wie heeft een hengst?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 18:10

ik weet niet of dit hier hoort, maar kon ook niet goed vinden waar dan wel.
ik vroeg me dus af wie hier een hengst heeft, en hoe dat is.
ik heb een leuk paardje op het oog (pony eigenlijk) en dat is een hengst. aan de ene kant wil ik hem graag laten ruine, want dat is makkelijk, maar aan de andere kant vind ik een hengst ook wel erg leuk.
maarja hoe doe je dat? ik wil wel dat ie naar buiten kan, en het liefst ook met een maatje kan staan ofzo.
wie heeft een hengst, waar staat ie, en wat doe je ermee?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:18

als je geen ervaring met hengsten hebt, zou ik hem lekker laten ruinen.

Wij hebben op stal een stuk of 6 hengsten en dat zijn schatten van paarden. Ze komen dan ook veel in handen en moeten zich gewoon gedragen (net als een ruin of merrie). Die van ons lopen wel alleen (alleen de jaarlingen en 2-jarigen niet en toevallig staan er nu nog 2 makke 3-jarigen bij elkaar), maar ze komen dus in ieder geval buiten. Wij hebben kampen van ongeveer 25 meter breed en als we dus hengsten buiten zetten, laten we 1 kamp leeg tussen 2 hengsten in. Met het rijden zijn ze erg braaf en relaxed om mee te werken. Met de meeste hengsten nemen we ook gewoon een ander paard (merrie of ruin) mee achter de kar als handpaard en dat levert meestal geen problemen op.

Ik vind dat er vaak onnodig veel ophef wordt gemaakt over hengsten, maar toch zou ik iemand zonder ervaring adviseren om een nieuwe (eerste) aankoop te laten ruinen

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:21

als het je eerste pony is en je weet (zoals blijkt uit je post) niet zo goed hoe dat nou is, een hengst, laat hem dan alsjeblieft gewoon ruinen, scheelt jullie beiden alvast een hoop leed! ik heb namelijk niks tegen hengsten, maar dan in handen van ervaren mensen, die weten hoe ze ermee om moeten gaan en die er absoluut niet bang voor zijn... een ruintje is gelijkmatiger en hoeft niet steeds op zijn plaats gezet te worden, daarbij moet je bij een hengst steeds goed opletten, want het blijft een hengst... laat hem maar gewoon ruinen!

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 18:25

nou ja het is niet mijn eerste paard (zie profiel) dus ben al heel wat gewend wat gedrag enz. betreft vind ik het niet erg ofzo, hengsten zijn vaak wel eerlijk, en idd heel veel hengsten zijn hartstikke lief en braaf te rijden en in de omgang ook.

paarden_
Berichten: 114
Geregistreerd: 21-05-06

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:28

nee, helaas.
Mijn paardje is een ruin Haha!

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:33

ik heb een hengst alleen hij is pas 8 maanden dus hij weet niet dat hij hengst is Knipoog maar als je zelf al twijfelt over een hengst dan zou ik zeggen ruinen want ook al is een hengst braaf het blijft een hengst

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:40

Ik mag een hengst inrijden van het zomer da's dus echt zo'n schat van een paard Lachen een hele lieve maarja hij heeft natuurlijk wel hengsten acties Tong uitsteken

En ik ga wel eens naar stal Henco in Ureterp daar staan ook een aantal hengsten maar je hoort of merkt ze niet Lachen

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:45

Ik heb zelf een goedgekeurde hengst die wordt ingezet voor de fokkerij, verder ruin ik alles wat geen toekomst heeft in de fokkerij.
Hij staat bij ons thuis, naast zijn merries, overdag gaat hij naar buiten (staat alleen), verder rij ik hem veel in het bos en dressuur ook nog wat (Z2).

Wat is er erg leuk aan een hengst???
Ruinen worden overal geaccepteerd, geeft indien het fout gaat niet echt gevaarlijke situaties, reageren minder op merrie, zijn over het algemeen genomen veel looplustiger en minder vechterig.
Ook voor ander leveren ruinen minder problemen, stel je voor dat je op een wedstrijdterrein van je hengst af valt..

Daarnaast ook het sociale aspect, als de hengst bij ruinen in kan is dat heel erg mooi maar vaak gaat dit niet goed (ja ja het zijn de uitzonderingen die de regels bevestigen, ben de reactie alvast voor) en dan kan je paard tot op het laatst alleen in zijn stalletje staan en alleen naar buiten.

_streepjes_
Berichten: 387
Geregistreerd: 14-10-05

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:50

het is moeilijk vind ik want het ligt gewoon aan het karakter van de hengst. je hebt gewoon verschillende karakters..
een hengst waar ik een tijdje mee gewerkt heb (ingereden) was heel handelbaar.. dus dat was absoluut niet nodig om hem te laten ruinen en aangezien we (eigenaar en ik) hengsten mooier vonden, lieten we hem lekker hengst zijn

Dianne1982

Berichten: 73
Geregistreerd: 06-12-06

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:00

Het ligt echt aan het karakter van de hengst. Als je een hengst hebt die goed opgevoed is en die nog nooit gedekt heeft is het "makkelijker". Maar dan nog moet je heel goed opletten.
Mijn hengst heeft nog nooit gedekt, maar nu hij 3 jaar is weet hij heel goed dat hij hengst is als er een merrie voorbij loopt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:10

zolang je hem niet een leuk leventje kan bieden, zoals lekker op het land kunnen met andere paarden , los kunnen in de bak etc
castreren die handel
kijk met dekhengsten is het misschien en ander verhaal

maar ene hengst die nooit zal mogen dekken hengst laten en hem dan ene geisoleert leven laten leiden , zou ik niet aan willen denken, supersneu voor zo'n dier

Dianne1982

Berichten: 73
Geregistreerd: 06-12-06

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:15

Mijn hengst staat gewoon naast een ruin op stal (met tralies ertussen zodat ze elkaar kunnen zien) dat vind hij super gezellig.
Buiten staat hij naast dat paard in de wei (alleen wel met een goede omheining erom). Maar hij vermaakt zich prima. Loopt heerlijk buiten en kan gewoon met andere paarden samen rijden enzo....

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:19

Shadi is ook nog hengst.Van het voorjaar wordt hij ruin.Omdat hij dan met zijn moeder en andere merrie gewoon in de groep kan.Wil niet dat hij op zijn moeder klimt.
Gemini is ook tot deze zomer hengst geweest in feb wordt hij 5.
Geen probelemen mee gehad.Stond naast merrie in de wei en op stal.Hij heeft wel gedekt.Als hij bij vreemde dames kwam en hij kon aan ze ruiken ging hij wel brullen.maar hij is altijd makkelijk geweest.
Wel dekt hij nu nog steeds. Naja hij klimt alleen op SOraya die hij dus gedekt heeft.Op de andere merrie niet.

Verder heefst Shadi ook gewoon met andere paarden gestaan.En Gemini ook.Hij heeft een tijdje in de wei naast soraya gestaan ipv erbij en ging ook goed.

waterval123
Berichten: 3010
Geregistreerd: 31-07-06

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:44

Heb een hengst gehad.
Hij stond de laatse tijd wel alleen in de wei.
het ging wel goed met merries enz. buiten was hij ook erg braaf maar waarom hengst laten ruin is veel makkelijker en als hij wel een keer op een merrie af gaat.. zit jij met de gevolgen.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 23:15

ja idd, ik vind een hengst eigenlijk ook mooier.
maar wat de mogelijkheden betreft is een ruin toch veel gemakkelijker, en het is leuker voor de pony! lang niet iedereen wil een hengst op stal. of hij mag er bijna nooit uit ofzo. das ook niks!
bedankt

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:37

mooier??Gemini ziet er als ruin nog precies hetzelfde uit dan als hengst toen hoor Tong uitsteken

waterval123
Berichten: 3010
Geregistreerd: 31-07-06

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:51

Nou mijn hengst was nog maar 3,5 maar we wilde hem toen persé nog hengst laten omdat anders zijn mooi gespierde nek een stuk minder zou worden.. en als ze eenmaal wat langer hengst zijn blijft dat wel.
Maar anders is toch veel van zijn spiermassa weg.

xxxLotte
Berichten: 548
Geregistreerd: 17-02-06

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:32

Mijn verzorgpaardje is een hengst.
Als je hem consuquent behandelt enzo dan kan het geen kwaad.
Het maatje moet natuurlijk geen hengst zijn. En geen hengstige merrie. Naar buiten kan ook gewooon. Als je hem maar goed onder controle hebt.
Ja het is net even iets moeilijker maar als ie eenmaal voor je wilt werken is het super.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:36

Bij ons staat er ook een erg leuke hengst, De braafste hengst die ik ooit heb gekend, hij briest eens als er een merrie voor bij komt maar verder niets, gaat gewoon weer lekker aan het eten. Echt fijn om zo een beest er bij te hebben. Je kan hem makkelijk aan het halster naar z'n stal leiden, (hij passeert eerst zelfs nog [hengstige] merrie's) 1x roepen en het is gedaan.

Maar zoals hier al is gezegt, als je hem hengst wil houden zorg dat er begeleiding bij is, (als je teminste nog nooit met een hengst hebt gewerkt..)

Verder weet ik er niet erg veel van, zelf heb ik geen hengst hoor, ik praat juist maar over een hengst van een kennis Lachen


Als je er niet mee wil gaan fokken, zou ik hem laten ruinen, is immer makkelijk voor jou, makkelijker om te stallen, en fijner voor het paard. (ik denk aan weide gebied en contact met andere paarden.)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:39

Mijn (vz)trekpaardje is ook (nog) hengst. Hijwordt absoluut geruind, maar niet voor zijn gedrag. Er staan 2 merries op stal en eentje daarvan is nogal gevoelig voor hengsten en die willen we liever niet constant hengstig zien.
Hij is echt een superschat! Ontzettend nuchter, eerlijk en een ontzettende knuffelkont!
Ik vind het wel jammer dat we hem moeten ruinen, omdat hij echt heel mooi is en waarschijnlijk wordt! Zijn fokker vind het ook erg spijtig; hij ziet wel een toekomstige dekhengst in hem (z'n mama is erekampioen en z'n papa goedgekeurde dekhengst), maar ja, dan zou hij niet bij ons kunnen blijven en we willen hem echt niet kwijt. Hij hoort echt al bij ons!

(verder heb ik niet veel ervaring met hengsten; heb alleen toen ik op de basisschool zat een hengst verzorgd; een shet die in het begin zwaar vals was :S)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:47

marlo schreef:
nou ja het is niet mijn eerste paard (zie profiel) dus ben al heel wat gewend wat gedrag enz. betreft vind ik het niet erg ofzo, hengsten zijn vaak wel eerlijk, en idd heel veel hengsten zijn hartstikke lief en braaf te rijden en in de omgang ook.


Je motivatie om een paard hengst te laten is iig verkeerd. Ik zou laten ruinen.

Mijn mening staat hier:

viewtopic.php?f=1&t=567542

viewtopic.php?f=1&t=594652

viewtopic.php?f=13&t=595930

En voor jou ook nog dit artikel:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... avvy&t=lit


Als je een hengst hebt moet je ogen in je achterhoofd hebben, en altijd op je hoede zijn. Ze zijn vreselijk snel en een aanvaring met ze kan heel verkeerd uitpakken. Ook al zijn het in de dagelijkse omgang doetjes, als het tot een aanvaring komt (en dan bedoel ik een echte aanvaring) gaan hengsten door tot de dood er op volgt. Ze gaan door daar waar een merrie of een ruin stoppen. Je kunt er niet overal mee terecht, menige pensionstal wil geen hengsten hebben, en als je hem niet in een kudde kunt houden met een aantal merries die hij dekken mag, doe je hem meer plezier met een castratie dan met een leven lang eenzame opsluiting in een box.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:43

Cassidy schreef:
Als je een hengst hebt moet je ogen in je achterhoofd hebben, en altijd op je hoede zijn. Ze zijn vreselijk snel en een aanvaring met ze kan heel verkeerd uitpakken. Ook al zijn het in de dagelijkse omgang doetjes, als het tot een aanvaring komt (en dan bedoel ik een echte aanvaring) gaan hengsten door tot de dood er op volgt. Ze gaan door daar waar een merrie of een ruin stoppen. Je kunt er niet overal mee terecht, menige pensionstal wil geen hengsten hebben, en als je hem niet in een kudde kunt houden met een aantal merries die hij dekken mag, doe je hem meer plezier met een castratie dan met een leven lang eenzame opsluiting in een box.


Hier ben ik het niet helemaal mee eens, als je een paard gewoon goed opvoed, hengst, merrie en ruin dan is er gewoon goed met ze te werken. Als een hengst zich niet gedraagt, krijgt ie op z'n donder, net als een merrie of ruin overigens. Tot een aanvaring hoeft het dan niet eens te komen. Als die hengsten aan het puberen zijn, moet je ze nog wel 's goed aanpakken, maar als het zover komt dat het tot een echte aanvaring komt, doe je in het voorafgaande in mijn ogen al iets niet goed. Ik werk nu al jaren met hengsten en het is nog nooit tot die echte aanvaring gekomen die jij bedoeld.

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:45

Heej,,
Ik heb een verzorgshetje die is ook een hengst! En die begint nu al te dekken(Op mij o.a.)
Dus kijk uit:P

Gr.Michelle

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:46

Mackie schreef:
Als die hengsten aan het puberen zijn, moet je ze nog wel 's goed aanpakken, maar als het zover komt dat het tot een echte aanvaring komt, doe je in het voorafgaande in mijn ogen al iets niet goed. Ik werk nu al jaren met hengsten en het is nog nooit tot die echte aanvaring gekomen die jij bedoeld.


Dan heb je geluk gehad, en ik hoop voor jou dat het er dan ook nooit van zal komen. Bij een echte aanvaring met een hengst zien ook de profs het niet altijd aankomen...doen zij dan ook iets niet goed?

makol2
Berichten: 46
Geregistreerd: 06-12-06

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:55

ik had een veulentje en was een hengst
we hebben hem laten ruinen want hiij was een beetje agresief
doordat hij toen hij afgespeend werd in een kudde kwam en hij at niks dus
viel hij aan als hij aan het eten was en ook daarbuiten door dat hij zo een honger gehad heeft (we hebben hem wel nog bijgevoederd elke avond en toen ik op kamp was 2x)
maar nu is ie echt supper lief.