opeens een nerveus en bang paard?!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nexthorse

opeens een nerveus en bang paard?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 11:04

Mijn merrie Unique is een heel dominant en bijdehand typetje die echt nooit ergens bang van is. Soms schrikt ze of is ze ergens een beetje gespannen van, maar dat is altijd met 10 seconde weer over. Tot nu.
5 weken geleden ben ik verhuisd naar mijn nieuwe stal. Ze staat daar in 1 van de voorste hoekboxen zodat ze alles en iedereen in de gaten kan houden (ze wil graag overal de controle over houden). Dit is ook een stal die pas net geopend was en ik was 1 van de eerste pensionners. Bijna 2 weken terug zijn er een hoop nieuwe pensionklanten bijgekomen, een stuk of 6. Oftewel allemaal nieuwe paarden en mensen. Mijn paard was daardoor al iets drukker. Een dag later (alle paarden stonden er) merkte ik al in haar box dat ze heel erg nerveus, zenuwachtig en angstig was. Ze schoot steeds terug in een hoekje en kwam me niet eens gedagzeggen. En dat voor een paard die altijd haantje de voorste is en zich altijd graag overal mee bemoeit Knipoog
Ook met rijden was het drama; ze reageerde heel heftig en overdreven op mijn hulpen en was heel bang. En ik had werkelijk geen idee waar het vandaan kwam! Ikzelf had niets zien gebeuren waar ze zo van geschrokken kon zijn. ik heb het ook nagevraagd op stal, maar niemand heeft iets zien gebeuren. Besloten om nog maar een dagje aan te kijken...
Volgende dag was het niet beter, ze bleef zo bang. Maar even gelongeerd om te kijken of dat beter ging, maar ook hier bleef ze zo overdreven en bang reageren. Omdat eer natuurlijk veel was veranderd voor haar met al die nieuwe paarden (jaja, je zal het er meer druk mee hebben Knipoog )heb ik haar maar even vrij gegeven, gewoon lekker poetsen, wandelen en losgooien zodat ze geen extra stress zou krijgen en zich bezig kon houden met de nieuwelingen. Ze werd wel iets rustiger op stal en met het wandelen, maar veel verbetering was er niet. omdat ze toch wel heel erg druk werd, heb ik haar vanaf vorige week donderdag weer los gelongeerd zodat ze haar energie kwijt kon (het is van zichzelf al een beetje een heethoofd). Hier was ze iets rustiger dan voor haar vrije dagen, maar nog niet zoals anders. Al merkte ik wel dat het lopen haar goed deed. ik wilde dus zien wat ze zou doen als ik haar weer oppakte onder het zadel, gewoon een lekker relaxed ritje. Zo gezegd, zo gedaan, zaterdag zat ik er op. Maar ze bleef zo angstig en overdreven reageren, hoe klein mijn hulpen ook waren. Toch maar weer afgestapt en aan de hand verder gewandeld. Maar ze bleef alert en op haar hoede. Ik kon geen beweging maken, of ze schrok. Vanaf zondag staat ze dus weer op rust, op een beetje loslongeren na. Ik heb werkelijk geen idee waardoor ze zo angstig en nerveus is. Naar mijn weten is er niets gebeurt en ze kan het met alle nieuwelingen goed vinden!
Hebben jullie nog tips hoe ik dit kan oplossen en ik mijn paard weer op haar gemak kan stellen?

Nettieejj

Re: opeens een nerveus en bang paard?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:30

uuhm... wat ik zou doen, is samen op een wei zetten met het paard van iemand die je mag. Eerst met een draad erbij, als het goed gaat zonder draad. Zo ze elkaar goed leren kennen, en ook samen poetsen en wandelen en zo.. want het kan ook zijn dat ze in schock is om haar nieuwe stal.. en zo leert dat paard haar het af omdat die niet bang is...

Dat zou ik ook doen

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 14:36

@ Nettieejj; dankjewel! Helaas kan ze nu niet bij ons het land op, maar staan ze in de paddock. ik probeer haar wel zoveel mogelijk contact te laten maken met de nieuwe mensen en paarden, zodat ze snel kan wennen. 2 van de nieuwe paarden worden bij mijn stal gepoetst. ook komt iedereen langs haar stal om bij de kasten te kunnen. ik zet haar ook veel in de paddock, zodat ze alle paarden kan zien die bijvoorbeeld aan het rijden zijn of longeren. daarbij stap ik ook veel met haar, bijvoorbeeld in de bak zodat ze tussen de andere paarden loopt. Maar nog steeds blijft ze zo bang. Ik weet echt niet waar ze zo van geschrokken is!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:07

-> OMG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:17

Zelf even een stapje terugdoen, paard de gelegenheid geven om te wennen. Doe aan grondwerk, probeer het vertrouwen op te bouwen bij je paard. Kijk even goed naar het voer, krijgt ze ander voer dan voorheen?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:09

Dankjewel! Eens even nadenken, ze is inderdaad op een andere brok gegaan toen ik naar deze stal kwam. Ook staat ze op wat mee brok. Misschien kan ik eens proberen om haar wat minder brok en wat meer ruwoer te geven. Ook staat ze nu meer binnen. Misschien wat meer afleiding? Grondwerk ga ik zeker voorlopig mee verder.
En begrijp me niet verkeerd: ik ben nu niet bang of onzeker bij mijn paard, ik vind het alleen heel vervelend voor haar om haar ineens zo bang en paniekerig te zien!
Bedankt voor de tips iedereen, ik ga het proberen!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:45

Een paard is gebaat bij regelmaat. Ik heb zelf veel problemen gehad met de verhuizing van mijn Wilfried. Met veel geduld en regelmaat kom je er wel. Het is voor het paard een nieuwe omgeving en moet daar echt aan wennen, ook al heeft het lotgenootjes. Ik heb mij laten vertellen dat het wel een jaar kan duren voordat het paard echt helemaal vertrouwd is met zijn nieuwe omgeving. Ik heb Wilfried wel op minder krachtvoer gezet, omdat ik van tevoren al zag aankomen dat we erg druk zouden zijn met de verbouwing en ik hem dus minder frequent kon trainen. Hierdoor was hij minder druk, maar desalniettemin bij het voeren bleef het een ramp. En maar draaien in die stal (=nieuw=eng, ook al staat Yetse naast hem), poetsplaats=nieuw=zeer eng, beukenhagen ritselen bij windvlagen (=zeer eng, want hij kent geen beukenhagen en daar zit vast een groot roofdier in).
We wonen nu zo'n anderhalve maand hier op onze nieuwe stek en meneer is nu kalm bij het voeren, maar nog steeds een drama bij de poetsplaats. Wilfried is een controller, wil altijd alles onder controle hebben en bekijken en toeeigenen. Nu was zijn vertrouwen en zekerheid in 1 klap weg. En dan verandert je grote stoere vent van 1,75m in een heel zielig en angstig haasje, die (in onze ogen) zeer overdreven reageert op de kleinste dingen. Ik begon ook eerst met longeren, eerst ontspannen proberen te laten lopen, hij was er nog lang niet aan toe om bereden te worden.
Geef het tijd en geduld, bouw vertrouwen op, dan kom je er wel. Ik ben er ook nog niet, het is telkens 2 stappen vooruit, 1 stap achteruit, maar we zijn op de goede weg. Maar we komen er!
Ik wens je heel veel succes. Groeten van Yetse.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 12:05

@Yetse: dat is precies wat mijn paard ook doet! Die wil inderdaad ook alles onder controle hebben, over alles het overzicht hebben en zich overal mee bemoeien. Ik ben sinds gister weer begonnen met longeren, en dat ging eindelijk weer eens ontspannen. Bedankt voor je verhaal, heb nu meer vertrouwen dat het wel weer goed komt!
Ik heb dit met haar namelijk nog nooit meegemaakt. De vorige keer dat ik met haar van stal verhuisde, was er namelijk niets aan de hand. Voordat ze naar deze stal is gekomen, heeft ze op Utrecht gestaan, daarna revalidatiecentrum en nergens had ze er moeite mee. Ook in de eerste weken op deze nieuwe stal was er niets aan de hand. Maar ik denk dat inderdaad omdat er zoveel is veranderd door nieuwe paarden en mensen, de plek waar ze net aan begon te wennen enorm is veranderd. Ze is denk ik even de controle kwijt. Ik zag inderdaad ook mijn stoere merrie veranderen in een bangerik. Maar dan komt het met rust, regelmaat en vertrouwen zeker wel weer goed! Dankjewel!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:33

geef haar de tijd om te wennen inderdaad en misschien is er op deze stal wel meer 'drukte' en aanloop dan op je oude stal. Zeker omdat ze een beetje druk in dr doen is is ze daar misschien wel dubbel onzeker door. Ik herken dat gedrag wel ik heb ook zo'n control freak, ben ook pas verhuisd en ze heeft ook een maand nodig gehad om te wennen aan dr nieuwe thuis. Nu is ze weer relaxed en gewoon in dr hum.
Blijf zelf vooral heel kalm en doe net of er niks aan de hand is, als jij je ook nog eens druk gaat maken dan werkt het alleen maar averechts.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:50

Graag gedaan! Knipoog

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:46

Misschien vindt jouw paard al dat geloop langs zijn stal erg druk. Wij hebben op stal ook zo'n zenuwpees. Als het een dag druk is (vanwege een of andere aktiviteit), gaat hij als een idioot lopen draaien in zijn stal. Je hebt paarden die alles wel in de gaten willen houden, maar toch liever op een rustig plekje staan. Misschien kun je vragen of ze en ander stal kan krijgen die wat rustiger ligt. Verder moet je rustig de tijd nemen om haar te laten wennen. Ken je de druppels van bach Bloesem? De rescue remedy helpt om je paard rustiger te krijgen. *kijkt even op het doosje* Er staat op; ontspant en stelt gerust.
Een aantal druppels (ik deed toen 5-10) op een stuk banaan, vinden ze zalig! Succes ermee!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 08:41

Bach druppels is inderdaad ook wel een idee, als ze toch niet lekker kan wennen. De stal vindt ze heerlijk, hiervoor stond ze rustiger maar daar wordt ze juist drukker van omdat ze niet alles kon zien. Ze wordt gelukkig al iets rustiger, dus ik denk dat ze begint te wennen. Dankjulliewel voor de tips!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 01:35

Dit lijkt ook een beetje op wat mijn nieuwe eerste paard doet. Hij was bij het proefrijden erg lief en mak. Ik heb hem nu vier weken en ben ook niet zo ervaren. Ik kwam na een week ook op stal en trof daar een paard aan wat opeens doodsbang was voor alles. Ik dacht ook dat er iets ergs gebeurt moest zijn maar er gebeurt daar nooit iets. De eerste keer rijden ging wel goed waarschijnlijk omdat zn aandacht afgeleid was. De keren daarna waren wisselend vaak een drama en daarna weer redelijk. Ook dat ik hem los liet in de bak vond hij vreselijk. hij bleef maar bij de deur staan en wilde er bijna overheen. Ik heb hem per direct van de krachtvoer afgehaald en dat lijkt ietsje te schelen. In de omgang is hij echter lief en rustig en zoekt steeds steun bij mij. Na kontakt met zijn vorige eigenaresse vertelde ze mij dat hij zich aanstelt en aan het uitproberen is en dat ik hem aan moet pakken. Dat doe ik nu tijdens de les bewapend met zweep en sporen alhoewel ik er geen voorstander van ben. Maar het scheelt wel. Ik laat hem niet meer los in de bak maar longeer hem nu langdurig zodat hij de meeste energie kwijt is. Vandaag was hij vrij rustig en luisterde goed en was niet zo angstig. Totdat het in een paar seconde heel donker werd en een enorme regenbui op het dak kletterde. Hij spoot er vandoor in een rengalop al bokkend maar bleef zijn rondje lopen. Ik probeerde kwa stem boven het lawaai uit te komen en toen hij wilde gaan draven vanzelf maande ik hem tot doorgalopperen tot de bui wat minder werd en toen liet ik hem draven. Toen de bui overnieuw begon liet ik hem gelijk op commando galopperen zodat hij het niet van schrik zou doen. En dat werkte hij werd rustig en lette niet meer op zijn omgeving maar op mij. In zijn stal is hij nu heel rustig en voelt zich ook geborgen. Ik heb hem vanaf Brabant naar Duitsland gehaald en dat is ook een hele verandering voor hem. Ze zeggen hier ook allemaal dat het wel een jaar kan duren voordat hij gewend is maar dat ik hem niet moet vertroetelen en zijn zin moet geven. Maar hem dus stevig moet aanpakken....voor mij wel een kleine heel kleine tegenvaller. Ik had gehoopt op een zeer braaf paardje. Maar ik geef niet op, ik heb ervoor gekozen, voor het plezier EN de ongemakken. Maar als iemand nog tips heeft of een andere visie dan gaarne!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 10:26

Mijn paard is weer zichzelf, lekker brutaal en ondeugend. En nergens bang voor! Ik heb nog niet gereden, deze week voornamelijk gelongeerd. Dus onder het zadel moeten we het nog even zien.
Bedankt voor de tips iedereen!
(mijn paard had echt nog nooit zo heftig gereageerd, en dat terwijl ze al op meerdere plekken heeft gestaan. Ook mijn vorige paarden hebben nog nooit zo'n reactie gehad. Het was deels gewenning, maar ook deels schok. Het bleek namelijk dat er een paar weken terug, toen ze zo angstig werd, een hijpaal is gevallen (oid, iets wat in ieder gavl veel lawaai maakte)bij de buren. Zij staat in 1 van de voorste stallen en is hier ook van geschrokken. Het terrein waar het gebeurde ligt open, direct naast ons terrein. vandaar dat ze waarschijnlijk op ons hele terrein zo nerveus bleef. Arm dier)