ruin plast steeds over hooi...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

ruin plast steeds over hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 20:18

Steeds als ik mijn twee pony's hooi geef in het weiland, plast de Schet er eerst overheen voordat hij gaat eten.De Welsh is een merrie en de Schet dus een ruin. Wat heeft dit te betekenen ? Ik vind het namelijk niet zo fris....later hebben ze alles opgegeten, ook waar hij overheen heeft geplast.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Re: ruin plast steeds over hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:43

Ik denk eigelijk dat het met dominantie te maken heeft. Mijn alfa merrie doet dit ook, elke keer als ik hooi voer, plast ze, ook al is het maar een heel klein beetje, omdat ze geen volle blaas heeft. Omdat ze een merrie is plast ze gelukkig meestal niet over het hooi. Haar zoon van nu 7 maanden imiteert haar hierin, maar door de positie van zijn moeder heeft hij automatisch ook een hoge rang in de kudde. Mijn andere merrie en 2 shets doen dit nooit.

Charaz

Berichten: 24385
Geregistreerd: 12-04-02

Re: ruin plast steeds over hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:58

Onze ruin doet het ook, wss om te zorgen dat een ander er niet meer van wil eten. Hij doet het overigens alleen in zijn stal, in de buitenbak bij mijn merrie (die de baas is) doet hij het niet.

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: ruin plast steeds over hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:19

Ze hebben een hekel aan spetteren Clown en een pluk vers hooi is lekker zacht, dat spettert niet.
Blijkbaar is hij niet kieskeurig als hij het dan daarna nog lekker oppeuzelt... Tong uitsteken

A_nouk

Berichten: 11640
Geregistreerd: 02-12-06

Re: ruin plast steeds over hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:07

ze wil het eten voor zichzelf houden denk ik

Anoniem

Re: ruin plast steeds over hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:12

Ik dacht eerst ook aan dominatie. Maar aangezien ze in de wei staan denk ik toch dat er anders geen droog plaatsje is om de plassen. Het spettert zo hé en het land is behoorlijk nat.

Fred303me
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-08-06

Re: ruin plast steeds over hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:44

Ja precies , hooi spettert niet.

Fred Reefman
Paardenfluisteraar.

Iranda

Berichten: 583
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: ruin plast steeds over hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:00

De buurpony van onze paarden deed dat ook. En die heeft een weitje voor zichzelf alleen... Er zal dus nooit een paard komen dat zijn hooi komt jatten. Sinds hij verhuisd is (nieuw weitje afgezet wegens onze uitgbreiding Tong uitsteken) en hij een heleboel gras in zn wei heeft, heb ik het hem niet meer zien doen. Hij plast nu op de plekken waar het gras het dikst is. Voorheen plaste hij ofwel over zijn hooi, ofwel hij liep zn schuilstal in (waar stro ligt), deed een plas en ging weer naar buiten. Gewoon voorkeur voor een bedekte wc misschien Lachen

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Re: ruin plast steeds over hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:04

De tweejarige Fjord van een vriendin doet het ook, wij denken dat ze het doet om haar eigen stapel hooi toe te eigenen. Zou goed kunnen zijn, vermits ze niet hoog in rang staat en de hogere pony's haar al eens durven wegjagen.

Stephanie87

Berichten: 1019
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Achter de Pc

Re: ruin plast steeds over hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:56

als ik jou was zou ik als je de mogelijkheid hebt een hooinet ophangen dankan de shet er niet meer overheen plassen en hebben de andere pony's schoon hooi en de shet zelf trouwens ook!!!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: ruin plast steeds over hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:26

Dan spettert het niet.
Ik zou het hooi in een bak met een gaatje onderin (badkuip ofzo) doen. Dan kunnen ze er niet doorheen lopen en er niet in plassen.
Zo ga ik het straks ook doen