Voetjes geven ?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raheltjuh13

Berichten: 19
Geregistreerd: 04-12-06

Voetjes geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 17:30

Hallo ik heet rachel en ik heb een verzorg paard een Belgich trekpaard nog wel en hij is ANDERHALF jaar oud.
ik heb dus een probleem hij doet erg moeilijk met zijn hoefen doen als ik ze uit wil krabben trekt hij zijn hoef weg en bij een shetlander pak je zn hoefje gewoon weer maar bij een belgich trekpaard is wat moeilijker omdat de hoef zwaarder is en je moet opassen dat ie niet op je teen gaat staan!! ( ik spreek uit ervaring Knipoog )
en hij doet het ook niet 1 keer maar echt elke keer en me rug gaat ook aardig pijn doen maar hij moet het wel leren!!!

hebben jullie misschien tips of ideen voor me ?

Gr rachel

popeye2006
Berichten: 63
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Voetjes geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:33

iedere keer even een voetje vragen. Paar seconden vast houden en daarna enorm belonen met je stem en klopje op schouder. Doe dit ook als je de hoeven niet uitkrabt. Mijn paard deed ook zo vervelend met hoeven krabben en dit heeft geholpen. Belangrijk is om wel geduld te hebben. Hij is pas anderhalf dus moet nog veel leren, en misschien is zijn evenwicht op drie benen nog niet optimaal.

Kelly0708

Berichten: 541
Geregistreerd: 30-05-05

Re: Voetjes geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:43

precies.gewoon tussendoor eens een hoef op tillen en dan belonen.verder niks.en dat blijven oefenen.mijn paard deed dat eerst ook.na goed oefenen en rustig blijven krijg je heel wat voor elkaar.suc6

EsmeraldaP
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-12-06

Re: Voetjes geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:11

tevreden zijn met de kleine oefeingen die lukken, uitvoerig belonen. En vooral niet ovegeven

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Voetjes geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:34

Even terzijde: ik denk dat een dertienjarige dit een belgisch trekpaard niet moet leren. Is er geen ouder en sterker iemand in de buurt die je daarbij kan helpen?

Maar als je echt wilt weten hoe ik het doe: even een quote van mezelf:

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.
.
Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.

unner

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Stein

Re: Voetjes geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:37

Hallo,

Ik heb ook een Belgisch trekpaard verzorgd en die kon in het begin ook nog helemaal niks. Alles hebben we hem moeten leren en dat voetjes geven was idd erg moeizaam. Maar met veel doorzetten en behoorlijk wat zweet (voetje is zwaaaaaaaaaaaaaaaar! Knipoog ) kon hij het perfect.
Wij zijn toen begonnen zonder wat te doen. Geen uitkrabben of zo, alleen voetje geven. En JIJ zet hem weer neer. Dus eerst een paar seconden, dan ietsje langer en heeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel belonen (snoepjes doen wonderen). Uiteindelijk kon hij het zo lang dat we zijn hoef uit konden krabben. Zwaar blijft het toch, want ook de smid (die wel iets gewend is zou je zeggen) zweette zich elke keer te pletter.
Heel veel succes ermee. Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Voetjes geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:42

Even leren voetjes optillen of een hoef echt bekappen is nog een heel ander verhaal....

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Voetjes geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:11

Wat Cassidy zegt zo heb ik het mijn paarden ook geleerd, als ze hun voet niet wilden geven even een touw errond, na een tijdje kennen ze het wel Knipoog blijven oefenen en zeker niet opgeven

Raheltjuh13

Berichten: 19
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Voetjes geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 16:53

Okee heel erg bedankt voor de berichten en ik leer er veel van en ja de eigenaarsesse is groter en sterker en zij leert het hem ook Knipoog maar het is natuurlijk ook de bedoeling dat ik het ga doen!! maar wel bedankt en ik ga het eens goed proberen met dat halster tou Knipoog erg slim en ja het is zo het blijft zwaar en dat weet ik ook Tong uitsteken

dootjee

Berichten: 1016
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Westland

Re: Voetjes geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:22

heb ik ook gehad

ik heb het zo opgelost:
vriendin staat bij zn kont,, (hij bijt,, als je hoefjes vraagt)
vraag je om hoefje en til je hem op,, gaat ide dan schoppen ofzo dan staat( de ander) hem

nou doet bas het wel weer lief