in de bak staat.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:54

Ook al zou het werken, dan kom je er nu sowieso veel te laat mee.

zz_zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:11

Nou je koopt wat vuurwerk. Je pakt je paard aan de hand en steekt het gewoon aan en gooit het weg. Zo doe ik het altijd in ieder geval!!! Het helpt wel. Sommige paarden worden nog banger, dat is een beetje raar, maar daar komen ze wel overheen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:16

Ik zou het niet doen. Zoals al gezegd wordt: Het is maar één keer per jaar en vuurwerkmak maken levert alleen maar meer stress op met alle risico's die er bij komen kijken.

Kan je je paard niet binnen zetten? En dan bijvoorbeeld de radio aan? dan heeft hij er misschien minder last van

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:24

mischien kan je dit beter laten met dat echte vuurwerk
aleen maar voor de veiligheid .
koop gewoon een vuurwerk cd (die zijn er echt)
en laat haar daar eerst aan wennen.
maar wat ik echt zelf zou doen is mijn paard op stal zetten als het nieuw jaar is,jongere vinden het aleen maar leuk als ze zien dat het paard zo achterlijk doet en gaan dan steeds meer knallers gooien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:25

Reactie van ZZ zwaar niet serieus nemen...is SA.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:27

Voordeel van een CD met knalgeluiden is dat je het geluid ieder moment kunt stoppen. Zachtje aanzetten en geleidelijk aan harder zetten, beginnen tijdens de voerbeurten, dan associeeren ze het geluid met iets positiefs. Gaat een heel traject aan vooraf...en is niet zomaar opgelost.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:34

Cassidy schreef:
Reactie van ZZ zwaar niet serieus nemen...is SA.

Niet sirieus? Haha! jammer dat haar topic net op slot werd gegooid Haha! Bloos
maar even oftopic, ik zou niet buiten gaan rijden in deze tijd..

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:35

denk wel dat je er ietsje te laat mee komt dit jaar, want ik denk niet dat je in 3 dagen een paard 'vuurwerkmak' kan krijgen. ik zou hem gewoon in zijn stal zetten. het vuurwerk is toch maar om middernacht en dan ga je normaal toch niet bij je paard.
Ik zou gewoon een oogje in het zeil houden of ze tielt slaat

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:40

jep daarom vind ik zo`n cd ook handig mensen gebruiken het ook altijd voor honden en andere dieren die er bang van zijn.
oja je moet een cd pas beginne te starten als het dier aan het eten is,dat zorgt voor wat afleiding.
je zet de cd zacht aan en dan steeds iets harder als het paard gestrest raakt moet je hem zachter zette of als het te erg word meteen uit.
let op hiervoor heb je veel gedult nodig en dit kan je het beste in een bak doen of in een paddock of in stal anders heefd hij te veel vrijheid in de wei en komt hij niet meer opdagen.

Antheaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:30

zz_zwaar schreef:
Nou je koopt wat vuurwerk. Je pakt je paard aan de hand en steekt het gewoon aan en gooit het weg. Zo doe ik het altijd in ieder geval!!! Het helpt wel. Sommige paarden worden nog banger, dat is een beetje raar, maar daar komen ze wel overheen.

Verward

Gewoon op stal met de radio aan! Het is maar eens per jaar. Sterkte.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 09:46

onze paarden vinden het helemaal niet erg.. ik heb een klein (irritant) broertje en die staat al lekker in de tuin te knallen, geen een paard vind het erg, veulens vinden het ook niet erg omdat volwassen paarden er ook niet reageren. en ik kan met een gerust hart een buitenritje maken in deze periode

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:44

Isalover schreef:
en ik kan met een gerust hart een buitenritje maken in deze periode

Ik snap echt werkelijk waar niet dat mensen in deze tijd een buitenrit gaan maken. Dat is echt vragen om problemen. Ook al is een paard rustig, je hebt altijd malloten die met vuurwerk naar dieren gooien..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:45

onze paarden staan gewoon in een groot weiland langs een woonwijk. Die hebben gister de hele dag staan kijken naar langsvliegende pijlen en rotjes.. De veulens voorop.
Niet teveel problemen van maken, dan doen de paarden het ook niet.
Met oud en nieuw knikker je ze lekker op stal, radio aan, beetje extra hooi erbij, geen paard dat er last van heeft.

Als ze in de wei gaat rennen, laat dr lekker.. Ze blijft echt niet de hele dag hollen!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:50

Aldewereld schreef:
Isalover schreef:

Ik snap echt werkelijk waar niet dat mensen in deze tijd een buitenrit gaan maken. Dat is echt vragen om problemen. Ook al is een paard rustig, je hebt altijd malloten die met vuurwerk naar dieren gooien..

ja in het bos zijn vast allemaal jongelui, nou hier niet hoor
zit nog te twijfelen of ik zo het bos in ga of niet. hij geeft weinig om vuurwerk en anders moet ik toch in de buitenbak en ja daar hoor je ook van alles en dat is in een woonwijk

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:44

zz_zwaar schreef:

Als je niet zo goed weet wat je doet ben je aan het sensibiliseren in plaats van desensibiliseren. Dan komen ze er niet "zo makkelijk overheen" zoals je zo mooi uit. Maar worden ze juist banger.

Goed desensibiliseren is een vak op zich. Wij doen het dagelijks en werken wekelijks met vuurwerk. Het is heel goed mogelijk je paard hierop te desensibiliseren als je weet wat je doet en een paar stelregels in acht neemt. Herhaling is overal voor nodig, ook voor het verminderen van reacties op vuurwerk, maar daar zijn echt wel goede oefeningen voor die je simpel kunt herhalen het hele jaar door.

Judithh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:57

Het paard is waarschijnlijk bang voor de knallen..
Daar moet je dus mee gaan oefenen..
Zo'n vuurwerk-cd werkt niet altijd... Want paarden horen door de radio ook allemaal andere hoge tonen, die wij niet horen, dus dit is weer anders dan dat wij horen.

Als je echt wilt trainen zal ik dit zeker niet alleen doen.
En ik zal er gewoon direct mee beginnen.. dan ben je volgendjaar al een stuk verder Lachen

Je laat eerst van een afstand iets knallen..
Als het paard hier goed op reageert beloon je hem.
Zo kun je proberen steeds dichterbij te komen.. Elke keer belonen als hij/zij het goed doet..
Als het paard het eng vind ga je weer een stapje terug waar hij/zij het niet eng vind.. zo kun je het heel rustig opbouwen..
Ga niet te snel van stapel en oefen elke dag even 5 minuten ofzoo..
Zo kun je steeds dichterbij komen..
Als dit goed gaat kun je het ook met een hardere knal doen..
Ook eerst weer van een afstand en dan steeds weer dichterbij..
Zo kun je het steeds verder opbouwen..

Zo trainen ze iniedergeval met honden.. met paarden moet het ook lukken.. maar je moet uitkijken dat je het maar in hele kleine stapjes doet..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:01

Aldewereld schreef:
Isalover schreef:

nou gewoon in het bos.. alle jongelui uit het dorp ken ik en het zijn gewoon mijn vrienden die doen dat niet. zo gaan wij hier niet met mensen en dieren om.. die malloten zijn ook boerenjongens(om het zo maar te zeggen) en die snappen echt dat je mega ongelukken krijgt als je vuiurwerk gooit naar paarden.. trouwens die mensen steken geen vuurwerk af in het bos hea Vork