Lui paard???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hoppaatje

Lui paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:04

Heey heey mensen

Ik heb een 11 jarige verzorgpony. Hij wordt (momenteel niet) 2 keer per dag best intensief gereden. Maar elke dag wanneer ik aankom (of het nou s'ochtens is of s'middags of s'avonds), hij ligt altijd. Meestal slaapt hij dan ook echt, maar soms is hij ook gewoon wakker. Ook ligt hij vaak gewoon te kauwen op zijn hooi of gewoon te niksen. Is mijn pony nou echt moe of gewoon een beetje lui? Of is er medisch misschien iets niet goed?

Alvast bedankt, Dikke kus Rose

paljoeka

Re: Lui paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:20

Citaat:
Hij kan momenteel niet rijden omdat hij last heeft van zijn 2 voorbenen en van zijn rug.

je geeft in je profiel zelf al aan wat er aan je paardje mankeert. Dan is dit gedrag van jou paard meer dan normaal, hij ontlast op deze manier zijn benen en zal dus veel vaker liggen.
het heeft totaal niks met lui zijn te maken. Geef je paard de tijd om te herstellen en laat er een da naar kijken.

_sabien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:40

ik zou er ook een da naar laten kijken ja.

sabine

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:44

als hij het aan de benen heeft, is het dan niet te veel om er 2 keer per dag op te rijden? tenzij je 2 keer per dag bent aan het stappen, dan heb ik natuurlijk niks gezegd!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 01:22

hmm... nog maar een paar posts en het is al bijna niet meer te volgen? je paardje heeft last van de benen, en ligt veel (om te ontlasten waarschijnlijk?), maar je wilt hem wel twee keer per dag berijden? dit klinkt mij zeer zeker niet in de oren als luiheid.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 01:33

Lijkt me een slim plan om dan voorlopig je paardje op te laten knappen of verder na te laten kijken, maar 2 x per dag rijden Verward sorry...
Laatst bijgewerkt door Cyntje op 10-12-06 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 01:34

Ik vind het een beetje ziekelijk dat je dit vraagt eerlijk gezegd. Een paard wat zoveel ligt geeft al aan dat het iig lichamelijk (en waarschijnlijk ook geestelijk) allemaal veel en veel te veel is. Maar je gaat gewoon door, totdat het paard daadwerkelijk kreupel is.
En dan durf je ook nog te vragen of je paard misschien lui is?? (Terwijl je in voorgaande berichten aangeeft dat je paard teveel energie heeft. Gaat er dan werkelijkwaar nergens geen lampje bij je branden???).

Sorry hoor, maar dat kan er bij mij niet in. En nu mag je me lomp vinden. Maar dit soort dingen kan ik niet zo goed verdragen. Leer te luisteren naar je paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:47

Vonnie84 schreef:
Ik vind het een beetje ziekelijk dat je dit vraagt eerlijk gezegd. Een paard wat zoveel ligt geeft al aan dat het iig lichamelijk (en waarschijnlijk ook geestelijk) allemaal veel en veel te veel is. Maar je gaat gewoon door, totdat het paard daadwerkelijk kreupel is.
En dan durf je ook nog te vragen of je paard misschien lui is?? (Terwijl je in voorgaande berichten aangeeft dat je paard teveel energie heeft. Gaat er dan werkelijkwaar nergens geen lampje bij je branden???).

Sorry hoor, maar dat kan er bij mij niet in. En nu mag je me lomp vinden. Maar dit soort dingen kan ik niet zo goed verdragen. Leer te luisteren naar je paard.

mooi en duidelijk gezegd! ben het dan ook helemaal met je eens!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:26

Toen ik een van paarden net had lag hij ook heel vaak, in de wei en op stal.
Bij hem was duidelijk wat er aan de hand was, hij had een rugprobleem, nadat de veearts weinig meer voor hem kon doen heb ik een osteopaat bij hem gehaald, zij heeft hem 2 keer behandeld en het gaat super met hem.
Hij speelt en dolt met andere paarden, soms is hij zelfs alleen aan het spelen (is hij zelf aan het steigeren, hollen en gek aan het doen) echt een verschil met dag en nacht.
Maar je geeft inderdaad al aan in je profiel verzorgpony een rugprobleem en een probleem heeft met zijn benen, dus dat lijkt me een duidelijke zaak.
Ik zou als ik jouw was de eigenaar van het paard adviseren om een osteopaat bij de pony te halen.
En anders zeker niet meer op hem gaan rijden, ik neem aan dat hij met rijden ook wel aangeeft dat hij pijn heeft? (bijv: hoofd schuin houden, veel kouwen op het bit, bokken, oren naar acheren, niet willen buigen in zijn lijf, niet kunnen rechtrichten enz. enz.)
Om door te rijden op deze pony zal veel lijken op dierenmishandeling, en helaas gebeurt het maar al te vaak door onwetendheid of door mensen die niet echt om paarden/pony's geven.

Hoppaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 20:19

Heey mensen. Jeej, jullie zijn lekker negatief. Ik heb mijn verzorgpony nu bijna een jaar, en sinds ik hem heb ligt hij altijd. In april was er nog niks aan de hand en toen lag hij ook gewoon in zijn stal! En ik zei dat hij NORMAAL gesproken 2 keer per dag gereden wordt. Nu wordt hij echt geen 2 keer per dag gereden! Momenteel mag hij alleen maar 5 minuten onder het zadel en 10 minuten aan de longe draven, en nog steeds ligt hij gewoon. Vind het erg flauw van jullie dat jullie mij ervan beschuldigen dat ik mijn verzorgpony kreupel rijd!
Maar de dierenarts weet zelf ook niet waarom hij zo veel ligt. Want hij ligt nu net zo veel als voodat hij kreupel raakte...

_Dniesjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:06

naja als hij 2 uur rijd op een dag is dat best veel.. tenminste ligt aan de conditie van het paard maar je moet ook afwisseling hebben he.. maar dat liggen komt mss omdat hij nooit rust heeft,, geef je hem wel eens een dagje rust en ga je lekker wandelen.. dat is ook wel eens leuk of zet hem lekker op de wei of in de bak.. een x wat anders.. veel succes ermee Knipoog