paard opjagen,maar hij heeft nooit zin om te lopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxOntarioxx

paard opjagen,maar hij heeft nooit zin om te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 13:49

als ik mijn paardje (2,5)los gooi in de grote bak om eens flink gek te doen,gaat die altijd in de hoek staan,als je er dan ff achteraan zit gaat ie rennen ,maar zodra de volgende hoek eraan komt dan stopt ie weer,
ik wordt er behoorlijk moe van om een uur achter mijn paard aan te rennen, Dromen
hebben mensen tips om mis te leren dat die gewoon normaal moet blijven doorlopen haha?
bedankt alvast Haha!

Cassidy

Re: paard opjagen,maar hij heeft nooit zin om te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:51

Gewoon niet achter hem aan gaan rennen, niet opjagen. Als hij lopen wil dan moet hij daar zelf toe beslissen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:52

Niet, laat hem lekker zelf uitzoeken of hij wil lopen.
Wat je wel kunt doen is er een ander paard bijgooien, meeste paarden spelen liever samen dan alleen.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:54

Waarom zou je willen dat je paard "gek doet in de bak" als hij dit blijkbaar niet wil?
Zeker niet achter hem aan hollen of hem opjagen, als hij wil spelen, zal hij dit vanzelf wel doen. Of zoals al gezegt een ander paard erbij zodat ze wat kunnen spelen met elkaar.

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:56

Als jij je paard losgooit in de bak mag hij zelf weten wat hij doet,
als je wilt dat hij moet rennen moet je hem gaan longeren met longeertouw en evt. longeerzweep.

Dat is mijn mening

xxOntarioxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 13:57

nou,meestal als je een paardje los in de bak gooit,dan gaan ze meestal ff gek doen ,maar wat ik wil is dat mijn paard eigenlijk gewoon ff rent om zijn beweging te krijgen,
ik zet der wel is een ander paard bij ,maar ja dat kan niet altijd

xxOntarioxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 13:58

ja daar heb je gelijk in ,dat doe ik ook wel longeren ,maar aangezien onze longeer bak ook niet altijd in goede staat is,
en longeren in de grote bak dat snapt die nog niet heel erg,daarom probeer ik hem wat beweging te laten doen in de grote bak snappen jullie;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:01

Hihi, als je hem af en toe 'opjaagt' dan is het voor een paard raar en zal hij reageren op dat mens dat zo raar doet.
Maar als jij als mens praktisch elke keer raar doet, zal het paard dat op het laatst 'normaal' vinden, en heeft het geen opjagend effect meer.

Jij leert je paard op deze manier gewoon het niet vreemd te vinden als jij zo raar doet Tong uitsteken

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:03

Dat ken ik ja, mijn pony snapt logeren in de grote bak niet echt.
maar als hij niet wil rennen heeft hij er ook geen behoefte aan denk ik. Een paard wat energie te veel heeft gaat heus wel rennen hoor.

xxOntarioxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 14:06

ja dat is het rare ,ik heb een arabier ,die zou wel vol moeten zitten met de energie ,maar de mijne haha;)
maar ik doe wel vaker gek mis dat ie daarom niet wilt lopen ,of hij neemt me gewoon in ze zeik en wil dat ik dat hele uur zelf ga rennen Tong uitstekendat kan ook

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:09

Nee, je hebt hem gewoon geleerd dat er niets met hem gebeurd als jij zo gek loopt te doen.

Beestje is gewoon aan je gewend - niets meer, niets minder. En hij negeert je dus gewoon, want jij doet toch altijd zo gek.

Ik ga je niet vertellen hoe je hem wel aan het bewegen kan krijgen. Dat is misschien flauw, maar gezien je bovenstaande reactie vermoed ik dat je nog veel meer moet leren over paardengedrag dan de tips en truucs die mensen je hier op bokt kunnen aanreiken Pling

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:51

hihihi wel herkenbaar hoor Haha!
mijn pony doet het ook, gaat vrolijk in een hoekje staan wachten tot ik er aan kom lopen,dan rent hij naar de andere hoek toe en wacht daar weer op mij. Knipoog

als hij echt moet lopen en ik dat dan dus ook echt meen?
dan pak ik de zweep.....
gewoon in t midden gaan staan,goed knallen met die zweep en je dier moet dan gewoon echt gaan lopen.

achter je pony aan rennen en zelf gek doen = spelletje spelen en hij doet vrolijk mee.
in t midden gaan staan,zweep erbij, = echt lopen,dus serieus luisteren Knipoog

en ja...de mijne flikt het dan soms toch nog om stiekem in de hoek te gaan staan,maar dan loop ik zelf in een groot rondje met hem mee,dan snapt hij de boodschap wel

xxOntarioxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 22:36

ja ik heb de zweep ook wel hoor,en als die niet luisterd dan krijgt die ook een mep ,en dan denkt ie ohjah,maar het lijkt wel of die het lekker vind soms haha,soms blijft die gewoon staan als je hem een zweepslag geef,
het doet hem niks,maar dan wordt ik boos en ziet ie wel weer dat het menis is;):P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:38

Maar komt ie dan verder niet buiten? Wat waarvoor moet het gek doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:58

Citaat:
en als die niet luisterd dan krijgt die ook een mep

tja...vind ik dus niet goed, die zweep is een hulpmiddel en geen strafmiddel he?
als jouw dier om wat voor reden dan ook niet wil lopen kan er misschien wat anders aan de hand zijn?
misschien niet helemaal fit? een medische oorzaak?

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:28

ellepel schreef:
tja...vind ik dus niet goed, die zweep is een hulpmiddel en geen strafmiddel he?
als jouw dier om wat voor reden dan ook niet wil lopen kan er misschien wat anders aan de hand zijn?
misschien niet helemaal fit? een medische oorzaak?

Mijn paardje hoeft van zichzelf ook niet zo nodig te rennen. Ze kan rustig de hele middag ongeveer in eenzelfde hoek blijven staan Tong uitsteken Wie ben ik dan om er met een zweep achteraan te rennen?
Ik geef haar de ruimte en als ze zin heeft om rond te springen of energie kwijt wil, dan doet ze dat heus wel. Zo niet, ook prima... het is haar feestje! Clown

Paarden in de wei rennen ook niet 24/7 rond...

xxOntarioxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 15:22

tuurlijk komt mijn paard altijd en elke dag buiten,maar hij moet ook wel is goed bewegen,en niet alleen maar stil staan,maar goed ,ik heb jullie mening gehoord,bedankt iniedergeval ,en hier kan ook verder een slotje op
tnxs:)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:26

Je krijgt echt geen slotje op verzoek!

Over dat niet willen lopen: je paard reageert duidelijk niet op je gek doen, dus blijkbaar is hij het gewend. Als hij heel de dag buiten staat, heeft hij waarschijnlijk ook geen extra energie om uit zichzelf gek te doen. Maakt toch niet uit, of wel?
Als je je paard gericht beweging wilt geven, zul je andere manieren moeten verzinnen. Mijn paard gaat ook nooit uit zichzelf rennen, nou ja, moet hij zelf weten. Als hij straks onder het zadel is, zal hij nog kilometers genoeg moeten lopen in zijn leven Haha!

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:05

mijn paard staat ook de hele dag buiten.dan verbruikt hij zijn energie wel wanneer hij daar zin in heeft.ik hoef mijne echt niet overdag in de bak los te laten,terwijl hij de hele dag heeft buiten gestaan, hij zou me voor gek verklaren.haha

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:16

mijn paard staat ook vaak in een hoekje, opjagen doe ik niet aan, als ze zelf hun energie kwijt willen doen ze dat wel.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:17

als ikop willem moet wachten tot hij zijn energie kwijt wil dan zit ik er over 2 jaar nog.
willem is niet van het lopen, niet met longeren, met rijden, met nix.
tenzij het heel hard waait ofzo Haha! dan wordtie wel vrolijk.
meestal ga ik in de bak staan met een zweep en geef ik hem dezelfde comandos als met longeren, over het algemeen loopt hij dan zonder touw ook in een rondje om me heen.

dus opjagen doe ik niet echt. als merel of een ander erbij staat is hij wel van het rennen, dan vind hij het wel leuk. maar alleen staat hij liever te eten Haha!
maar als hij een dag vrij heeft moet hij van mij wel ff bewegen, dus pak hem meestal nog wel om te stappen op het harde ofzo.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:39

xxOntarioxx schreef:
ja ik heb de zweep ook wel hoor,en als die niet luisterd dan krijgt die ook een mep ,en dan denkt ie ohjah,maar het lijkt wel of die het lekker vind soms haha,soms blijft die gewoon staan als je hem een zweepslag geef,
het doet hem niks,maar dan wordt ik boos en ziet ie wel weer dat het menis is;):P

Ik denk dat je beter een hobbelpaard kan kopen, als je paard van 2,5 zonodig moet rennen van jou omdat jij dat leuk vind en je hem gaat slaan met een zweep.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:41

Opjagen, bah wat een vervelend woord eigenlijk Knipoog

Je hebt inderdaad met jouw manier je jonge paard nu al aangeleerd dat ie uit je buurt moet blijven, want als ie uit je buurt is kan ie lekker zelf doen wat ie wil. Bij jouw in de buurt is niet leuk, want dan jaag je hem weg.

Opjagen heeft ook niets te maken met het leren luisteren van je paard of aanleren van commando´s, ook niets met trainen.

Een paard dat veel buitenstaat heeft voldoende tijd om evt. overtollige energie kwijt te raken. Als je paard zo rustig is, nooit eens de benen wil strekken maar alleen maar lusteloos is. Ga dan eens op zoek naar een medisch oorzaak.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:45

Charos schreef:
xxOntarioxx schreef:

HIJ IS 2,5 JAAR HOOR!!! Als hij dagelijks naar buiten komt heeft hij waarschijnlijk geen zin om rondjes voor je te rennen om dat jij dat graag wil. Laat het beestje lekker kleuter zijn, ik ben het wel eens met de opmerking 'hobbelpaard'!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:46

Een pony van 2,5 longeren? meppen verkopen omdat hij niet doorloopt?
Sorry hoor, maar vind die niet normaal!!
Mijn mening
als het beestje niet zo nodig z,n energie kwijt wil, dan hoeft ie dat niet en dat maakt hij zelf wel uit.