Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cemery
Berichten: 586
Geregistreerd: 11-09-05

Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:22

Ik heb sinds eind november een NRPS merrie.
Ze is nogal eigenwijs en doet eigenlijk wat ze wil.
De eerste paar dagen als ze op de poetsplaats stond scrapen met de hoef en heen en weer draaien.
Als ik erbij ben is het goed, ben ik weg dan begind ze daarmee.

Omver lopen probeerd ze ook te doen ze gaat wel voor je aan de kant maar het liefst maar 1 stapje.
het is echt zo'n paard die denkt ik kan het allemaal wel maar vandaag heb ik geen zin.
En met het werk is ze eecht een topper en lui is ze niet. Ze denkt gewoon te makkelijk, ik kan het allemaal wel
en het komt vanzelf.

Ze is best verwend bij de vorige mensen en die zeiden nooit ergens wat van. ze is 6 jaar en ook nog in de 'puberteit'.
Ze doet het nu trouwens wel wat minder maar het is er nog steeds.

Hoe moet ik hierop reageren of negeren?

Wie heeft hetzelfde probleem met een eigenwijs paard?

Pikeur

Berichten: 6319
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:08

Streng toespreken.. luistert ze dan nog niet een klap geven.

Gewoon even duidelijk laten merken dat je de baas bent dus Lachen

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:55

Idd zeer consequent zijn, en elke keer reageren dat het niet kan. Liefst met 1 bepaald woord, bvb "nee".
Mijn merrie doet het op de moment ook. Zodra ze tussen de touwen staat om gepoetst of opgezadeld te worden, begint ze te schrapen. Erg moeilijk dat af te leren.
veel succes alleszins

jenga_8

Berichten: 1416
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Lelystad

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 01:02

Schrapen komt voort uit:
-verveling
-enthousiasme
-aandacht
-voedernijd

NRPS staan hoog in het bloed, lekker gevoelig, dus uit ook snel de gevoelens. Meestal zal dat verveling zijn of enthousiasme. idd aanspreken en anders een tik.
maar negeren werkt in heel veel gevallen ook erg goed. ga je er vooral niet al te druk over maken.

M_aaike_

Berichten: 367
Geregistreerd: 01-03-05

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 01:06

Foryourneeds schreef:
Idd zeer consequent zijn, en elke keer reageren dat het niet kan. Liefst met 1 bepaald woord, bvb "nee".
Mijn merrie doet het op de moment ook. Zodra ze tussen de touwen staat om gepoetst of opgezadeld te worden, begint ze te schrapen. Erg moeilijk dat af te leren.
veel succes alleszins


Je moet alleen wel oppassen, sommige paarden gaan dit ook als aandacht zien. Dat het dan in een negative vorm is maakt ze niet uit. Ik heb ook een tijd een paard gereden die dit deed. Toen ik haar ging straffen werd het alleen maar erger. Dus ben ik het anders gaan aanpakken en heb ik haar aandacht gegeven op de momenten dat ze braaf was. op het moment dat ze begon te schrapen enz. heb ik haar gewoon genegeerd. Bij dit paard hielp dit erg goed en was er dus ook zo vanaf. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij alle paarden zo is, maar het is toch iets om bij na te denken.

cemery
Berichten: 586
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 17:17

Dit laatste ben ik het mee eens!
elke aandacht is aandacht en het is duidelijk dat ze het uit aandacht doet. Verveling misschien ook, maar ik doe echt niet lang over het opzadelen dus het is meer aandacht.

Ik negeer het, en als ze een keer braaf is krijgt ze extra aandacht, alsin braaf of een klopje.
Gaat ze schrapen dan zeg ik niets en wacht ik totdat ze ermee ophoud en dan kom ik naar haar toe en ga ik verder..

Ik probeer het een tijdje uit.. Lachen

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:57

Ik ga mee met het meeste bovenstaande... Knipoog

Een van de merries die ik rijd doet dit ook, klieren op de poets/spuitplaats, gillen, draaien, je omver lopen, schrapen...

Bij haar zijn we heel kort en duidelijk, dit mag wel en dat mag niet.
Zij is heel dominant en loopt ze over je heen als ze de kans krijgt.

Met duidelijke regels zijn we nu al een heel eind gekomen, al blijft het wel opletten en op je strepen staan!

Anoniem

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:58

--> OMG

Vliendertje

Berichten: 5105
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: T is wa

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:59

wij geven een gil... als ze dan nog door gaan een stap in die richting zetten en het is over... als ze dan nog doorgaan krijgen we vliegende klompen/borstels Nagelbijten / Gniffelen
Weten ze snel genoeg!
nee = nee, en niks anders.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:03

Ik heb mijn paard een keer een tik met zweep gegeven tegen zn benen, en sindsdien staat hij rustig stil. Hij is 2,5 en moet streng aangepakt worden. Sgrapen vind ik een irritante gewoonte..

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:19

tja pubertijd bij paarden Boos! waarom bestaat dat! want mijn paard moet weg omdat ze te puberig is voor mijn zusje van 10 jaar! maar wat je aan sgrapen moet doen lijkt mij gewoon negeeren!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:51

als ze dat schrapen en draaien puur doet als jij bij haar wegloopt, even iets gaat pakken etc
zou ik het juist negeren
want op het moment dat jij terugkomt om een reactie te gevn , gef jij haar weer alle aandacht
dus bevestig je het negatieve gedrag met aandacht
ik zou dus negeren
als ze het doet als je erbij bent en ze op het moment van negatieve gedragingen al de aandacht heeft van je met stem corrigeren, en eventueel ondersteunen met een tik

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:16

"Negatieve aandacht is ook aandacht dus blijf vooral negeren", daar zit zeker wat in maar even een of twee kort en duidelijk zijn nee, geen reactie =tik werkt over het algemeen prima en veel sneller. Ik heb echt een pesthekel aan dat verwende geschraap. Vaak worden ze als zulk gedrag getolereerd wordt alleen maar nog klieriger in de omgang, daarom vind ik het beter om het direct af te leren.

Pikeur

Berichten: 6319
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:22

tiffanylover schreef:

Je moet alleen wel oppassen, sommige paarden gaan dit ook als aandacht zien. Dat het dan in een negative vorm is maakt ze niet uit. Ik heb ook een tijd een paard gereden die dit deed. Toen ik haar ging straffen werd het alleen maar erger. Dus ben ik het anders gaan aanpakken en heb ik haar aandacht gegeven op de momenten dat ze braaf was. op het moment dat ze begon te schrapen enz. heb ik haar gewoon genegeerd. Bij dit paard hielp dit erg goed en was er dus ook zo vanaf. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij alle paarden zo is, maar het is toch iets om bij na te denken.



Maar het ging óok over het tegen/over mensen aan/heen willen lopen, dit lijkt mij gewoon een vreselijk iritante gewoonte die gewoon goed afgeleerd moet worden Lachen

Nadine3

Berichten: 105
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Groningen

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:34

Schrapen is inderdaad heel irritant, vaak doen ze dat omdat ze aandacht willen (als jij zegt: nee! of iets anders dan is dat dus ook aandacht). dus gewoon geen aandacht geven.

als ze niet willen stoppen moet je proberen een klein tikje met de zweep tegen hun borst aan zodra ze verder wil lopen.

succes en hoop dat ze snel hiermee ophoudt.

cemery
Berichten: 586
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 17:55

ja ik hoop het ook, zodra ik een tik tegen haar hals gef als ze het doet dan doet ze het een minuut later weer.

En ik doe meestal haar schraapgedrag na en dan kijkt ze me aan en dan zeg ik: ja! irritant he!! en dat doe jij dus, haha! Haha!

Innaldo

Berichten: 197
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:19

Dit blijf ik even in de gaten houden. Rij sinds kort een paard wat ook heel erg loopt te schrapen als ze vastgebonden staat. Ik probeer haar daarvoor te straffen door haar een tik te geven. Meestal helpt dit maar heel even en begint ze weer. Vervolgens hoef ik dan maar uhuh of nee te zeggen en dan weet ze het ook wel weer, maar vervolgens begint ze aan het halstertouw te knabbelen en te mekkeren. Dat wil ik dus ook niet hebben. Tjah dan heeft ze door dat ik dat ook niet goed vind en dan begint ze weer te schrapen. Kortom, heel onrustig dus. Negeren vind ik wel heel mooi gezegd, maar is bij haar in elk geval niet op z'n plaats denk ik. Dan heb je dus de hele dag dat gedram aan je kop omdat ze gewoon niet weet dat het niet mag. Als je ook even weg loopt staat ze bijna continu te schrapen. Op de momenten dat ze heel braaf staat zonder aan het touw te zitten en zonder te schrapen probeer ik haar ook te belonen door braaaaf te zeggen en een klopje op haar hals. Ben benieuwd of hier nog meer nuttige tips voorbij komen, weet nl niet of ik haar hier echt goed mee aanpak.

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:02

Mijn merrie, haflingermerrie van 3,5 jaar, die schraapt om aandacht te vragen. Het duurt lang, maar als je consequent geen aandacht aan dit gedrag schenkt, stopt het vanzelf. Nu begint ze wel weer, maar gewoon geen aandacht geven, dan stopt het vanzelf weer..

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:37

Het schrapen kan je het beste negeren. Dit is vragen om aandacht en negatieve aandacht (boos worden) is ook aandacht. Je kan beter een kriebel geven als hij alle vier de voetjes op de grond heeft.
Over je heen lopen is een teken van dominantie. Zorg dat de pony niet in jou ruimte komt (ongeveer een meter) Doet hij dit wel, maak je groot, beweeg met je armen en stamp eventueel een keer.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:02

Ik ga hierin met Lenneke_ mee Ja Mijn jonge merrie doet het ook, als ze op de poetsplaats staat, en ik loop even weg, bijvoorbeeld naar mijn kastje, dan staat ze ook als een wacko te schrapen. Het maakt dat niet uit of er iemand anders bij haar staat, het gaat haar dan écht om mijn aanwezigheid.
In het begin zei ik er wat van, of gaf ik haar een tik, maar het hielp allemaal niet.
Nu negeer ik het gewoon, als ze eenmaal doorheeft dat er geen reactie van mijn kant komt, dan houdt ze op Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Schrapen en irritant zijn wat hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 02:45

inderdaad. dit probleem is ook zonder slaan op te lossen. met het schrapen probeert ze je terug te roepen, en ik raad zomaar dat het ook werkt. ook als je boos terugkomt om haat to te spreken, je komt wel, dus haar actie werkt. negeer het gedrag, blijf desnoods net zo lang weg (wel in het zicht zodat je kunt zien wat ze doet) tot ze stopt, en ga er dan gelijk heen. zo kan je haar leren dat je komt als ze níét schraapt, en dat is wat je moet zien te bereiken. naar heer toelopen en een klap verkopen werkt vaak niet, omdat ze wil dat je komt, en ook negatieve aandacht is aandacht.

ik heb ooit op een dressuurstal gewerkt, waar ze een jonge merrie hadden, ook eentje die hoog in het bloed staat. die deed dat ook, en ze probeerden het af te leren door elke keer dat ze het deed een tikje met de zweep op het been te geven. dat tikje werd een tik, de tik werd een opdonder. en het hielp NIETS. nou was het altijd erg druk daar, en ik nam ontslag omdat ik vond dat er te weinig aandacht was voor de paarden zelf. ze werden uit de stal gehaald, gepoetst, bereden, in de molen gezet, afgespoten, en weer op stal of in het land gezet. nooit rustig tijd voor wat persoonlijk contact of een knuffel (toen ik dat zei vonden ze dat raar, 'penny' en zeiden ze dat daar geen tijd voor was). op mijn laatste dag heb ik het schrapen genegeerd, en toen ze ophield, ben ik lekker naast haar hoofd gaan staan om te knuffelen. ze stond doodkalm. toen de groom binnenkwam was ik met iets anders bezig, terwijl het paardje op haar amazone stond te wachten. de groom vroeg of ik haar had aangepakt, omdat ze zo stil stond en niet schraapte. ik zei 'nee, ik heb haar een paar minuutjes lekker geknuffeld.' De groom gaapte me eerst aan, en vervolgens ging ik met een glimlach door met mijn werk. ik hoop dat er daarna nog veel geknuffeld is daar.