Verkeersmak maken.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

waterval123

Verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:33

(weet niet of hier al een topic over is)
Ik heb een ruin van 2,5 en wil er graag mee gaan wandelen, alleen nu heb ik 1 probleem hij is niet verkeersmak en hij is 1,75 en ik 1,60 dus hij is groot en sterk Knipoog
Nu heb ik al verschillende dingen gehoord hoe ik dat het best kan doen, met een ketting of met een anderpaard gaan die wel zadelmak is.
Wat is volgens jullie het best en hebben jullie er ervaring mee?

timokyana

Re: Verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:35

Hoe is je ruin verder in de omgang?en aan de hand? Schrikt hij snel van dingen?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:41

Hij is erg braaf en loopt gewoon goed mee aan het touwtje op het erf.
Hij schrikt niet erg vaak maar hij kijkt natuurlijk wel wat naar vreemde dingen maar niet erg overdreven of zo.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:57

gewoon gaan wandelen, maar alleen als je hem de baas bent hij mag namelijk niet over je heen walsen.

JoyMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:24

Met mijn 2-jarige ben ik ook wezen wandelen in een woonwijk maar die is daar toch een aantal keren goed geschrokken. Mijn doel was verkeersmak maken maar ik bereikte dus het omgekeerde. Het is weer goed gekomen door veel met andere
(brave) paarden samen de weg op te gaan. Mijn advies is dus om met een ander braaf paard samen te gaan en er voor te zorgen dat je je eigen paard ook wanneer hij zou schrikken kan houden dus of met een kettinkje, hoofdstel, control halster. Zelf loop ik met jonge paarden met een longelijn en een halstertouw met kettinkje erbij voor noodgevallen. Alleen met een halstertouw zou ik met een jong paard op straat nooit doen.
Succes!! groetjes

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 10:48

Bedankt allemaal ik heb er zeker iets aan!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:03

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 11:09

Nou jij ook nog veel plecier en succes dan Knipoog

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:13

Ik krijg waarschijnlijk een haflinger merrie van nu vier jaar.Ze is nog niet verkeersmak,maar ik wil wel graag buiten gaan rijden.Ik heb nog nooit een pony verkeersmak gemaakt en weet dus ook niet hoe je zoiets moet aanpakken,ik dacht van aan twee kanten iemand ernaast en vast houden(zonder iemand erop) en dan nog iemand mee met een pony/paard die wel verkeersmak is.En dan steeds iets meer.Uiteraard pas wel beginnen als we elkaar vertrouwen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:17

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:30

Gewoon gaan wandelen en dan steeds een stukje verder ofzo.
Wel een ketting eraan doen en een extra lang touw meenemen.
Dan kun je hem wat ruimte geven enzo. Zo doen wij het ook meestal opstal.
En als ze onder het zadel kunnen de eerste keer nog met iemand erlangs aan een halstertouw en daarna gewoon los.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:25

Gomez_k_m schreef:
Marlis schreef:
Ik krijg waarschijnlijk een haflinger merrie van nu vier jaar.Ze is nog niet verkeersmak,maar ik wil wel graag buiten gaan rijden.Ik heb nog nooit een pony verkeersmak gemaakt en weet dus ook niet hoe je zoiets moet aanpakken,ik dacht van aan twee kanten iemand ernaast en vast houden(zonder iemand erop) en dan nog iemand mee met een pony/paard die wel verkeersmak is.En dan steeds iets meer.Uiteraard pas wel beginnen als we elkaar vertrouwen.

Ik zou eerste paar weken, lekker met haar aan de slag gaan, en pas als jij je goed voelt om een stukje de weg op te gaan. Zou ik het pas doen Knipoog Zo heb ik het ook gedaan, eerste paar weken lekker met hem bezig zijn, en daarna het oefenen langs de weg.

Ja eerst gaan we gewoon een poosje met haar aan de slag.Om haar vertrouwen te winnen enzo.En als het goed gaat telkens een stapje verder.Gewoon alles op ze tijd!