Trappen!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Doriien
Berichten: 152
Geregistreerd: 25-12-06

Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 20:42

Hallo,
Ik heb een bonte verzorgshetlander. Het is een merrie van 8 jaar oud.
Als ik haar uit de wei ga halen om te rijden gaat ze soms trappen en loop ze weg. Ik blijf dan achter haar aanlopen maar dan draait ze haar kont naar me toe Boos!
Ze is niet bang voor me of ik ben ook niet te hard bij het rijden.
Ik doe weleens truckjes als ik haar uit de wei ga halen: Ik kom niet aan met een halstertouw of hoofdstel,,,(want dan denk ze: Oww nee he ik moet weer mee!), , ,ik neem altijd een felle tas mee met wat lekkers erin. Dan denkt ze: Ohhh een lekkere felle tas, daar moet vast wat lekkers inzitten!). In de meeste gevallen komt ze dan wel. Maar als ik haar uit de wei ga halen en ze gaat trappen, blijf ik altijd een tijdje achter haar aanlopen. Ik heb haar altijd te pakken al loop ik een uur erachter (wat weleens is gebeurd), want als ik weg ga, dan heeft zij lekker gewonnen en komt ze de volgende keer weer niet.
Ik wil gewoon dat ze gewoon naar me toe komt.


*Heeft iemand nog truckjes?
*Heeft iemand hier evaring mee, en wat doe je dan?
*Hoe kan ik het messchien oplossen?


Als er verder nog vragen of onduidelijkheden zijn mail me dan of laat een berichtje achter hier in het onderwerp.

_Doriien
Berichten: 152
Geregistreerd: 25-12-06

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 22:54

Niemand?

_Doriien
Berichten: 152
Geregistreerd: 25-12-06

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 11:24

Niemand????????? Huilen

Doeckietjhu
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:29

Ik heb ook zo'n pony... Maar deze gaat niet/nooit trappen... Blijft gewoon maar doorlopen tot hy moe is. Dan pas kan je hem vangen Verdrietig Ik neem ook altyd wat lekkers mee, maar dan ziet hy mn halster en weg is ie weer... Kzou graag ook wel wat tips willen Haha!
Nog veel geluk verder!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:41

Het naar je trappen is een teken van gebrek aan respect. Ik zou grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. Niet meer met snoepjes of die felle tas het land ingaan, je paard moet op je afkomen omdat ze graag bij je wil zijn, niet omdat jij met snoep komt. De manier waarop je probeert je paard te pakken is iig al heen goed, er achter blijven lopen tot je haar hebt.

Ik kan je adviseren om het boek "Grondwerk" van Inge Teblick aan te schaffen, daar staan al hele goede oefeningen in om respect te krijgen van je paard.

viewtopic.php?f=125&t=625206

paardenmiep

Berichten: 1100
Geregistreerd: 13-10-04

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:22

je moet dr goed de hoek in drijven zodat je haar kan pakken, en als ze je trapt moet je haar meteen afstraffen! ze moet leren dat ze niet naar je mag trappen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:24

Een paard dat in het nauw gedreven wordt gaat juist trappen. En als je een paard op open weiland flink straft, denk je dat hij daarna nog vrijwillig bij je wil komen? Je mag een keertje raden...Haha!

Natje_Spirit

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: België

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:03

Nooit achter je pony aan lopen (zeker niet in de wei), dan vraag je achter trappen. Probeer eens te gaan hurken op z'on 10m van haar, als ze komt belonen, dus een aai, via de stem of door iets lekkers (niet te veel) neem haar een paar passen mee richting uitgang en laat haar weer los.
Ga eerst weer weg van haar en dan probeer je het opnieuw, steeds dichter bij de uitgang, komt ze weer, weer belonen (aaien, stem), een paar passen meenemen en weer lossen. Iedere keer als ze vlugger naar je toe komt krijgt ze iets lekker, op den duur zal ze je gewoon zien en dan komen (wel iets lekkers bij je hebben).
Zo heb ik het mijn paardje geleerd, iedere keer als hij me ziet of hoort komt hij, als hij niet komt fluit ik (het fluiten kun je er ook aan toevoegen als je dit wilt, dus als ze aan komt lopen of een bep. manier fluiten (wel altijd hetzelfde).

Wel geduld hebben, en niet vergeten: er niet zelf achter gaan, je pony moet naar jou toekomen.
Cassidy's tip is ook goed, grondwerk zal je ook veel helpen (heb ik ook gedaan omdat hij nogal bang was van alles en iedereen).

Kun je er aan uit?? Bloos

_Doriien
Berichten: 152
Geregistreerd: 25-12-06

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 19:17

Jaa!!!,,,het heeft geholpen Pling
Ik dded al eerder zo op mijn hurken zitten, en dan kwam ze (meestal) ook.
Maar de laaste tip heeft me echt geholpen! Haha!
Dank je wel!

Natje_Spirit

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: België

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:55

Graag gedaan hoor, ben blij dat het heeft geholpen Haha!

rode_tomaat

Berichten: 332
Geregistreerd: 21-11-06
Woonplaats: In de stal

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:16

Ik sluit mijn pony meestal op een of andere manier in, ik loop erheen gewoon erheen en ga aan een kant iets meer lopen, dus niet recht op hem af. Meestal gaat ie dan de kant waar ik minder loop op, of blijft ie staan en kan ik hem pakken Lachen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 02:50

ik ga hierin met Cassidy mee. echter, ik weet ook wel waarom ze niet graag rijdt, want je bent echt te lang om nog op shetjes te rijden, en je hindert in haar beweging. nu laten de meeste ponies dat niet snel merken, maar dit is er kennelijk eentje met karakter.
je moet het werk leuk maken, kijk wat ze leuk vindt, en doe grondwerk om aan je leiderschap te werken. als je een goede leider bent, vindt ze je vanzelf leuk.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:02

Ben het met merrieveulen eens, dat zou best wel eens de reden zijn dat ze neit wil komen, verder heeft ze dus totaal geen respect voor je

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:44

met trappen afleren heb ik eigenlijk geen ervaring
ik weet wel dat ik overlaatst een veulen heb gekregen dat durfde bijten en trappen maar daar heeft hij bij mij zelfs nog nooit moeite voor gedaan

mijn 4 jarige merrie trapt naar iedereen behalve naar mij(kantegen haar kont gaan staan als ik wil)

ik denk dat dit idd met vertrouwen en respect te maken heeft Ja

Djulitaa

Berichten: 1868
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:13

mijn pony die is zo dom dat als ik hem bijv een keertje opjaag in de wei dan kijkt hij me zo aan en dat kom ik aangelopen en dan blijft hij nog staan..
terwijl hij bij de eigenaar meestal niet komt Tong uitsteken

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:17

ik heb t 1x meegemaakt met zo'n eigenwijze opdonder Boos!

wilde het dier pakken,hij draait zich om en deed een poging om naar me te trappen.
ik heb hem zo'n ogelooflijke rotschop tegen zijn billen verkocht dat ie van schrik omdraaide,en meteen bij me kwam kijken waarom ik dat deed...

toen ik mijn pijnlijke tenen masseerde stond hij vrolijk met zijn oortjes naar voren aan me te snuffelen en ik kon hem zo meenemen. Haha!

No_worries

Berichten: 1831
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:34

paardenmiep schreef:
je moet dr goed de hoek in drijven zodat je haar kan pakken, en als ze je trapt moet je haar meteen afstraffen! ze moet leren dat ze niet naar je mag trappen.


dieselmilan schreef:
je moet dr goed de hoek in drijven zodat je haar kan pakken, en als ze je trapt moet je haar meteen afstraffen! ze moet leren dat ze niet naar je mag trappen.


@dieselmilan: in jouw topic viewtopic.php?f=25&t=709509&p=21745445&hilit=#p21745445 schrijf je dat je erg graag je pony te koop wilt zetten op bokt maar dat je niet genoeg paard-gerelateerde berichten had... Om nu reacties van anderen letterlijk te gaan overnemen (wat je ook in een topic over steigeren al deed) om aan je berichten te komen vind ik niet kunnen!!!!

heb hiervoor getemd...

(@ TS sorry voor de off-topic reactie maar kan hier slecht tegen)

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:45

hihi pretletter... ben het met je eens!

chuky

Berichten: 56
Geregistreerd: 08-01-07
Woonplaats: groningen

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:55

misschien kan je ook naar haar toe gaan in de wei enzo (zoals al getipt is) zonder haar mee te nemen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:10

sorry merrieveulen en karoliena, draven jullie nu niet een beetje door? Ik kom overal berichten van jullie tegen over meiden die al dan niet te groot zijn voor hun shets. Daar gaat dit topic toch niet over?
Ik weet dat veel meiden te groot zijn voor hun pony, maar je kan echt niet alle shets "redden" en zeker niet op deze manier naar mijn idee

_thalishaa

Berichten: 86
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:59

weetje ik heb dat ook wel is gehad
dan ging ik gewoon naast loope en pakte der maane en gah voor der staan dat ze neit kan weg renne Clown

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:31

_thalishaa schreef:
weetje ik heb dat ook wel is gehad
dan ging ik gewoon naast loope en pakte der maane en gah voor der staan dat ze neit kan weg renne Clown


of ze rent over je heen?

@ stefan, je hebt wel een beetje gelijk, maar ik herken dit van een buurman, die laat ook meiden van 13 en 15 op een shet rijden van rond de 85 cm, en die misdraagt zich net zo...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:53

Wat kan zijn is dat je de pony alleen maar uit het weiland wil halen om te gaan rijden of longeren. Dan willen sommige ponys nog wel eens in protest komen omdat ze niet willen rijden.

Haal haar er ook eens uit om te poetsen en zet haar dan weer terug. of ga alleen naar de wei om daar wat te tutten en laat haar weer los. Dan leert ze dat als je komt het niet alleen narigheid is maar ook leuke dingen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:12

karuna schreef:
Wat kan zijn is dat je de pony alleen maar uit het weiland wil halen om te gaan rijden of longeren. Dan willen sommige ponys nog wel eens in protest komen omdat ze niet willen rijden.

Haal haar er ook eens uit om te poetsen en zet haar dan weer terug. of ga alleen naar de wei om daar wat te tutten en laat haar weer los. Dan leert ze dat als je komt het niet alleen narigheid is maar ook leuke dingen.


inderdaad, je pony moet het leuk vinden, en zelf met je mee willen gaan, dan komen ze altijd. als het aan het rijden of ander werk ligt, maak dit werk dan ook leuker, bijv. door meer afwisseling, of even een stapje terug te doen.

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re: Trappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:06

Ik zou ind..niet meer met snoepjes gaan werken nee!! Dan komt het paard om de snoepjes en niet omdat hij dat wilt!!