Merriegedrag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Merriegedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 11:06

Ik heb sinds 2 weken een haflingermerrie (van 9 jr) erbij.
Ik had al 2 ruinen, Zip van 4 jaar en Banish van 9 jaar.
De haf staat 24/7 buiten en de jongens zijn s'nachts binnen.
Als ik s'morgens hooi in het rek in de wei gooi, komt de haf eten.. Dan laat ik de jongens buiten. Zip (de baas) rent als een idioot de wei in en meteen reaktie van de haf, IEUW!! en zwiep met hoofd of achterwerk.. Banish komt dan rustig aan, maar door dat gedoe van hun, gaat ie maar aan het randje eten.. Vanmorgen vloog ze weer ff met haar hoofd omhoog, rakelings langs de mijne, ai ai.
Dan blijft het onrustig; Zip eet aan zijkant, zij reageert contstant IEUW!!, onrustig... Banish weer weg..enz.

Gaat dat nog over? Rolleyes

Mijn vriend wilde eigenlijk geen merrie. Mja, ik kwam haar tegen. Hij kan er minder goed mee overweg. Met de ruinen is het een makkie. Zit zelfs te denken... had ik nu toch maar een ruin...

sammie_44

Re: Merriegedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:15

Dit is niet alleen super-merriegedrag, maatr ook gewoon voernijd. Ieder paard heeft dit in zich (natuur) en bij sommige paarden komt dit meer tot uiting dan bij andere.
Dit is dus gewoon heel natuurlijk gedrag, dus je kan dit niet afstraffen. Doe het voer gewoon op verschillende hoopjes, dan krijg je dit ook niet Haha!.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 11:26

Toch wel dan.... hmmm
Zal ook wel zijn omdat ze bij vorige eigenaar alleen in een weide stond.
Ze staan wel gewoon rustig in de wei, naast elkaar enz.. nog wel merrie gedoe af en toe, maar niet zo 'gemeen'.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:14

Ik denk niet dat dit merrie " gedoe is".
Ze moet ook nog haar plekje in rangorde vinden en wennen aan haar nieuwe omgeving. Geef haar wat tijd laat ze apart eten. Heb je de merrie meteen erbij gedaan of eerst apart zodat ze elkaar eerst konden zien en ruiken?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:48

Ik heb ze toen va zaterdagmiddag tot maandagmiddag in een omheind deel in dezelfde wei gehad. De ruinen hebben dus zo 2 dagen naast haar gestaan.
Als de ruinen naar binnen gaan, geef ik haar hooi en brok. Dat gaat wel goed. Zal va morgen het hooirek vullen en een bergje erlangs maken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:43

zou dat bergje niet direct erlangs doen... gewoon op 4 plaatsen in de wei een hoopje hooi maken (altijd 1 hoopje meer dan er paarden zijn) zodat ze een beetje kunnen lopen tijdens het eten en elkaar niet in de weg zitten. is idd gewoon voedernijd. kijk, als het nou zo was dat de ruinen elkaar aanvlogen nu de merrie er is, dan was het een dominantieprobleem, maar de merrie zoekt haar plekje en dan is daarmee meestal de kous af, dus het is echt gewoon voedernijd denk ik...

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 18:45

Dankjewel! Ik ga het proberen en hoop dat het overgaat (voernijd zal blijven, maar dat gemiep s'morgens).

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:42

Citaat:
gewoon op 4 plaatsen in de wei een hoopje hooi maken (altijd 1 hoopje meer dan er paarden zijn)

Hier ben ik het helemaal mee eens, dat doen wij op stal altijd al.
Als we 1 grote berg kuilgras/hooi zouden neerleggen zou dat zeker vechten worden, paarden hebben in een kudde altijd een rangverdeling, ook al zijn ze maar met zijn 3en.
Als de merrie de baas is dan is haar gedrag niet meer dan normaal.
Geen enkel beest wat delen is, ze delen simpelweg nooit voedsel, dat is hun overlevingsdrang.
Mensen denken vaak voor dieren en denken dat ze best wel kunnen delen, het ziet er ook zo schattig uit al die paarden die met ze'n allen van 1 berg hooi eten, maar het is echt zelden dat dat goed gaat.

Maak inderdaad 4 bergjes hooi, want het zou ook nog is kunnen gebeuren dat 1 paard word weg gejaagd, maar dan kan hij altijd weer naar een ander bergje.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 12:55

Vanmorgen gedaan... Merrie stond te eten, Zip komt aangevlogen.. Zij miept wel wat, maar eet door. En Zip pakt zn eigen bergje. Banish shopt wat, van de ene naar de andere vrije 'berg'. Haha!
Opgelost! Tanks!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:28

Mooi zo Haha!! Ben blij voor je Knipoog