Pony steigert tijdens het voeren, wat te doen???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ano0uk

Pony steigert tijdens het voeren, wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 14:44

Mijn pony wordt met voeren helemaal gestresst.
Ik ken hem al 3 jaar. Hij kwam op de manege (was eerst een manegepony) en toen werd hij nietsvermoedend in een box gezet zonder bovenkant. (geen bovendeur zegmaar)
Daar probeerde hij uit te steigeren. Hij hing zegmaar steeds met zijn voorbenen eroverheen. Toen in zo’n tralie box gezet.
Zoiets: http://www.drenthevakantie.nl/images/nwstal.jpg
Dat ging wel beter omdat hij hier niet uit kon. Hij steigerde eerst wel maar later werd hij rustig en sindsdien bijna altijd in zo’n soort box gezet.
Maar omdat op de manege alle paarden steeds een andere stal hebben werd hij na een rit soms wel in een open stal gezet.(zonder bovendeur) Hier kwam hij steeds weer met zijn benen over de deur. Soms als hij in zo'n box staat is hij eerst een paar uur rustig en dan opeens is het weer zover. Soms als er een groep paarden voorbij komt, als er gevoerd wordt standaard, en soms als er niks gebeurd.

Met voeren is hij altijd heel erg gestresst. Zonder boxdeur komt hij gewoon standaard over de deur heen. Bij een tralie box wordt hij de ene keer gestresst en loopt rondjes in z’n stal en springt een beetje omhoog, de andere keer is hij redelijk rustig.

Afgelopen zomer heb ik heb gekocht, omdat het gewoon mijn droompaardje is =), ik wist dat hij dit probleem had.
De eerste 2 maanden dat ik hem had stond hij nog op de manege waarvan hij eerst was. Dat ging wel goed met voeren enz.
Toen moest hij verhuizen naar Zwijndrecht. Ik had de manege al ingelicht over zijn probleem. We hebben tralieboxen binnen voor de manegepaarden en pony’s. Daar mogen geen privepaarden staan.
De privepaarden hebben een apart gedeelte met stallen met weefrekken. De manege had voor Lucky ipv een weefrek er een apart rek op gezet. Dat ging een maand goed. Hij was gewoon rustig, alleen met voeren wel wat druk. Na een maand kwam hij er moet voeren met zijn voorbenen over het rek heen. Lucky had gelukkig niks, het rek was wel helemaal kapot.
Nieuw rek erop gezet misschien dat het oude niet sterk genoeg was. daarna is hij daar ook overheen gekomen. Gelukkig had hij weer niks.
Ik wist toen niet meer wat ik moest doen. Hem negeren helpt niet, boze stem helpt al helemaal niet. Hem geruststellen ook niet. Ook vastzetten haalt niks uit.
Toen we geen andere oplossing zagen mocht hij uiteindelijk toch binnen tussen de manegepaarden staan. Dat ging veel beter, Lucky was weer redelijk rustig met voeren. Maar gister kwam de vrouw die bij ons voert naar me toe om te vertellen dat hij met z’n voorhoeven op het bovenste randje van de tralieboxen stond. Ik heb geen idee wat ik hier nu mee moet.
Ik moet er niet aan denken dat hij omklapt als hij dit weer uithaalt.

Lucky is trouwens al een maand kreupel aan zijn rechter achterbeen. Ik mag alleen aan de hand stappen daardoor is hij heel energiek. Er werd tegen me gezegd dat ik het beste geen bix kan voeren en dan extra kuilgras moet geven, maar ik denk dat als hij geen bix meer krijgt, hij helemaal gaat flippen tijdens het voeren. Hij krijgt nu 3x per dag een handje bix, en 2x per dag kuilgras.
Misschien omdat hij nu alleen aan de hand mag stappen, drukker en dus nog meer gestresst is?
Ik moet er ook bijzeggen dat Lucky een beetje dominant is.

Hoe leer ik dit af? Kan dat eigenlijk wel? Hij doet het al 3 jaar, misschien wel langer?

Cassidy

Re: Pony steigert tijdens het voeren, wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:52

Op dit moment zou ik zo zeggen dat je hem dit gedrag niet kwalijk kunt nemen, op het moment dat hij weer beter is kun je aan dat dominante gedrag gaan werken door grondwerk mee te nemen. Bix helemaal weglaten zou ik niet doen, dan ontwikkelen ze pas echt voernijd.
Verder denk ik dat je al veel hebt uitgeprobeerd, misschien moet je kijken of je hem die box wel moet aandoen. Hoe gedraagd hij zich op het land? Kan hij met andere paarden?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-12-06 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 15:00

Ja dat grondwerk ben ik ook zeker van plan.
Dat is een heeel groot nadeel van deze manege, ze hebben geen weiland.
We hebben wel een grote kraal waar hij wel met andere paarden staat, maar daar mag hij nu niet in ivb zijn blessure..
Toen hij nog van de manege was was hij heel dominant naar andere paarden.
Hij trapte ook veel naar andere, maar ik weet niet of dat uit bescherming, chagrijnigheid door of dominantie was.
Ik denk vooral chagrijnigheid.
Sinds hij van mij is doet hij dat trouwens niet meer en is hij meetsal juist onderdanig aan andere paarden.

ClaudiaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:10

Misschien kan je beginnen met iets minder bix.
2handjes ofzo?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:16

Ik zou niet minderen met bix. Ik ga er hierbij van uit dat de drie keer per dag bix gevoerd wordt en hij iedere keer een handje krijgt. Op het moment dat je een paard bij een voerbeurt helemaal gaat overslaan, kun je een probleem creeeren bij een paard dat anders geen voernijd toont, of versterk je in het geval van dit paard het probleem alleen maar.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 15:18

hij krijgt maar 1 handje.
Of bedoel je 2 handjes per dag?
minderen lijkt me geen goed idee, denk dat het dan alleen maar erger wordt.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:21

Geef hem dan iets anders dan biks. Beetje zemelen of bietenpulp (wel natmaken!!!). Dan krijgt hij wel eten, het is ook buikvulling maar levert veel minder energie.

En zorg gewoon dat de box veilig is. Ik ben het met je eens dat echt afleren waarschijnlijk niet zo zal lukken na zo'n lange tijd, maar zorg dan dat hij zich nergens aan kan beschadigen. Goed stevig rek erin, gladde wanden, goede laag stro of wat dan ook. Dus de gevolgen ervan beperken.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 15:26

De box is zo veilig mogelijk. gladde wanden, goede laag stro, stevig rek. Misschien nog meer tips?

Ja dat zou misschien wel helpen dat hij minder energiek wordt.
Maar dat helpt niet tegen het steigeren zelf. Dat is eigenlijk het probleem Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:31

Als hij zijn benen telkens ergen opzet of overheen hangt, helpt allen voorkomen dat hij dat doet.
Ben normaal geen voorstander van stroomdraadjes op stal, daarom vroeg ik ook over er weidegang mogelijk is. Maar als dat niet mogelijk is, zou ik het met een stroomdraadje proberen.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:33

misschien is het een idee om een voerbal te kopen voor hem.
daar moet hij mee spelen om zijn voer te krijgen.
doordat het een andere manier van voeren is koppeld hij het misschien niet.
succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:37

Als eerste voeren al geprobeerd?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:53

ik heb er niet zo heel erg verstand van maar het zo mischien wel helpen hem als eerst te voeren. gewoon bixs paken hem wat geven en dan pas alle anderen paarden. mischien dat hij het dan wel afleerd. maar een voerbal waar hij voer uit moet haalen zou ik er bij doen want voor hij dan klaar is met al zijn eten zijn alle paarden al uit gegeten!

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 15:56

Bedankt voor alle tips Lachen

Die bal ga ik zeker proberen.
Van dat stroomdraadje, dat is wel de laatste oplossing als het allemaal niet lukt. Ik ben er zeker ook geen voorstander van maar zo is het gewoon gevaarlijk voor hem.

Als eerste voeren wordt al gedaan. Maar hij staat ongeveer 10 meter van de silo af, als de voerkar dan gevult wordt hoort hij dat en begint het gestress al.
Hem eerst een handje geven en dan gaan voeren helpt ook niet want met 2 happen heeft hij z'n eten al op Knipoog

Ik heb ook naar zijn eigenaren in het verleden gezocht, om te vragen of ze heir meer van wisten, maar niemand kent Lucky. De manege-eigenaar van wie ik hem gekocht heb weet ook niet precies meer waar hij hem gekocht heeft.

Zou het misschien kunnen dat hij in de opfok (Als hij in een opfok gestaan heeft, ik weet het niet maar het zou kunnen.) voor zijn eten moest vechten omdat anderen het opaten, en daarom zo raar doet met voeren?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:18

dat kan heel goed! bang dat hij niets krijgt! dat niemand daar op gekomen was Xp whaha naja probeer onze tips maar uit en zie maar!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:06

T is mijn mening, maar ik zou hem gewoon alleen nog maar ruwvoer geven. gaat hij echt niet dood van.
Verder blijven negeren, al duurt het 3 maanden. stroomdraadje kan best, in de weide hebben veulens het ook gauw genoeg geleerd.
Is hij ook rustig als je bij hem in de stal staat tijdens het voeren?
Apart van de rest een handje voeren, dus pas 2 uur na de eerste bixvoerbeurt pas even iets komen geven kan ook. dan is hij vast wel rustiger geworden (rekent hij niet meer op zijn voer) en kan hij rustig zijn voer opeten.

Ik denk dat je voorgaande suggesties doet en ik hoop voor je dat het lukt. succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:44

In de Quarter van afgelopen maand stond een artikel over de vicebreaker, een soort apparaat dat een stroomstoot geeft op het moment dat het paard iets doet wat niet gewenst is (zoals kribbebijten ed). Omdat het van een afstand werkt zal het paard jou niet met de correctie associeren, probleem is wel dat je er bij moet zijn om die correctie toe te kunnen passen. Een dergelijk product is ook voor honden op de markt. Het product is in Nederland nog niet verkrijgbaar.

Kijk even hier:

http://www.vicebreaker.com/