Inrijden vroegrijp paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leschem

Inrijden vroegrijp paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 19:35

Mijn veulen (nou ja, geen veulen meer, ze is al 2,5 jaar Knipoog) is redelijk vroegrijp. Tenminste, dat denk ik.
Sinds ze bij me is (vanaf 7 mnd) heb ik best wel verbaasd gekeken naar hoe ze zich ontwikkelde, want ze ontwikkelde heel snel en ze was leeftijdsgenootjes vooruit. Dat kwam niet van ons, want wij waren zelfs te langzaam volgens haar (dat merkte je aan haar humeur; zodra ze weer een nieuwe uitdaging kreeg, werd ze pas rustig en vrolijk).

Ik ben bang voor haar botjes, haar rug, maar een beetje gewicht (zak snoepjes) vindt ze niet eng. Wanneer is het verantwoord om haar in te gaan rijden? Wijzelf dachten aan 3 jaar (in mei 2007), nu is ze vooral bezig met het naast de fiets lopen met hoofdstel in Pling

liseke

Re: Inrijden vroegrijp paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:43

ik ben ervoor om lang te wachten met het inrijden. ik vind 3 jaar nog te jong.

Citaat:
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar.

dit heb ik van http://www.horsemanship.org/
je moet maar is lezen onder welzijn

mijn pony is nu 4.5 en nog steeds niet ingereden. ik heb gewacht tot ze minimum 4 was, maar wegens omstandigheden is dat wat uitgelopen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:47

Ik zou zeker wachten tot ze drie is. Ik heb ook zo'n paard waarvan veel mensen zeggen dat ik er al op kan ( is ook 2,5 btw ). Ja want hij ziet er zo stevig uit en hij gedraagt zich zo goed.
Nou, ik wacht nog wel even, ik heb er totaal geen haast mee en dan kan hij straks tussendoor nog wat maandjes op het land ook. Drie vind ik een hele mooie leeftijd. Ik ben er wel voor om voor elk paard individueel te bepalen wanneer ze worden beleerd, maar dan zou ik het eerder uitstellen bij paarden die nog onvolwassen aandoen, dan eerder beginnen bij diegene die er wel aan toe lijken te zijn. Je kan er straks nog jaren van genieten, dus een beetje geduld wordt alleen maar beloond.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:51

Ik ben er ook niet voor, persoonlijk zo ik ook wachten tot minimaal 3,5.
Mijn merrie word dit voorjaar 4 dan ga ik langzaam aan beginnen. Bij haar ben ik zelfs nog langzamer omdat zij met anderhalf al zadel, hoofdstel en af en toe iemand op haar rug gehad had. Hier in spanje rijden ze wel paarden in met 2 en een half ik blijf het persoonlijk te vroeg vinden.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:55

Ik zou als ik jou was nu gewoon lekker beginnen met een beetje longeer werk, laten wennen aan dekens, beenbeschermers en andere dagelijkse dingen. Rond een jaar of 3 zadel erop en echt pas beginnen met het "rijden" als ie 3.5 jaar is. Op die manier hou je het ook leuker voor je paardje, ookal is hij/zij vroegrijp, moet ze wel gewoon haar jeugd hebben net als andere leeftijdsgenootjes.. Lachen

PS: zo hebben wij het toen ook gedaan met onze pony en dat pakte ze heel erg leuk en makkelijk op! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:57

Ik ben altijd al voor minstens 4 geweest, liever 5 of zelfs 6. Je kan nl. aan de buitenkant niet zien hoe een paard van binnen (botten, gewrichten, groeischijven) ontwikkeld is..

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:58

Ik zou ook wachten tot minsten 3. Die van mij was 4 toen die echt werd ingereden. Daarvoor had ik er wel een paar keer op gestapt, maar ook pas toen die echt 3 was. Dit is mij toen heel goed bevallen.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:52

In de westernwereld komt het wel al heel vaak voor dat ze rond 2.5 zadelmak gemaakt worden en misschien wat later door worden gereden. Maargoed qua botten is het misschien niet altijd even slim. Natuurlijk kun je al heel veel doen wat het inrijden later makkelijker maakt. Hoofdstel kent ze dus al maar bijvoorbeeld longeren, zadeltje er vast op kan geen kwaad volgens mij. Daarnaast kun je ook denken aan grondwerk en als je een jong paard snel bekent maakt met enge dingen zal ie dat later niet meer zo snel eng vinden. Je kunt hierbij denken aan over zeil laten lopen, wapperende vlaggen of iets met geluid een trommel ofzo..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 01:11

Je kunt gerust een begin maken met drie jaar...behalve het uiterlijk van je paard, hoe is ze er geestelijk aan toe?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 01:15

Ze kan mentaal veel dingen hebben, maar lichamelijk is ook zo belangrijk, en dat weet je gewoon lang niet altijd met zekerheid. Daarom zou ik zeker wachten tot ze minimaal drie is.
Maar er is nog zoveel meer te doen, wat je later ook allemaal van pas komt... Wat rustiger longeerwerk, grondwerk, rare dingen oefenen, enz Heb je straks ook profijt van, jullie hebben iets uitdagends te doen, en het versterkt jullie band alleen maar. Lachen

Leschem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 13:06

Thanks voor alle tips!! Ik wacht sowieso tot aan 3 jaar, want eerder vind ik zelf ook te vroeg. Tegen de tijd dat ze 3 is, bepaal ik wel waar ze verder aan toe is. De grondoefeningen, zoals zeil en geluid, vind ik een goed idee, daar had ik zelf nog niet aan gedacht! Ze is verkeersmak maar andere gekke dingen vindt ze nog wel eng!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:09

als ik jou was zal ik zlefs wachten tot 3.5, dat is nog beter voor de groei van je paard, na hun 3e groeien ze namelijk tot hun 8e gemiddelt nog door steeds ietsie langzamer, en het eerste halfjaar nadat ze de 3 zijn gepasseert groeien ze nog best wel veel is mijn ervaring..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:18

Je kan hem ook gaan beleren voor de wagen(in maart).

Vinden ze vaak erg leuk, worden ze sterk van , verkeersmak en leren vooral goed op eigen benen lopen.

Neem een niet te zware wagen en ga 2 a 3x per week een uurtje rijden. Moet kunnen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:25

Ik heb hetzelfde gahad. Mijn paard was nog wel wat klein, maar wel rijp zeg maar, geestelijk. Ik heb hem in maart/april zadelmak gemaakt. In mei werd ie 3. Er is in totaal een maandje op 'gereden' ongeveer 3 keer in de week á 30 minutjes max. In mei is hij weer op de wei gegaan. En toen heb ik hem in november weer opgepakt.

Voor mij, en mijn paard was dit gewoon goed. Maar de meeste paarden die ik zie zijn er nog niet aan toe zijn, en dan vooral geestelijk !!

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:04

ik zou vanaf 3 jaar beginnen met grondwerk, laten wennen aan dekens, beenbeschermers, en misschien ook af en toe het zadel erop leggen, gewoon om hem te laten wennen. en vanaf 3,5 jaar egt beginnen. zo doen ze dat op mijn manege ook altijd, en het werkt perfect!