Eigenaar kan paard niet de baas

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Eigenaar kan paard niet de baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 16:49

Een stalgenootje van mij heeft een 5-jarige merrie. Ze heeft haar destijds (tegen beter weten in) onbeleerd gekocht en met hulp zelf zadelmak gemaakt. Ze heeft zelf altijd wel gereden, maar erg recreatief en vrijblijvend allemaal. Met beleren is ze een paar keer van haar paard afgevallen (paard doet nooit hele rare dingen, maar meisje kan gewoon echt niet zitten, kukelt er zo af) en nu is ze bang.
Nu het paard inmiddels 5 is en toch al wel een tijd onder het zadel loopt gaat ze er nog steeds mee om alsof ie nog zadelmak gemaakt wordt... Ze longeert haar vooraf een kwartier, prijst het dier de hemel in als ie niets heeft gedaan waardoor zij zou kunnen vallen om het zo maar te zeggen. Het paard hobbelt een beetje met haar de baan door, hals als verlengstuk voor 'm uit (of scheef, net waar madame zin in heeft) en gaat zo nu en dan er eens gezellig bij stilstaan, tot grote frustratie van de ruiter die dan als de dood is dat het paard gaat steigeren (heeft ze nog nooit gedaan) De merrie zwaait dan een keer met haar staart en blijft gewoon gigantisch aan haar been plakken. Dit kan ze ook gewoon doen, want de ruiter pakt gewoon nooit door, gaat een beetje twijfelachtig zitten drukken met haar kuit, en zegt zachtjes 'toe maar...'.
Ruiter zegt steeds (als er alleen maar van het paard wordt gevraagd door te stappen!) dat het paard het zoooo moeilijk vindt...
In praktijk is het gewoon een jong dier dat heeft geleerd gebruik te maken van de situatie, met een enorm onconsequente eigenaar die geen grenzen steld. Als zij haar voor de stal vastbindt, loopt het dier de hele tijd heen en weer te wandelen en te drammen. (ze zet haar ook behoorlijk lang vast want anders is het zielig...)
Als het beestje heeft 'gewerkt' (= geen druppel zweet ondanks dikke wintervacht) schuurt ie uit alle macht zn hoofd tegen zn baasje aan. Als ie aan de hand loopt en ze ziet wat, dan stopt ie en wil er zogenaamd niet langs.
Kortom, paard heeft voor haar echt totaal geen respect.
Ik ben zelf ook geen topruiter oid, maar heb helemaal geen problemen met het dier. Ze loopt braaf achter me aan, ik kan zo opstappen en wegrijden zonder dat ie in de staak gaat, kan er gewoon lekker mee aan het werk zodat ze na een tijdje na begint te geven (paard is 'echt' werk helemaal niet gewend, want dat hoeft ie gewoon nooit, maar toch geeft ze wel aan mee te willen werken), hij probeert zich niet aan me te schuren, als ik 'm vastknoop blijft ie staan... Het paard is absoluut geen verkeerde iig, wil best graag voor je werken, maar als je geen grenzen stelt gaan ze imo allemaal klieren.
Wat moet je nou met zo'n geval?!
Ik heb haar een tijdje geholpen, maar dan gaf ik 1 x in de week les en hielp haar tussendoor wel eens als ik er was, maar de overige dagen pakte ze nog niet door. Dan stapte ze 1 rondje en knuffelde vervolgens het paard suf omdat ie zooooo braaf was (geloof me, dier had dan echt niets nuttigs gedaan)
Het is voor mij geen betaalde baan ofzo, en ik had op een gegeven moment geen zin om er een bult energie in te stoppen als ze zelf er toch niet mee aan de slag ging. Heb haar allerlei opties aangedragen om het paard lekker aan het werk te zetten, ook met longeren bijvoorbeeld, maar met die tips doet ze gewoon niks.
Ze heeft vaak genoeg gezien dat het paard absoluut niet het probleem is, zegt zelf dat het aan haar ligt maar handelt niet op die manier zeg maar. Ze schuift het nog altijd op het paard af.

Waratje

Re: Eigenaar kan paard niet de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:55

Wat je in zo'n geval moet? Niets, helemaal niets. Ze moet zelf de conclusie trekken dat er iets moet veranderen, pas op dat moment kun je een poging doen om de gevolgen van die conclusie in goede banen te leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:04

Tja, dit is heel vervelend maar dat doe je eraan? Jij als persoon kan niets aan dit geval doen. Ik denk dat de eigenaresse zelf eens tegen de muur moet lopen wil ze zien dat het nu niet goed gaat. Je kan hoogstens het paard af en toe rijden voor haar en laten zien hoe het moet. Maar zoals je zelf zegt: het is ontzettend vermoeiend.

Ik heb het zelf ook met mijn vz-paard Jack. Ik leer hem alles aan en leer hem wat discipline bij aangezien hij tot een maand geleden hengst was. Maar zijn eigenaar is heel soft en wil niet dat zijn paard een tik krijgt omdat hij dat zielig vind. Met als gevolg dat het paard een loopje met hem neemt, waardoor baas nu bang is geworden voor zijn eigen paard. Ik, die vanaf begin af aan het paard wel een tik heb gegeven op de momenten wanneer het nodig was kan zo met het paard weglopen en er alles mee doen. Maar het is wel ontzettend vermoeiend, steeds als ik iets doe met Jack kan ik als ik even niet geweest ben van voor af aan beginnen. Gewoon omdat de eigenaar helemaal niets aandurft met zijn paard en het paard over hem heen laat lopen.

Achja, ik denk dat je deze persoon in kwestie gewoon af en toe met raad en daad bij moet kunnen staan. Geeft jou ook een goed gevoel. En voor de rest, als zij hier happy mee is... Waarom zou jij er dan iets aan willen veranderen?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 17:08

Dat is het 'm, ze is er helemaal niet happy mee want ze stapt met knikkende knietjes op haar paard... Ik vind het gewoon sneu, zowel voor haar als voor het paard, die wordt wel steeds lastiger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:14

Dat is zeker sneu voor haar. Maar zolang zij niet toegeeft dat er een probleem is en dat ze allebei hulp nodig hebben kan er niet veel gedaan worden voor ze. Als ze niets met de tips doet dan is het gewoon net zo lang wachten tot ze tegen een muur aan loopt. Erg jammer, terwijl paardrijden en het hebben van een eigen paard juist zo leuk kan zijn.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:47

gewoon jezelf er niet aan ergeren! hoe moeilijk ook!
aangezien het paard zelf t probleem niet is *bij jouw tenminste* heeft ie groot gelijk dat ie zo doet. Als je niet zou hoeven werken zou je het ook niet doen toch Haha!

Laat haar t lekker uitzoeken met dr paard, laat haar m doodknuffelen. Zolang ze geen gevaar vormt voor mensen en dieren in hun omgeving.. Who Cares!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:59

Wat ik uit jouw verhaal haal is dat de eigenaresse wellicht op het paard een beetje bang is aangelegd en verder nergens geen probleem van maakt.

Zolang het dan ook geen probleem voor jullie wordt, lekker laten aanmodderen!! Oogje stevig dichtknijpen als je ze ziet rijden/knuffen/etc. en verder lekker haar ding laten doen!

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:55

Naja, ze slaat 'm iig niet in elkaar en 't paard is (nog) niet gevaarlijk. Gewoon de andere kant uitkijken Lachen Er zijn ergere dingen en er zijn zoveel paarden de baas.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:47

tja ik zie zo veel paarden waarvan ik denk dat er veel meer uit gehaald kan worden, en ook genoeg ruiters om me heen die handelen zoals ik nooit zal doen.. ieder zijn eigen manier,, het klinkt nog niet dieronvriendelijk.. het is haar paard.. hou je lekker bezig met je eigen paard, er zullen vast ook wel mensen zijn die jou manier van omgang met je paard niet kunnen.. tja.. meningen verschillen, vrij land

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:54

Isalover schreef:
tja ik zie zo veel paarden waarvan ik denk dat er veel meer uit gehaald kan worden, en ook genoeg ruiters om me heen die handelen zoals ik nooit zal doen.. ieder zijn eigen manier,, het klinkt nog niet dieronvriendelijk.. het is haar paard.. hou je lekker bezig met je eigen paard, er zullen vast ook wel mensen zijn die jou manier van omgang met je paard niet kunnen.. tja.. meningen verschillen, vrij land

Ehh, ik heb niet de bedoeling haar de grond in te boren, ik zie alleen maar dat ze er zo zelf ook niet bepaald gelukkig mee is.
Hoef je niet gelijk in de aanval te gaan Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:55

Een paard waar meer uit gehaald kan worden is nog een heel ander verhaal dan een ruiter die een paard heeft waar ze doodsbenauwd van is. Uiteindelijk kan dat ontaarden in het verliezen van het plezier wat ze in haar paard heeft, komt de ruiter niet meer en staat het paard maar in zijn stal te verpieteren, en wordt - als de lol er van af is, ook niet meer goed voor het dier gezorgd.

Aan de andere kant ken ik ook mensen die niet perse hoeven te rijden, die hun plezier halen uit het feit dat ze idd dat rondje kunnen stappen, en hem verder alleen maar knuffelen of op het land kunnen bewonderen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:01

Maar wat is nu je vraag?

Als de manier waarop zij met haar paard omgaat jou irriteert en zij niet naar jou luistert dat trek je toch gewoon lekker je handen er af? Gewoon niet meer mee bemoeien. Ik neem aan dat je een eigen paard hebt, dus steek je energie liever daar in, of in mensen die je niet irriteren.

En al is ze er niet bepaald gelukkig mee, nou en? Als ze het echt een probleem vindt dan moet ze hulp zoeken en als ze geen advies wil aannemen, dan is dat ook haar probleem.

Zolang er geen sprake is van ernstige direnmishandeling; gewoon leven en laten leven.

Als ik mij over iedereen die in mijn ogen niet goed rijdt of omgaat met zijn paard druk zou moeten maken, dan had ik geen leven meer. En misschien maken andere mensen zich ook druk over de manier waarop ik met mijn paarden omga. Want dat is wel een beetje typerend voor paardenliefhebbers: ze denken allemaal als enige dat ze het (paarden)licht hebben gezien.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:08

Concorde schreef:
Isalover schreef:

Ehh, ik heb niet de bedoeling haar de grond in te boren, ik zie alleen maar dat ze er zo zelf ook niet bepaald gelukkig mee is.
Hoef je niet gelijk in de aanval te gaan Verward

aanval? dit is mijn mening en mijn advies! laat haar lekker door rommelen met haar paard. dan komt ze misschien zelf wel over haar angst heen of ze ziet in dat het paard niks voor haar is.. probleem opgelost! Ik vind het zow irritant dat iedereen zich gaat bemoeien over de realtie van een ander tussen zijn/haar paard. je leest het de hele tijd op bokt mijn vriendin dit.. mijn vriendin dat.. ze heeft vast wel door dat het niet lekker loopt tussen haar en haar paard, ze vraagt je hulp wel als ze dat wilt. nou kijk dit was een aanval Tong uitsteken Clown

CARLIJN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:13

Tjha je kan er niets aan doen.
Wil ze niet op les of wat dan ook gaan?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:38

Concorde schreef:
Nu het paard inmiddels 5 is en toch al wel een tijd onder het zadel loopt gaat ze er nog steeds mee om alsof ie nog zadelmak gemaakt wordt... Ze longeert haar vooraf een kwartier, prijst het dier de hemel in als ie niets heeft gedaan waardoor zij zou kunnen vallen om het zo maar te zeggen. .

Wat is het probleem? Er is toch helemaal niets mis mee om een paard voordat je er op klim even los te gooien of te longeren zodat de ergste frisheid ervan af is. Deed ik ook met mijn eerste verzorgpaard die nog een stuk ouder was. Bij ons op de manege worden de paarden als het vriest ook eerst even losgelaten voor de eerste les omdat ze anders een beetje te fris zijn.

Het paard is toch ook braaf als hij geen rare sprongen maakt dus dan mag hij best beloond. Misschien op dat moment wel overbodig maar zolang hij op dat moment niets verkeerd doet kan het ook geen kwaad. Dat ze in jouw ogen niet serieus aan het rijden is maar alleen wat rondhobbelt lijkt mij ook geen probleem zolang ze er beiden plezier in hebben.

En wat dat lange aanbinden betreft zolang ze daarmee andere paarden en mensen niet in de weg staat zie ik dat liever dan een zeer kort aangebonden paard wat bij elk minimiem pasje op zij gelijk een klap te pakken heeft van zijn eigenaar.

Eigenaar moet natuurlijk niet over zich heen laten lopen en als het nodig is een keer streng optreden maar paard hoeft ook geen slaafse robot te worden.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 17:52

Isalover schreef:
mijn vriendin dat.. ze heeft vast wel door dat het niet lekker loopt tussen haar en haar paard, ze vraagt je hulp wel als ze dat wilt. nou kijk dit was een aanval Tong uitsteken Clown

Ik heb nog nooit een 'mijn vriendin verhaal' geplaatst buiten deze om hoor Tong uitsteken
En dat is het 'm, ze komt dus wel steeds met verhalen naar mij, dat het niet lukt enzo, wat ze doen moet... Dat is het 'em. Anders kon het me niet zoveel schelen Bloos

Lindsey> Paard komt iedere dag dag in de wei, en is totaal niet fris voor het rijden (eerder sloom). Het zit echt tussen de oortjes van de ruiter Knipoog
Wat betreft het lange aanbinden, we hebben een stalgang van 4 meter breed, binden de paarden voor de box, en het beestje staat dan echt vastgeknupt aan het uiteinde van het touw, en wandelt vervolgens naar hartelust door de stalgang zodat je er het grootste deel van de tijd niet normaal langs kunt ('om' luistert ie de helft van de tijd niet naar). Het is niet vreselijk erg ofzo, maar gewoon niet nodig.
En mijn paard is ook zeker geen slaafse robot hoor, jeetje

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 17:53

CARLIJN_ schreef:
Tjha je kan er niets aan doen.
Wil ze niet op les of wat dan ook gaan?

Privéles loopt ze steeds maar tegenaan te hikken ('ik wil eerst wat verder zijn met haar voordat ik eraan begin')
Groepsles kan niet (bang)

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:03

Ja als zij dat wil moet ze dat lekker zo doen. Ik zou me er eigen niet druk om maken, iedereen gaat om met zijn paard hoe ze zelf willen. Van mij mogen ze de paarden vast zetten met een longeerlijn, dat moeten ze helemaal zelf weten.
En ach moet je er langs kom je er ook wel langs neem ik aan.
Of het handig of slim is is een andere kwestie, pas als zij het probleem ergens van gaat inzien dan zal ze er heus wel iets aan veranderen hoor.
Groetjes Diana

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:13

wellicht moet deze "bang" dame zelf ook nog groeien in haar vertrouwen en ik zou zeggen zolang het geen gevaarlijke situaties oproept laat lekker gaan, ze doet het nu op haar manier en wanneer haar een andere manier wordt aangeboden die haar goed past zal ze ongetwijfeld daar haar voordeel uit halen en er mee aan de gang gaan. Als ze niets met jouw advies en tips doet dan kan je dat toch rustig met haar bespreken als ze weer bij je komt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:42

als zij er niet happy mee is , zal zij er zelf iets aan moeten doen Lachen
je kunt eventueel nog eens ene gesprek met haar aangaan
waarin je aanbied haar te helpen (als jij het nog ziet zitten Knipoog )
of waarin je haar tips geeft wat betreft instructie tc ...

het enige wat hierin zal helpen is als zij over haar angst heenkomt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:47

ik "herken "wel wat eigenschappen van je vriendinnetje,ben soms ook zoo voorzichtig om mijn paard maar vooral niet te straffen. en iedereen vindt daar wel wat van...
MAAR er is hoop voor haar......veel grondwerk, vertrouwen krijgen in elkaar.Laat haar eens wat lezen over de verschillende manieren waarop je zeervriendelijk kan communiceren met je paard. (parelli,roberts,hempling, etc) Oefeningen, oefeningen, spelen, herhalen en consequent zijn. haar karakter heeft misschien meer aan positieve ervaringen dan steedsmaar weer moeten merken dat het bij haar allemaal niet zo snel en goed gaat. Misschien is ze niet geholpen bij een paard wat nageeflijk loopt,maar wel waarmee ze gewoon heel veel plezier mee kan hebben zonder bang te hoeven zijn.
succes!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 15:52

Ik heb besloten haar maar gewoon te laten doen, ik ga over een maand verhuizen naar het buitenland om daar te werken en m'n paard gaat mee, dus lang helpen kan ik haar toch niet. Ze heeft nu gelukkig wel een bijrijder die wel van aanpakken weet en haar ook wat helpt, ik denk wel dat het nu al een heel stuk gaat verbeteren.
Celticpony: consequent is dus haar enorme nadeel, dat is ze gewoon niet. en het paard hoeft niet persé aan de teugel of iets dergelijks, punt was dat ie steeds compleet op haar hand ging hangen en liep te trekken en da's natuurlijk niet fijn rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:41

de hemel inprijzen voor 'kleine' dingen is nooit fout, als het maar de goede dingen zijn waarvoor het dier beloond wordt... verder zou ik inderdaad zeggen: trek je handen ervan af, want mensen die niet willen luisteren luisteren nou eenmaal niet, en moeten door schade en schande wijs worden. jammer, maar zo is het nu eenmaal.