probleem met optuigen van mijn paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

probleem met optuigen van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 11:24

Sinds 4 maanden heb ik een nieuw paard. Ze komt van een manege af waar ze niet werd gebruikt voor de lessen omdat ze het niet aankon om meerdere mensen per dag op haar rug te hebben. Ze was erg depressief in het begin toen ze bij mij kwam, maar ze is nu een vrolijke dame geworden.
Maar in het begin was ze nogal erg dominant, ze sloeg elke keer uit als je haar hoeven wou uitkrabben of als je haar gewoon aan het borstelen was. Denk dat het gewoon uitproberen was maar dat is er nu helmaal uit doordat ik haar vertrouwen heb gewonnen en ze weet dat ik haar leider ben.

Als ik haar halster om haar nek heen doe dan weet ze al hoe laat het is. In het begin trok ze zichzelf gewoon los en kon ik erachter aan. Nu doet ze dat niet meer maar zodra ik haar hoofdstel pak dan zie ik gewoon paniek in haar ogen, ze hangt een stukje achteruit. Ze is voornamelijk bang als ik mijn hand tussen haar ogen breng. Ze doet haar mond al zelf open dus het is niet zo dat ze bang is voor het bit. Voordat ik haar hoofdstel om doe aai ik haar tussen haar ogen en dan word ze erg ontspannen en kan ik gewoon het hoofdstel in doen en dan maakt het haar niet meer uit.

Dat is alleen niet mijn grootste probleem

Nu heb ik nog steeds een probleem met haar zadel op te leggen of een deken op te leggen. Met een deken of zadel opleggen deed ze in het begin gewoon bokken, nu is het al iets minder geworden, maar haar oren gaan nog steeds plat in d'r nek en wil ze af en toe ook nog uithalen. Ik heb het geprobeerd om haar gerust te stellen maar dan gaat ze even hard door, alleen als je haar streng toespreekt dan doet ze het niet meer, maar zo hoort het niet helemaal.
Haar zadel is vorige maand nagekeken en dat ligt goed want ik dacht eerst dat het aan het zadel lag, maar dat is gelukkig niet zo.

Hebben jullie misschien tips voor me?

Cassidy

Re: probleem met optuigen van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:34

Ik zou niet alleen het zadel na laten kijken maar ook een Osteopaat laten komen voor haar rug. Verder vertrouwen proberen te krijgen, ga grondwerk met haar doen en laat het rijden op dit moment nog even zitten.

Overigens werkt geruststellen verkeerd. Dan laat je namelijk zien dat er iets is waar ze bang voor moet zijn. Ook als je met dingen stopt als ze loopt te flippen, bevestig je het gedrag wat ze op dat moment laat zien. Dus bokken met het opdoen van het zadel? Dan doe je het zadel op en af (100 x) tot ze geen reactie meer geeft. Bokken of slaan naar de deken? Dan doe je de deken op en af (en idd al is dat meer dan 100x) tot ze geen reactie meer geeft. En de dag daarop doe je hetzelfde weer. Laat het paard wennen aan het gevoel van dat zadel, en vooral, zadel van beide kanten op. Dito met de deken. Hoofdstel in en uitdoen? Doe dat 100x, of meer als dat nodig is.

Timing is zo belangrijk bij paarden, en verkeerde timing is de grootste fout die je bij paarden kunt maken.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:49

@Cassidy: Deze oplossing is geweldig voor paarden met dominantieprobleem, maar niet bij paarden die angst hebben. Zij zegt dat het paard al angst heeft wanneer het het halster ziet.
Wanneer ze doet wat jij zegt, en het is al een beetje een hieperdepieper-paardje, dna kan dit het juist slechter maken en kan het paard nóg banger worden.

Zorg eerst voor een zeer goede band tussen jou en het paard, dan komt de rest wel. Ga niet door met steeds een zadel erop leggen, het paard wordt daar alleen maar beroerder van. Gewoon lekker longeren, angst voor t hoofdstel? Dan maar met halster.
Je voelt vanzelf wel weer aan wanneer je paard klaar is voor het betuigen, want dat t niet goed behandeld is op die manege, is duidelijk te lezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:01

sammie_44 schreef:
@Cassidy: Deze oplossing is geweldig voor paarden met dominantieprobleem, maar niet bij paarden die angst hebben. Zij zegt dat het paard al angst heeft wanneer het het halster ziet.
Wanneer ze doet wat jij zegt, en het is al een beetje een hieperdepieper-paardje, dna kan dit het juist slechter maken en kan het paard nóg banger worden.

Zorg eerst voor een zeer goede band tussen jou en het paard, dan komt de rest wel. Ga niet door met steeds een zadel erop leggen, het paard wordt daar alleen maar beroerder van. Gewoon lekker longeren, angst voor t hoofdstel? Dan maar met halster.
Je voelt vanzelf wel weer aan wanneer je paard klaar is voor het betuigen, want dat t niet goed behandeld is op die manege, is duidelijk te lezen.

En hoe kom je tot een goede band? Door steeds met hem bezig te blijven. Door hem te laten zien dat dingen heel normaal zijn en hij er niet bang voor hoeft te zijn. Door te desensibiliseren, niet te sensibiliseren. Door de goede timing wanneer je stopt, door wat je doet, en door de correcte positie van de persoon op het moment dat je wat met hem doet. Weten wanneer je MOET doorgaan, en weten wanneer je KUNT stoppen. En als je dat met gevoelige paarden ook doet, staan ze op een gegeven moment onder je handen te pitten. Ook als je met dingen aankomt waar ze voorheen een hartverzakking van kregen.

Dus is een paard ergens bang van, iets wat jij kunt controleren? Dan blijf dat toepassen, en stop niet eerder voordat je paard ontspant. Ga grondwerk doen, volgens Parelli of Clinton Anderson.

Wil je voorbeelden zien? Doe jezelf een plezier en schaf de DVD's van de grondwerk serie van Clinton Anderson aan, en het liefst alle drie de series. Daar zie je duidelijke voorbeelden van het succes van de methode die hij toepast op oa een schrikkerig paard.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:15

Ben het helemaal met je eens dat timing echt heel belangrijk is met het mak maken van een angstig paard, eigelijk belangrijk voor alle paarden.
Maar je leert zoiets niet van dvd'tjes te bekijken, misschien wel een paar richtlijnen, maar ieder paard is anders en ik blijf erbij dat je vanzelf voelt wanneer je paard klaar is voor het verdere werk, het betuigen in dit geval.
Het is trouwens ook zeker waar wta je verder zegt hoor! Maar voor veel mensen is dit erg moeilijk te doen, vanwege dat je echt feeling met paarden moet hebben om die timing ook te hebben..

Ennuh.. nee ik doe mezelf geen plezier om te bekijken hoe mensen paarden mak maken van een dvd..Lachen. Doe het liever uit ervaring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:23

Dan zou ik je toch even willen aanraden om iig de grondwerk serie van Clinton Anderson aan te schaffen. Oefeningen die de basis leggen voor een degelijke basis, en van waaruit je verder kunt werken. Ik ben het helemaal met je eens dat je vanaf je luie stoel niet leert hoe je dingen moet aanpakken. Maar de dingen die je ziet kun je in de praktijk toepassen. Je kunt leren van dingen die je ziet, hoeft niet alle fouten zelf te maken, en als er troubleshooting wordt aangereikt zie je ook wat er mis kan gaan bij ruiter en bij paard.