Grondwerk, welk boek te kiezen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Grondwerk, welk boek te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 15:38

Om mijn paard zo goed mogelijk te kunnen begeleiden, en respect, maar zeker vriendschap te krijgen, wil ik me inlezen in verschillende methodes, maar welke zouden jullie kiezen om te beginnen?

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... ction=BOOK

Of Grondwerk van Inge Teblick?

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een jong paard heb, dat ik (nog) geen hoofdstel in wil doen, en ik heb geen longe, laat staan een dubbele longe. Het gaat mij dus echt om de basis van het grondwerk, en daarna wil ik verder met vrijheidsdressuur. Alleen om te kijken hoe dat, gaat, ik heb de indruk dat ze het graag wil (ze staat jaloers te kijken als de geit weer iets doet en een brokje krijgt).

Cassidy

Re: Grondwerk, welk boek te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:50

Ik ken het boek van je link niet, nog niet gezien. Ben erg tevreden over het boek van Inge Teblick. Dat hoef je niet van A tot Z te volgen, je kunt er onderdelen uithalen en gewoon ergens beginnen. Een echt doe boek/receptenboek.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:41

Monty roberts.. Géweldig boek, géweldige methode.
En zeer effectief.
(Echter ook enige waar ik ervaring mee heb)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:46

Overigens lijkt me het boek in de link van de TS eerder een soort overzicht wat er allemaal aan verschillende benaderingen zijn binnen de NH, dan een echt leerboek. Zoiets is er al van Marike Coverdale, " Het paard als partner" .

En welk boek van Monty vind jij dan zo leerrijk Karoliefje? Hij heeft er namelijk een aantal geschreven...

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:15

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 22:09

Tja, dat heb ik inderdaad ook al gezien, maar ik wil liever eerst echt heel grondig de basis van gewoon grondwerk doen, en daarna grondwerk combineren met vrijheids dressuur (grondwerk kan ook al vrijheids dressuur zijn, maar je snapt het)

Verder ben ik niet zo weg van Monty Roberts, dat zijn methode werkt geloof ik zeker, maar ik heb een andere manier van denken dan meneer Roberts. Een join-up is voor mij een ander woord voor 'ik ben de leider', en neem het me niet kwalijk als ik het verkeerd begrepen heb, maar daar zie je het al: andere manier van denken Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 00:44

Sorry Khirshanta...jij zult bij de omgang met een paard altijd de leider moeten zijn, want anders neemt je paard het van je over. Dus dat je tegen Monty bent omdat hij via zijn methode het leiderschap overneemt: dan heb je de hele omgang met paarden nog niet zo heel goed begrepen....

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 00:47

Die van inge teblick bevalt me zeer goed. zoals hiervoor al genoemd werd, het is een "receptenboek".

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 03:20

Inge Teblick!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:00

Boeken en dvd-s van Emiel Voest zijn erg goed. Als het je aanspreekt kun je ook altijd nog een een cursus bij hem volgen. Zie www.emielvoest.nl

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:52

Ik vind emiel voest niet zo denderend, het begin is leuk, maar je loopt al snel vast.

Het beste en goedkoopste is het boek van Inge Teblick. Als het je aanspreekt en je wilt écht hogerop kan je de cursus van Parelli volgen, maar dat is wel duur.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 10:54

waarom niet meerdere boeken? das veel beter! kan je dingen uit verschillende kanten zien en kan je de methode kiezen die het beste bij jou en je paard passen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 10:57

Cassidy schreef:
Overigens lijkt me het boek in de link van de TS eerder een soort overzicht wat er allemaal aan verschillende benaderingen zijn binnen de NH, dan een echt leerboek. Zoiets is er al van Marike Coverdale, " Het paard als partner" .

En welk boek van Monty vind jij dan zo leerrijk Karoliefje? Hij heeft er namelijk een aantal geschreven...

Dat boekje heb ik hier liggen.
Het is misschien wel handig als je geen methode weet aangezien er daarin 6visies op NH staan..
Groetjes
Leen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:35

Isalover schreef:
waarom niet meerdere boeken? das veel beter! kan je dingen uit verschillende kanten zien en kan je de methode kiezen die het beste bij jou en je paard passen

Om dingen van verschillende methodes toe te passen heb je niet alleen boeken nodig maar moet je tot in de details weten wat je aan het doen bent. Dus alle methodes onder de knie krijgen. Pas dan kun je dingen gaan aanpassen. Weet je dat niet doe je er beter aan om een methode te blijven volgen.

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:41

Vind het boek van Grondwerk van Inge Teblick heel leuk en goed. Echt om plezier met je paard te hebben en een goede vriendschappelijke band op te bouwen met je paard d.m.v. de oefeningen/spelletjes etc.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:55

Botervlieg schreef:
Inge Teblick!

Niets aan toe te voegen Haha!

Mnon_Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:48

Monty Roberts. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:36

Zelfde vraag aan Mnon_Spetter als aan Karoliefje (waar ik overigens nog steeds geen antwoord op gekregen heb): welk boek van Monty Roberts vind je een aanrader voor iemand die aan grondwerk wil doen? Haha!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:31

Pat Parelli!!! Haha! boek is beter als monty schijnt8-) ik krijg het boek met kerst dus ik weet het nog niet maar Pat parelli is ook zeker goed!! en je vind er uiteraard grondwerk in!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 00:34

Het boek van Pat Parelli is minder dan de cursussen die hij geeft. Ik heb de vorige druk, en in het Engels...misschien zijn er drastische veranderingen bij deze herziene druk en bij de Nederlandse vertaling.

Voor iemand die geen ervaring heeft met Grondwerk, zou ik het boek van Parelli niet willen aanbevelen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:04

Cassidy schreef:
Zelfde vraag aan Mnon_Spetter als aan Karoliefje (waar ik overigens nog steeds geen antwoord op gekregen heb): welk boek van Monty Roberts vind je een aanrader voor iemand die aan grondwerk wil doen? Haha!

zal straks even in de verhuisdozen zoeken naar het boek Haha!
maar overigens zijn alle boeken van Monty goede, leerzame boeken.

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:03

Ik heb allebei de boeken: paarden trainen aan de hand en grondwerk.
Zelf zou ik gaan voor het boek grondwerk van inge teblick omdat daar echt oefeningen in staan die je met je paard kan doen. Je hoeft ze ook niet allemaal te doen, dat maakt niet uit je kunt de beste eruit kiezen.
In dat andere boek staan eigenlijk geen oefeningen en dat boek beschrijft meer de methodes die er bestaan bij NH. Het doel van dat boek is eigenlijk de juiste methode te kiezen en dan een ander boek van die methode te kopen om oefeningen uit te doen.

Maar grondwerk van inge teblick is gewoon een super boek!! Er staan handige tips en oefeningen in maar ook spelletjes en kunstjes die je met je pony kan doen! Ik was eerlijk gezegd teleurgesteld in het boek paarden trainen aan de hand maar Grondwerk is zeker de moeite waard!! Haha!

Conclusie: Grondwerk van Inge Teblick

ik hoop dat je hier iets aan hebt! Lachen

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 08:50

"Een paard liegt niet"van Chris Irwin. Super goed beschreven wat ik zelf al dacht!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:58

Karoliefje_ schreef:
maar overigens zijn alle boeken van Monty goede, leerzame boeken.

En daar ben ik het nu net niet mee eens. "De man die naar paarden luisterd" is in mijn ogen een grote zelfverheerlijking, en staat vol onwaarheden. Niet over de methode zelf, maar over de manier waarop MR daartoe gekomen is. In mijn ogen geen volwaardig leerboek.

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:58

ik heb samen met iemand het boek van Inge Teblick gekocht, zij leest het nu eerst, daarna ik:D ik heb er nu al zin in!