Komt dit jullie bekend voor? ( ivm "leiderschap")

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneke536
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-07-06

Komt dit jullie bekend voor? ( ivm "leiderschap")

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:53

Hoi!
Ik heb mn paardje nu sinds juni 2006. Daarvoor reed ik hem 2x week als VZ paard ( gedurende een jaar ongeveer). Echt hard aan een "band" werken deed ik toen eigenlijk niet : ik had net n zwaar ongeluk gehad met de paarden en was vooral bezig meer vertrouwen te krijgen.

Sinds juni ben ik veel meer bezig om een band met hem op te bouwen.
Hij is een 14 jarige ruin die bij de vorige eigenaars een beetje aandacht te kort kreeg. Hij is ook blind langs 1 kant ( rechter). In het begin sloot hij zich echt n beetje af.

In het begin was het duidelijk te zien dat hij me niet als zijn "leider" aanvaardde : bijten, me duwen, tegen me aan schuren, me omver lopen,...
Dan kocht ik het boek grondwerk van Inge Teblick ( heel erg leerrijk!! Een aanrader!) en ik probeerde ook consequent te zijn in straffen en belonen.

De laatste maand merk ik echt dat de rollen zijn omgekeerd : Als ik hem loszet in de piste komt hij mooi naar me toe en blijft voor me staan, als ik rondloop loopt hij mooi zonder touw achter me aan en stopt als ik stop vlak naast me, hij bijt me niet meer, duwen is ook gestopt, schuren ook,...
In de stal laat hij zich aaien en drukt z'n hoofd tegen me aan...echt lief!
Of als hij zn hooi aan het eten is, laat ie dat vaak liggen om toch maar even te komen knuffelen.

Ook met het rijden zijn er al enorme vorderingen gemaakt : het begin van nageeflijkheid is er, hij loopt lekker vlot...tegenover een half jaar geleden raakte hij amper de bak rond in draf en probeerde hij alle trucjes uit het boekje om maar niet te moeten werken!

Maar nu mijn vraag : tegenover andere mensen is hij net zoals bij mij in het begin, en soms nog erger...
Ik heb n bijruiter die er 2x week mee springt ( ik ben een dressuurruiter vnl) : aandraven wil hij vaak niet, hij sloft er maar wat bij, als ze zijn kopstuk uitdoet dan gaat hij lopen of stapt achteruit ( terwijl bij mij blijft ie rustig staan), hij schuurt haar, duwt haar omver,...
Als ik aan het hek van de wei ga staan komt hij vrolijk naar me toe, zij moet in de wei gaan en hem gaan vangen...
Ook een mede bokster die er 2 weken geleden mee reed kreeg hem met geen stokken vooruit. En zij kon eigenlijk beter rijden dan mij! Ik had hem al ingereden ( 5 minuutjes) en hij was toch tamelijk vlot. Galop ging ook super, zij kreeg hem niet in galop gezet.

Merken jullie dit bij je eigen paardje/ pony ook?
En wat wil dit dan zeggen : dat jij zn leider bent en hij van n ander geen bevelen moet aannemen? En kan een paard maar 1 leider hebben?
Zou alleen niet willen dat het zover komt dat hij echt niet meer naar n ander luisterd.

Was er gewoon even benieuwd naar. Knipoog
Kijk al uit naar de reacties!

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re: Komt dit jullie bekend voor? ( ivm "leiderschap")

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:02

Nee, dat merk ik eigenlijk niet.
Ik heb datzelfde boek ook gekocht en ben er ook heel erg blij mee! Ik doe er alleen niet erg veel mee omdat ik geen longeerbak of gewone bak tot mijn beschikking heb. En die volgoefeningen zijn in een landje gewoon heel erg moeilijk te doen. Misschien dat ik het weer ga voortzetten als ik van de zomer een stukje land kan afzetten ofzo.
Ik weet niet of het door dat boek komt, maar mijn paardje is ook steeds liever geworden en volgt me nu en wacht met lopen en eten tot zij dat van me mag.
Ook bij anderen (voor zo ver ik dat zie als ik er bij ben) zoals me zusje gister luistert ze erg goed als ze eenmaal weet dat ze bij haar ook gewoon moet wachten met lopen en eten tot zij het zegt.
Een ander meisje doet geeft mijn paardjes meestal 1 keer per week voer, maar daar ben ik dan nooit bij en die doet ook niet meer dan voeren dus daar weet ik het niet van.

Het lijkt me wel een beetje vervelend voor je bijrijdster. Misschien kun je haar ook eens wat grondwerk laten doen met je paardje? Of desnoods haar laten zien dat je paard al beter gaat luisteren als ze ervoor zorgt dat zij altijd voorop loopt en dus ook als eerste door een hek gaat?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Re: Komt dit jullie bekend voor? ( ivm "leiderschap")

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:20

Waarschijnlijk ziet jouw paard jouw bijrijdster totaal niet als leider. Wat jij met je training hebt bereikt is respect en vertrouwen, maar aangezien je bijrijdster deze training niet heeft gedaan ziet jouw paard haar nog steeds als 'ondergeschikte' en niet ineens ook als leider. Je kunt dit probleem oplossen door je bijrijdster ook wat grondwerkoefeningen te laten doen, zodat je paard merkt dat ook zij een 'leider' is.

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re: Komt dit jullie bekend voor? ( ivm "leiderschap")

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:30

ja, ze moet nodig strenger worden en dus ook de baas worden..
Succes!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: Komt dit jullie bekend voor? ( ivm "leiderschap")

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:32

ik heb net zo'n paard, voor mij wil hij wel werken, voor anderen niet. nu rijdt er ook haast nooit iemand anders op, maar bijv. mijn vriend is een beginner en die krijgt hem echt niet vooruit en bij mijn zus doet hij niet eens de helft van dat ie bij mij wil doen en die rijdt net zo goed.
Ook op stal als hij vaststaat en hij moet aan de kant blijft hij bij anderen gewoon staan en ik hoef maar te wijzen en hij gaat wel aan de kant. Wel merk je een verschil bij mijn zus en de staleigenaar, die hebben hem toch wat vaker in handen en zijn wat strenger, die weten dat het een paard is met gebruiksaanwijzing Koe
ik denk als ik een bijrijder zou hebben die gewoon consequent en streng moet zijn en dat het dan vanzelf wel goed zal gaan, maar ik denk wel dat het een lange weg is. ik heb hem nu 2.5 jaar en ik heb nu bijna alle controle over hem, maar dat heeft heel lang geduurd, het is gewoon een eenkennig paard met weinig vertrouwen in mensen.
ik zou je bijrijder er op aanspreken en haar helpen, dat jij haar bijvoorbeeld eens les geeft of kijkt wat zij doet als hij tegen haar aanduwt of zich niet laat pakken. als zij gewoon niet streng genoeg is zal hij zo blijven doen Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Komt dit jullie bekend voor? ( ivm "leiderschap")

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:31

De medebokker die hem niet vooruit kon krijgen: klinkt bekend. Maar ik denk dat je daarover niet wakker hoeft te liggen. Over het gebrek aan respect tegenover je bijrijder wel. Ik denk dat je ook de bijrijder oefeningen met grondwerk moet laten doen, een paard kan meer dan 1 leider hebben, hij moet gewoon de persoon die op dat moment met hem omgaat als leider zien.

Overigens ben ik blij voor je dat de oefeningen uit het boek zoveel voor je hebben veranderd....

Feeder
Berichten: 13
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Komt dit jullie bekend voor? ( ivm "leiderschap")

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:13

Ik denk dat je bijrijder ook een vertrouwensband moet gaan opbouwen met je paardje..