Agressief of angst..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_S

Agressief of angst..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 17:46

heej
mijn paard (kwpn merrie) is in de stal vaak verveled bijten anvallen(met hooft omhoog op je afrennen).
dat is volgens mij dominand ze krijgt dan een tik. der oortjes gaan dan weer naar voren. even later probeert ze me weer te bijten. als ik uit de stal ga en de deur dicht doen gaan der ooren in der nek en bijt ze in de tralies. als ik de stal dan weer open doe gaan der ooren weer naar voren. en waneer ze uit de stal gaat en we zijn buiten begint ze met der hoofd omhoog te rennen (ik der proberenvast te houden). ze staat nu 3 weken op die stal. daarvoor stond ze op een manege waar niemand der leuk vond ze stond achter een schot en werd vaak geslachen omdat kinderen bang voor der waren.
ze zoudan ook worden geslacht toen hebben we der vluch gekocht. in stal kan ze ook heel lief zijn en houd van knuffelen. maar vooral bij vremden valt ze aan. en soms bij mij. met rijden is ze wel braaf en snel (op de manege wou ze niet lopen en liep achter uit en bokten iedereen der af) ze gaat wel vaak er vandoor. Haha! maar doet erg der best.

traan_beauty

Re: Agressief of angst..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:06

Klinkt gewoon meer agressief. Ze vind, vooral bij vreemden, dan haar stal gewoon háár plek is. Dat heb je ook heel vaak met bijv. honden in hun mand. Je moet je groot maken en écht laten zien dat je haar de baas bent. En natuurlijk gewoon afstraffen als zij je probeert te bijten.

Heel goed trouwens, dat jullie haar 'gered' hebben! Heeft ze toch nog een kans gehad.

succes verder!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:19

Zoiets als agressieviteit op zichzelf bestaat niet bij een paard. Het heeft ÁLTIJD een reden. Ze komt van de manege en zo te horen had ze het daar ook al niet naar dr zin. Ze associeert mensen met nare dingen. Waarschijnlijk is al haar vertrouwen in de mens, weg. Ga eens leuke dingen met haar doen, grondwerk, vrijheidsdressuur en als ze het goed doet, prijs haar de hemel in!
Waarschijnlijk is het een prachtpaardje, maar je moet er wel wat voor doen. Succes!

Kimb72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:06

Ik denk wel dat t agressief gedrag is, en ik denk dat er zeker wel agressief gedrag bestaat bij paarden!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:10

Martine1232 schreef:
Zoiets als agressieviteit op zichzelf bestaat niet bij een paard. Het heeft ÁLTIJD een reden. Ze komt van de manege en zo te horen had ze het daar ook al niet naar dr zin. Ze associeert mensen met nare dingen. Waarschijnlijk is al haar vertrouwen in de mens, weg. Ga eens leuke dingen met haar doen, grondwerk, vrijheidsdressuur en als ze het goed doet, prijs haar de hemel in!
Waarschijnlijk is het een prachtpaardje, maar je moet er wel wat voor doen. Succes!

Als je het zo stelt dan bestaat er ook niet zoiets al Agressieviteit opzichzelf bij mensen. Ook dat zal meestal een oorzaak hebben. Dat neemt nog niet weg dat ze aggressief gedrag vertonen.

Kimb72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:14

helemaal mee eens Whiz!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:00

Dat zeg ik toch ook? Het moet altijd ergens van komen. En als het ergens van komt, dan kan je er ook iets aan doen. Maar dan zal je eerst op zoek moeten gaan naar datgene waarvan je paard agressief wordt/geworden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:27

Voor sommige paarden is de aanval de beste verdediging. Het feit dat ze met jou wèl wil knuffelen geeft al aan dat ze het wel kan, maar blijkbaar niet met iedereen.
Je hebt haar nu drie weken las ik. Dat is nog erg kort om het vertrouwen te winnen maar ze werkt er aan om iig jou te vertrouwen. Zie dat als een positief punt en blijf werken aan het vertrouwen. Laat haar eerst maar jou vertrouwen, de rest komt later misschien vanzelf.
Maar als je erachter kunt komen waarom ze zo reageert ben je natuurlijk een heel eind verder met het zoeken naar een oplossing.

davinci1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:30

een paard word niet zo geboren dus er zal idd wel een reden voor zijn dat ze zo reageert misschien vroeger wat meegemaakt? en een paard reageert meestal agressief als hij of zij angstig is

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:37

That's what I'm saying *LOL*

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 21:18

iik weet wel dat het van de manege komt. Ze vond het gewoon egt niet leuk en ze had alleen maar slechten evaringen met mensen. soms valt ze ook aan omdat ze bang is dat je der slaat. maar soms lijkt het wel dat ze een betje wil spelen als je even niet kijkt vlug bijten en als je dan kijkt vlug gaan eten.(dan bijt ze ook niet hard) ik wil der wel longeren of los gooien maar dan moet ik buiten om. en daar flipt ze en het is der nu glad en ze is al gevallen op der zij daar Huilen . Maar met rijden heeft ze nu wel egt plezier. ik ben er ook achter gekomen wie der vader (ulster) en opa (nimmerdor) zijn en dat zijn springpaarden dus ik ben ook wat meer met der gaan springen en ze houd er egt van Haha!

twister5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:21

oorzaak van agressief gedrag komt meestel bij de mens vandaan, leer hun taal kennen en uit dat tegen over het paard..ga eens naar een show van Monty Roberts word veel duidelijk

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:25

paardefreak schreef:
ik ben er ook achter gekomen wie der vader (ulster) en opa (nimmerdor) zijn en dat zijn springpaarden dus ik ben ook wat meer met der gaan springen en ze houd er egt van Haha!

Dan ben je op de goede manier bezig. Dingen doen die ze leuk vindt om daarmee haar vertrouwen winnen.
Op die manier heb je al half gewonnen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:13

Ik denk dat het beschermen van haar stal is. Ze kon wrs niet tegen die drukte op een manege en probeerde uit wanhoop ze zo maar weg te jagen. En wrs gingen de mensen nog weg ook, omdat ze bang werden. Dus hebben ze op die manier dat gedrag aangemoedigd en nu is het een gewoonte geworden.

Tenminste dat denk ik a.h.v. je verhaal. Ik zou het dus gewoon negeren en zo min mogelijk bij haar in de box komen. Gewoon het respecteren dat haar stal van háár is. Dus haal haar er enkel snel uit en doe haar er snel in. Blijf niet dralen. Sommige paarden vinden dat gewoon niet leuk.

Fred303me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:48

Ik weet zeker dat er een heleboel paarden agressief zijn of gemaakt zijn.
Maar ik ben er zeker van dat je met de juiste behandeling of heropvoeding
er van bijna elk paard weer wat te maken valt.
Maar of je er het geduld , rust en tijd voor hebt , zal altijd het probleem blijven.
Het mooiste wat mij steeds weer lukt is om een paard te fluisteren.
Ook al is het niet te handhaven of andere streken.
Totaal terug brengen naar de basis en alle commandos opnieuw en duidelijk inprenten.

Het werkt,

Fred Reefman
Paardenfluisteraar.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 21:37

Tenminste dat denk ik a.h.v. je verhaal. Ik zou het dus gewoon negeren en zo min mogelijk bij haar in de box komen. Gewoon het respecteren dat haar stal van háár is. Dus haal haar er enkel snel uit en doe haar er snel in. Blijf niet dralen. Sommige paarden vinden dat gewoon niet leuk.[/quote]

maar ik ben toch de baas en niet zij.? en ze kan het ook heel leuk vinden in de stal sammen met mij. maar somd kliert ze bijt ze me. Dat word steets minder ze begint door tekrijgen dat ik dat niet pik.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:20

paardefreak schreef:
Tenminste dat denk ik a.h.v. je verhaal. Ik zou het dus gewoon negeren en zo min mogelijk bij haar in de box komen. Gewoon het respecteren dat haar stal van háár is. Dus haal haar er enkel snel uit en doe haar er snel in. Blijf niet dralen. Sommige paarden vinden dat gewoon niet leuk.

maar ik ben toch de baas en niet zij.? en ze kan het ook heel leuk vinden in de stal sammen met mij. maar somd kliert ze bijt ze me. Dat word steets minder ze begint door tekrijgen dat ik dat niet pik.
[/quote]

Ja, maar je mag ook je paard wel een beetje respecteren. Als ze bijt o.i.d. mag je dat best afstraffen. Het enige wat ik bedoel, is dat er veel paarden zijn die gewoon niet van drukte houden en aangezien ze eerst op een manege heeft gestaan, zal die drukte wat te veel voor haar zijn geworden. Daardoor is ze dit gedrag gaan ontwikkelen. Het is in feite alleen maar aangeven dat ze met rust gelaten wil worden en zeker niet gepest wil worden. Dus respect gewoon dat zij af en toe wat tijd voor zichzelf nodig hebt, net zoals jij je ook weleens in je kamer terugtrekt als je daar behoefte aan hebt. Geef haar ook de kans dat te doen. Ga dus niet bijvoorbeeld de hele tijd voor haar stal staan of er half in ofzo, geef haar de kans zich terug te trekken als ze dat nodig heeft. Maar bijten mag ze nooit, dat mag je zeker afstraffen.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 22:34

heey
ik ben vandag even goed gaan kijken hoe ze zich gedraagt, en het lijkt er op dat wanneer ze merkt dat ik bijna ga raar gaat doen zo dat ik blijf. wat er tot nu toe ook is gelukt dan doet ze betje alsof ze bang is ik ga der dan aaien en terust stellen. (belloon der gedrag Boos! ) en ik denk dat ze dat gewoon heel snel heeft door gehad.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:53

agressief gedrag vloeit meestal voort uit angst! Probeer dus eerst eens te ontdekken waar ze eventueel angstig voor kan wezen Knipoog

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 20:49

sherif schreef:
agressief gedrag vloeit meestal voort uit angst! Probeer dus eerst eens te ontdekken waar ze eventueel angstig voor kan wezen Knipoog

vroeger is ze niet zo heel goed behandelt door de kindren daar. maar ik schop der nooit ( geen 1 paard) en ik sla of geef der ook niet egt een tik ja soms als ze over me heen loopt.