Waar leg je de grens?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Waar leg je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 19:51

Ik verzorg een Friese merrie. Ze wordt dit voorjaar 2 jaar oud.

Nu en dan ga ik er eens naartoe, haal er een borsteltje over, krab de hoefjes uit, of ik zit gewoon een half uurtje naar haar te kijken.

Ze is enorm aanhankelijk en knuffelt graag. Ik krijg dus geregeld haar neus in mijn nek, of ze begint op mijn rug te kroelen als ik haar aan het borstelen ben.
Tot nu toe is het alleen maar kroelen en heeft ze nog nooit gebeten... ok, ze heeft 1 maal mijn muts van mijn hoofd getrokken en daar kwamen inderdaad tanden bij te pas...

Ik weet dat paarden van nature elkaar op de schoft gaan kroelen. Als ik dus het paard ga borstelen, dan is het (in mijn ogen) enkel maar normaal dat ze ook op mijn schouder begint te kroelen... want dat zou ze ook doen bij een kuddegenoot. Ik wil haar dus niet afstraffen voor het kroelen, omdat ze het (denk ik) niet zal begrijpen. Het is en blijft een teken van vriendschap.
Nu vrees ik er echter voor, dat als ik het kroelen toelaat, dat ze op een bepaald moment ook daadwerkelijk gaat bijten... en dat is iets dat ik natuurlijk niet wil...

Maar... kun je hier een grens tussen trekken? Kan een paard het snappen dat ze gerust mag kroelen, zolang ze geen tanden gebruikt? Of kan ik beter het kroelen, en dus het natuurlijk gedrag van het dier, gaan afstraffen om te voorkomen dat ik gebeten wordt?

Het liefst van al zou ik het kroelen toelaten... maar een bijtend paard kan ik natuurlijk ook niet hebben.

Rivendell

Berichten: 6884
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Waar leg je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:50

In principe zal het paard net zo hard kroelen als dat jij borstelt. Als je vind dat ze te hard doet, ga dan zelf zachter doen. Zo geven ze het in natuur ook aan.
Verder kun je met grondwerk de rangorde bepalen. Een lager paard zal de hogere nooit harder gaan kroelen als de hogere het niet aangeeft.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Waar leg je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:02

en vergeet niet, jij gebruikt een paarden manier om lekker met je paard bezig te zijn. kroelen doen paarden ook, en hun regel is toch meestal, jij kriebelt mij hard.. dan ik jou NOG harder Clown
Dus als jij gaat kriebelen en aangeeft dat er een kriebelsessie aankomt, kun je denk ik niet van je paard verwachten dat hij stug voor zich uit blijft kijken of niet af en toe zijn/haar tanden gebruikt.
Thuis heb ik bij zulke sessies meestal een flinke dikke jas aan en ja.. na zo'n sessie zit ik onder het kwijl en staan de tanden in mijn jas, maar dit is puur genieten voor mijn paarden, en ik zie dit niet als negatief gedrag of wat dan ook, maar juist iets om een betere bonding met mijn paarden te krijgen, en dat lukt eigenlijk zo altijd erg goed Ja

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Waar leg je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:04

mijn haflinger deed dit ook altijd maar nooit te hard, gewoon met zn neusje beetje over mn rug heen wrijven enzo.. mn huidige pony doet het helemaal niet.

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Waar leg je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 23:24

Ik vind het eigenlijk best wel leuk, dat gekroel en gekriebel, dus ik zou het zoiezo al vervelend vinden als ik dit gedrag volledig moet afstraffen.
Ze wordt bovendien erg vervelend als ik het kroelen niet toelaat... hoe zou je zelf zijn... wil je een vriendendienstje terug betalen, krijg je een spreekwoordelijke klap in het gezicht Ach gut
Mijn dikke winterjas kan ook best wel tegen een stootje... maar ja, nu is het winter... als het straks weer zomer wordt ga ik die jas niet meer aantrekken (zie mezelf al lopen bij 30° *LOL* ) Dus het zou ook tegendraads zijn als ik nu het bijten zou toelaten (moest ze hier mee beginnen) en het dan in de zomer af straffen...

Ik vroeg me dus eigenlijk gewoon af... kroelen... is dat automatisch gelijk aan bijten? of kan het blijven bij het wroeten met de lippen?

Rivendell

Berichten: 6884
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Waar leg je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:40

Van mij mogen ze het wel. Ook mijn hengst. Ik ben eigenlijk nog nooit gebeten door ze op deze manier. Ik geef aan hoe hard het mag en daar houden ze zich eigenlijk wel aan. Als ik het te hard vind worden, stop ik. Als ik dan weer begin gaan zij zachtjes ook verder.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Waar leg je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:03

mijn hengstveulen doet het af en toe ook te hard. ik kroel alleen terug als hij voorzichtig is, anders wijs ik het rustig maar beslist af. en het werkt prima, hij duwt nu meer met zijn neus dan dat hij echt zijn tanden in me vel zet

Lieke

Berichten: 11357
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Waar leg je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:08

Mijn pony doet het ook af en toe, alleen met zijn lippen. Dat vind ik prima.
Hij heeft het 1 keer (zachtjes) met zijn tanden geprobeerd. Daar schrok ik van en trok mijn schouder snel wel weg. Hij begreep daar blijkbaar uit dat het te hard was want daarna ging hij alleen nog maar zachtjes door. Om hem een gelijk een mep te geven vind ik ook veel te streng, zeker als het bij 1 keer blijft en niet als bijten bedoeld is.
Maar als je een dominant paard is moet je er extra goed op letten dat je een hele duidelijke grens stelt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Waar leg je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:02

Terugkriebelen kan bij sommige paarden erg hardhandig gebeuren, de grens tussen zacht met de lippen en echt gebruik van tanden is moeilijk aan te geven. Ik sta zelf niet toe dat mijn paarden mij terugkriebelen, ze trekken er wel gekke bekken bij, of leven zich met de neus uit aan de stalwand oid.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Waar leg je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:09

Mn veulen was eigenlijk de enige die echt terugbeet, maar de andere paarden hebben op natuurlijke wijze eigenlijk wel door dat ze mij niet met hun tanden kunnen terugkriebelen.
Maar nu ook als dat hengstveulen mij nog nav kriebelen het bij mij doet met zn tanden geef ik aan met stem dat ik er niet van gediend ben en dat wordt aardig goed begrepen.

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Waar leg je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:22

Cassidy schreef:
Terugkriebelen kan bij sommige paarden erg hardhandig gebeuren, de grens tussen zacht met de lippen en echt gebruik van tanden is moeilijk aan te geven. Ik sta zelf niet toe dat mijn paarden mij terugkriebelen, ze trekken er wel gekke bekken bij, of leven zich met de neus uit aan de stalwand oid.


Mee eens.. en die gekke bekken trekken mijn paardjes ook Ja