Help! Pony breek uit.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Help! Pony breek uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 22:13

Hey mijn vriendin heeft een shetlanderveulen nu is er een groot probleem.
we hebben vier draden gespannen die ruiken tot een hoogte van 1 meter, daaronder dus nog 3.
Er staat stroom op, maar het beestje loopt er gewoon doorheen/tussendoor?
wat kunnen we hier aan doen..

Groetjes 2 wanhopige shet in de wei houders Clown

vuurtoren

Re: Help! Pony breek uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:20

weinig Haha! shetlanders zijn erg met draden wij hebben het weiland zomers in 6 grote paddocks daar lopen tinkers en wat andere paarden in en de twee shetten lopen overal waar ze willen ze kruipen er gewoon onderdoor Verdrietig alleen het grote hek op het eind van het weiland houd ze tegen Boos!
de andere paarden vinden het prima en laten hun hun gang gaan ze hebben dus een prinsenleven Clown die twee ,succes het enige wat ik kan aanraden is om een vaste omheinging met planken te maken
gr. annita

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:23

de stoek is misschien niet hard genoeg (of hoe je het ook noemt) en zeker met die dikke wintervacht (die shets vaak hebben) voelen ze die stoek minder goed. iets uhm sterker maken. en anders een gaas afrastering weet je wel zoiets als schapengaas ofzo.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 07:01

Pff probleem dus... Ik heb wel eens gezien dat er een soort 'antenne' op een halstertje werd bevestigd zodat het shetje als die onder het draad door ging wel de stroom zou voelen.. Maar of het echt werkt??

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:38

Leuk he, Shetlanders Knipoog Je kunt misschien schapendraad erbij zetten, je weet wel, met allemaal die vierkantjes. Nog een voordeel: er kunnen geen honden de wei in! Tong uitsteken
succes Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:48

Van dat gaas er neerzetten.

Het is niet alleen bij shets hoor! Onze IJslander doet het ook.. met haar dikke wintervacht onder een hele lage/hoge draad door.. monster Tong uitsteken

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 19:56

Bedankt voor jullie reacties, schapengaas is idd iets. maar stel dat ze daar doorheen probeert te lopen, dan zit ze met haar hoefjes vast

hesterb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:00

een houten afrastering, daar lopen ze (als het goed is) niet zomaar doorheen. mja nadeel is wel dat het duur is. tis een oplossing

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:42

keeyzie schreef:
Bedankt voor jullie reacties, schapengaas is idd iets. maar stel dat ze daar doorheen probeert te lopen, dan zit ze met haar hoefjes vast

je hebt schapengaas waarin onderin kleine vierkantjes (of dat is meer blakvormig) zitten hier kunnen ze dan niet met de hoeven in tenminste als ze geen hoefijzers hebben. want mijn haflinger is met haar hoefijzer in de omheining blijven hangen.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 01:52

je kan ook van dat groene gaas gebruiken dat langwerpige gevormd is zeg maar, dat gebruikte ik eerst ook. Mijn shet gaat ook overal tussendoor totdat ze een keer toen de stroom goed aan stond en zij met haar hoefjes in het water stond het probeerde heeft ze zo'n schok gehad dat ze alleen maar kon trillen, heel sneu maar ik heb dr nooit meer bij het draad in de buurt gezien Clown
Als ze weg loopt en k roep dr staat ze trouwens binnen 2 tellen ook weer op de plek waar ze hoort, shetten Tong uitsteken

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:44

keeyzie schreef:

Dit zou ik dus echtnooit gebruiken.Stel dat je pony hier ook gewoon door heen loopt ik zou niet willen weten wat er dan gebeurd.

Heb je gewoon z'n kastje staan voor de stroom of zit het op het net?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:17

Wij hebben het ietsjes... ehrm... rigoreuzer opgelost... We hebben ze merrie een keer flink stroom op haar neus gegeven (expres ja) en het heeft haar flink pijn gedaan. Daarna ging ze er nooit meer doorheen... Heel gemeen, maar de weg op lopen en onder een vrachtwagen komen doet meer pijn...

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:23

Weet je hoe hij uitbreekt? door de onderste/ bovenste draad? anders zou je daar nog wat aan kunnen veranderen. Staat er voldoende stroom op de draden? Vaak is 1x een goede oplawaai voldoende om van de draad weg te blijven. Desnoods tijdelijk alleen stroom zetten op de draad waaronder/over hij ontsnapt zodat er meer stroom op staat.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:39

Ik heb ook loze draadjes er tussen gespannen, daar staat geen stroom op maar zitten nog een keer goed strak tussen de draden waar wel stroom op staat.

Hoe strakker je draden goed gespannen staan hoe lastiger het voor ze is om er tussendoor te gaan, zodra er bij mij ook maar 1 draad iets losser zit gaan ze er tussendoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:42

Haha dat ken ik, ik geef les op een stel pony's, en die staan in de zomer in een hele grote wei, hadden we op een gegeven moment draden tot op 1 meter 40 hangen... En daaronder nog 3, op zeg maar 30, 70 en 100 centimeter. Waarvoor? één van de pony's (een C-tje) sprong er overheen, een andere (ook een C-pony) ging er onderdoor. Maar het hielp erg weinig, de ene sprong nog steeds, de andere deed gewoon haar ogen even dicht, rende full-speed op het draad af en stond buiten het draad te grazen Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:24

Dna staat er simpelweg te weinig stoom op als hij er zo door heen loopt.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:45

Een goed stroomdraadapparaat help al een stuk. Zorg ook dat er nergens iets tegenaan komt, want dan ben je de stroom kwijt.
Ook kun je nog proberen om een koperdraadje in de manen te vlechten, als die het stroomdraad raakt voelt hij het iets beter..

Het is een lastig probleem, ik heb zelf een paar fjorden en die waren er op een gegeven moment drie keer in de week uit... Een nieuw stroomdraadapparaat heeft wonderen gedaan, hihi..

ClaudiaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:25

Zet er stroom op die ze toch wel voelen en verwissel die ,als ze niet meer uitbreken zonder dat ze het zien met gewone draad.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:31

hesterb schreef:
een houten afrastering, daar lopen ze (als het goed is) niet zomaar doorheen. mja nadeel is wel dat het duur is. tis een oplossing

bij mijn vzpony staat ook een shet die uitbreekt en jawel door 4 stroomdraden + 3 planken boven elkaar. (zeg maar een hek met 3 banen hout)
dus als ze willen gaan ze er dwars door heen, als ze zich gewoon op dat hout laten vallen breekt dat vanzelf. tenzij je van die ronde hout palen gebruikt maar die zij héél duur.
wij kunnen er niks aan doen, een goed hek is ook best duur en daarom moeten we nog even bedenken of we óf een nieuw hek nemen (terwijl dat andere eigenlijk gewoon goed is behalve voor de shet) óf de shet gaat weg..
maarja we hebben we een nieuwe opening geplaatst een nieuw hek dat opengaat van ijzer ,omdat de shet daar het eerst probeert te ontsnappen.