steigeren aan het halster hoe los ik het op??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laurasilence

steigeren aan het halster hoe los ik het op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 19:44

hoi allemaal

ik heb mijn pony nu 4 jaar. ze was 3 toen ik haar kreeg en heb haar dus zo goed als zelf samen met mijn zus ingereden. het ging (gaat!) allemaal heel goed. maar de laatste tijd begint ze te steigeren als ik haar aan het halster naar de bak of een wei wil brengen. hoe kan ik dit oplossen??

Jmc

Re: steigeren aan het halster hoe los ik het op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:56

Is er destijds iets gebeurt toen je ooit het halster aandeed? Misschien associërt ze het 'halster aandoen' wel met iets naars. OF probeert ze je gewoon uit...!!!

Ik zou flink op mijn strepen gaan staan en je paard duidelijk maken dat je hier niét van gedient bent!
Probeer anders, als het echt niet lukt.. eerst een halstertouw om de nek van je paard te doen, zodat je haar toch min of meer vast hebt. Daarna meteen (zonder aarzelen!) het halster om doen.

Als ze het dan goed doet, natuurlijk belonen!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:58

Ik zou echt een paar hele harde rukken aan het halstertouw geven op dat moment.
Iig dat ze weet dat het niet mag.

_Dniesjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:58

ik zou wel even laten merken wie de baas is ja.. doormiddel van je stem.. een ruk geven zou ik pas als laatste optie doen.. anders word hij nog kopschuw ook dan ben je helemaal ver van huis.. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 01:02

Ikdenk zomaar dat niet jij de baas bent op het moment dat je met je paard aan het halster loopt, maar je paard. Ik zou aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. Paar rukken aan dat halstertouw zetten de verhoudingen iig niet recht, of maar voor korte duur.
De leeftijd van 7 jaar is wat laat om te puberen, maar dit gedrag hoort serieus aangepakt te worden.

Ik zou aan grondwerk doen: kijk even hier

viewtopic.php?f=125&t=625206

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:31

ik ga op zich met cassidy mee, met de aanvulling dat je met een paar rukken aan het halster misschien je paar weer beneden krijgt, maar je ook kans hebt dat het dier zijn gewicht in de strijd gooit en nog verder omhoog komt en of gaat hangen tot het punt van omklappen

en dat je idd de verhoudingen weer recht moet zien te breien
of je dta met grondwerk doet, of op een andere manier waarbij je het dier in zijn waarde laat...dat laat ik even in het midden Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:35

Ik ben het ook met cassidy eens ( wat zijn we allemaal weer gelijkgestemd ). Ik zou in ieder geval niet gaan trekken. Een paar flinke rukken wil op het moment zelf wel even helpen, maar ik zou het inderdaad eerder zoeken in verstoorde verhoudingen tussen jezelf en je paard. Dat kan je dus beter bij de bron aanpakken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:39

ik ga ook met cassidy mee en ik zou zelf als ze gaat stijgeren de lijn wat laten vieren en er een goede ruk aan geven. Hou geen spanning op de lijn dit met oog op vallen etc. En ik zou stil blijven staan net zolang dat dat gestijger over is ( en elke x dat ze omhoog gaat krijgt ze een ruk) en ze rustig bij me staat, dan gaan we pas weer verder. En staat ze netjes naast je uitvoerig belonen met je stem of een aai over haar bol. Pas op dat dit geen gewoonte gaat worden !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:42

Wij hebben dit ook een tijdje gehad, als hij naar de spuitplaats moest.
Wij hebben het toendertijd opgelost door iemand met een longeerzweep achter hem te laten lopen, en iedere keer als hij omhoog ging een klap tegen zn kont aan.
Dan sprong hij wel naar voren, maar na een paar keer liep hij moeiteloos mee en omhoog ging hij al helemaal niet meer Clown

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:45

Ik heb gelezen dat je ook wel met een touw een tik tegen de onderkant van de buik kan geven. Dit omdat een paard uit nature eigenlijk de benen en de buik beschermt tegen aanvallen? Ik heb er trouwens geen ervaring mee. Je hoeft natuurlijk niet al te hard te slaan.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:47

Als je een hoef voor je hoofd wil, kan je dat inderdaad proberen Boos!
Lijkt mij nogal link!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:53

joyce83 schreef:
Ik heb gelezen dat je ook wel met een touw een tik tegen de onderkant van de buik kan geven. Dit omdat een paard uit nature eigenlijk de benen en de buik beschermt tegen aanvallen? Ik heb er trouwens geen ervaring mee. Je hoeft natuurlijk niet al te hard te slaan.

Niet?
Als een paard naar mij steigert kan hij toch een flinke klap verwachten hoor Scheve mond !

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:58

Oke wel even rekening houden met waar je staat natuurlijk. Lijkt me dat als je recht ervoor staat en je kans hebt om een hoef tegen je hoofd te krijgen lijkt me toch vooral dat je eerst jezelf in veiligheid brengt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:01

En je kan toch ook een tik geven als je aan de zijkant van een paard staat?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:08

Waarom begint iedereen hier te kloppen en te rukken alsof zijn leven ervan afhangt?Misselijk wordt ik hiervan Ziek

Het is JOUW schuld dat het paard steigert,JIJ geeft immers de kans om te steigeren.Dus drijf hem/haar lekker voorwaarts en ga grondwerk doen en de oorzaak van het steigeren aanpakken.

Mensenlief toch,je bent toch geen paard waard als je zo omgaat met dat dier? Ziek

En ja,ik heb ook ervaring met steigerende paarden,zaterdag zelfs nog.Maar er kwam geen geruk bij te pas

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:14

erleyne schreef:
Als je een hoef voor je hoofd wil, kan je dat inderdaad proberen Boos!
Lijkt mij nogal link!

het truukje werkt wel...maar je neemt er nog steeds het probleem niet ee weg...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:34

Ik neem aan dat hier toch al naar gekeken is. Doet ie het ook als je ergens anders naartoe loopt? Kijk eens of er een wondje zit achter de oren of dat er iets pijn doet als ie het halster om heeft. En daarbij als een paard echt ergens een spelletje van gaat maken vind ik het wel terecht als ie een keer op zijn/haar plek wordt gezet (dit hoeft niet altijd met geweld). Maar altijd proberen erachter te komen waarom dit gebeurd.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:26

joyce83 schreef:
Ik neem aan dat hier toch al naar gekeken is. Doet ie het ook als je ergens anders naartoe loopt? Kijk eens of er een wondje zit achter de oren of dat er iets pijn doet als ie het halster om heeft. En daarbij als een paard echt ergens een spelletje van gaat maken vind ik het wel terecht als ie een keer op zijn/haar plek wordt gezet (dit hoeft niet altijd met geweld). Maar altijd proberen erachter te komen waarom dit gebeurd.

Vanaf wanneer betekent het voor jou dat hij er een spelletje van maakt?Waar ligt de grens?

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:56

bedankt voor de reacties.

ik kijk mijn paard regelmatig na op verwondingen dus het komt niet door een wond achter de oren.
en ze doet alleen als ik in de bak loop. want als ik haar op stal zet of eruit haal gaat dat goed. ook loop ik wel eens rondjes over het bedrijf. dat gaat prima. dus ik denk dat het iets met de bak te maken heeft.
ik ga ook eens proberen om hem eerst rustig naast me stil te laten staan nadat die gek deed. dat vind ik een goede tip, want meestal loop ik rustig door.

en een tik geven gaat lastig denk ik want ik weet niet hoor, maar het lijkt mij als je hem een tik op zijn borst geeft je hem alleen maar meer kans geeft om naar boven te gaan. ook ben ik niet zo voor de tikken. ik heb wel gehoord dat als je erop zit hem een tik tussen de oren te geven. maarja ik zit er niet op:S

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:08

In de bak?Dat is een leiderprobleem,dus werken aan de band tussen jullie is de boodschap!

quartertess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:44

hoi,

Er wordt al veel geschreven en ik moet helaas constateren sorry hoor dat sommige adviezen levensgevaarlijk zijn (ook al zijn ze goed bedoeld) en ik hoop dat degene die dit probleem heeft echt uit kijkt welke adviezen ze aanneemt.

Steigeren heeft te maken met rangorde, jij komt te dicht in zijn/haar cirkel dit leer je allemaal met grondwerk, ook mijn advies ga grondwerk met haar doen desnoods onder begeleiding.
Mensen die met rukken en trekken het willen oplossen sorry waar zit jullie verstand je paard wordt alleen maar sterker daardoor en je wint het nooit van een paard die 500 of meer kilo's weegt levensgevaarlijk!!

Ik heb zelf vroeger altijd dressuur gereden en de onorthodoxe methodes werden nagenoeg altijd gebruikt, grondwerk hadden wij nooit van gehoord.
Nu heb ik een 2.5 jarige quarter welk beleerd wordt doormiddel van grondwerk, iedere paardeneigenaar ongeacht wat voor ras of discipline hij behoefend is in mijn ogen verplicht een cursus grondwerk te volgen!!
Het komt niet alleen tengoede van je paard maar ook voor je eigen veiligheid daar is toch ook wat voor te zeggen. Het communiceren met je paard op de manier die het paard begrijpt en uiteindelijk ook wederzijds respect creeert is een prachtig gegeven ik raadt het iedereen aan.

Tutteflut_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:51

Misschien is er op de wei wat gebeurt dat jij niet weet.
Bv.iets met haar oor en heeft ze niet graag dat je eraan komt.
Probeer eens uit te zoeken samen met een andere persoon die haar aan de grond houd wat het probleem nu juist is.

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 21:35

waar kun je zo'n cursus volgen quartertess? in de omgeving van utrecht. ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht. maar ik denk dat het ook een hoop geld kost of valt dat wel mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:37

ik zou eerst na laten kijken of het geen medische klachten zijn. blijkt dat niet het geval te zijn zou ik hem even laten merken dat hij niet de baas is maar ik. mijn shetje sprong vroeger ook op me rug, maar die heb ik het toch ff afgeleerd

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 01:11

Cinnepin schreef:
ik zou eerst na laten kijken of het geen medische klachten zijn. blijkt dat niet het geval te zijn zou ik hem even laten merken dat hij niet de baas is maar ik. mijn shetje sprong vroeger ook op me rug, maar die heb ik het toch ff afgeleerd

En waarom deed ie dat?