- Conchita, 9 jr, mijn D-merrietje
- Dylan, 11 jr, ruin
- Charlotje, 5 jr, mijn merrie
Het lijkt erop dat Conchietje heel goed in haar vel zit. Ze is vrolijker dan ooit en blaakt van gezondheid. Ik vind dat natuurlijk prachtig, maar ze houdt er de laatste tijd wat rare acties op na...
Zo reageert ze sinds een paar maanden opeens heel heftig als mijn paard hengstig is.
Conchiet brult als een hengst als ik na het rijden weer bij de stallen kom. Dan begint ze mijn andere paard helemaal te besnuffelen en af te likken. Ondertussen moet ze daar heel luidruchtig bij zijn.
Na enig aandringen krijg ik haar de stal weer in, waar verder niets meer aan de hand is. Als ze na het rijden weer de wei in gaat en daar Charlotje (het paard) aan het hek treft brult ze ook vreselijk, daarbij slaat ze gigantisch met haar voorbenen en 'klimt' ze bijna het hek in.
Charlotje is nogal een trutje en als ze hengstig is, is dat bekend bij elk mens of dier in de buurt, omdat ze heel gezellig overal haar kont voor parkeert. Conchiet vindt dat helemaal geweldig. Ze staat uuuuren in de staart van Charlotje te bijten. Ze likt haar kont en achterbenen helemaal af en fleemt bij het leven. En vervolgens... Springt ze er bovenop. Niet één keer, maar zeer veelvuldig.
De merries hebben totaal geen belangstelling voor de ruin in het gezelschap, die er overigens maar wat schaapachtig bij staat te kijken.
Gelukkig zijn het merries en hoef ik niet bang te zijn voor vervelende ontstekingen. Ik ben ook erg blij dat ze in deze tijd van het jaar dekens dragen, want die hoeven/ijzers kunnen zo een lelijke snee veroorzaken.
Ik heb geen last van het gedrag van mijn pony. Het is echt een schatje.
Bovendien reageert ze alleen zo als Charlotje hengstig is. Toch vind ik haar gedrag wat vreemd... Ze heeft immers nooit zo gedaan.Hebben jullie enig idee wat de oorzaak van dit gedrag kan zijn? Ik ben ontzettend benieuwd!

Hierbij nog een foto:

(Gemaakt vanuit ons zolderraam, vandaar dat de kwaliteit vreselijk slecht is. Ik moest enorm inzoomen en ik kon mijn camera niet stilhouden... Het perspectief is ook wat vreemd door de hoogte. Dylan is een flink dier, maar lijkt hier zowat een mini-paardje. )

over maar ik zit hier echt werkelijk waar met groote ogen dit topic te lezen, heb hier echt nog nooit wat over gehoord. Moest ik even kwijt. Zo aan de reacties van andere lijkt het me idd wel een dominantie kwestie. Wat zegt de DA erover dan? Of kan de DA daar ook geen advies in geven?
) en wij hebben er geen last van, maar het is wel fijn om te weten of er inderdaad wat aan de hand is emt haar hormonen.